[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Lege container die je gaat laden (geen overrijder dus)


AngeliqueBS

Recommended Posts

  • Forumlid

Vanmorgen was het raak, ik reed bij de routier zeg bij Koolkamp (belgie afsl9, beetje dure routier maar het eten is er wel goed - geen vrouwendouche maar ge kunt wel bij de mannen-deur kan op slot) weg toen ik nog geen 800 meter verderop werd gesommeerd om stil te gaan staan.

Politiecontrole dus … een beetje argwanend was ik wel want ik kon nergens een politiewagen spotten en ook had de goede man geen pet op. Daar was het hem te warm voor legde hij uit; moest ik hem wel gelijk in geven overigens.

Dus schijven laten zien, vergunning, eurovignet en mijn vakantieverklaring … alles oke.

Wat wel blijkt is dat je nog steeds voor een lege container een CMR zult moeten schrijven, ik had gelezen dat dit afgeschaft is en dat men de containter als deel van het voertuig ziet. (de regelgeving is hieromtrent aangepast zo weet ik en op basis hiervan schreef ik geen cmr meer voor een lege die ik ergens ga laden)

Wat is nu het addertje onder het gras?

Dat geldt alleen indien de container van het transportbedrijf zelf is (in eigendom dus, daar hoef je geen vrachtbrief voor te schrijven)!!!

Containers die dus van een derde partij zijn daar dien je dus nog wel degelijk een vrachtbrief voor te schrijven.

De regelgeving is dus alleen aangepast inzake EIGEN containers … en ik had de kleine lettertjes natuurlijk weer eens niet gelezen icon_wink.gif

Toch ga ik het nog verder uitzoeken … want ik weet 100% zeker wat ik heb gelezen en dat die nieuwe regels voor geheel EU zouden gelden. En inderdaad wat die agent ook zei is dat er ook veel lege containers worden vervoerd van punt A naar punt B … en dat is natuurlijk ook zo, in zo´n geval schrijf je namelijk wel een vrachtbrief.

Wat wel mag / vrachtbrief

Je mag dus al wel een cmr schrijven en die vakken invullen die je al kent … dus dat je bij de klant waar je gaat laden alleen nog de ontbrekende velden hoeft in te vullen, maw het hoeft je dus geen extra cmr te kosten.

Oke, voorlopig toch maar weer een cmr schrijven, ook voor lege containers dus.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
geld dat ook voor afzetbakken , als je bijv, chatter rijd voor een bedrijf met afzet bakken.

gr. mart

Zijn die geen "lading dan Mart?:rolleyes:"

Een grote Chipsrijder(geen namen) wist van wel (lading mag een eind uitsteken, lengteborden op die hap, Bak 1 meter langer) weer 300kg Smit.....ps

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Geen geen boete ... gewoon die agent erg vriendelijk aangekeken ;)

Hij heeft het me helemaal uitgelegd (was een vriendelijke man), want ik was oprecht verbaasd .. omdat ik dacht dat de regelgeving op dit punt was aangepast.

Dit geldt dus alleen voor eigen bakken!

Dus bakken die in eigendom zijn van het transportbedrijf.

Voor bakken van derden (en dat zal dan ook wel gelden voor afzetbakken) moet je dus wel een vrachtbrief schrijven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Angelique,ik schreef vroeger op cmr dat cmr geldig is ook voor retour naar depot.Ik maakte wel vrachtbrief met naam klant e.d. erop voor eventuele lading en ging met lege cont naar klant.indien gelost bij klant schreef ik erop dat cmr ook voor leeg retour is

gr Ger

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Angelique,ik schreef vroeger op cmr dat cmr geldig is ook voor retour naar depot.Ik maakte wel vrachtbrief met naam klant e.d. erop voor eventuele lading en ging met lege cont naar klant.indien gelost bij klant schreef ik erop dat cmr ook voor leeg retour is

gr Ger

Dat staat bij ons standaard op de CMR gedrukt "Auch für leerfahrt / incl. empty trip"

Na gelost te hebben kan ik altijd die vrachtbrief dus tonen.

In dit geval ging ik met een lege op om te laden en had dus geen vrachtbrief geschreven omdat ik dacht dat de wetgeving hieromtrent was veranderd.

Ook heb ik van hem geen op&aanmerkingen gehad op mijn vakantieverklaring, na 2 weken te zijn vrij geweest.

Deze was niet helemaal juist zoals de nieuwe regels (ingegaan januari van dit jaar) aanduidden.

Oom agent weet dus kennelijk ook niet alles ... of ik heb domweg mazzel gehad.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast routier

En daarom is men in Brussel dus bezig om een afzender ten alle tijden verantwoordelijk te laten zijn voor de juiste documenten die bij de goederen horen.

Zijn we van dat gezeur ook af.

Maar dat zal wel wat voeten in de aarde hebben, want dan moeten de terminals een cmr meegeven, maar ook de duitse bedrijven die een lieferschein wel genoeg vinden.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
En daarom is men in Brussel dus bezig om een afzender ten alle tijden verantwoordelijk te laten zijn voor de juiste documenten die bij de goederen horen. Zijn we van dat gezeur ook af.

Maar dat zal wel wat voeten in de aarde hebben, want dan moeten de terminals een cmr meegeven, maar ook de duitse bedrijven die een lieferschein wel genoeg vinden.....

Ja, dat heb ik me ook al afgevraagd toen ik hierover hoorde.

En de terminals zullen nooit en te nimmer een CMR willen afgeven.

Daarvoor ben je dan weer afhankelijk van de Rederij ... en waar haal je dan die vrachtbrief op?

Nu heb je dat al soms met documenten ... die liggen niet meer bij de ECT maar tegenwoordig bij de Routier. Dat betekent dus een extra stop en bijvoorbeeld bij de Routier op de Maasvlakte is het vaak zo druk dat je je wagen nergens kwijt kunt. Langs de weg/vangrail kan je dat zelfs een boete opleveren.

Ja ja ja de ECT is een prachtbedrijf (maar niet heus).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

De vakantieverklaring moet aan een aantal eisen voldoen.

1) Orgineel (dus geen kopie of fax)

2) telefoonnummer van de zaak moet erop staan

3) Stempel van de firma

4) handtekening

5) Briefpapier van de zaak geprint zijn (een van de nwe eisen)

... maar ik ben nu met iets anders bezig ... dus ik kom er nog ff op terug met alle officieële regels. Overigens heb ik die ergens in het begin van dit jaar ook op het forum gezet. Misschien dat ze nog ergens zijn terug te vinden ... geen hint maar ik sta op het punt om ri de stad te gaan.

Tot morgen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zijn die geen "lading dan Mart?:rolleyes:"

Een grote Chipsrijder(geen namen) wist van wel (lading mag een eind uitsteken, lengteborden op die hap, Bak 1 meter langer) weer 300kg Smit.....ps

zijn die geen lading dan mart>>>> Dat is dan ook mijn vraag , word een afzetbak ook gezien als lading net zoals een lege container. Ga dan even uit van een lege afzetbak.

Wat ik bedoel zijn dus bakken zoals reining in groningen en meende vos ook hebben.

in mijn optiek is een lege container ook geen lading en als ze dat aanmerken als lading dan moet volgens mij een lege afzetbak ook lading zijn.

gr. mart

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden