[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Beunen met chauffeurspas.


PdK

Recommended Posts

  • Forumlid

Ik heb geen ervaring met een digitale tachograaf en een chauffeurspas maar toevallig zat ik afgelopen vrijdag hierover te praten met onze secretaresse.

Zij beweerde dat, als een chauffeur zaterdags bijbeunde, het bedrijf aansprakelijk bleef.

Klopt dit?

Zeer waarschijnlijk kom je door het beunen met je uren in de knoei en het lijkt me raar dat je hoofdwerkgever dan de eventuele boete zou moeten betalen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Hier ben je gewoon zelf verantwoordelijk voor.

Denk niet dat je hoofdwerkgever het op prijs gaat stellen als je aan de kant gezet word omdat je in het weekend wat uurtjes extra gedraaid heb bij de concullega en zodoende je 24/45uur niet heb gemaakt.....

Dit klinkt mij ook het meest logisch.

Weet je toevallig of er ook een officiële tekst van dit is, dan kan ik hem dat eens laten lezen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
kijk maar in je arbeidscontract, daar staat meestal iets in van dat de werkgever toestemming moet geven als je voor een andere werkgever gaat werken.

Klopt, dat staat bij mij in het contract maar ik ben helemaal niet van plan om op zaterdags te gaan beunen.

Ik zoek nu een officieel stukje waarin staat of de werkgever aansprakelijk is als een werknemer gaat beunen m.b.t. een chauffeurspas.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
voor die situatie geld hetzelfde als in normale situaties.

de chauffeur is persoonlijk aansprakelijk voor hetgene wat hij doet

of je nu voor je reguliere baas rijd of voor een ander dat maakt niet uit, jij bent aansprakelijk.

want jij bent degene die de wet overtreed, niet je baas!

staat gewoon in de nederlandse wetgeving trouwens.

OK duidelijk, ik zal het van de week eens tegen hem zeggen.

Allemaal hartelijk dank voor de antwoorden!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ellende is dat als je op andere wagnes gaat rijden deze uren en kentekens ook op de kaart staan en die door je werkgever kunnen worden gelezen.

En je uren over 2 weken, je wekelijkse rust e.d. staat dan ook op de kaart voor de komende 28 dagen waar je kaart gebruikt wordt.

Als je werkgever daar niet van gediend is, moet je op een wagen met ouderwetse tacho gaan rijden.

bewerkt door Big Red 1
dikkevingertypwerk
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ellende is dat als je op andere wagnes gaat rijden deze uren en kentekens ook op de kaart staan en die door je werkgever kunnen worden gelezen.

En je uren over 2 weken, je wekelijkse rust e.d. staat dan ook op de kaart voor de komende 28 dagen waar je kaart gebruikt wordt.

Als je werkgever daar niet van gediend is, moet je op een wagen met ouderwetse tacho gaan rijden.

Dank je, ik begrijp nu dat het onmogelijk is om bij een andere baas bij te beunen.

Dat was waar de discussie overging.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ellende is dat als je op andere wagnes gaat rijden deze uren en kentekens ook op de kaart staan en die door je werkgever kunnen worden gelezen.

En je uren over 2 weken, je wekelijkse rust e.d. staat dan ook op de kaart voor de komende 28 dagen waar je kaart gebruikt wordt.

Als je werkgever daar niet van gediend is, moet je op een wagen met ouderwetse tacho gaan rijden.

Nope... andere kentekens dan die van de eigen vloot kan je werkgever niet lezen bij mijn weten. Of hij moet die kentekens ingevoerd hebben in het systeem (huurwagens bv).

Echter, bij controle door KLPD of RVI val je wel door de mand natuurlijk als je te weinig rust gemaakt hebt....

Je kan dus wel beunen, maar alles wat op de kaart komt moet binnen de rijtijden vallen..

Beun je analoog bij zijn er natuurlijk meer mogelijkheden :angel::angel:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Nope... andere kentekens dan die van de eigen vloot kan je werkgever niet lezen bij mijn weten. Of hij moet die kentekens ingevoerd hebben in het systeem (huurwagens bv).

Echter, bij controle door KLPD of RVI val je wel door de mand natuurlijk als je te weinig rust gemaakt hebt....

Je kan dus wel beunen, maar alles wat op de kaart komt moet binnen de rijtijden vallen..

Beun je analoog bij zijn er natuurlijk meer mogelijkheden :angel::angel:

Of toch?

11. Als er gereden wordt met de digitale tachograaf, maar de chauffeur rijdt voor meerdere werkgevers, hoe zit het dan met de bestuurderskaart en het uitlezen van de gegevens?

De bestuurderskaart is persoonsgebonden en kan worden gebruikt bij meerdere werkgevers. Elke drie weken moet de kaart gedownload worden bij beide werkgevers. Het is niet mogelijk om de voor het ene bedrijf gereden uren af te schermen voor het andere bedrijf.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ohw... raar eigenlijk... vooral als je uitzendkracht bent lijkt me.

Wat heeft de ene baas nou te maken met waar jij zoal gereden hebt??

Misschien de dag ervoor wel bij de concurrent, dat zou voor de werkgever toch niet zichtbaar moeten zijn??

Ik meende echt dat dat ook niet was, maar blijkbaar dus wel.. :eek:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden