[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Na een tornado.


corydon

Recommended Posts

  • Forumlid

Vandaag reed ik door Arkansas en zag wat een tornado kan doen.

Op de eerste foto zie je wat het magazijn en kantoor was van een veevoeder fabriekje.

Tornado's zijn erg plaatselijk, er stond een huis ong.100 meter verder en daar was niks mee aan de hand.

Let ook op de bomen in de achtergrond, helemaal kaal gestript. En de stalen H balken, helemaal verfrommeld.

De tank met de vierkante gaten, dat is een truck op z'n zijkant

1002228zd6.jpg

Dit is/was het magazijn en kantoor, helft is pleite, andere helft niks aan t handje.

1002227lw4.jpg

En dat waren de silo's.........

1002226xp4.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast marsipulami

de verwoestende kracht van moeder natuur, tegen dit geweld is niks bestand.

is alleen te hopen dat er geen gewonden bij zijn gevallen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Zie www.dafboek.nl

Hoe vind je deze? (zie foto)

2514677924_e63a09e85a_o.jpg

Die is hier in Weld County waar ook Greeley (waar ik ben) ligt.

Ik weet niet precies hoeveel mile dit van ons vandaan is ... maar ook in Greeley is er schade.

Gelukkig waar ik ben hebben we er tot nu toe nog (GELUKKIG) niet veel van meegekregen. De tv staat aan en wel volgen het Tornado-nieuws op de voet. Mijn oom Mike heeft hier in Colorado veel familie die zo'n beetje over de hele Staat verspreid wonen.

Nou Corydon ... 'ts maar gelukkig dat ik heb besloten die 7 rijuren naar Salina niet te maken he?

Gossie zeg ... deze weersomstandigheden (tornado's) heb ik nog nooit eerder in mijn leven meegemaakt en ik moet bekennen dat ik ze behoorlijk beangstigend vind.

2514698182_a99cfccf94_o.jpg

I25 en nog een aantal andere wegen zijn op dit moment nog dicht.

U.S. 85 will be closed for about another 45 minutes. ('ts nu 15u00)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Winsor waar die grote Tornado gevormd werd ligt hier slechts 10,6 m vandaan ... ff met google maps gekeken.

En nu hebben we weer een stormfront wat aan de oostzijde van Greeley aan het passeren is ... 't heeft net weer hard gewaaid en we hebben even wat donder&bliksem gehad.

Thursday, killing at least one person and damaging buildings, homes and agricultural equipment in several towns.

One person was confirmed dead in the storm that struck about 50 miles north of Denver, the Weld County coroner's office said.

The storm tracked north-northwestward through or near the towns of Platteville, Milliken, Greeley and Windsor. Windsor, a farm town of about 16,000, appeared the hardest hit. Video footage showed a dark-grey funnel perhaps a quarter-mile wide near Windsor with heavy hail and rain.

Homes and farm buildings lost roofs, utility poles were toppled and jackknifed truck blocked a state highway. Interstate 25, the main north-south highway, was closed to traffic for a time. Highway 85 remained closed near Gilcrest.

Splintered wood, mangled metal and other debris cluttered roads, yards and agricultural fields. About 130 children at a daycare center in Windsor were reported safe after the storm passed through; playground equipment outside the center was damaged.

"My house is gone," said Pete Ambrose, a caretaker at a Weld County park outside Greeley. "I lost my dog. I lost my cats. I lost my camper. I lost everything."

Public schools in Windsor said students were available for pick up, but buses were not running. High school students were also not allowed to drive home.

Poudre Valley School District said schools were on lockdown because of the storms. Classes were canceled for the day at the University of Northern Colorado in Greeley.

Poudre Valley Medical Center and McKee Medical Center were taking patients with storm injuries.

Some 60,000 customers lost power in the area, according to Xcel energy.

In Windsor and Greeley, 10 miles to the east, the tornado knocked down trees and shattered windows.

A second tornado was reportedly spotted by law enforcement officers west of Dacono and northeast of Longmont in northeastern Boulder County, the National Weather Service said. No damage was reported from that twister.

A tornado watch was in effect for most of northeast Colorado until 8 p.m.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Wat een zootje!

Die hebben wat te doen om alles weer op te bouwen!

Als ze eens huizen van steen bouwen in USA is de schade de volgende keer ook niet zo groot.

Maar een welvarend land als Amerika en dan toch nog zoveel huizen die zijn gebouwd van hout, terwijl er toch zo veel tornado's per jaar voor(bij)komen....

Hardleers die amerikanen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Hmm, je ziet op de foto's van Angelique dat er net zo goed stenen huizen onherstelbaar beschadigd zijn.

Bij de houten huizen blijft de fundering in takt.

Al is de rest dan brandhout.

Het zal niet voor niets zijn dat ze veel hout-bouw hebben.

En als je op de foto's van Corydon ziet hoe die stalen balken er uit zien...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Als ze eens huizen van steen bouwen in USA is de schade de volgende keer ook niet zo groot.

Maar een welvarend land als Amerika en dan toch nog zoveel huizen die zijn gebouwd van hout, terwijl er toch zo veel tornado's per jaar voor(bij)komen....

Hardleers die amerikanen.

Hardleers, dat is niet aan een land gebonden.

De enige veilige plaats tijdens een tornado is onder de grond, en de meeste hebben ook een tornado shelter.

Een huis in holland heeft ook geen kans van overleven, de dakpannen worden er gelijk in 1 seconde vanaf gerukt, en dan bij de buren door het raam naar binnen gegooid.

Als je een huis tornado veilig kunt bouwen, hadden ze het al gedaan.

It's all part off live.;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Hardleers, dat is niet aan een land gebonden.

De enige veilige plaats tijdens een tornado is onder de grond, en de meeste hebben ook een tornado shelter.

Een huis in holland heeft ook geen kans van overleven, de dakpannen worden er gelijk in 1 seconde vanaf gerukt, en dan bij de buren door het raam naar binnen gegooid.

Als je een huis tornado veilig kunt bouwen, hadden ze het al gedaan.

It's all part off live.;)

Maar je moet toegeven dat de meeste huizen in USA van hout zijn(boven de grond).

Ik ben er zelf een paar keer geweest, maar heb toch weinig huizen gezien zoals je die bij ons in Nederland kent.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Heb wel eens gelezen dat bouwen in steen ong. 10% meer kost.

Bouw je met hout dan kun je er zelf makkenlijk iets aan veranderen, plus ze bouwen een huis hier in een paar dagen.

Hier een You Tube met wat geweld, let op de LP die in een stuk hout zit.

Ze hebben weleens een kaart, zoals je in poker gebruikt, in een boom gevonden.

De windsnelheid kan tot ruim 500 kmpu op lopen.

Als je naar dat filmpje kijkt, bij ong 3 1/2 minuuten, zie je auto's de lucht in gaan, minstens zo een 25 meter hoog...............

http://nl.youtube.com/watch?v=cBh3t1yUoiI

PS, vond je het wel ok hier?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Zo'n Tornado is ALLESVERWOESTEND OOK huizen gebouwd van steen zoals we in Nederland kennen. Vele huizen hebben hier een basement (kelder), verre weg de beste plaats om voor zo'n Tornado te schuilen. Op dit moment zit ik in die kelder te internetten... want de kelder wordt hier als Familie-kamer gebruikt.

Vrijwel alle huizen in de USA waar ik in ben geweest hebben zo'n kelder.

Ik heb eens foto's gezien van een STRO-tje wat door een telegraafpaal was geramd door zo'n tornado! Verschikkelijk grote krachten komen daar namelijk bij vrij. En in een GROTE TORNADO zoals die van gisteren (totaal waren er 6 stuks maar een grote die over oa Gilcrest, Greeley en uiteindelijk zeer veel schade heeft toegebracht in Winsor) kunnen meerdere kleinere Tornado's zitten tenminste wat ik me op tv over Tornado's heb laten vertellen.

De SCHADE is ENORM groot.

En nu zitten we overigens weer tot 19u00 vanavond onder een TORNADO watch ... er is alweer een kleinere tornado gesignaleerd maar die was van korte duur.

(10 mile hier vandaan) en hier in Greeley is het nu zonnig!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

;)

Gister was er nog tot 19u00 een waarschuwing van kracht maar uit dat front is geen Tornado ontstaan. Misschien 1tje (kleine die ook vrij snel weer verdween) maar ... verder niets ...

Het vreemde vind ik nu dat mensen die geluk hebben gehad ... gewoon met de dagelijkse gang van zaken bezig zijn ... net alsof er niets is gebeurt.

Dat zie ik aan mijn familie ... ze leven mee maar voor de rest hebben ze de gang van zaken weer opgepakt.

Marlon is gister met een aantal vrienden zijn hulp wezen aanbieden en kwamen op een WACHTLIJST te staan ... vreemd hoor .. hebben ze dan geen mensen nodig die losse zooi willen gaan opruimen?

Aan de andere kant betekent zo'n 'wachtlijst' waarschijnlijk ook weer dat er nu voldoende vrijwilligers aanwezig zijn.

Of ze willen voorlopig nog geen vreemden BINNEN dat getroffen gebied zien totdat de schade door de verzekeringsmaatschappijen is opgenomen en de mensen zelf hun eigen prive spullen hebben opgehaald/gezocht.

Ik heb 40$ gegeven. Ook niet veel .. maar alle beetjes helpen en nu maar hopen dat die gelden goed terechtkomen bij de getroffen mensen en niet blijven hangen bij organisaties zoals het Rode Kruis en hun bankrekening groeit.

Het weer is weer goed ... en voor de komende dagen blijft dat ook zo.

Dat zit wel goed dus.

Helaas woensdag aanstaande alweer naar huis ...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden