[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Wanneer Rust invoeren en wanneer Einde dienst


creray

Recommended Posts

  • Forumlid

De verwarring zit 'm vooral in het verschil tussen de praktijk en de theorie.

Bij het ontwerpen van de regelgeving heeft men steeds het beeld voor ogen gehouden van de gewone analoge tachograafkaarten. Met alleen dát verschil dat de registraties digitaal zouden moeten worden weggezet op "iets". Dat "iets" is de bestuurderskaart geworden.

In de beeldvorming van de "geleerden" die al dit moois voor ons hebben uitgedacht, wordt aan het begin van iedere dienst de bestuurderskaart in de digitacho gestopt en aan het einde van een dienst weer eruit genomen. Net zoals met de gewone papieren tachograafschijven.

Dat er uiteindelijk weer slimme controleurs (geldwolven) zijn gekomen die een sluitende registratie willen zien (op basis van de combinatie digitacho in het voertuig enerzijds en de bestuurderskaart anderzijds), daar is nooit aan gedacht. Laat staan dat het ooit de bedoeling is geweest dat daar onderweg boetes voor geschreven zouden moeten worden zoals nu eigenlijk de gewoonte is worden.

Los van de registraties in het geheugen van de digitacho, zouden de registraties op een bestuurderskaart onderweg slechts gecontroleerd worden. Zo was de gedachte tenminste. En dat verklaart ook waarom er, net als bij de analoge registraties, iedere dienst een lokatie van vertrek en einde zou moeten worden ingevoerd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik weet het Pierre, maar ik vergeet het telkens :mad::stom:

Overigens heb ik geleerd in de cursus digi tacho dat ik alleen dat hoef in te vullen waar de tacho om vraagd, en hier vraagd hij niet om, mijn directe chef zat er bij en ik heb het dus luid en duidelijk nogmaals gevraagd, hij herhaalde het antwoord en ik heb dus mijn chef gezegd dat het zijn bekeuring wordt als ik er een krijg :D

Maar ik weet dat ik fout zit hoor.

MIsschien heeft die chef van jou wel gelijk:

27. Wat zijn een aantal belangrijke wijzigingen bij het operationeel gebruik van de digitale tachograaf ten aanzien van het gebruik van de analoge tachograaf?

2. Bij begin van de diensttijd of een rit van een chauffeur in een voertuig dat uitgerust is met een digitale tachograaf.Wanneer de chauffeur aan het begin van de dienst zijn bestuurderskaart inbrengt en wanneer hij zijn kaart weer opvraagt moet hij het land opgeven, waarin hij zich op dat moment bevindt. In geval van inbreng of opvragen van de bestuurderskaart in Spanje moeten daarnaast ook de landregio’s worden geselecteerd.

Bron :Faq

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
ik ben ongeveer 8 weken geleden door een bag in de buurt van Greding aangehouden en alles is bij ons in orde en toch had de man wat gevonden volgens hem.

hij liet me trots een uitdraai zien waar over de afgelopen 28 dagen diverse keren niet BEGIN land was ingevuld.

ik vul het wel in als de kaart er uit is geweest ( weekend ).

Ik kon me moeilijk voorstellen dat je werkelijk iedere dag, ook als de kaart er niet uit geweest is, toch begin- en eindland in moet geven. Temeer omdat de tachograaf hier niet zelf dagelijks om vraagt.

Ik zat nog met wat meer vragen die mij niemand klaar en duidelijk kan beantwoorden, en ben dus maar eens de bron(nen) gaan raadplegen, de wetteksten.

In de EEG 3821/85 is klip en klaar te lezen:

De bestuurder voert in het aan bijlage I B beantwoordend controleapparaat het symbool in van het land waar zijn dagelijkse werkperiode begint, en dat van het land waar die periode eindigt

Dit deel gaat specifiek over de digitale tachograaf, niet over de analoge tachograaf (bijlage I B = specificatie van digitale tachograaf).

Het is dus nog waar ook. Goed om te weten denk ik!

Waarschijnlijk is in de software die de heren controleurs gebruiken, elk lid uit de wettekst vertaald naar een controle, met een daaruit mogelijk volgende boete. Software zoals bv. Chipdrive kan dat ook al.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

zo dat heeft even geduurd maar eindelijk antwoord van ILT.

ik had ze een mail gestuurd met de vraag als je in het buitenland een overnachting maakt moet men dan een land code invullen.

deze vraag snapte ze niet of ik even meer details wou sturen van wat ik bedoelde.

dus ik een uitgebreide vraag gestuurd kreeg ik weer dat niet begrepen werd wat ik bedoelde.

dus heb ik ze uitgenodigd om mij te bellen.

dat is dus gebeurd na een heel zwaar gesprek en heel veel uitleg kwam men tot de conclusie.

een chauffeur die met een digitale tachograaf rijd dient het landcode in te vullen van het land waar de digikaart er in gaat.

als men een ander land in rijd dient men aan de grens even te stoppen en de land code van het land waar je inrijd in te vullen.

ik heb hem toen heel hart uitgelachen en gevraagd uit welke prehistorie hij komt.

ben toen diverse malen door geschakeld en kreeg toe als antwoord.

als men van de dagelijkse rusttijd gaat genieten en dit is in een ander land dan het land waar men de kaart er in heeft gedaan

dat dan een landcode van het land ingevuld dient te worden als men de volgende rust neemt in het zelfde land als de vorige hoeft dit niet

want dan staat de kaart al op het betreffende land.

als men weer met de nieuwe dag begint hoeft men de landcode niet extra in te vullen want hij staat al op dat land.

maar men bleef erbij dat je eigenlijk altijd van land moet veranderen als je een grens passeert.

ik heb hem toen maar gevraagd waarom er een digi is uitgevonden.

dat ik het idee krijg dat dit alleen maar is ingesteld en zo moeilijk mogelijk maakt om de chauffeur zoveel mogelijk

geld uit de zakken te kloppen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
zo dat heeft even geduurd maar eindelijk antwoord van ILT.........................

dat is dus gebeurd na een heel zwaar gesprek en heel veel uitleg kwam men tot de conclusie.

dat ik het idee krijg dat dit alleen maar is ingesteld en zo moeilijk mogelijk maakt om de chauffeur zoveel mogelijk

geld uit de zakken te kloppen.

M.a.w. ze weten het zelf dus ook niet precies Rik.:D:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Zaterdag jl op cursus geweest in het kader van de Code95.

Daar was ook een cursusdeel weggelegd voor het leren omgaan met de digitale tachograaf.

Bovenstaande kwestie is daar ook behandeld, en het is dus inderdaad waar dat je iedere dag het land dient in te vuren, bij begin-en einde rusttijd; ook als je de kaart er niet uithaalt.!!

Nederland zal daar niet moeilijk om doen; Frankrijk valt ook wel mee, maar de ambtenaar waarschuwde wel voor de BAG- die controleert daar bewust op!!

Dus bij deze: wees gewaarschuwd.

Freek

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
ik haal de kaart er altijd uit zowel doordeweeks als in het weekend en dan kan je bij aanvang het land invoeren geen probleem;)

De tijd dat je kaart eruit was kun je naderhand verantwoorden,maar je moet dan weer wel een verklaring van activiteiten (vakantie brief) hebben over de tijd dat je kaart er niet in zat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

ik voer s'ochtends de tijd in van eruit /erin vd pas als zijnde rust en evt ander land iets anders vraagt tacho ook niet, dus dat is oke bij controle op de zaak is dat geen probleem,het enige waar ik en een heleboel collega's een probleem mee hebben is de 11 uur rust,want als je meer als 13 uur gewerkt heb kun je in principe al geen 11 uur meer maken (bijv 14+11=25uur en dat kan niet):confused: bij controle geeft de tacho dat als overtreding aan:confused:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
ja klopt maar menig chauffeur kent die problematiek, ik reken altijd als ik stop 9-11uur erbij maar ja de ene dag begin je om 0400 en de andere om 0800 heb je 12 uur stilgestaan geld dat niet is krom ,is naar mijn idee wel een discussie punt voor de"geleerden":ja:

Als je begint te rekenen vanaf het begin van je diensttijd(je weet dan hoeveel rust je moet maken,9 of 11 uur) kun je nooit mis gaan.

Je moet vanaf het begin van je werkzaamheden binnen 24 uur een dagelijkse rusttijd (9 of 11 uur) voltooid hebben.

Daar heb je de geleerden niet bij nodig,dat kun je zo uit je hoofd uitrekenen.

Ook al sta je 14 uur stil,als de eerste 9 of 11 uur niet binnen de 24 uur van aanvang van je diensttijd zitten ga je in de fout.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden