[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

6% er bij!!


maarten/andre

Vraag

Werkgevers in het wegtransport kunnen een voorbeeld nemen aan hun spoor collega's, kennelijk is er best ruimte in het transport voor loonsverhoging.

 

 

Werknemers DB Schenker Rail gaan 6% in koopkracht vooruit en meer banen

  • 14-05-2014
  • Mariëtte van Dijk (persvoorlichter)
  • 0 reacties

De FNV Spoor leden die werken bij DB Schenker Rail NL, vervoerder van goederen over spoor, hebben vandaag het principe cao akkoord unaniem goedgekeurd. Hiermee is er een definitief cao-akkoord.

Jacqueline Lohle, FNV Spoor: “De mensen gaan er de komende twee jaar zes procent op vooruit in koopkracht. Veel van onze voorstellen hebben we weten te realiseren en verslechteringen hebben we weten tegen te houden. DB Schenker geeft hiermee een mooi voorbeeld af voor andere werkgevers hoe je je medewerkers kan waarderen.â€

 

Verbeteringen 

De lonen worden structureel verhoogd met 6%. De nieuwe cao loopt van 1 april 2014 tot 31 maart 2016. Op 1 juni 2014 worden de lonen verhoogd met 2,5% en op 1 mei 2015 met 2,5%. De decemberuitkering wordt verhoogd voor 2014 met 0,5% en voor 2015 met 0,5%.
 
Lohle: “Maar zeker zo belangrijk is het dat de maatregelen voor oudere medewerkers, de 55+, 57+ en 60+regelingen, volledig intact blijven, zodat ze op een gezonde manier aan het werk kunnen blijven.†DB Schenker en de betrokken vakbonden gaan daarnaast ook samen een studie doen en oplossingen aandragen om medewerkers duurzaam inzetbaar te houden. 
 
Ook op ‘echte banen’, met zekerheid en een stabiel inkomen, zijn mooie afspraken gemaakt. DB Schenker neemt op dit moment personeel aan voor zo goed als alle standplaatsen om de onderbezetting, die is ontstaan door het aantrekken van het werk, weg te werken. Volledig opgeleide machinisten die nieuw in dienst komen krijgen een jaarcontract. Medewerkers die nog opgeleid moeten worden krijgen eerst een contract voor de duur van de opleiding, daarna een jaarcontract en dat gaat over in een contract voor onbepaalde tijd.
 
Daarnaast wordt er de pilot ‘Nieuw Roosterproces’ gestart voor een half jaar. Lohle: “Dit is onder de voorwaarde dat de medewerker op vrijwillige basis meedoet en dit geen negatief effect heeft op het inkomen.â€

 

Meer mooie afspraken

De werknemer behoudt de keuze over tijd of geld. De reiskostenvergoeding van € 0,19 netto wordt uitgebreid voor woon-werkverkeer van 40 naar 60 km enkele reis en van 60 naar 75 km enkele reis (na overplaatsing). De machinist met de bevoegdheid ‘mentormachinist’ ontvangt een vergoeding van € 2,85 bruto per uur. De feestdagentoeslag wordt verdubbeld. Bij een juridische procedure als gevolg van een werk gerelateerd incident betaald DB Schenker de juridische bijstand. Medewerkers hebben daarbij een vrije keus van advocaat.

Bij DB Schenker Rail NL werken ongeveer 700 mensen.

 

 

Bron: FNV Bondgenoten

bewerkt door maarten/andre
Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 antwoorden op deze vraag

Recommended Posts

  • 0
Gast routier

Groot verschil is natuurlijk wel dat de badslippers bij een trein ergens achter op de trein in een container zitten, en niet in de loc.

Dat is in het wegvervoer precies andersom.

Plus het feit dat het railvervoer aan alle kanten gesubsidieerd wordt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Groot verschil is natuurlijk wel dat de badslippers bij een trein ergens achter op de trein in een container zitten, en niet in de loc.

Dat is in het wegvervoer precies andersom.

Plus het feit dat het railvervoer aan alle kanten gesubsidieerd wordt.

Daarom zijn wij al tevreden met 3%

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast Bas Ulft

Gewoon die 3% eisen van die zakkenvullende werkgevers, die allemaal in dikke Mercedessen rijden en huizen met rieten daken hebben. En dat met terugwerkende kracht over de laatste jaren. Dus als de vakbond beetje goed hun werk doen, vragen ze er direct 20% bij. Zo niet: CAO controle afdwingen. Laat de werkgevers maar eens zweten. Die boeven. Die de hele dag niks doen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Gewoon die 3% eisen van die zakkenvullende werkgevers, die allemaal in dikke Mercedessen rijden en huizen met rieten daken hebben. En dat met terugwerkende kracht over de laatste jaren. Dus als de vakbond beetje goed hun werk doen, vragen ze er direct 20% bij. Zo niet: CAO controle afdwingen. Laat de werkgevers maar eens zweten. Die boeven. Die de hele dag niks doen.

Ja en binnen 4 maanden 30% van je loon inleveren omdat je bij de uvw op het stoepje zit hahahaha

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast routier

Precies Arne. Lekker met zijn allen hetzelfde verdienen als de oostblokker.

Hun niets extra's, en wij minderen.

Dan komen we er echt wel.

De werkgevers en verladers kunnen niet wachten.

bewerkt door routier
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast Bas Ulft

Ach Arne, dat zal toch wel meevallen. Als ik hier lees hoe men over de gemiddelde werkgever denkt, zijn die allemaal miljonair, en het zijn allemaal boeven. Ik denk dat ik ook werkgever ga worden. Lekker m'n zakken vullen. Dat er dan zowat elke dag transportbedrijven failliet gaan is bijzaak. Die hebben natuurlijk de zakken allang gevuld.

 

En als ik geen werkgever zou kunnen worden, kan ik nog altijd bij de vakbond gaan werken. Want volgens mij praat ik wel een beetje in hun straatje als ik mezelf hierboven eens terug lees.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Zakkenvullende werkgevers? Wat is dat nu weer voor populistisch gelul. Er zijn genoeg "bazen" die met moeite de tent draaiende kunnen houden. Kijk alleen maar eens naar het aantal faillissementen. Dat ze een fraaie leaseauto rijden kan ook de schijn zijn die men op wil houden jegens de buurman.

O en waar toveren we die 3% extra verdaan, van die bak geld die iedere dag verdient wordt zeker :dag

kom op, het merendeel van de chauffeurs wordt "bedreigd" door die *** Roemenen en ander Oostblok lui en dan willen jullie er ook nog geld bij?? Dat zal onze (toch al slechte) concurrentiepositie echt geen goed doen.

bewerkt door gyydo
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Zakkenvullende werkgevers? Wat is dat nu weer voor populistisch gelul. Er zijn genoeg "bazen" die met moeite de tent draaiende kunnen houden. Kijk alleen maar eens naar het aantal faillissementen. Dat ze een fraaie leaseauto rijden kan ook de schijn zijn die men op wil houden jegens de buurman.

O en waar toveren we die 3% extra verdaan, van die bak geld die iedere dag verdient wordt zeker :dag

kom op, het merendeel van de chauffeurs wordt "bedreigd" door die *** Roemenen en ander Oostblok lui en dan willen jullie er ook nog geld bij?? Dat zal onze (toch al slechte) concurrentiepositie echt geen goed doen.

Waar is die mooie dikke lease auto van mij???? Kan hem nog steeds niet betalen en vinden hahah

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast henk driehoek
Maak gewoon de kaartjes duurder, komt toch uit de zelfde pot?

Een scholier heeft toch weinig te kiezen.

@Lientje,

DB Schenker doet goederen vervoer, geen mensen vervoer, een heel verschil hoor

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast Bas Ulft

Je schrijft in elk geval wel als een kip zonder kop

 

Ik pas me aan aan het niveau, geen probleem. Maar bedankt voor het compliment :-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

De economie trekt aan, maar knappe koppen daar bij  FNV spoor.

De loonsverhoging van 6% is 6% koopkracht erbij, dus volgens de FNV géén inflatie de komende twee jaar. :ok:

Maar ze hebben het wel te pakken ,voorlopig hebben wij 0 %.

 

Wij hebben hooguit 0% erbij, 0 uren contracten, we zijn in de ogen van sommigen een 0

 

Machinist is zo slecht niet, goede CAO, geen stuurvasthouder, overal voorrang, ik zal er eens over nadenken.

Zal niets worden denk ik, te oud.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden