Kleine rekensom:
Aanvangssnelheid is 100,8 km/h = 28 m/s (iets te hard gerekend, voor de mooie cijfertjes), stilstaan doe je uiteraard bij 0 m/s.
Dan is je gemiddelde snelheid = aanvangssnelheid + stopsnelheid : 2 = 14 m/s (50,4 km/h).
Gaan we uit van een vertraging van 10 m/s² (dat heb ik gezien bij een nieuwe Volvo op de remmenbank, dat is bijna 2x de wettelijke minimumvertraging).
Om van 28 m/s tot 0 m/s te komen heb je 28 m/s : 10 m/s² = 2,8 s nodig. De gemiddelde snelheid is 14 m/s, dit vermenigvuldig je met die 2,8 s, dan heb je een remweg van 39,2 m.
Bij een snelheid van 22,4 m/s (80,64 km/h) krijg je tot stopsnelheid een gemiddelde snelheid van 11,2 m/s (40,32 km/h). Met dezelfde remvertraging kom je dan uit op een remtijd van 22,4 m/s : 10 m/s² = 2,24 s. Je remweg is dan dus 11,2 m/s x 2,24 s = 25 m (afgerond).
Bij een snelheid van 16,7 m/s (60 km/h) krijg je tot stopsnelheid een gemiddelde snelheid van 8,35 m/s (30 km/h). Weer met dezelfde remvertraging kom je dan uit op een remtijd van 16,7 m/s : 10 m/s² = 1,67 s. Je remweg is dan dus 8,35 m/s x 1,67 s = 13,9 m (afgerond).
Beetje flauw, die laatste opmerking van jou, het is maar net waar je de grens wilt leggen. Als je er echt zin in hebt kun je zelf ook wel het verschil in kinetische energie bij 100, 80 en 60 km/h uitrekenen, maar duidelijk is wel dat die remweg tussen 100 en 80 km/h behoorlijk scheelt (en dan heb ik niet eens de "schrikhalveseconde" meegerekend, dan kun je er nog eens 7 resp. 5,8 m bij op tellen).