[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

40-uren contract in 4 dagen?


Leximero

Vraag

  • Forumlid

Hallo allemaal,

Ik zou graag willen weten of er hier chauffeurs zijn die een 40-uren contract hebben en per week 4 dagen (of minder) werken?

Bij mijn huidige werkgever ben ik ooit begonnen met een 40-uren contract verdeeld over 5 dagen. Gezien de lange werkdagen ben ik op een gegeven moment 4 dagen gaan werken. Dit leverde alsnog gemiddeld ±50 uur per week op, voor mij voldoende. Nu is mijn werkgever ineens van mening dat deze 4-daagse werkweek eigenlijk alleen mogenlijk is met een (max) 36-uren contract. In de CAO beroepsgoederenvervoer is hier weinig over te vinden, behalve dan dat de arbeidstijd per dag minimaal 6 uur en maximaal 10 uur bedraagt. Of dit dus op contract ook 4x10 uur mag zijn, staat weer niet vermeld.

Mijn vraag is dus of er chauffeurs zijn die deze situatie kennen, en die bijvoorbeeld wel 4 dagen werken met een 40-uren contract, of anders weten of dit juridisch gezien wél of niet mogenlijk is.

Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties en/of praktijk voorbeelden!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 antwoorden op deze vraag

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid
Hallo allemaal,

Ik zou graag willen weten of er hier chauffeurs zijn die een 40-uren contract hebben en per week 4 dagen (of minder) werken?

Bij mijn huidige werkgever ben ik ooit begonnen met een 40-uren contract verdeeld over 5 dagen. Gezien de lange werkdagen ben ik op een gegeven moment 4 dagen gaan werken. Dit leverde alsnog gemiddeld ±50 uur per week op, voor mij voldoende. Nu is mijn werkgever ineens van mening dat deze 4-daagse werkweek eigenlijk alleen mogenlijk is met een (max) 36-uren contract. In de CAO beroepsgoederenvervoer is hier weinig over te vinden, behalve dan dat de arbeidstijd per dag minimaal 6 uur en maximaal 10 uur bedraagt. Of dit dus op contract ook 4x10 uur mag zijn, staat weer niet vermeld.

Mijn vraag is dus of er chauffeurs zijn die deze situatie kennen, en die bijvoorbeeld wel 4 dagen werken met een 40-uren contract, of anders weten of dit juridisch gezien wél of niet mogenlijk is.

Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties en/of praktijk voorbeelden!

Een 40 uur contract is gewoon mogelijk met een 4 daagse werkweek.

In supermarktbevoorrading kom je dit veel tegen, die hebben dan dan wat langere dagen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

4 * 8 = 32 uur zou ik logisch vinden ....

Maar er zijn inderdaad ook chauffeurs die een 40 uurs contract hebben over 4 werkdagen. In de CAO staat dit in ieder geval niet, je zult er samen met je werkgever uit moeten komen.

Hij wil je dus wel een contract voor 4 dagen op basis van 36 uur gunnen?

Dat zijn 9 uren per dag .... van zijn kant uit kan ik daar wel inkomen.

Voor jouw zelf zou het beter zijn een contract voor 40 uur te hebben voor het geval dat je ziek wordt of zo.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik weet niet hoe dat cao technisch werkt want wij doen eigen vervoer en vallen dus niet onder een of andere cao.

Bij ons zijn er chauffeurs met een contract voor 40 uur in 4 dagen, ze werken er ongeveer 55 dus maken ze 15 overuren per 4 dagen.

Dit is wel een 2 ploegendienst systeem van 4 dagen op 4 dagen af.

Die jongens zweren erbij maar ik moet er niet aan denken, er zitten mij teveel weekends in.

Gr. Marco

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Bedankt alvast voor jullie reacties! Het ziet er dus inderdaad naar uit dat mijn vermoeden juist is, en dat het wel degelijk mogelijk moet zijn. Wat ik mij nog wel afvraag is of in deze praktijkgevallen de 4 daagse werkweek ook letterlijk in de arbeisovereenkomst zijn opgenomen, of dat dit slechts een mondelinge overeenkomst is. Marcel1970, hoe is dat bijvoorbeeld bij jou geregeld? En als jij een vrije dag op neemt, krijg je dan dus ook 10 uur daarvoor terug??

AngeliqueBS, wat jij zegt is ook waar. Op zich is een 36-uren contract niet heel verkeerd, maar een 40-uren contract blijft natuurlijk beter! Nu mogen ze mijn contract inderdaad niet zomaar verlagen. Maar in mijn contract staat nu het aantal werkdagen niet vermeld, dus kunnen ze me waarschijnlijk ook verplichten weer 5 dagen te gaan werken!?..

Dus moet ik me óf hard maken voor een contract aanpassing naar 40 uur in 4 dagen, óf akkoord gaan met het 36 uren contract. Nadeel hiervan blijft inderdaad het basisloon bij ziekte en verlof, en dat overuren pas na 40 uur voor 130% worden vergoed...

Wordt dus nog vervolgd...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Er staat bij mij niks over 40 uur in 4 dagen in mijn contract en ook niet 40 in 5 dagen ik moet gewoon elke week 40 uur maken.

Een snipperdag word bij mij gewoon als 8 uur gerekend(als je 1 dag minder in de week werkt neem je bijna geen snipperdagen op.)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Bedankt alvast voor jullie reacties! Het ziet er dus inderdaad naar uit dat mijn vermoeden juist is, en dat het wel degelijk mogelijk moet zijn. Wat ik mij nog wel afvraag is of in deze praktijkgevallen de 4 daagse werkweek ook letterlijk in de arbeisovereenkomst zijn opgenomen, of dat dit slechts een mondelinge overeenkomst is. Marcel1970, hoe is dat bijvoorbeeld bij jou geregeld? En als jij een vrije dag op neemt, krijg je dan dus ook 10 uur daarvoor terug??

Met dat soort contracten worden je vrije dagen veelal omgezet in vrije-uren. Neem je dus een dag vrij dan neem je daarvan 10 uren op.

Je kunt in je contract inderdaad laten opschrijven dat het gaat om 40 uur in 4 werkdagen. En je kunt zelfs vast laten leggen WELKE dagen je zult werken.

AngeliqueBS, wat jij zegt is ook waar. Op zich is een 36-uren contract niet heel verkeerd, maar een 40-uren contract blijft natuurlijk beter! Nu mogen ze mijn contract inderdaad niet zomaar verlagen. Maar in mijn contract staat nu het aantal werkdagen niet vermeld, dus kunnen ze me waarschijnlijk ook verplichten weer 5 dagen te gaan werken!?..

Mijn gevoel zegt van wel. Je hebt jezelf immers 'verhuurd' voor 40 uur per week. En dat kunnen dan inderdaad ook 5 dagen worden.

Mondelinge afspraken zijn immers zeer moeilijk te bewijzen.

Dus moet ik me óf hard maken voor een contract aanpassing naar 40 uur in 4 dagen, óf akkoord gaan met het 36 uren contract. Nadeel hiervan blijft inderdaad het basisloon bij ziekte en verlof, en dat overuren pas na 40 uur voor 130% worden vergoed...

Ook al zou je een contract hebben voor zeg 20 uur per week ... overuren a 130% gaan pas in na 40 uur per week.

Tenminste in de Transport CAO.

Met dit contract moet je er samen met je werkgever uitkomen.

Natuurlijk is het goed om van te voren goed na te denken wat je zelf wilt.

En mogelijk moet je dus een compromis sluiten.

Succes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

De (nieuwe) chauffeurs bij de HEMA hebben een contract van 35 uur voor 4 werkdagen (met een verplichte zaterdag eens in de 2 weken). Dit is een eigen HEMA cao dus niet het beroeps goederen vervoer. In ons contract staat dit dus uitdrukkelijk dat het om 4 werkdagen gaat. Als u geen gespecificeerde werkdagen in uw contract heeft staan, maar alleen dat het een werkweek van 40 uur betreft, kan uw werkgever u dus verplichten om 5 dagen te werken om aan die 40 uur te komen. Een werkgever mag niet zomaar een contract aanpassing doen waar u niet mee instemt, dus alleen met uw instemming, en is pas van kracht als beide partijen getekend hebben.

Of te wel, praat hierover met uw werkgever, en zeg hem dat uw een mondelinge hierover overeenkomst heeft, en dat u 40 uur wil werken in 4 dagen i.p.v. 5 werkdagen.

Succes:ok:

Gr. Cor

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Bij mijn vorige wergever had ik een contract voor 30 uur per week maar in het contract stond er wel bij vermeld dat het ging om 3 dagen per week 10 uur per dag. Als ik een vrije dag wilde dan kostte me dat 10 uur maar bij bijzonder verlof/ feestdagen kreeg ik ook 10 uur. De dagen waren wel vast gelegd. Dit had te maken, meen ik, met als ik ziek zou worden en met bijzonder verlofdagen. Mijn man had een contract voor 20 uur per week. Voor hem ook 10 uur per dag. Overuren tot 40 uur per week worden 100% uitbetaald, daarboven 130%. Samen werkten we ruim 50 uur per week. Alles 100% uitbetaald betekent ook dat je minder loonheffing betaald. Netto hielden we net zoveel over als iemand die 50 uur werkt waarbij hij 10 uur a 130% krjgt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Hallo allemaal,

Ik zou graag willen weten of er hier chauffeurs zijn die een 40-uren contract hebben en per week 4 dagen (of minder) werken?

Bij mijn huidige werkgever ben ik ooit begonnen met een 40-uren contract verdeeld over 5 dagen. Gezien de lange werkdagen ben ik op een gegeven moment 4 dagen gaan werken. Dit leverde alsnog gemiddeld ±50 uur per week op, voor mij voldoende. Nu is mijn werkgever ineens van mening dat deze 4-daagse werkweek eigenlijk alleen mogenlijk is met een (max) 36-uren contract. In de CAO beroepsgoederenvervoer is hier weinig over te vinden, behalve dan dat de arbeidstijd per dag minimaal 6 uur en maximaal 10 uur bedraagt. Of dit dus op contract ook 4x10 uur mag zijn, staat weer niet vermeld.

Mijn vraag is dus of er chauffeurs zijn die deze situatie kennen, en die bijvoorbeeld wel 4 dagen werken met een 40-uren contract, of anders weten of dit juridisch gezien wél of niet mogenlijk is.

Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties en/of praktijk voorbeelden!

Hallo, Ik werk ook 40 uur verdeeld over 4 dagen, de 5de dag ben ik gewoon lekker vrij. Die vrije dag verschuift steeds, zodat ik 1x in de 5 weken een lang weekend heb. Dit bevalt mij prima.:)

Ik heb een 40 urig contract, maar ik val niet onder het beroepsgoederenvervoer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden