[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Vraagje over standplaats


Fred#54

Recommended Posts

  • Forumlid

Mijn vrachtwagen staat ca 125 km van mijn standplaats af.We moeten dagelijks (3 chauffeurs) met een bedrijfsbusje heen en terug:eek:

Nu mijn vraag: Hoe is dit geregeld in de CAO mbt tot de reisuren?

Is de werkgever verplicht alle uren door te betalen,of mag hij een uur per dag in mindering brengen zoals beschreven voor de werknemers die te werk gesteld zijn op mobiele kranen?

Waar staat dat in de CAO beschreven?

Gr Fred

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
lastige materie.

Is dat wel zo Frank? Met het bedrijfsbusje vanaf de standplaats naar een andere locatie rijden, dat zijn duidelijk werkuren.

Lastige materie is het (volgens mij;)) als je met je eigen auto naar een andere locatie dan de standplaats rijdt. Natuurlijk hoor je dan reiskosten vergoed te krijgen, maar ook reistijd??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Vlgns mij was het zo ( in de cao voor beroepsgoederenvervoer EN mobiele kranen) dat wanneer er gereden moest worden naar een andere locatie voor de arbeid, de reistijd van/naar standplaats vergoed werd, alsmede de eventuele reiskosten. Nu rijd de TS met een bedrijfswagen dus zou hij de uren betaald moeten krijgen. Maar in de cao zou voor de mobiele kranen (bestuurders daarvan) wel eens een uitzonderingen kunnen hebben. Lees de cao er eerst maar eens op na. Weet zeker dat het antwoord er staat!

Maar dan nog...... gelijk hebben en gelijk krijgen...:zegtniets:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Weet zeker dat het antwoord er staat!

Als je het zo zeker weet,kan je mij dat ook wel even hier neer zetten:zegtniets:

Ik heb nl het hele boekje door gebladerd,maar kon het niet vinden.Wel voor werknemers die te werk gesteld zijn op mobiele kranen,maar dat ben ik dus niet:D

Dus wacht nog steeds op een bevestigend antwoord:angel:

Gr Fred

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Wat ik heb kunnen vinden komt uit de CAO 2007/2008, weet niet of er al een nieuwe is....

Je zou de baas kunnen vragen of het artikel voor de werknemers op mobiele kranen van toepassing is op jou...

En het begrip "diensttijd"....

Hoofdstuk VIII - Vergoedingen

Artikel 34

A - Vergoeding van reiskosten

1. De werknemer die dienst heeft buiten standplaats wordt behoudens de gevallen waarin een

afzonderlijke detacheringsregeling is getroffen, de werkelijk betaalde reiskosten vergoed, indien de

reis niet heeft kunnen plaatsvinden met de middelen van vervoer, waarvoor kosteloos vervoer is of

bij tijdig aanvragen had kunnen worden verleend.

2. a. Bij verplaatsing van het bedrijf en bij overplaatsing van werknemers worden gedurende één jaar

de extra kosten voor woon/werkverkeer vergoed volgens de geldende fiscale normen. Deze

fiscale normen worden ook gehanteerd bij de reiskosten als bedoeld in artikel 34 D (vergoeding

ADR-certificaat).

b. De uit lid 2a voortvloeiende extra reistijd wordt gedurende één jaar vergoed op basis van het

geldende uurloon, behorende bij het functieloon dat op de werknemer van toepassing is met

dien verstande dat deze tijd niet in de overurenvaststelling wordt betrokken.

3. Voor werknemers te werk gesteld op mobiele kranen gelden terzake de afspraken zoals deze zijn

opgenomen in artikel 40a.

Hoofdstuk XIA - Afspraken bestemd voor werknemers te werk gesteld

op mobiele kranenArtikel 40a

A - Reistijd voor werknemers te werk gesteld op mobiele kranen

1. Onder reistijd wordt verstaan de tijd gedurende welke gereisd wordt van de woning naar het werk

(niet zijnde de standplaats) en terug.



2. Voor de berekening van de reistijd wordt aangenomen dat per uur 60 km wordt afgelegd.


3. De reistijd wordt door de werkgever vergoed op basis van 100% tegen het voor die werknemer

geldende uurloon met uitzondering van de eerste 60 minuten per dag indien:

a. de arbeid plaats vindt in een andere dan de woongemeente van de werknemer:

b. de reistijd wordt gemaakt met: of een openbaar middel van vervoer; of een door de werkgever

beschikbaar gesteld vervoermiddel, niet zijnde de kraan; of een eigen vervoermiddel.

B - Reiskosten voor werknemers te werk gesteld op mobiele kranen

1. De werknemers, aan wie krachtens het gestelde onder A van dit artikel reistijd wordt vergoed,

kunnen recht doen gelden op vergoeding van reiskosten.



in aanmerking komt.

2. De werkgever is gerechtigd een vervoermiddel aan te wijzen waarmee de werknemer dient te


reizen, uitgezonderd het eigen vervoermiddel van de werknemer.

3. De kosten van het reizen met het openbaar vervoer worden in de laagste klasse vergoed.

4. De vergoeding voor het gebruik van de eigen personenauto bedraagt € 0,23 per gereden kilometer.

Indien in opdracht van de werkgever meerdere personen meerijden bedraagt de vergoeding € 0,25

per gereden kilometer.

5. De snelste reisafstand is bepalend bij het vaststellen van het aantal kilometers dat voor vergoeding

Bijlage VII - Protocol behorende bij artikel 23 CAO Goederenvervoerederland



In de CAO Goederenvervoer Nederland is in artikel 23 de volgende bepaling opgenomen:



"Alle diensturen worden uitbetaald onder aftrek van de werkelijk genoten dagelijkse rust en onder aftrek


onderscheid gemaakt te worden naar de soort van de activiteiten die tijdens deze uren wordt

ontplooid (bijvoorbeeld: rijden, laden, lossen, wachten etc.).

Hoop dat je er wat aan hebt!

van de in bijlage VII beschreven pauzetijden".


Met deze bepaling wordt beoogd het oneigenlijk schrappen van wachturen te voorkomen.

In deze bepaling is een drietal begrippen te onderscheiden, te weten:

1. Diensturen

Dit zijn alle uren die in opdracht van de werkgever worden doorgebracht. Er dient hierbij geen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden