[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Blog Chauffeurs opleiding


cobra902

Recommended Posts

  • Forumlid

Beste lieve forum leden!

Alsnog de beste wensen :D maar even 2 vraagjes. Ik heb nu dan wel mijn c95 maar, hahaha, nog niet alles is helder.

Vraag 1: ik weet dat een c vractwagen een max lengte mag hebben van 12 meter maar....wat is de maximum massa die het mag hebben? Dit kan ik namelijk nergens terug vinden.

Vraag 2: ik heb nu mijn C rijbewijs. Is het niet ontzettend dom dat ik nu wel bevoegd ben om met een vrachtwagen van 12m en >7500 kg maar ik ben niet bevoegd om met een auto met aanhanger te rijden? Ik weet dat ik BE krijg als ik CE haal maar dannog? Is het niet een beetje krom?

Ik hoop dat iemand mij kan uitleggen hoe dit zit!

Bij voorbaat dank! En voor de chauffeurs die nog op de weg zitten... keep m between the lines and the shiney side up! 👍

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

maximaal 50.000 kg in Nederland: zie https://www.rdw.nl/SiteCollectionDocuments/Ontheffingen%20%28TET%29/Themasite%20Ontheffingen/Handleidingen/2%20B%201097b%20Overzicht%20maten%20en%20gewichten.pdf 

op bladzije 8

Dit is voor Nederland.

Zo heeft ieder land zijn eigen maximaal lengte en gewicht......

TLN heeft een boekwerk met daarin Landendocumentatie.

Hier kun je dit onder andere in opzoeken

 

En dat je geen aanhanger mag rijden heeft (denk ik) te maken met dat je een extra draaipunt in je combinatie hebt.

Dus op zich vindt ik dit niet zo raar.

Zo vind ik het raar dat je met je CE rijbewijs GEEN D (bus) mag rijden.

Ja mag dus wel met 60 ton over de weg maar niet zomaar met 50 personen

bewerkt door frank501
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

maximaal 50.000 kg in Nederland: zie https://www.rdw.nl/SiteCollectionDocuments/Ontheffingen%20%28TET%29/Themasite%20Ontheffingen/Handleidingen/2%20B%201097b%20Overzicht%20maten%20en%20gewichten.pdf

op bladzije 8

Dit is voor Nederland.

Zo heeft ieder land zijn eigen maximaal lengte en gewicht......

TLN heeft een boekwerk met daarin Landendocumentatie.

Hier kun je dit onder andere in opzoeken

En dat je geen aanhanger mag rijden heeft (denk ik) te maken met dat je een extra draaipunt in je combinatie hebt.

Dus op zich vindt ik dit niet zo raar.

Zo vind ik het raar dat je met je CE rijbewijs GEEN D (bus) mag rijden.

Ja mag dus wel met 60 ton over de weg maar niet zomaar met 50 personen

50 ton is alleen voor CE combinatie. Dat had ik ook gevonden, staat ook in mijn theorie boeken (deze heb ik erop nageslagem hahaha xD)

Overigens is 60 ton alleen van toepassing bij LZV combinaties, normale combinaties mogen max 50 ton zijn.

Maar toch bedankt, ik denk dan idd dat het komt door dat extra draai punt wat jij zei!

Overigens vind ik het met bussen niet zo heel raar. Laatst stond ik even bij de bus van de rijschool te kijken en als je ziet dat je als chauffeur ver voor de stuur as zit lijkt dit me heel anders rijden. Daarkomt bij dat je best veel mensen aan boord hebt dus een nog grotere verantwoording hebt. Dus dat punt begrijp ik dan weer wel hahaha.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

https://www.rdw.nl/SiteCollectionDocuments/Ontheffingen%20%28TET%29/Themasite%20Ontheffingen/Handleidingen/2%20B%201097b%20Overzicht%20maten%20en%20gewichten.pdf

 

 

 

Nu doet de link het wel...bladzijde 8 staat toch echt 50.000 voor C wagen

Komt van de RDW......neem aan dat zij het weten  :ja:

Ik weet het anders ook niet hoor  :D

 

Je hebt wel gelijk. Personen is wel ietsjes anders dan 60 ton  ;)

 

En rijden als je vóór je stuuras zit.....is heeeeeel apart kan ik je verklappen hahaha

Succes !!

bewerkt door frank501
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

https://www.rdw.nl/SiteCollectionDocuments/Ontheffingen%20%28TET%29/Themasite%20Ontheffingen/Handleidingen/2%20B%201097b%20Overzicht%20maten%20en%20gewichten.pdf

Nu doet de link het wel...bladzijde 8 staat toch echt 50.000 voor C wagen

Komt van de RDW......neem aan dat zij het weten :ja:

Ik weet het anders ook niet hoor :D

Je hebt wel gelijk. Personen is wel ietsjes anders dan 60 ton ;)

En rijden als je vóór je stuuras zit.....is heeeeeel apart kan ik je verklappen hahaha

Succes !!

Hahaha je hebt gelijk! Die link deed het eerst niet nu wel! Maar persoonlijk denk ik dat je toch niet echt aan de 50 ton kunt komen met een vracht wagen.

Denk niet echt dat de aslasten dat toe gaan laten. Maar goed dat weet ik niet haha.

Jaa ik had al zo'n vermoeden dat het heel anders zou zijn omdat het 1 lengte is (vrachtwagen combinatie is 16,5 m of langer maar wel altijd een knikpunt) plus je stuurt heel anders. Maar goed, eerst mijn CE maar eens halen en ooit nog voor A en D, anders is het zo sneu. Heb ik allemaal datums op mijn RBW alleen D en A zijn leeg. Overigens wil ik over 5 jaar ook voor LZV, niet omdat ik er specifiek in wil werken maar meer omdat het kan en leuk staat

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

En een 4 asser mag al 46 ton wegen (4 x 11.5 ton). Ook niet zo moeilijk om dan 50 ton te wegen. :D Al gebeurt dat natuurlijk niet.  :angel:

 

Maar je bent geen LZV diploma nodig om legaal met 100 ton of meer op pad te gaan  terwijl je CE rijbewijs hebt.

Kijk maar naar het werk wat Shompie doet. Als je werkgever maar de juiste (doorlopende) vergunningen heeft mag je met een gewoon CE rijbewijs allerlei uitzonderlijke ladingen vervoeren zonder aanvullende cursussen daar voor te moeten volgen......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

En een 4 asser mag al 46 ton wegen (4 x 11.5 ton). Ook niet zo moeilijk om dan 50 ton te wegen. :D Al gebeurt dat natuurlijk niet.  :angel:

 

Maar je bent geen LZV diploma nodig om legaal met 100 ton of meer op pad te gaan  terwijl je CE rijbewijs hebt.

Kijk maar naar het werk wat Shompie doet. Als je werkgever maar de juiste (doorlopende) vergunningen heeft mag je met een gewoon CE rijbewijs allerlei uitzonderlijke ladingen vervoeren zonder aanvullende cursussen daar voor te moeten volgen......

hahaha nee, overbeladen kennen wij nederlanders niet. Ik sprak laatst nog met een maatje van mij en toen zei ik "die uren snap ik nog niet helemaal maar dat komt nog wel" de reactie die ik kreeg was priceless "die uren leer je vanzelf wel maar zolang jij je voet op het gas houd is er niks aan de hand, alleen te hopen dat je dan niet aangehouden word"....wij nederlanders houden ons perfect aan de uren en aan de gewichten :D

 

Dat klopt, zwaar transport..... ik hou van hoe groter hoe mooier maar zwaar transport lijkt me niet echt wat voor mij. Ik wil uiteindelijk in het koel en vriestransport terecht komen. De ritten die ik ken met me broer zijn gewoon mooi en het werk vind ik persoonlijk net wat intressanter. Dan spreek ik wel over bloemen, planten, groente en fruit.

 

En dat LZV, tja, dat staat gewoon leuk denk ik. Een extra uitbreiding. Ik heb nu mijn C en als het goed is straks mijn CE maar ik ben wel van plan om door te leren, dan spreek ik met name over mijn ADR en de papieren om een eigen bedrijf te starten. En wat er dan op mijn pad komt dat zie ik dan wel :D Overigens ben ik op dit moment al een beetje om me heen aan het kijken maar tjung, in Friesland is heel weinig werk en andere delen van het land vragen ze ervaring. Dus dat werk, heb ik eerst nog wel een hard hoofd in zegmaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Land Harkema zou je eens kunnen proberen...

En als je bereid bent om over de dijk te komen (is heel wat voor Friezen ) kun je in de bloementijd vast wel ergens aan de gang. Ik ken ook een chauffeuse uit Drente die maandagochtend heen en vrijdagavond terugrijdt naar Noord-Holland. Met een diesel niet zo'n groot probleem.

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Land Harkema zou je eens kunnen proberen...

En als je bereid bent om over de dijk te komen (is heel wat voor Friezen ) kun je in de bloementijd vast wel ergens aan de gang. Ik ken ook een chauffeuse uit Drente die maandagochtend heen en vrijdagavond terugrijdt naar Noord-Holland. Met een diesel niet zo'n groot probleem.

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Top! Ik ga morgen meteen bellen! En hahahaha, ik ben geen fries dus zo erg vind ik het vast niet! De bloementijd begint bijna weer dus ook daar zal ik eens over gaan denken. Nog eventuele suggesties? Dan probeer ik die morgen gelijk ook even!

Alvast bedankt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden