[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

"leuk" om te weten, weer duurder.


Amadeus

Vraag

  • Forumlid

Mischien oud nieuws, maar wat ik nu gevonden heb op het www........

Vanaf 1 juli 2010 worden de opleidingen vrachtauto en bus belast met 19% BTW.

Opleidingen die voor 1 juli 2010 zijn gestart kunnen tot 31 december 2010 in het 0% BTW blijven.

Ben je al jaren van plan het rijbewijs voor de vrachtauto of bus te halen?

Vanaf 1 juli 2010 worden deze opleidingen dus 19% duurder!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid
Mischien oud nieuws, maar wat ik nu gevonden heb op het www........

Vanaf 1 juli 2010 worden de opleidingen vrachtauto en bus belast met 19% BTW.

Opleidingen die voor 1 juli 2010 zijn gestart kunnen tot 31 december 2010 in het 0% BTW blijven.

Ben je al jaren van plan het rijbewijs voor de vrachtauto of bus te halen?

Vanaf 1 juli 2010 worden deze opleidingen dus 19% duurder!

en je betaald tegenwoordig al een vermogen voordat je ook maar 1 meter hebt gereden. Wel weer mooie streken van de overheid en de belastingdienst:mad:. eerst even de regels in europa aanpassen dat je een hele waslijst aan toetsen moet halen en vervolgens effe belasting betalen:zegtniets:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

en dan vragen ze zich af waarom wil er niemand chauffeur worden nou als je dit leest dan denk ik dat de meeste er gewoon niet meer aan beginnen een dure opleiding en dan denk je een riant inkomen te heben na de studie krijg je de schrik van je leven en gaat dan toch maar ander werk zoeken omdat je voor zo,n habekrats echt niet de hele week van huis wil en met het loon wat je verdient geen toekomst meer kan opbouwen omdat het veelste weinig is en ze met een normalebaan 38 uurtjes werken nog meer verdienen als chauffeur::bey:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

ik denk dat je rond een 6000 € zit als je alles compleet heb ccv/b c en ce. en dan te bedenken dat je voor +- 10 € bruto per uur onderweg bent. de vergoedingen maakt het nog enigzins leuk. dan moet je wel de hele week van huis zijn

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ja komt nog de "afschrijving" bij............

Zodra je je dure papiertjes hebt ben je welkom, tot na globaal een jaar of vier, dan ga je geld kosten ( verplichte bijscholing ).

Dan wordt je er weer bij huis geparkeerd, waarna je papieren verlopen en dan ????????????

Wel een rijbewijs maar geen code 95.

Leuk voor in het plakboek.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
ik denk dat je rond een 6000 € zit als je alles compleet heb ccv/b c en ce. en dan te bedenken dat je voor +- 10 € bruto per uur onderweg bent. de vergoedingen maakt het nog enigzins leuk. dan moet je wel de hele week van huis zijn

had het berekend bij mij rijschool als ik na 1 juli was begonnen. was ik 5600 euro kwijt. maar dan nog medische keuring,rijbewijs 2x aanvragen(1x c en daarna ce). Bestuurderskaart. kom je idd op 6000 euro uit. voor een opleiding die nog geen jaar duurt.

maarja we zijn wel de best geschoolde chauffeurs van europa:zegtniets:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
ik denk dat je rond een 6000 € zit als je alles compleet heb ccv/b c en ce. en dan te bedenken dat je voor +- 10 € bruto per uur onderweg bent. de vergoedingen maakt het nog enigzins leuk. dan moet je wel de hele week van huis zijn

goeiedag zeg, jij bent niet duur voor de baas.:rolleyes:

10,00 is wel erg weinig, of rij je alleen in de regio?

ik dacht dat d5 iets van 12.50 is, laten we het dan niet over de e schaal hebben, das pas gouden handel:banaan:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Eer je in D5 zit ben je al een mooi poosje onderweg.

En nu met de geweldige banenmarkt met al die losse contracten, red je dat al bijna niet meer als beginner.

Tegen die tijd dat je er bent lig je er alweer uit.

Ben blij dat ik met dit contract onder een ander cao rij,

anders heb ik het zuur met 32 uur...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Domme vragen kennen we niet, hooguit domme antwoorden.

Volgens mij zijn dergelijke kosten niet declareren of terug te halen, tenzij het beroepsmatige kosten zijn.

Maar ik kan mij daarin vergissen.

Mocht het toch wel zo zijn, dan moet je het alsnog voorschieten en de meeste die hebben dat niet zo 1.2.3. achter de hand ( tenminste ik niet ).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Misschien stomme vraag, maar is het niet zo dat er altijd al belasting op zat, maar dat je dat kon terugvragen en dat dat nu niet meer kan?

Dit kun je terugvragen idd bij de belastingdienst. Valt onder de noemer opleidingskosten.

Zelf heb ik dit ook gedaan en zo'n €1500,- terug gekregen van de blauwe enveloppen maffia.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators
....

maarja we zijn wel de best geschoolde chauffeurs van europa:zegtniets:

Hahaha. En dat dacht ik dus ook.

Hier in Noorwegen wordt daar dus anders over gedacht, bij mijn weten ben ik hier weer "ongeschoold". Ik kan mijn chauffeursdiploma hier niet vergelijken met "fagbrev". (of te wel vakdiploma....

En dan te bedenken dat ik in Nederland 15 jaar een eigen transport bedrijf heb gehad....

Nu heeft mijn baas mij, op grond van leeftijd en ervaring wel gelijk gesteld aan mij collega's wat loon betreft, maar indien mijn "chauffeurs opleiding" erkend zou zijn zou ik hoger op de ladder staan...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Blijft toch het feit dat je het eerst moet voorschieten, en de rest (65%) zelf mag ophoesten.

Mischien als vrijgezel of mischien nog bij pa en moe onder de pannen nog wel op te brengen.

Maar als je een gezin te onderhouden hebt of om ander redenen niet of amper kan rondkomen, is dat net iets te veel van het goede.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Blijft toch het feit dat je het eerst moet voorschieten, en de rest (65%) zelf mag ophoesten.

Mischien als vrijgezel of mischien nog bij pa en moe onder de pannen nog wel op te brengen.

Maar als je een gezin te onderhouden hebt of om ander redenen niet of amper kan rondkomen, is dat net iets te veel van het goede.

Dat klopt maar je moet het zien als een investering in de toekomst.

Stel jezelf daarbij ook de vraag: Wil ik dit er allemaal voor over hebben.

Zeker nadat je alle postings hier op het forum hebt gelezen en dan heb ik het ook over de postings die je met een vaatje zout of een biertje moet nemen.

Suc6 met je keuze.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Ik heb begrepen, dat als je aan kan tonen dat je het doet om aan een baan te komen, dat je op 500 euro na alles kan terugkrijgen via de belasting, of zit hier een limiet aan of zo? Ik ben inmiddels 4000 euro kwijt, en dan heb ik C met code 95. Moet ik nog E halen ook.... weer 1500 euro... Af en toe krab ik ook wel achter mijn oren hoor..:stom:En maar hopen dat ik wat kan vinden hierin. Moet ik nog snel zijn ook, ik las hier al dat het per 1 juli 2010 nóg duurder gaat worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ben vandaag weer gezakt voor mijn CE

Die BTW heb ik blijkbaar niet hoeven te betalen...?

Maar alle andere vernieuwingen waren wel net voor dat ik startte ingevoerd.

code 95 toets besloten terrein, cases.

Ik zit al rond de 8000 Euro en dan heb ik mijn CE nog geen eens, ik ben er echt klaar mee, ik zou maar heel goed bedenken voordat je met de opleiding begint over de kosten.

En het duurt allemaal zoooo lang, ik had geld en alle tijd van de wereld en toch duurt het allemaal al een jaar lang :mad::mad::mad::mad::mad:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Hahaha. En dat dacht ik dus ook.

Hier in Noorwegen wordt daar dus anders over gedacht, bij mijn weten ben ik hier weer "ongeschoold". Ik kan mijn chauffeursdiploma hier niet vergelijken met "fagbrev". (of te wel vakdiploma....

Tsja Noorwegen is geen Europa he?

Maar zelfs Frankrijk is geen Europa. Zelfs na het invoeren van de nieuwe Europses regels hebben ze het nodig gevonden er hier in Frankrijk nog extra eisen aan toe te voegen.

Tot 10 september 2009 werd het NL chauffeursdiploma erkend als gelijk aan het Franse FIMO (=basisvaardigheid). Dit wisten ze overigens alleen op het frnase ministerie van transport, alle lagere goden wisten van niks.

Sinds 10 september 2009 wordt je geacht beroepsbekwaam te zijn (en dus basisvaardigheid te bezitten) als je je rijbewijs voor die datum gehaald hebt (da's de Europese regel...) maar je moet tevens aantonen dat je voor die datum beroepsmatig als chauffeur gewerkt hebt...

Kortom: ik mag wel legaal voor een Nederlands bedrijf met aanhanger/oplegger in Frankrijk rijden, maar niet voor een Frans bedrijf.

Lekker he? dat Europa

Wat betreft aftrek beroepskosten: zie de uitleg bij je belasting formulier...de mate van aftrek is afhankelijk van je inkomen....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast Hallowed

En het duurt allemaal zoooo lang, ik had geld en alle tijd van de wereld en toch duurt het allemaal al een jaar lang

Opleiding tot chauffeur zou mijns inziens nog wel wat langer mogen duren. Meer onderwijs, maar ook goedkoper! En je hebt geen jaar les. Paar cursussen van een paar uur (12 uur per onderdeel van het CCB-B?) en een rijles of 40 in totaal?

En dan ben je chauffeur?

Niet vreemd dat de buitenwereld tegen ons aan kijkt als een stelletje ongeschoolde vrijbuiters. Iedereen kan toch chauffeur worden blijkbaar...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

kan mij wel in jou ( Hallowed ) stelling vinden, doch dan moeten alle opleidingen gelijkgetrokken zijn door geheel europa.

Maar let wel, het minimale zit al in die opleiding van het ccv-b, de rest dien je appart te halen.

Zo is het ADR toendertijd ook opgesplitst.

Je hebt ook nog cursus lzv

Koelvervoer/atp

Autolaadkraan

Kooiaap

vul zelf maar aan.

Als je dit alles gedaan hebt naast je rijlessen ben je dan wel chauffeur?

Je hebt dan wel een dosis theoretische kennis maar als je dat nu een beter chauffeur maakt??

En dan heb je al die kennis, kom je nog nergens aan de bak.

Reden?

A geen ervaring

B je hebt de papieren al dus lever je geen subsidie op

C je bent niet van alochtone afkomst of vrouw

Tegen de tijd dat je aan de bak bent ( zonder uwv/subsidietraject ) ben je het meeste alweer vergeten.

Waar ze wel meer aandacht aan mogen schenken is het praktijkgericht laden en lossen, hoe je met spanbanden moet omgaan of hoe je een tank moet lossen etc.

Dat heb ik wel een groot gemis gevonden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Waar ze wel meer aandacht aan mogen schenken is het praktijkgericht laden en lossen, hoe je met spanbanden moet omgaan of hoe je een tank moet lossen etc.

Dat heb ik wel een groot gemis gevonden.

tegenwoordig moet je een verpichte toets besloten terrein halen. Op die dag krijg je ook les in lossen en laden. Dat is een verplicht onderdeel wat je moet halen. dus ze hebben naar je geluisterd:ok:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast Hallowed
kan mij wel in jou ( Hallowed ) stelling vinden, doch dan moeten alle opleidingen gelijkgetrokken zijn door geheel europa.

Maar let wel, het minimale zit al in die opleiding van het ccv-b, de rest dien je appart te halen.

Zo is het ADR toendertijd ook opgesplitst.

Je hebt ook nog cursus lzv

Koelvervoer/atp

Autolaadkraan

Kooiaap

vul zelf maar aan.

Als je dit alles gedaan hebt naast je rijlessen ben je dan wel chauffeur?

Je hebt dan wel een dosis theoretische kennis maar als je dat nu een beter chauffeur maakt??

Je zou voor de echte specialisatie's ook een dergelijke cursus moeten volgen vind ik. Maar het hangt per specialisatie af.

Vind jij het normaal dat je na het afnemen van een examentje met ADR mag rijden. Weet je dan echt wat er moet gebeuren als er iets fout is? Of is het peeeeuw, bellen? Ik vond de ADR cursus best interessant, maar ik had best eens een brandje willen blussen, of een dammetje willen leggen tegen het vloeden etc. etc. etc.

Nu even niet (en dat is niet tegen jouw, maar in het algemeen) liggen pieten en zou op slakken leggen, maar denk er eens over na hoe je het zou willen zien. Wat ik zeg is gewoon een gedachtengang.

Absoluut Europees verplichten. Een eventuele prijs voor de opleiding/bijscholing ook gelijk stellen. Je bent zelf verantwoordelijk voor het bijhouden van je vak. Een andere vakman is dat toch ook?

Vinden jullie die code 95 herhaling wat voorstellen? Ik niet!

Maak er maar gerust een examen van hoor! Maar wel bij voorkeur: via de overheid, dus gratis! Of een CBR tegen een normaal examentarief en aftrekbaar als zijnde beroepskosten.

Dan ben jij zelf verantwoordelijk voor je code 95. Want eigenlijk is het belachelijk dat je werkgever dat moet verzorgen. Er gaan al berichten genoeg rond van bedrijven die daar niet aan mee willen werken. Het gaat toch om mijn papiertje? Mijn papiertje --> mijn verantwoordelijkheid! Toch?

En dan heb je al die kennis, kom je nog nergens aan de bak.

Reden?

A geen ervaring

B je hebt de papieren al dus lever je geen subsidie op

C je bent niet van alochtone afkomst of vrouw

Dat is iets heel anders. Hou die dingen even gescheiden. A is nu toch ook? Geen ervaring --> weinig kans of teveel ervaring --> te duur.

B zoals ik het voorstel maakt dat voor een bedrijf dus niks meer uit.

C zie ander topic. Het zijn twee verschillende dingen. Je certificering/bevoegdheid en werkgelegenheidsverhaal.

Tegen de tijd dat je aan de bak bent ( zonder uwv/subsidietraject ) ben je het meeste alweer vergeten.

En nou heb ik je!

Daarom is het ook zo goed dat die verplichte herhaling er is! Wil ik als RMO chauffeur collega worden van Herman, dan zorg maar voor je papieren dat je als berger mag werken. Wil ik dan na een bepaalde periode terug, als mijn papiertje verlopen is dan opnieuw halen. Heb ik een herhaling gedaan, geen probleem. Net als het ADR! ADR verlopen, opnieuw! Maar als ik nooit ADR rij, maar wel elke 5 jaar netjes examen doe en het haal mag ik nog steeds ADR rijden.

Waar ze wel meer aandacht aan mogen schenken is het praktijkgericht laden en lossen, hoe je met spanbanden moet omgaan of hoe je een tank moet lossen etc.

Dat heb ik wel een groot gemis gevonden.

Ik heb het vaker gezegd, je doet even CCV-B, je haalt je CE en je mag rijden...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik heb het vaker gezegd, je doet even CCV-B, je haalt je CE en je mag rijden...

Klinkt wel leuk maar dan ben je wel minstens 8000 euro verder inclusief de 19% belasting die je erbovenop moet betalen vanaf komende donderdag. En dat is als je de eerste keer slaagt.

En het vastzetten van wat karretjes of pallets is iets wat je sowieso tijdens het werk leert. Je hoeft toch geen speciale studie hoe je een spanbandje vastmaakt?

Maar zo makkelijk is het niet voor mij hoor om die 8000 euro op te hoesten, een dure investering die ik niet binnen 5 jaar terug verdient heb zo te horen met de 48 urige werkweek en de uurlonen. En het kost mij ook al een jaar tijd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden