[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Vuilniswagen en de tacho


Ploddertje

Vraag

  • Forumlid

Hallo allemaal,

Ik zit met een vraag.

Ik ga op de vuilniswagen rijden en vraag mij af ben je dan tachograaf verplicht?

Ik ga niet in dienst bij de gemeente maar voor een particulier bedrijf rijden met een vuilnis wagen van dat particuliere bedrijf.

Volgens mij in dienst van de gemeente hoeft het niet maar bij een particulier bedrijf weer wel of niet?

Ik ga huisvuil rijden in opdracht van de gemeente en afval ophalen bij bedrijven buiten de gemeente om.

Marcel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid
Van deur tot deur is weggelaten uit de wettekst sinds 2006 vandaar.

Er is btw wel een uitzondering die je tegenwoordig veel tegenkomt. Een tropco vuilnisauto bijv. Wanneer de oplegger niet door verzegeling is verbonden met de auto zijn het twee voertuigdelen waardoor de specifieke taak van het voertuig komt te vervallen.

Enne, een bakwagen is geen speciaal ingericht voortuig voor een specifieke taak waarbij het transport niet de hoofdtaak is. Dus nee dat wordt hem niet.

Ikzelf ben ook ontheven van tacho plicht als ik rijd met de bots, maar zo gauw ik iets anders ga doen niet.

Het wetsartikel 561/2006,waar je naar verwijst in je P 22 is het artikel 13 h) uit deze verordening:

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2006:102:0001:01:NL:HTML( hebben we gelijk ook de bronvermelding.:D:D)

daar staat i.d.d. de tekst "deur tot deur niet"

Dit is de Europese ontheffing internationale vrijstellingen,uit niets blijkt hier in deze tekst dat een voertuig speciaal ingericht moet zijn voor deze werkzaamheden.

Ga je naar de site van de IVW:

Registratie rij- en rusttijden door een tachograaf - Inspectie Verkeer en Waterstaat

Staat daar welke opties Nederland heeft overgenomen,en staat daar wel degelijk de tekst "deur tot deur"

Een chauffeur die dus op het containerpark(de milieustraat)een lading huisvuil neemt is dus niet vrijgesteld van tachograafplicht

je kunt wel zeggen dat dit uit de wettekst is weggelaten sinds 2006,maar deze hele verordening is van 2006,men zou het er,na het er eerst ingezet te hebben,gelijk weer uitgehaald hebben?

En ook hier staat er nergens dat men een speciaal,voor dit werk ingericht voertuig ,moet hebben,hoewel men tegenwoordig niet meer met een bakwagen en 4 man erachter vuilnis ophaalt,althans,,,,niet in Nederland,maar deze verordening gaat over de gehele EEG.

Het is zelfs zo dat men dit niet aan hoeft te vragen,tijdens een controle aantonen is voldoende:

Knippen/plakken:

[h=2]Vrijstelling van de tachograaf[/h]Niet iedere bestuurder van een vrachtauto hoeft een tachograaf te gebruiken. Er zijn een aantal internationale vrijstellingen en een aantal nationale vrijstellingen. Voor alle vrijstellingen geldt dat u deze niet hoeft aan te vragen. Als u voldoet aan de voorwaarde van de vrijstelling, dan is deze op u van toepassing. Tijdens een controle moet u kunnen aantonen dat u aan de voorwaarden voldoet.

Overigens dient deze tijd wel geregistreerd te worden,en dat mag(moet niet)met,,,,,jawel,,een tachograaf.:angel:

knippen/Plakken:

[h=2]Registratie als u niet tachograafplichtig bent[/h]Als u niet tachograafplichtig bent, dan geldt er nog wel een registratieplicht vanuit de arbeidstijdenwet (ATW) artikel 4:3: Een werkgever en een persoon als bedoeld in artikel 2:7, eerste lid, voert een deugdelijke registratie terzake van de arbeids- en rusttijden welke het toezicht op de naleving van deze wet en de daarop berustende bepalingen mogelijk maakt..

De vorm van deze registratie is 'vormvrij'. Dat wil zeggen dat u zelf mag bepalen of dit op papier of in de computer wordt bijgehouden of dat u een tachograaf hiervoor gebruikt. De registratie kan als deugdelijk worden beschouwd als de normen van de wet te controleren zijn. In z'n algemeenheid kan je zeggen dat noteren van het begin- en eindtijdstip en daartussen gelegen activiteiten inclusief pauzes voldoende zijn. Deze activiteiten dienen gespecificeerd te worden in rijtijd, arbeidstijd of beschikbaarheidstijd

In het volgende pdf is te zien welke landen welke ontheffingen hebben overgenomen:

http://ec.europa.eu/transport/road/social_provisions/doc/2008_national_exceptions_regulation_2006_0561.pdf

En kun je zien dat op blz 2,onder < L > van dat blad staat (Kn/Pl):: only vehicles used for the door-to-door household refuse collection and disposal.

Verder staat daar,in rode tekst onder:updated in April 2010

Ik denk dat m t wel gaat worden.:D

Groeten Peter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

@ Europeaan,

is een bepaalde opleiding "rechten" aan de universiteit niet iets voor u? Iemand heeft mij daar ook wel eens op gewezen, ik weet alleen niet meer precies hoe dat precies genoemd werd. Gewoon een soort voor de "fun", er schijnt dan nog een officiële naam of titel aan te hangen ook.

Ik stond er toen een beetje van te kijken, maar het schijnt dat je zoiets best op latere leeftijd met een pak aan (levens-)ervaring kunt doen. Het schijnt nog leuk te zijn ook.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
@ Europeaan,

is een bepaalde opleiding "rechten" aan de universiteit niet iets voor u? Iemand heeft mij daar ook wel eens op gewezen, ik weet alleen niet meer precies hoe dat precies genoemd werd. Gewoon een soort voor de "fun", er schijnt dan nog een officiële naam of titel aan te hangen ook.

Ik stond er toen een beetje van te kijken, maar het schijnt dat je zoiets best op latere leeftijd met een pak aan (levens-)ervaring kunt doen. Het schijnt nog leuk te zijn ook.

Nee hoor Karel ,als ik in een rechtszaal kom is het meestal in de beklaagden bank.:D:D

Maar als ik ergens in een officieel document iets lees ga ik er van uit dat het zo is zoals het beschreven staat,indien ik dat ter goeder trouw doorgeef hier op het forum zal men mij toch moeten overtuigen en precies vertellen waar en wat ik precies verkeerd gelezen heb,c.q.waar de wetgever mij op t verkeerde been heeft gezet.:D:D

Ieder die mij probeert te overtuigen van mijn ongelijk vertrouw ik volkomen hoor Karel ,maar zoals een van mijn oud werkgevers altijd zei:vertrouwen is goed,maar controle is beter.

En of dat over tachovrijstelling gaat of over cabotage of over loonbelasting tarieven(om maar eens wat te noemen:rolleyes:);ik zie wat ik lees

En indien ik twijfels heb kan ik wel eens aan een discussie deelnemen maar geef dan wel aan dat ik het ook niet exact weet,anders ontstaan er broodje aap verhalen.

Overigens denk ik in posting 12 op de eerste regel al een vrij juist antwoord te hebben gegeven.:angel:

Waar Dvunz een oplossing voor aangeeft in posting 13.:D:ja::ja::ja::ja:

Gr Peter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Gisteren in Duitsland 350 euro boete gekregen, waaronder 300 euro omdat mijn schijf van een dagje vuilnis rijden niet klopte. 7 uurtjes rijtijd, slechts onderbroken door 2x 15min koffie. Is al een mooie discussie met de planning aan het worden over wie de boete gaat betalen.. Maar als vuilniswagens vrijstelling hebben gaat deze jongen toch niet betalen! Dan hadden ze me maar een vakantiebrief mee moeten geven. Of ik mijn 2e pauze ff 15min langer moeten maken!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

ALS je vrijstellng zou hebben... Als dus, waarom stop je er dan een schijf in???

En ja, waarom ben je bij die tweede pauze geen 15min lager blijven staan?

Je weet toch hoe de rijtijdenwet is?

Lijk mij dus foutje van de chauffeur. Jou dus.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast mhkamp

Dat hele vuilnisgebeuren is mijn inzien een grijs gebied. Wij als zijladerpiloten worden niet gecontroleerd, terwijl de langeafstandsjongens er mee geconfronteerd worden. Desalniettemin probeer ik mij zoveel mogelijk aan de regels te houden, al was het dat ik heel misschien wat anders ga doen in de (nabije) toekomst. Dan hoef ik iig geen problemen te verwachten.

Verstuurd van mijn GT-S5660 met Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
ALS je vrijstellng zou hebben... Als dus, waarom stop je er dan een schijf in???

En ja, waarom ben je bij die tweede pauze geen 15min lager blijven staan?

Je weet toch hoe de rijtijdenwet is?

Lijk mij dus foutje van de chauffeur. Jou dus.

Chauffeur doet nooit niks fout.Altijd de werkgever

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Gisteren in Duitsland 350 euro boete gekregen, waaronder 300 euro omdat mijn schijf van een dagje vuilnis rijden niet klopte. 7 uurtjes rijtijd, slechts onderbroken door 2x 15min koffie. Is al een mooie discussie met de planning aan het worden over wie de boete gaat betalen.. Maar als vuilniswagens vrijstelling hebben gaat deze jongen toch niet betalen! Dan hadden ze me maar een vakantiebrief mee moeten geven. Of ik mijn 2e pauze ff 15min langer moeten maken!

Jij weet zelf waar je aan te houden hebt

en doe je het niet Dan zijn de gevolgen ook voor jou

In Duitsland heb jij geen vrijstelling

En ben je tacho plichtig

huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Jij weet zelf waar je aan te houden hebt

en doe je het niet Dan zijn de gevolgen ook voor jou

In Duitsland heb jij geen vrijstelling

En ben je tacho plichtig

huub

Sorry, dit is niet waar. Ik rijd zelf met de TMA altijd onder vrijstelling en doe dus geen tachopas in de tacho. Bij een controlle in Duitsland kreeg ik van de BAG toch een boete ondanks dat ik de "verklaring van activiteiten" bij me had waarin aangekruist "andere werkzaamheden dan bedoeld onder 561/2006"(puntje 17 op het formulier).

Deze heb ik voor laten komen en ik ben in het gelijk gesteld door de rechter. Boete werd teniet gedaan en ik kreeg totzelfs een schade vergoeding voor het verlies van tijd.

Maar het is wel de reden dat ik niet in Duitsland rijd met de transport, de tijd die je kwijt bent voor je je gelijk hebt staat niet in verhouding met de schadevergoeding.

Enige verschil met Lucio is dat ik dus gewoon geen schijf meer gebruik want de Nederlandse wetgeving geeft je die mogelijkheid. Echter als je de schijf wel gebruikt moet je je ook houden aan de rijtijdenwetgeving.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden