[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Een dubieze ontslagpraktijk


john41

Vraag

  • Forumlid

Werkgevers in Nederland blijken een nieuwe route te volgen om het ontslagrecht voor de werknemer buiten werking te stellen.

Zo schijnt de zon en het volgende moment word je op het kantoor van de werkgever ontboden waar je verteld word dat je ontslagen word en met onmiddelijke ingang op non-actief word gesteld. Je ziet het ontslag totaal niet aankomen. Wauw!

Om het ontslag formeel meteen goed af te wikkelen, word er van je verlangd een handtekening te zetten onderaan een vooraf opgestelde schriftelijke ´overeenkomst´. Deze schriftelijke overeenkomst is eenzijdig opgesteld; van de zijde van de werkgever. In deze overeenkomst ga je akkoord met het gegeven ontslag en doe je afstand van verdere rechtsvorderingen, voor nu en in de toekomst.

Het Burgerlijk Wetboek (hierna: BW) duid deze vorm van overeenkomst aan als ´Vaststellingsovereenkomst´ en is in het BW neergelegd in de artikelen 900 t/m 906 van Boek 7 BW. De vaststellingsovereenkomst is bedoeld om rechtsvorderingen die (nog) kunnen voortkomen uit bestaande geschillen te beëindigen, en rechtsvorderingen uit onzekerheden die nog niet tot een geschil hebben geleid, te voorkomen.

Stel dat de werkgever een algemeen verbindend verklaarde cao niet naleeft en de werknemer maandelijks voor bruto €300,00 benadeeld. Wanneer dit een aantal jaar voortduurt bestaat bij de werkgever een gegronde vrees dat de werknemer een loonvordering gaat instellen. Om te voorkomen dat de werkgever in de toekomst geconfronteerd gaat worden met een flinke financiële navordering van het loon, kan de werkgever met de werknemer overeenkomen dat de werknemer afstand doet van het recht op het te weinig betaalde loon. Werkgever en werknemer sluiten een vaststellingsovereenkomst. Besluit de werknemer in de toekomst alsnog om het achterstallige loon te vorderen, dan zal de werknemer daar niet in kunnen slagen; hij heeft namelijk afstand gedaan van zijn recht op achterstallig loon.

Een werknemer die door de werkgever overrompeld word met ontslag van de arbeidsovereenkomst en het verzoek om akkoord te gaan met de inhoud van een door de werkgever opgestelde vaststellingsovereenkomst, moet flink op zijn tanden bijten en het hoofd koel houden. In zijn eigen belang moet de werknemer in eerste instantie weigeren om akkoord te gaan met het ontslag en vervolgens vragen naar een exemplaar van de vaststellingsovereenkomst om thuis de inhoud te kunnen bestuderen. Alleen dan kan de werknemer een zorgvuldige overweging maken om wel of niet akkoord te gaan met de beëindiging van de arbeidsovereenkomst en de (inhoud van de) voorgelegde vaststellingsovereenkomst. Lukt het de werknemer niet om het hoofd koel te houden, dan zal hij een handtekening zetten die nadelige gevolgen kan hebben in de toekomst.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Mooie waarschuwing. Daar had ik nog niet van gehoord.

Ik heb laatst wel van een vriend gehoord dat zijn werkgever geprobeerd heeft om zijn personeel zover te krijgen een vrijwillige ontslag verklaring te laten ondertekenen.

Voordeel voor de werkgever, je neemt zelf ontslag, dus geen ontslag vergoeding.

Nadeel voor de werknemer, je neemt zelf ontslag, dus geen ontslag vergoeding EN geen WW!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Mooie waarschuwing. Daar had ik nog niet van gehoord.

Ik heb laatst wel van een vriend gehoord dat zijn werkgever geprobeerd heeft om zijn personeel zover te krijgen een vrijwillige ontslag verklaring te laten ondertekenen.

Voordeel voor de werkgever, je neemt zelf ontslag, dus geen ontslag vergoeding.

Nadeel voor de werknemer, je neemt zelf ontslag, dus geen ontslag vergoeding EN geen WW!!

Dit komt op hetzelfde neer, dus. Boeven zijn het...:mad:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Zo had ik dus een vaste aanstelling bij een bedrijf uit Brielle, zat in D5 en was meestal van zondagmiddag tot vrijdagnacht/zaterdagmorgen weg, en betaalde maar 2500 euro uit p/m!!!

In de 2e maand kreeg ik dat dus weer op mijn rekening met de tekst"zoals afgesproken"......ik heb dit dus nooit afgesproken!! Ben toch niet gek:mad:

Nu heb ik dus inmiddels mijn ontslag gekregen onder het mom van werk tekort.

Kun je nu wel ergens via een instantie je overige geld vangen via de ex-werkgever, want hij wil dus niets betalen, heb het IVW al gemailt, maar die doen hier niets mee.

Heb ze daar ook verteld dat ik echt veel moest rotzooien..2e krt rijden enze, en andere collega's die daar rijden met magneten, niet alleen voor laden en lossen maar 7a 800 km achterelkaar.

Gewoon een vies bedrijf dus.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Zo had ik dus een vaste aanstelling bij een bedrijf uit Brielle,

Je bedoeld die firma die over de kop is gegaan, en onder een net iets andere naam is doorgestart in Zwijndrecht????

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Zo had ik dus een vaste aanstelling bij een bedrijf uit Brielle, zat in D5 en was meestal van zondagmiddag tot vrijdagnacht/zaterdagmorgen weg

Nu heb ik dus inmiddels mijn ontslag gekregen onder het mom van werk tekort.

Kun je nu wel ergens via een instantie je overige geld vangen via de ex-werkgever, want hij wil dus niets betalen, heb het IVW al gemailt, maar die doen hier niets mee.

Heb ze daar ook verteld dat ik echt veel moest rotzooien..2e krt rijden enze, en andere collega's die daar rijden met magneten, niet alleen voor laden en lossen maar 7a 800 km achterelkaar.

Gewoon een vies bedrijf dus.

Was jij de enige die ontslag heeft gekregen? Dat zal toch via het UWV moeten gaan. :ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
ja,maar kun je je kaart achteraf laten uitlezen en kun je dan alle uren en overnachtingen nog krijgen?

Want over 3 mnd is dat toch de moeite lijkt mij

Dat ligt eraan of je werkgever failliet is gegaan of dat hij je gewoon niet alles heeft uitbetaald. Dan nog moet je dat binnen een bepaalde termijn aangeven bij je vakbond en een procedure opstarten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik vrees dat deze route niet nieuw is ... ooit ik weet niet meer in welk jaar heeft Tr*** computers dit met mij proberen te flikken! (ze hadden namelijk te weinig werk, en zo is ook een jongen ontslagen die VOOR mij in dienst was genomen. Had hij de juiste procedure gevolgd dan had ik dus diegene geweest die als eerste het bokkie zou zijn geweest. Last In => First Out)

Ik ben toen zo slim geweest om niet te ondertekenen en daarmee waren ze toen niet gelukkig. Je moet inderdaad wel een beetje sterk in je schoenen staan om niet 'direct' te ondertekenen want je wordt natuurlijk wel onder druk gezet.

Uiteindelijk is mijn contract toen ontbonden voor het Kantongerecht en heb ik nog een maand salaris als vergoeding gehad. En daarbij het recht op een uitkering niet verloren!!!

Dat is misschien nog veel belangrijker dan de salaris-vergoeding/afkoop.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Dat ligt eraan of je werkgever failliet is gegaan of dat hij je gewoon niet alles heeft uitbetaald. Dan nog moet je dat binnen een bepaalde termijn aangeven bij je vakbond en een procedure opstarten.

hij is dus niet failliet, hij stond erop dat ik vanaf Manchester naar Grevenbroich ging rijden op zijn krt.ik vertikte dit, en ik kon vertrekken want hij had mij al op kenteken opgegeven voor die lading.

Alleen dat ik deze kreeg had ik er al ruim 4.30 rijuur op staan, dit was om 16u.

Ik moest de dag erop dan om 14u lossen in Teningen...dus ik kon ophoepelen, want een Bulgaar of een Pool zouden dit wel doen vertelde hij.

Ik ben niet lid van een vakbond en de IVW of NIWO doen hier niets aan, had ook mijn oude werkgever al aangeven dat die alle vaste werknemers eruiy aan het zetten was, en daarvoor met illigalen ging rijden omdat hij het anders niet trok,je kon wel terug komen daar, maar dan wel zwart........en geen instantie die hier ook maar iets aan doet.....wat een land en wat een beroep!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Ik vrees dat deze route niet nieuw is ... ooit ik weet niet meer in welk jaar heeft Tr*** computers dit met mij proberen te flikken! (ze hadden namelijk te weinig werk, en zo is ook een jongen ontslagen die VOOR mij in dienst was genomen. Had hij de juiste procedure gevolgd dan had ik dus diegene geweest die als eerste het bokkie zou zijn geweest. Last In => First Out)

Ik ben toen zo slim geweest om niet te ondertekenen en daarmee waren ze toen niet gelukkig. Je moet inderdaad wel een beetje sterk in je schoenen staan om niet 'direct' te ondertekenen want je wordt natuurlijk wel onder druk gezet.

Uiteindelijk is mijn contract toen ontbonden voor het Kantongerecht en heb ik nog een maand salaris als vergoeding gehad. En daarbij het recht op een uitkering niet verloren!!!

Dat is misschien nog veel belangrijker dan de salaris-vergoeding/afkoop.

Nou ja, je moet je gewoon goed bedenken wat slimmer is. Je doodvonnis tekenen of gewoon weigeren te tekenen. Je moet ook nooit direct iets willen tekenen. Je moet er in alle gevallen eerst even over nadenken of informatie kunnen inwinnen, dat is je recht. Weigeren te tekenen levert altijd meer op, dat zie je in jou geval ook wel. Prettig is het nooit.:(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
hij is dus niet failliet, hij stond erop dat ik vanaf Manchester naar Grevenbroich ging rijden op zijn krt.ik vertikte dit, en ik kon vertrekken want hij had mij al op kenteken opgegeven voor die lading.

Alleen dat ik deze kreeg had ik er al ruim 4.30 rijuur op staan, dit was om 16u.

Ik moest de dag erop dan om 14u lossen in Teningen...dus ik kon ophoepelen, want een Bulgaar of een Pool zouden dit wel doen vertelde hij.

Ik ben niet lid van een vakbond en de IVW of NIWO doen hier niets aan, had ook mijn oude werkgever al aangeven dat die alle vaste werknemers eruiy aan het zetten was, en daarvoor met illigalen ging rijden omdat hij het anders niet trok,je kon wel terug komen daar, maar dan wel zwart........en geen instantie die hier ook maar iets aan doet.....wat een land en wat een beroep!

Het is krom, maar je had gewoon moeten vertrekken en dan de verkeersinspectie moeten bellen om je staande te houden. Ik weet het, de regels zijn krom en te makkelijk voor een werkgever om zich er niet aan te houden.

Het is een misschien dooddoener, maar wel waar: Daarvoor ben je lid van een vakbond om je bij te staan in dit soort zaken. Die kan die 'werkgever' ook aangeven bij de instanties zodat hij zijn vergunning kwijtraakt :ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

@Arrian,

Het geld dat je tegoed hebt van je ex-werkgever moet je vorderen. Reken voor jezelf uit wat je tegoed hebt en zet dat op papier. Maak een overzicht van de gewerkte dagen en de uren. Reken het totaalbedrag uit, of als dit niet lukt, maak een schatting van het tegoed en rond dit flink naar boven af. Heb je bijvoorbeeld €2500,00 tegoed, dan maak je daar €3500,00 van.

Verhoog dit bedrag vervolgens met de wettelijke verhoging in verband met te late betaling van het loon; dit staat in artikel 625 van Boek 7 Burgerlijk Wetboek en deze verhoging is 50% van het loon: http://wetten.overheid.nl/BWBR0005290/Boek7/Titel10/Afdeling2/Artikel625/geldigheidsdatum_06-12-2009

Het gehele totaal bedrag verhoog je weer met de wettelijke rente ex artikel 119 van Boek 6 Burgerlijk Wetboek http://wetten.overheid.nl/BWBR0005289/geldigheidsdatum_06-12-2009#Boek6_Titel1_Afdeling11_Artikel119 Het rentepercentage is per 01 juli 2009 4%.

Stuur dit aangetekend op naar de ex-werkgever en geef hem 08 dagen de tijd om te reageren.

Reageert de ex-werkgever niet, stap dan zelf naar een deurwaarder. Of zoek een advocaat.

De gegevens op de chauffeurspas en de tachograafschrijven zijn wettelijk bewijs.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

@HWM.Klaassen,

Als je zelfs het afvegen van je billen wil uit besteden, dan moet je daarvoor in de buidel tasten.

Als je zelf naar de Kantonrechter stapt, dan zijn de kosten circa €140,00.

Op iedere rechtbank is een Centrale Balie gevestigd die je alles kan vertellen over hoe je een vordering bij de rechter wil afdwingen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

@Arrian,

In de vervoerswereld heb je vaak geen 5 jaar de tijd om te wachten met het instellen van een loonvordering.

Bij de meeste bedrijven geld dat je binnen een bepaalde termijn bezwaar moet maken indien de urenverantwoording niet klopt. Laat je dit na, dan verlies je meestal je recht op de niet betaalde uren.

In de TLN-CAO staat ook een bepaling die dit regelt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Heb je ook uit gerekent wat een Avocaat kost of duerwaarder Die doen het echt niet voor niks. 2000,- Euro is niet veel wat het kost 200 Euro per uur normaal Huub

Informeer je dus van te voren goed naar de eventuele KOSTEN van zo'n actie.

Ik denk als een deurwaarder jouw vordering terecht vind hij de kosten zal verhalen op de schuldenaar(diegene die verschuldigd is).

Maar inderdaad onderbouw je zaak goed ... en zie welke route voor jouw voor de hand liggend is. Ook al ben je nu nog geen lid van een vakbond, bellen kan natuurlijk altijd "Nee heb je en JA kun je krijgen".

Overigens denk ik dat je bij de CNV meer kans van slagen zult hebben, mij hebben ze ooit ook op zo'n manier geholpen. Ben dus pas lid van ze geworden toen er iets aan de hand was. Daar deed de CNV destijds dus NIET moeilijk over terwijl ik bij de FNV een gesloten deur aantrof.

** zie discussie over de gerechtsdeurwaarder **

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
@Arrian,

In de vervoerswereld heb je vaak geen 5 jaar de tijd om te wachten met het instellen van een loonvordering.

Bij de meeste bedrijven geld dat je binnen een bepaalde termijn bezwaar moet maken indien de urenverantwoording niet klopt. Laat je dit na, dan verlies je meestal je recht op de niet betaalde uren.

In de TLN-CAO staat ook een bepaling die dit regelt.

1 maand naar ik meen MAAR dan moet er wel aan bepaalde voorwaarden voldaan zijn. En ik denk dat die in dit geval daaraan niet is voldaan ...

Anyway ... in ieder geval is het beter om er gelijk achteraan te gaan dan langer te wachten. Zeker nu hij nog de pas van de werkgever in zijn bezit heeft, da's toch een mooi item om ietswat druk erachter te kunnen zetten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 maand naar ik meen MAAR dan moet er wel aan bepaalde voorwaarden voldaan zijn. En ik denk dat die in dit geval daaraan niet is voldaan ...

Anyway ... in ieder geval is het beter om er gelijk achteraan te gaan dan langer te wachten. Zeker nu hij nog de pas van de werkgever in zijn bezit heeft, da's toch een mooi item om ietswat druk erachter te kunnen zetten.

Ik heb ook nog steeds de laatste CMR's in mijn bezit, die wilt hij nu terug hebben en dan krijg ik mijn salarisstroken toegestuurd en mijn ontslagbrief, en die wil ik wel hebben, daar ik wel 3 wkn zonder werk heb gezeten en dus ook geen inkomen had en dus ook mijn hypo niet kon betalen.

Maar elke instantie die ik aanspreek zeggen mij doodleuk dat die er niets mee kunnen,dat het hun zaak niet is.

Zelfs als je zeg dat er met magneten wordt gereden, en dat zijn veel km's weet ik, en ik weet dat als ze de tacho uit lezen en de versnellingsbak uitlezen, dat er dus echt een verschil in zit.

Want als je een magneet plakt, stopt je tacho wel met schrijven,je bak blijft gewoon doordraaien en krijg je dus km verschil.

Het is net als bij mijn oude werkgever,maar die had stekkers laten maken waardoor je onbeperkt door kon rijden, zelfs daar doen ze niks aan, terwijl er nu alleen maar turkse bulgaren rijden die niet op papier staan, dus zwart werken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

26-11-2009 13:35Geachte heer, mevrouw,

Hiermee bevestig ik de ontvangst van uw melding over uw werkgever.

De Inspectie Verkeer en Waterstaat houdt toezicht op de naleving van de wet- en regelgeving ter zake de Arbeidstijdenwet cq het Arbeidstijdenbesluit Vervoer (met name rij- en rusttijden), de Wet Wegvervoer Goederen (vergunningverlening, dienstbetrekking en overbelading) en de Wet Vervoer gevaarlijke Stoffen (vakbekwaamheid chauffeur, ladingvoorschriften, persoonlijke beschermingsmiddelen etc).

Uw melding heeft geen betrekking op de voor de Inspectie Verkeer en Waterstaat relevante wetgeving. Uw melding kan daarom niet door ons in behandeling worden genomen.

Met deze klacht kunt u zich melden bij het UVW en de Belastingdienst.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Inspectie Verkeer en Waterstaat

Toezichtondersteuning Personen en Goederenvervoer

Postbus 90653

2509 LR Den Haag

t: 088 489 00 00 (lokaal tarief)

www.ivw.nl

Voor alle vragen over producten en diensten van de Inspectie Verkeer en Waterstaat kunt u bellen

via: 088 489 00 00, tegen lokaal tarief. Klant18-11-2009 11:51Goedmorgen,

Waar kan ik bij terecht als ik een transportbedrijf wil aangeven die met illigalen werkt en waarbij de chaufeurs die vast of een contract hadden, eruit worden gewerkt en wel mogen terugkomen mits ze gaan zwartwerken bij dit bedrijf?

Zelf ben ik dus ook één van die chauffeurs die er zo is uitgewerkt.

Ik ben geen lid van een bond, maar ze vertellen je ook dat je je volledige salaris niet meteen kan krijgen en dus betalen ze 2500 euro p/m en de rest zou je later krijgen als het beter ging.

Ik ben nu dus inmiddels weg en kon dus mooi fluiten naar de rest van mijn geld, en daar ben je dus voor 6 dgn p/w voor van huis en aan het werk.

Mijn broertje werkt hier ook nog steeds, maar kreeg nu ook te horen dat hij eruit moest en kon gaan zwartwerken, en vertelde mij dus dat ze alleen basissalaris uitbetealen en de rest als een vast salaris, dus dat je lange dagen maakt voor een vast maandbedrag.

Dit klopt ook wel,want ik kreeg nooit meer als 2507 euro p/m.( dit kan ik zo laten zien op mijn salarisstroken)

Ik wil zeker niet dat het bedrijf erachter gaat komen dat dit van mij afkomt, dus ook de zekerheid willen hebben dat het anoniem blijft.

Dit is van mijn eerste werkgever, en bij 2e werkgever had ik dus bijna hetzelfde gesodemieter

bij beide dus flink genomen door tekort uitbetalen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Pas er mee op.Je gaat het schip in Dit is een stukje Arbeidsrecht.

Er zijn chauffeurs genoeg die er in getrapt zijn Als je het niet weet vraag hulp En moet je ondertekenen. Vraag uit stel.De wergever is het verplicht om het te geven.Huub

Collectief ontslag wordt vaak omzeid. Trap er niet in

Steeds meer werkgevers omzeilen een collectief ontslag door met werknemers tot individuele deals te komen. Zo kunnen zij de meldingsplicht vanaf twintig ontslagen bij uitkeringsinstantie UWV Werkbedrijf ontlopen en de vakbonden buiten de deur houden. :hamer:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ze moeten op dat nummer de telefoon opnemen.

Het andere druf ik niet verder op in te gaan.Omdat de rechters nog wel eens een gekke uitspraak doen.Uitspraak rechter in Oktober 30% van het jaar in komen.De meeste grote bedrijven loopt alles via O.R.raad

En die mensen worden vaak bij gestaan door de bonden.En de kleine bedrijven doen ook wel eens gekke dingen.Waar niemand geen weet van heeft.Meestal als het te laat is Worden de bonden op de hoogte gebracht

Of er zijn geen leden Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden