Spring naar bijdragen

Leo Bokkum

Forumlid
  • Aantal bijdragen

    7
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

Converted

  • Biografie
    Geen actief beroepschauffeur. Zo'n kwart eeuw geleden een tijdje voor GPDW gereden.
  • Locatie
    Wieringermeerpolder
  • Beroep
    Techneut.

Leo Bokkum's Achievements

Newbie

Newbie (1/14)

0

Waardering in de gemeenschap

  1. Hoi Maarten. Een grotere dynamo is niet nodig. Ik kan zo vlug geen moderne vrachtwagen meer opnoemen waar nog een klein dynamootje onder hangt. 100 Ampére (2400Watt) is tegenwoordig meer regel dan uitzondering, terwijl 50 Amp eigenlijk al ruim voldoende zou zijn. Wbt laden van méér accu's: Je moet het zo zien: Op Maandag begin je met volle dieseltanks. Vrijdags moet je 1500 liter tanken om ze weer vol te krijgen. Dan maakt het niets uit hoeveel tanks jij onder die vrachtauto hebt hangen, want er gaat gewoon niet meer dan 1500 liter bij. Zo is het dus met accu's ook. Je hoeft niet meer te laden je hebt verbruikt. En dan maakt het geen flaus aus of er nou twee of vier accu's staan. @ Ouwe & Karel65: Graag gedaan.
  2. Even de technische kant van het verhaal: Natte accu's zijn te verdelen in twee groepen, nl start en semi-tractie. Het verschil zit in de ontladingscapaciteit. Dit wordt bereikt door het toepassen van verschillende platen-pakketten en/ of technieken. Start accu's kan men beschouwen als sprinters en semi-tractie accu's als een marathon loper. Beide discipline's stellen andere eisen aan de accu. Een natte startaccu heeft dunnere platen. Hiermee is een korte felle stroomstoot te geven. Semi-tractie accu's hebben dikkere platen, waarmee een langere tijd lagere stromen afgegeven kunnen worden. Een ander verschil is de ontladingscapaciteit; een goede natte semi-tractie accu ( geen calcium) heeft een 40/50 % rendement. Een startaccu heeft een netto rendement van 30 %. ============================== In Dummietaal : Startaccu's zijn niet gemaakt om er allerlei reutemeteut aan te hangen die langdurig stroom afnemen. De magnetron alléén is in dit geval niet eens de grootste boosdoener. Deze doet nou juist datgene waar een startaccu voor is gemaakt: In korte tijd heel veel stroom afnemen. Het grote probleem voor een startaccu zijn de vele kleine stroomverbruikers die langdurig aanstaan. Nou zul je zeggen: "Maar een laptopje gebruikt toch niet zo veel?" Klopt. En dat koelkastje ook niet, en die TV ook niet, die standkachel ook niet, en och, die paar kleine ladertjes & lampjes ook niet, de waterkoker of koffiezetapparaat ook niet, en die paar minuten magnetron óók niet. Totdat je gaat optellen wat dat spul gezamelijk tijdens de de rusturen gebruikt. Dan zit je al heel snel boven de 30% waarmee je een startaccu "veilig" kunt ontladen, én je doet dat ook nog eens op een manier waar ze absoluut niet tegen kunnen. Wat kun je nou eigenlijk uit zo'n (nieuwe) startaccu halen voordat hij die gevaarlijke 30% bereikt? Standaard staat in een vrachtwagen meestal 240Ah bij 24 Volt. 2 Bakbeesten van accu's die niet leeg te branden zijn. Zou je zeggen. Maar dat valt smerig tegen. Want 30% van 240Ah/24Volt is maar 1725 Watt. Daar zit je tijdens 11 uur rust zo maar overheen, en helemaal als je ergens een weekend overstaat. Moet je het negatieve rendement van de omvormer ook niet vergeten te tellen, want die vreet ook zo maar 10% van het verbruikte Wattage. De startaccu wordt tijdens de rust dus al vrij snel ontladen met 30%. Wordt hij nog dieper ontladen dan die 30%, loopt hij schade op welke de levensduur ernstig bekorten. En dan.... Dan moet het orgel s'morgens ook nog starten. Krijgt de startaccu na al die verkeerde ellende een tik in zijn nek van de startmotor die vanuit stilstand even een stoot van minstens 700 Ampere vraagt en daarna nog altijd ca 150 Amp. Vindt je het dan erg gek dat hij het na een jaar al begeeft? Komt nog bij dat een koude accu behoorlijk minder capaciteit heeft dan een warme. En wanneer zit je het meest in je cabine te camperen en moeten stroomvreters zoals standkachel & startmotor het langste draaien? Yep, je snapt um.. Een vrachtwagencabine begint qua uitrusting zo langzamerhand op een camper te lijken. Niets fout mee, maar vrachtwagenfabrikanten en eigenaren/werkgevers zouden daar eens rekening mee moeten houden. Daarvoor hoeven ze niet opnieuw het wiel uit te vinden, maar slechts te kijken hoe de stroomvoorziening van een moderne camper in elkaar steekt. Deze heeft dus altijd startaccu's die uitsluitend het voertuig bedienen, én een set aparte accu's voor het woongedeelte. Natuurlijk zijn deze laatste semi-tractie accu's, want dit soort accu's kan wél tegen "huishoudelijk" gebruik én ze kunnen veilig met 40 á 50% ontladen worden. Daarmee sla je 2 vliegen in 1 klap: De startaccu wordt weer nét zo oud als vroeger, en de chauffeur kan jarenlang zorgeloos stroom gebruiken. Ik hoop dat ik hiermee de andere kant van deze accu-perikelen een pietsie inzichtelijker heb gemaakt, Mvg, Leo.
  3. Als de balg van die stoel leeg loopt wanneer er niemand op zit (óf wanneer er een uitstapknop aanwezig is), zou je een afsluiter op de toevoer-luchtleiding kunnen zetten. Vrouw gaat op de stoel zitten tot ze de goede hoogte heeft, afsluiter dicht, klaar. Een elektrische afsluiter met schakelaartje kost ongeveer €30,-
  4. In een normale situatie heb je gelijk. Echter zit het in de garnalenhandel een tikkie anders. Daar zijn 2 grote spelers die de spelregels bepalen & veranderen wanneer het hun uitkomt. Maar even wat duidelijkheid over de kosten/baten waar alhier nogal naar gegist wordt. Voor 1 kilo gepelde garnalen zijn 3 kilo ongepelde nodig. Pellen INCLUSIEF transport op en neer: ca €7 de gepelde kilo. Verpakken: Dubbeltjeswerk. Koel/vries opslag: dubbeltjeswerk. Distributie: Dubbeltjeswerk. Verkoopprijs in de winkel: + €40 per kilo. klik BTW 6%. Toen de staking begon kreeg de visserman ca €1,25 per kilo. 3 kilo = €3,75 Pellen incl. transport: €7,- Opslag, verpakking en distributie: €2,- (royaal gerekend) Oftewel de kosten voor een kilo gepeld bedragen voor de 2 grote handelaren €12,75. Minimum verkoopsprijs in de winkel €40,- minus 6% BTW = €37,60. Dan blijft er tussen het koelhuis van de 2 BigBrothers en de vitrine van de supermarkt ergens €24,85 per kilo hangen. En toch durven de BigBrothers te beweren dat ze de vissers geen hogere kiloprijs kunnen geven omdat men anders niets meer verdient... Tjah, je zou eens uit de Quote 500 vallen... Er zit tussen de BigBrothers en grote supermarkten geen tussenhandel. ========================= Ik hoop dat ik hiermee de mist rondom de garnalenprijs heb kunnen reduceren tot een lichte nevel. Mvg, Leo.
  5. Dubbel bericht. Sorry mods, moet nog even wennen aan de layout hier.
  6. Voor de duidelijkheid: De garnalenvissers hebben het niet over een dubbeltje ofzo. Ze hebben het ook niet over een schamele 5% te weinig zoals in de berekeningen van het wegvervoer. En eigenlijk is het ook geen staking, maar de voorbode van heel veel bedrijfsbeëindigingen. De portemonnee is gewoon leeg. Om een normaal bedrijf te kunnen draaien moet de garnalenprijs boven de € 3 zitten. De kiloprijs zat de laatste visweek op € 1,23 (en vóór die tijd al heel lang onder de vereiste € 3,-). Ik durf te wedden dat er geen vrachtwagen (zelfs geen Pool of Roemeen) meer rondreed wanneer de transporteur iedere week een paar duizend euro van de bank moest halen om zo'n wagen rijdend te houden. Dus droom gerust over "solidariteit" enzo, maar het gras bij de buren is deze keer niet groener. Het is gewoon een dorre vlakte waarvan je mag hopen dat het in het transport nooit zo ver komt. Je kunt de meeste garnalenvissers vergelijken met eigenrijders. Ze hebben meestal maar 1 scheepje (vrachtwagen) en de bemanning wordt per kilo(meter) betaald. Ze noemen het een staking omdat anders de NMA moeilijk gaat doen, maar eigenlijk is het niets anders dan eigenrijders die hun vrachtwagen langs de kant moeten zetten omdat de kilometerprijs 65% te laag is. Mvg, Leo.
  7. Dus die Poolse wegen werden met Chinese subsidie aangelegd? Da's toch mooi? Scheelt ons weer een zooi EEG-geld wat die kant op moet.
  8. Op 24sec zie je een hectometerpaaltje voorbij komen. De volgende die duidelijk te zien is passeert op 39sec. Even aangenomen dat deze camperende zeurkous geen 24, 48 of 96km/u rijdt, is zijn werkelijke snelheid dus ca 72km/uur.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden