[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

FNV-leden akkoord met nieuwe cao wegvervoer


Gast

Vraag

02 juli 2012

Met zeer grote meerderheid hebben de leden van FNV Bondgenoten die werkzaam zijn in het wegvervoer ingestemd met de nieuwe cao voor het beroepsgoederenvervoer over de weg.

Tijdens drie ledenvergaderingen die de afgelopen week werden gehouden, zei meer dan 90% van de 200 aanwezige leden 'ja' tegen het cao-resultaat dat het overleg van werkgevers en bonden had opgeleverd.

Een belangrijk punt in de nieuwe cao is het beginsel 'gelijk werk, gelijk loon'. Een buitenlandse chauffeur die voor een Nederlands bedrijf (inter)nationale ritten uitvoert, heeft recht op de krachtens de Nederlandse cao geldende arbeidsvoorwaarden, met inbegrip van bijvoorbeeld overwerkvergoedingen en vakantiegeld.

'Hiermee', zegt FNV Bondgenoten, 'komt een eind aan allerlei constructies waarmee de cao werd ontdoken, de Nederlandse chauffeurs werden verdrongen en de buitenlandse chauffeurs uitgebuit.' De cao bepaalt ook dat uitzendkrachten zodra ze met hun werk beginnen hetzelfde betaald krijgen als vast personeel bij het bedrijf dat hen inhuurt.

De lonen worden op 1 januari komend jaar met 1,5% verhoogd en op 1 juli volgend jaar nog eens met 0,5%.

Nieuwsblad Transport > FNV-leden akkoord met nieuwe cao wegvervoer

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 81
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid
Onderhandelingsresultaat Transport en Logistiek Nederland, Vereniging Verticaal

Transport, FNV Bondgenoten en CNV Vakmensen inzake de CAO’s voor het

beroepsgoederenvervoer over de weg en de verhuur van mobiele kranen dd. 8 juni

2012.

1. Looptijd

De CAO heeft een looptijd van 1 januari 2012 tot en met 31 december 2013.

2. Loon, toeslagen en onbelaste verblijfkostenvergoedingen

De lonen, toeslagen en onbelaste verblijfkostenvergoedingen zullen per 1 januari 2013

worden verhoogd met 1,5%.

De lonen, toeslagen en onbelaste verblijfkostenvergoedingen zullen per 1 juli 2013 worden

verhoogd met 0,5%.

3. Vakantiebijslag in 2 termijnen betalen

Artikel 69 lid 5 (TLN-CAO) wordt in die zin aangevuld dat tevens aan werknemers die op

basis van een tijdelijk contract korter dan 3 jaar in dienst zijn, het vakantiegeld in 2 termijnen

kan worden betaald, en wel één in de maand mei en één in de maand november.

4. Verblijfkostenvergoeding/mealvoucher bootovertochten

Daar waar bedrijven problemen ondervinden als gevolg van de samenloop van de

verblijfkostenvergoeding en de gratis verstrekking van een mealvoucher, zullen CAO-partijen

in overleg gaan teneinde een oplossing voor het probleem tot stand te brengen.

5. Nederlands werk, Nederlands loon

Ten aanzien van het onderwerp “Nederlands werk, Nederlands loon” is het volgende

overeengekomen:

 Definities:

- werknemer

Werknemer: ieder, die door een werkgever in dienst is genomen voor een bepaalde of

onbepaalde tijd van 5 achtereenvolgende werkdagen of langer en die zijn werkzaamheden

voor de werkgever gewoonlijk verricht in of vanuit de in Nederland gevestigde onderneming,

ook indien gekozen is voor het recht van een ander land dan Nederland.

- basisarbeidsvoorwaarden

De basisarbeidsvoorwaarden van deze cao zijn vastgelegd in artikel 25, 26, 27, 29, 33, 36,

37, 40, 41, 42, 67, 68 en 69

 Uitzendkrachten

- Bij de inleen van arbeidskrachten van in Nederland en/of in het buitenland gevestigde

uitzendbureaus of payroll-bedrijven, mag alleen gebruik worden gemaakt van NEN

4400/1 en/of NEN 4400/2 gecertificeerde uitzendbureaus of payroll-bedrijven die

ingeschreven zijn in het register van de Stichting Normering Arbeid (SNA).

- De werkgever is gehouden op schriftelijk verzoek van een werknemersorganisatie

aan te geven van welk(e) uitzendbureau(s) of payroll-bedrijf (-bedrijven) gebruik wordt

(worden) gemaakt.

- De in Nederland en/of het buitenland gevestigde uitzendbureaus of payroll-bedrijven

die arbeidskrachten ter beschikking stellen aan de werkgever zijn aan deze

arbeidskrachten de basisarbeidsvoorwaarden verschuldigd die worden toegekend

aan werknemers, werkzaam in gelijke of gelijkwaardige functies in dienst van de

werkgever.

 Inleenkrachten

1 De in Nederland en/of het buitenland gevestigde bedrijven die aan de werkgever

tijdelijke arbeidskrachten, met een arbeidsovereenkomst naar buitenlands recht, ter

beschikking stellen, zijn ingevolge de detacheringsrichtlijn aan deze arbeidskrachten

de basisarbeidsvoorwaarden verschuldigd die worden toegekend aan werknemers,

werkzaam in gelijke of gelijkwaardige functies in dienst van de werkgever. Indien er

geen sprake is van een algemeen verbindend verklaarde CAO dan gelden de

wettelijke minimum bepalingen.

2 De werkgever is gehouden in de overeenkomst met de in Nederland en/of in het

buitenland gevestigde onderneming te bedingen dat de aan de werkgever ter

beschikking gestelde arbeidskrachten de basisarbeidsvoorwaarden worden

toegekend. Indien er geen sprake is van een algemeen verbindend verklaarde CAO

dan gelden de wettelijke minimum bepalingen.

3 De werkgever is gehouden de in lid 1 en 2 van dit artikel genoemde arbeidskrachten

te informeren over de op hen van toepassing zijnde basisarbeidsvoorwaarden.

4 Lid 1, 2 en 3 van dit artikel zijn niet van toepassing in geval arbeidskrachten worden

ingeleend bij de bedrijven die rechtstreeks onder de werkingssfeer van deze cao

vallen. Op hen is immers de gehele cao van toepassing.

 Charterbepaling

1. De werkgever is gehouden in overeenkomsten van onderaanneming, die in of vanuit

de in Nederland gevestigde onderneming van werkgever worden uitgevoerd, met

zelfstandige ondernemers, die als werkgever optreden, te bedingen dat aan diens

werknemers de basisarbeidsvoorwaarden van deze cao zullen worden toegekend,

wanneer dat voortvloeit uit de detacheringsrichtlijn, ook indien gekozen is voor het

recht van een ander land dan Nederland.

2. De werkgever is gehouden de in lid 1 van dit artikel genoemde werknemers te

informeren over de op hen van toepassing zijnde basisarbeidsvoorwaarden.

3. Lid 1 en 2 van dit artikel zijn niet van toepassing in geval de in lid 1 van dit artikel

genoemde arbeidskrachten rechtstreeks onder de werkingssfeer van deze cao vallen.

Op hen is immers de gehele cao van toepassing.

 Cabotage

Partijen stellen vast dat cabotage (binnenlands vervoer door een in het buitenland

gevestigde onderneming) ressorteert onder de detacheringsrichtlijn. Partijen zijn

overeengekomen gezamenlijk in overleg te treden met de betrokken instanties

teneinde de naleving van de regelgeving omtrent cabotage te bevorderen.

6. Scholing/overzicht nascholingsuren

De werknemer zal ieder jaar zo spoedig mogelijk na ontvangst daarvan doch uiterlijk op 1

mei aan de werkgever inzage verschaffen in het aan hem jaarlijks door CBR/CCV verstrekte

overzicht van de nascholingsuren (code 95).

7. Scholing/ periodiek in stand houden ADR-certificaat op verzoek werknemer

De werkgever zal het periodiek in stand houden van het ADR-certificaat op verzoek van de

werknemer niet langer behoeven te vergoeden. (art. 44A TLN-CAO)

8. PMO-keuring/ kosten rijbewijskeuring

Met ingang van 1 januari 2013 zal de verplichte PMO-keuring in de CAO komen te vervallen.

De kosten van de rijbewijskeuring zijn voor rekening van de werkgever.

9. Oproepkrachten

De toeslag eendaagse nachtritten en de verplichte ongevallenverzekering zullen ook voor

oproepkrachten gaan gelden.

10. Geschoonde uitdraai boordcomputer

Indien werknemer daartoe eenmalig een verzoek indient, is de werkgever met ingang van 1

januari 2013 verplicht hem éénmaal per betalingsperiode, electronisch of anderszins, een

geschoonde uitdraai van de boordcomputer te verstrekken waarop de gegevens staan

vermeld overeenkomstig artikel 26 lid 2c TLN-CAO.

11. Onderzoek duurzame inzetbaarheid

Gedurende de looptijd van de CAO zullen CAO-partijen een onderzoek laten uitvoeren naar

de mogelijkheden/benodigde maatregelen om oudere werknemers gezond aan het werk te

houden.

12. Actieplan Veiligheid Onderweg

CAO-partijen zullen een actieplan overeenkomen teneinde in enkele jaren te komen tot

veilige parkeerplekken langs snelwegen, provinciale wegen en op bedrijfs- en

bedrijventerreinen.

13. Geen wachtdag bij bedrijfsongeval

CAO-partijen zijn overeengekomen dat in geval van een bedrijfsongeval er geen wachtdag

bij ziekte mag worden toegepast. Onder een bedrijfsongeval wordt daarbij verstaan een

ongeval dat door of tijdens de uitoefening van betaalde arbeid plaatsvindt, met uitzondering

van een ongeval dat plaatsvindt onderweg van of naar het werk of dat is veroorzaakt door

schuld of toedoen van de werknemer.

14. Vrijwillige tijd-voor-tijd regeling

Voor de looptijd van de CAO wordt als experiment afgesproken dat op bedrijfsniveau een

vrijwillige tijd-voor-tijd regeling kan worden afgesproken met de OR/PVT of bij het ontbreken

daarvan met de individuele werknemer(s). Voorwaarden hiervoor zijn:

- de looptijd van de regeling is maximaal overeenkomstig de looptijd van de CAO;

- een tvt-uur geeft recht op 1,3 uur vrije tijd of 1 uur vrije tijd en een toeslag van 30% en

indien ook zaterdaguren deel uitmaken van de vrijwillige regeling dan geven deze recht op

1,5 uur vrije tijd of 1 uur vrije tijd en een toeslag van 50%;

- de opname van tijd-voor-tijd-uren moet vooraf worden aangekondigd;

- de werkgever verstrekt maandelijks een saldo-overzicht van de opgebouwde/opgenomen

tijd-voor-tijd-uren;

- er moeten eerst tijd voor tijd-uren worden opgebouwd, pas dan kunnen ze worden

opgenomen (geen minuren).

- in de vrijwillige tijd-voor-tijd regeling dient een maximum aantal op te bouwen uren te

worden opgenomen.

15. Commissie Bindend Advies

De Commissie Bindend Advies (artikel 80 en Bijlage 1 TLN-CAO) zal worden opgeheven.

16. Meeruren parttimers/ziekengeld

Indien een parttimer gemiddeld meer uren werkt dan contractueel met hem is

overeengekomen dan dienen deze meeruren (gemiddeld over de voorgaande 52 weken) bij

ziekte te worden meegenomen in het ziekengeld.

17. Vervallen ingeroosterde atv-dagen bij ziekte

In de CAO zal uitdrukkelijk worden bepaald dat ingeroosterde atv-dagen in geval van ziekte

komen te vervallen.

Aldus overeengekomen op 8 juni 2012 te Soest tussen:

Transport en Logistiek Nederland Vereniging Verticaal Transport

…………………… ………………….. ……………………….

Mr. L.J.H. Ceelen E. van Aggele ing. L.G.A.M. Verhagen

FNV Bondgenoten CNV Vakmensen

…………………….. …………………….

H.E.W. van den Dungen F. Westerman

De nieuwe teksten versterken zonder meer de rechten van werknemers. Werkgevers zouden hun postbusfirma´s moeten oppimpen (kantoor, dame, telefoon, computer) en vervoersopdrachten moeten gaan verstrekken om het arbeidsrecht in het buitenland te houden. Maar nu de praktijk. De Pool die in Nederland voor een Nederlandse firma rijdt via een Pools uitzendbureau voor Pools loon zou uiteindelijk in Nederland voor de rechter zijn gelijk kunnen gaan halen. Hoevelen van hen zouden dan gaan doen? Tip aan werkgevers. Niet te lang één vent laten werken, maar regelmatig verversen.

De belangrijkste punten in de nieuwe CAO lijken mij het recht op een geschoonde computeruitdraai en het van toepassing verklaren van de CAO op Nederlandse uitzendkrachten. Als zo'n uitzendbureau ook nog eens 20% boven op de loonsom zet, dan kun je als werkgever beter rechtstreeks (met tijdelijke contracten) met een werknemer in zee gaan.

Verder is 2010 0%, 2012 0% en 200 man vingeropstekers een teken aan de wand. Arbeiders zijn murwgebeukt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Het is toch zo mooi gelijk loon gelijk werk

We vergeten een heel groot ding

Erst stond natinaal belang voor op

Kijk is om je heen wat is er nog van over

Wat werkt er allemaal in Nederland En hoeveel buitenlanders werken in Nederland

We moeten voort spreken van Internationaal belang

Nationaal belang is nog een paar jaar en dan is het ook weg

we zijn niet voor niks De europese gemeenschap

En we gaan steeds meer over op de europese wet met zijn normen en richtlijnen

Daarom moeten de CAO veel meer Internationaal worden

Rechten van de mens Het verdrag van Rome

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
het van toepassing verklaren van de CAO op Nederlandse uitzendkrachten.

Wederom Toetsingskader:

6.2. Te grote benadeling van de rechtmatige belangen van derden

Het uitzendbedrijf valt niet onder deze cao, maar (wellicht) een andere en het is in ieder geval een heel andere, eigen bedrijfstak. Het rechtmatige belang van de werkgever in het uitzendbedrijf wordt geweld aan gedaan, omdat deze niet zelf zijn (concurrerende) tarief zou mogen bepalen. En de (arbeids-)overeenkomst tussen de uitzend-werknemer en -werkgever te veel zal worden bepaald door afspraken in een cao (die van het transport) waar zij zelf niet aan gebonden zijn. Eigenlijk verwacht ik ook nog wel een officiële klacht van de georganiseerde uitzendbranche met betrekking tot deze afspraak in de transport-cao.

Verder komt het hele rijtje van beperkingen angstig dicht bij een situatie waarin een bedrijfstak (het transport) te zeer wordt afgeschermd. Of zoals het Toetsingskader aangeeft en verbiedt:

een verbod op of te vergaande inperking van het inlenen van personeel.

Zoals eerder aangegeven, bij het ministerie van Sociale Zaken moet men wel erg zitten dutten om de regels waar men zich aan dient te houden, voor deze cao-afspraken even te vergeten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Je krijgt je vakantiegeld altijd achteraf.

In de transport-cao niet hoor.

Daar krijgt men in de maand mei (2012) het vakantiegeld uitgekeerd voor de periode 1 januari 2012 tot 31 december 2012. Dus in mei ook het vakantiegeld alvast voor resterende 7 maanden van dat hele jaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast Debian
In de transport-cao niet hoor.

Daar krijgt men in de maand mei (2012) het vakantiegeld uitgekeerd voor de periode 1 januari 2012 tot 31 december 2012. Dus in mei ook het vakantiegeld alvast voor resterende 7 maanden van dat hele jaar.

Voor mij iets nieuws.

Ik heb anderen dit nooit horen vertellen en zelf ook niet meegemaakt (maar ook niet zoveel verschillende werkgevers gehad dus dat zou ook toeval kunnen zijn)

aanvulling; Je hebt inderdaad gelijk dat het vooruit betaald wordt. Heb ik nooit geweten en dus weer wat geleerd.

bewerkt door Debian
aanvulling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Alleen gecertificeerde uitzendbureaus mogen nog mensen leveren in het transport. Als jij je als uitzendbureau je niet aan die regels wilt houden dan krijg je misschien niet eens dat benodigde certificaat.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Alleen gecertificeerde uitzendbureaus mogen nog mensen leveren in het transport. Als jij je als uitzendbureau je niet aan die regels wilt houden dan krijg je misschien niet eens dat benodigde certificaat.

Sent from my iPhone using Tapatalk

En wie gaat dat controleren.

Er zijn verschilende bedrijven die hebben in hun B.V. ook een U.Z.B.

En zo werken verschilende grote bedrijven in het oostblok.

en oostblok bedrijven hier in het westen

huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

@ Corné64,

Op hetgeen u stelt, doelde ik nog niet eens zozeer.

Ik doelde erop: Stel dat u een lading rijdt voor een bepaalde opdrachtgever van Versteijnen. En doordat u er nu een lading van die betreffende opdrachtgever in uw laadbak zit, staat er in de cao van die opdrachtgever dat Versteijnen (uw werkgever) opeens u moet gaan betalen volgens de cao van die opdrachtgever (beloning, aantal vakantiedagen, 36 urige werkweek of 40 urige werkweek, etc, etc).

Ziet u het probleem waar ik op doel?

Het conflict in arbeidsvoorwaarden waarbij de arbeidsvoorwaarden die u samen met uw werkgever zelf overeen gekomen zijn (of van toepassing hebben verklaard op het dienstverband van u met uw eigen werkgever), dat die arbeidsvoorwaarden opeens aan de kant moeten worden geschoven ten gunste van een cao-pakket (van die opdrachtgever) waar u helemaal buiten staat en niets over te zeggen hebt gehad.

De Nederlandse wetgeving biedt gelukkig waarborgen om werknemers (en werkgevers) te beschermen voor dat soort ongewenste situaties. Het recht wat u en uw werkgever hebben om dingen met elkaar af te spreken, zou anders worden ondermijnd. En daarbij de continuïteit in uw arbeidsvoorwaarden (ten opzichte van uw eigen werkgever) zo geweld (kunnen) worden aangedaan. Met een onzekere situatie voor u als werknemer tot gevolg.

U zou immers maar moeten gaan gokken in een eventuele situatie welk pakket arbeidsvoorwaarden u nu moet gaan aanroepen om uw (arbeids-)recht te gaan opvorderen. En ook bij wie u dat dan moet gaan opvorderen. Bij uw eigen werkgever waar u tenslotte een arbeidsovereenkomst mee heeft? Of stuurt uw werkgever u een deurtje verder naar de opdrachtgever, wiens cao dan op u van toepassing zou zijn op dat moment?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Wederom Toetsingskader:

Het uitzendbedrijf valt niet onder deze cao, maar (wellicht) een andere en het is in ieder geval een heel andere, eigen bedrijfstak. Het rechtmatige belang van de werkgever in het uitzendbedrijf wordt geweld aan gedaan, omdat deze niet zelf zijn (concurrerende) tarief zou mogen bepalen. En de (arbeids-)overeenkomst tussen de uitzend-werknemer en -werkgever te veel zal worden bepaald door afspraken in een cao (die van het transport) waar zij zelf niet aan gebonden zijn. Eigenlijk verwacht ik ook nog wel een officiële klacht van de georganiseerde uitzendbranche met betrekking tot deze afspraak in de transport-cao.

Verder komt het hele rijtje van beperkingen angstig dicht bij een situatie waarin een bedrijfstak (het transport) te zeer wordt afgeschermd. Of zoals het Toetsingskader aangeeft en verbiedt:

Zoals eerder aangegeven, bij het ministerie van Sociale Zaken moet men wel erg zitten dutten om de regels waar men zich aan dient te houden, voor deze cao-afspraken even te vergeten.

Die hele uitzendsector is toch geen primaire sector. Denkt u dat hun belangen zwaarder wegen dan die van metaal, chemie of beroepsgoederenvervoer? Uitzendbranche is een vuilnisbakkensector. Geen minister of rechter die hun belangen laat prevaleren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Die hele uitzendsector is toch geen primaire sector. Denkt u dat hun belangen zwaarder wegen dan die van metaal, chemie of beroepsgoederenvervoer? Uitzendbranche is een vuilnisbakkensector. Geen minister of rechter die hun belangen laat prevaleren.

Ondanks uw stelligheid, is dit toch geen vaststaand feit.

Uw mening is in ieder geval niet de mijne. Maar wel verhelderend. Dat dan weer wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
In de transport-cao niet hoor.

Daar krijgt men in de maand mei (2012) het vakantiegeld uitgekeerd voor de periode 1 januari 2012 tot 31 december 2012. Dus in mei ook het vakantiegeld alvast voor resterende 7 maanden van dat hele jaar.

Zo zou het moeten zijn ja :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
@ Corné64,

Op hetgeen u stelt, doelde ik nog niet eens zozeer.

Ik doelde erop: Stel dat u een lading rijdt voor een bepaalde opdrachtgever van Versteijnen. En doordat u er nu een lading van die betreffende opdrachtgever in uw laadbak zit, staat er in de cao van die opdrachtgever dat Versteijnen (uw werkgever) opeens u moet gaan betalen volgens de cao van die opdrachtgever (beloning, aantal vakantiedagen, 36 urige werkweek of 40 urige werkweek, etc, etc).

Onzin, wie huurt die charter in? Wie is de opdrachtgever ? Niet de klant van het transportbedrijf dus..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
U heeft een uitzendbureau.

Hmm .., nu val ik alweer door de mand.

Klopt. Mijn echte voornaam is geen Karel, maar eigenlijk Rand. M'n werkelijke achternaam kunt u dan wellicht ook wel raden, die is: Stad.

(Ik ga er trouwens vanuit dat u dit onder ons houdt en niet verder zult vertellen). ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
het gaat weer over de cao en hoppa daar komt de rookgordijnlegger die ons allerlij dingen probeert wijs te maken.

het lijkt wel alsof nergens iets van deugd en dat alle afspraken die in de cao staan niet rechtsgeldig zijn en dat ze al helemaal niks voorstellen.

en vooral voor niet tln leden zouden ze niet gelden, de avv verklaring geld opeens ook niet meer voor het beroepsgoederenvervoer.

karel weet donder goed dat als deze cao avv verklaard word door de minster dat die ook voor niet tln gaat gelden die werkzaam zijn in het beroepsgoederenvervoer!

net zo lang alsdat de cao geldig is en dat is tot eind 2013!, pas als de cao niet meer geldig is veranderd er wat, namelijk dat tln leden wel en niet tln niet de cao moeten volgen.

maar karel is een hartstochtelijk voorstander van het afschaffen van welke cao dan ook, een ieder moet maar individueel zijn arbeidsvoorwaarden gaan afspreken met zijn werkgever.

waar dat toe leid is wel duidelijk, dan pas begint het echte uitkleden van de werknemers!!!!!

Tenzij die interesse die hij heeft in het transport niet hobbymatig is maar zuiver en alleen beroepsmatig !

Er is enig belang,en dat heeft niets met zomaar interesse te maken.

Gelukkig is de keuze enorm is dat soort ' specialisten' :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

In het verleden hebben we het wel eens over xxxxxx gehad, en waarom die niet aan het het werk ging.

Legio bedrijven zijn er toen opgenoemt, maar xxxx bleef liever thuis met een uitkering, inplaats van tegaan werken bij een van die vele werkgevers die niet volgens CAO betaalde.

Het gaat hier elke keer wel over de buitenlanders, maar gaan de Nederlandse werkgevers de Nederlandse werknemers nu ineens wel helemaal volgens de CAO betalen?

bewerkt door Gast
Te persoonlijk
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

en vooral voor niet tln leden zouden ze niet gelden, de avv verklaring geld opeens ook niet meer voor het beroepsgoederenvervoer.

karel weet donders goed dat als deze cao avv verklaard word door de minster dat die ook voor niet tln leden gaat gelden die werkzaam zijn in het beroepsgoederenvervoer!

net zo lang alsdat de cao geldig is en dat is tot eind 2013!, pas als de cao niet meer geldig is veranderd er wat, namelijk dat tln leden wel en niet tln niet de cao moeten volgen.

Freddie, Freddie, even remmen ...

In post #27 reageerde ik al op eenzelfde soort stelling van u:

Nee Freddie, dat vergeet ik zeker niet.

Een "cao" geldt nooit voor een gehele sector of voor niet aangesloten werkgevers. Een "cao" wordt namelijk nooit Algemeen Verbindend Verklaard. Dat kan wettelijk niet. Hooguit worden een aantal cao-bepalingen Algemeen Verbindend verklaard. Dat kan wel. Maar nooit een cao in z'n geheel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Met alle respect voor u, maar ik denk dat Corné64 wel begrijpt wat ik bedoelde uit te leggen.

Nee Corne snapt dat niet eigenlijk. Jij blijft steeds met voorbeelden komen van situaties die zich sporadisch voor kunnen doen. Hier gaat het over langdurige situaties waar je moet denken dat een uitzendbureau een chauffeur levert voor langere tijd.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Nee Corne snapt dat niet eigenlijk. Jij blijft steeds met voorbeelden komen van situaties die zich sporadisch voor kunnen doen. Hier gaat het over langdurige situaties waar je moet denken dat een uitzendbureau een chauffeur levert voor langere tijd.

Ik probeerde uit te leggen aan de hand van een voorbeeld waarom er nooit sprake van kan (mag) zijn dat 2 of meerdere cao's, één en dezelfde arbeidsovereenkomst beheersen.

Op de eerste plaats schept dat onzekerheid en onduidelijkheid. Op de tweede, en niet onbelangrijke plaats, regelt ook de wet dat zoiets niet kan. En dat de eerste verantwoordelijkheid daarvoor bij partijen ligt die een cao afspreken, maar dat vervolgens altijd de overheid daar dan nog op ingrijpt, wanneer zoiets in een cao niet wordt voorkomen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Ik probeerde uit te leggen aan de hand van een voorbeeld waarom er nooit sprake van kan (mag) zijn dat 2 of meerdere cao's, één en dezelfde arbeidsovereenkomst beheersen.

.

Klopt,

maar wat een hoop moeite om een antwoord neer te zetten wat feitelijk geen antwoord is op het gestelde van Corne.

Alleen gecertificeerde uitzenders mogen chauffeurs in het BGV uitlenen. Hier is dan ook nooit sprake van een tweede cao of iets dergelijks.

Vanaf nu moeten die uitgeleende chauffeurs vanaf dag 1 hetzelfde ontvangen als de 'eigen' chauffeurs van het inlenende transportbedrijf.

Een kleine vooruitgang voor de flexwerker dus.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Maar in het transport zal er toch dan eerst een instantie in het leven geroepen moeten worden die dit dan gaat controleren.

Beste mensen, zijn we nu niet allemaal een beetje de weg kwijt?

Arbeidsrecht, het woord zegt het al is een "recht". Bijvoorbeeld voor en werknemer, als hij trouwt, om z'n baas erop te wijzen dat het recht bestaat op 2 doorbetaalde dagen (zoiets?!) waarop geen arbeid hoeft te worden geleverd. Komen ze daar samen niet uit, dan kan de werknemer dat "recht" op basis van zijn arbeidsovereenkomst met die werkgever, desnoods bij de rechter opvorderen.

Moet een werknemer onverhoopt thuis zijn om een zieke partner te zorgen, dan kan er wellicht "recht" uitgeoefend worden op doorbetaald "zorgverlof". Die werknemer kan zijn baas daar wederom op aanspreken en bekijken of hij ervoor in aanmerking komt. Komen ze daar niet uit, dan staat wederom de weg naar de rechter open om dat "recht" op te vorderen. Een rechter zal dan bekijken of dat "recht" daadwerkelijk uitgeoefend kan worden.

Allemaal gevallen, waarbij het (gelukkig) maar zelden zover komt dat de rechter er aan te pas moet komen.

Buiten het arbeidsrecht, bestaat bijvoorbeeld het "recht" dat mensen, binnen bepaalde voorwaarden, een "recht" kunnen laten gelden op een "gratis" rollator, of rolstoel (ik noem maar wat).

Een "recht", is wat het is. Iedereen mag zijn (of haar) "recht" opvorderen. Maar het hóeft niet. Het is geen verplichting!

Laat iedereen nu eens rustig nadenken. Krijgt dit alles nu niet teveel de sfeer van een "plicht"? Degene die niet tot aan de laatste punt en komma telkens zou opvorderen waar hij/zij recht op kan doen gelden, is eigenlijk een beetje "gekke Henkie". Of wordt daar in ieder geval toe verklaard. En dat nog niet eens, we proberen nog een stap verder te gaan om van de "rechten" maar "verplichtingen" te maken door zelfs buitenstaanders willekeurig te laten controleren of alle "rechten" wel uitgeoefend worden en in de hoedanigheid van "verplichtingen" bij voorbaat al wel worden toegekend.

Af en toe krijg ik wel eens het gevoel dat er van "rechten" geen sprake meer is, in de ogen van velen. Dat degene die tevreden is en sommige "rechten" niet altijd maar uitoefent, teveel de maat wordt genomen. Terwijl daar nooit om is gevraagd, en uiteindelijk maar 184 FNV-leden iets beslist hebben wat zogenaamd zou moeten gaan gelden voor 150.000 mensen in een bepaalde sector.

Overdrijven we soms niet een beetje?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden