[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Ander werk - Tachoschijven inleveren ?


Heidekneuter

Vraag

  • Forumlid

Hallo mede-weggebruikers,

1 augustus aanstaande verander ik van baan. Nog niet zeker wat, maar ik wil hier wel graag weg.

Omdat ik internationaal wil gaan rijden, wil ik toch graag me zaakjes voor elkaar hebben. Je bent immers ver van huis als er iets mis is...

Vraag 1: Als ik bij mijn huidige werkgever vertrek, dan hoor ik mijn tachoschijven in te leveren voor de administratie van het bedrijf. Maar dan kan ik me laatste 28 dagen toch niet tonen ?

Vraag 2: Hoor ik dan de schijven van de laatste 28 dagen bij me te houden? of krijg ik hier een 'verklaring' voor ?

Tevens bied ik me per 1 aug. aan :ja:.

Wout

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Als je bij een nieuwe werkgever gaat werken krijg je van je nieuwe werkgever een verklaring van dienstbetrekking.Daarop staat onderaan datum aanvang dienst.Bij je oude werkgever heb je er ook eentje die je meekrijgt bij einde dienstbetrekking met de datum ingevult.Dit kun je dan overleggen.Maar wie zegt dat je,voordat je bij je nieuwe werkgever bent gaan rijden,ook al op de truck zat als je nog met schijven werkt.Misschien kom je wel uit een fabriek of een bakkerij of weet ik wat waar de controlleurs onderweg niets mee te maken hebben.Als je zonodig weg wilt bij je huidige werkgever zal de relatie ook niet meer 100% zijn en kun je het beste de relatie verbreken op je laatste werkdag en alles inleveren.Tenzij je verwacht dat hij moeilijk gaat doe met betalen kun je de schijven achterhouden maar de vraag is dan wie de langste adem heeft.Wat controlles onderweg betreft:ben de laatst 15 jaar in nl,b,lux,brd,fr,ch,a,den 2 X aangehouden enwel 3 jan 2011 bij dresden en 10 jan 2011 in schaffhausen en bijde keren alles ok.Zie het een beetje als russische roulette.Verder wens ik je veel succes met het vinden van een nieuwe baan :bey:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Als je bij een nieuwe werkgever gaat werken krijg je van je nieuwe werkgever een verklaring van dienstbetrekking.Daarop staat onderaan datum aanvang dienst.Bij je oude werkgever heb je er ook eentje die je meekrijgt bij einde dienstbetrekking met de datum ingevult.Dit kun je dan overleggen.Maar wie zegt dat je,voordat je bij je nieuwe werkgever bent gaan rijden,ook al op de truck zat als je nog met schijven werkt.Misschien kom je wel uit een fabriek of een bakkerij of weet ik wat waar de controlleurs onderweg niets mee te maken hebben.Als je zonodig weg wilt bij je huidige werkgever zal de relatie ook niet meer 100% zijn en kun je het beste de relatie verbreken op je laatste werkdag en alles inleveren.Tenzij je verwacht dat hij moeilijk gaat doe met betalen kun je de schijven achterhouden maar de vraag is dan wie de langste adem heeft.Wat controlles onderweg betreft:ben de laatst 15 jaar in nl,b,lux,brd,fr,ch,a,den 2 X aangehouden enwel 3 jan 2011 bij dresden en 10 jan 2011 in schaffhausen en bijde keren alles ok.Zie het een beetje als russische roulette.Verder wens ik je veel succes met het vinden van een nieuwe baan :bey:

Volgens mij is het zo dat de tachograaf,analoog of digitaal,door de wetgever in het leven geroepen is ter controle van de rij en rusttijden van een chauffeur.

Dat een bedrijf hierop meelift om tegelijkertijd de declaratie van de gewerkte uren te controleren is een bijkomstigheid,voor een uren administratie kan ook gebruik worden gemaakt van geschreven ritlijsten of boordcomputers,z.g.black box.

Dat een werkgever gebruik maakt van de schijven(hij betaalt ze tenslotte zelf) ter ondersteuning is niks mis mee,hij kan hier ook genoegen nemen met kopieën.

De controlerende instanties kunnen ten alle tijden eisen om de originele schijven van de laatste 28 dagen,dat is wettelijk zo geregeld.

Als een werkgever het niet tijdig inleveren van schijven als argument gebruikt om de loonbetaling op te schorten zou nog wel eens een interessante juridische uitspraak kunnen ontlokken,mits men dit een rechter voorlegt natuurlijk.

Mijn advies: kopieën aan de werkgever geven en de originelen minstens 28 dagen bij je houden,zeker als je naar het buitenland gaat.

Een werkgeversverklaring is geen Europees document en zal door een buitenlandse controleur niet als zodanig herkend worden,je kunt m ook een Hustler geven,daar heeft hij net zo veel aan.

Groeten Peter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Tot op heden gaat het goed.

Ik mocht mijn schijven houden en later inleveren, zonder voorwaarde.

Ook de laatste loonbetaling is netjes geregeld.

Ik heb een uit-dienst verklaring gekregen van mijn oude werkgever, en een in-dienst van mijn nieuwe.

volgens beide partijen moet dat voldoende zijn.

Alles zo netjes mogelijk afgehandeld en duidelijk op papier.

Meer kan ik er niet aan doen. mede omdat het IVW er ook de ballen van snapt.

Er zit nu dus 5 dagen tussen beide werkgevers.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Tot op heden gaat het goed.

Prima toch ?

Ik mocht mijn schijven houden en later inleveren, zonder voorwaarde.

Dit is de enige mogelijkheid

Ook de laatste loonbetaling is netjes geregeld.

Niks te klagen dus.

Ik heb een uit-dienst verklaring gekregen van mijn oude werkgever, en een in-dienst van mijn nieuwe.

volgens beide partijen moet dat voldoende zijn.

Dat is t ook,in het buitenland heb je hier niks aan omdat men werkgeversverklaringen niet kent,het is geen Europees document maar een nationaaal

Alles zo netjes mogelijk afgehandeld en duidelijk op papier.

Meer kan ik er niet aan doen. mede omdat het IVW er ook de ballen van snapt.

Het IVW zal het wel begrijpen maar zal niet begrijpen dat mensen soms het voor de hand liggende(het bewaren van schijven van 28 dagen) niet willen doen.

Er zit nu dus 5 dagen tussen beide werkgevers.

In Rood mijn opmerkingentjens.

Groeten Peter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Maar als je nou aangehouden wordt terwijl je bij je nieuwe werkgever werkt,en je heb geen schijven bij je van de tijd dat je bij je oude baas zat, kan je het er toch op gooien dat je in de loods liep de laatste anderhalve maand ( doe maar een gooi).

Je kunt ook gewoon volgens de voorschriften je kaarten 28 dagen bij houden,dan hoef je bij controle nergens op te" gooien" :D:D

Ik zou,zeker in het buitenland ,de gok niet nemen dat de controleur je op je mooie blauwe ogen geloofd.

Greetz Peter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden