[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Wat doet jou werkgever?


Wat doet jou werkgever met de nascholing?  

82 stemmen

  1. 1. Wat doet jou werkgever met de nascholing?

    • Nog helemaal niks
      27
    • Laat ons naar een rijschool gaan om nascholing te volgen
      13
    • Organiseerd zelf de nascholing op lokatie
      43
    • We moeten het zelf regelen
      3
    • Anders namelijk
      7


Recommended Posts

  • Reacties 85
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Forumlid
Het is jou rijbewijs. Als je in 2016 je punten/ uren niet hebt, kun je je vak niet mee uitoefenen. Je rijbewijs is dan ongeldig. Ik zou er dus niet te lang mee wachten...

Een meer realistisch advies is om voor 2016 het zinkende schip te verlaten....

En je rijbewijs blijft gewoon geldig hoor;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Een meer realistisch advies is om voor 2016 het zinkende schip te verlaten....

En je rijbewijs blijft gewoon geldig hoor;)

Maak je dat die controleur in ons en de ons omringende landen dan ook even wijs. Je mag het vak beroepsgoederenvervoer, zonder de code 95, na 2016 niet meer uitvoeren. Er is zelfs sprake dat een land als Italië in 2014 al gaat handhaven (zie dit forum elders) Je mag misschien best nog een truckje huren en een verhuizing voor jezelf doen, maar verder njente. :nee:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

@ Spieker

Dus de informatie in de link die u HIER ( << klik !! ) zelf geeft, die klopt niet?

Alle houders van een rijbewijs D, afgegeven vóór 10 september 2008 en rijbewijs C, afgegeven vóór 10 september 2009, krijgen in hun eerste periode van verplichte nascholing geen vijf, maar zeven jaar de tijd om aan de nascholingeis van 35 uur te voldoen. Dit betekent dat beroepschauffeurs:


    [*=1]met een rijbewijs D, afgegeven vóór 10 september 2008, uiterlijk op 10 september 2015 een geldige code vakbekwaamheid op het rijbewijs moeten hebben.
    [*=1]met een rijbewijs C, afgegeven vóór 10 september 2009, uiterlijk op 10 september 2016 een geldige code vakbekwaamheid op het rijbewijs moeten hebben.
    De gecertificeerde cursussen die vrachtautochauffeurs vanaf 1 maart 2009 volgen, tellen al mee voor de verplichte nascholing.

Deze vrijstelling is van toepassing in alle EU lidstaten. Klik hieronder voor de brief van de Europese Commissie waarin dit bevestigd wordt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Een meer realistisch advies is om voor 2016 het zinkende schip te verlaten....

En je rijbewijs blijft gewoon geldig hoor;)

Maak je dat die controleur in ons en de ons omringende landen dan ook even wijs. Je mag het vak beroepsgoederenvervoer, zonder de code 95, na 2016 niet meer uitvoeren. Er is zelfs sprake dat een land als Italië in 2014 al gaat handhaven (zie dit forum elders) Je mag misschien best nog een truckje huren en een verhuizing voor jezelf doen, maar verder njente. :nee:

Ik gebruikte zinkend schip als equivalent voor beroepsgoederenvervoer. Mijn excuses als dat niet duidelijk was:angel:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Omdat Spieker er niet met zoveel woorden op terugkomt, toch even voor de lezers.

Zijn verhaal klopt niet voor chauffeurs die werken bij een bedrijf wat geen lid is bij TLN/KNV. Het klinkt natuurlijk leuk om maar zelf even wat op eigen houtje te regelen en heldhaftig met een CAO-boekje onder de arm naar "de baas" te stappen omdat die baas toch echt moet betalen.

Maar als je wat hebt afgesproken en die baas zegt: "Ja hartstikke leuk man, maar hoe kom je erbij? Ik hoef helemaal niets te betalen, bekijk het maar even, want ik heb helemaal niets met die CAO te maken", dan sta je daar met je goeie gedrag.

Alle reden om dat toch van te voren even goed af te stemmen, voordat er iemand voor joker staat of met z'n mond vol tanden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Omdat Spieker er niet met zoveel woorden op terugkomt, toch even voor de lezers.

Zijn verhaal klopt niet voor chauffeurs die werken bij een bedrijf wat geen lid is bij TLN/KNV. Het klinkt natuurlijk leuk om maar zelf even wat op eigen houtje te regelen en heldhaftig met een CAO-boekje onder de arm naar "de baas" te stappen omdat die baas toch echt moet betalen.

Maar als je wat hebt afgesproken en die baas zegt: "Ja hartstikke leuk man, maar hoe kom je erbij? Ik hoef helemaal niets te betalen, bekijk het maar even, want ik heb helemaal niets met die CAO te maken", dan sta je daar met je goeie gedrag.

Alle reden om dat toch van te voren even goed af te stemmen, voordat er iemand voor joker staat of met z'n mond vol tanden.

Dat staat die al

Het wordt alleen maar moeilijker gemaakt

Nog even. Dan weet de chauffeur niet meer waar die aan toe is

ik zou zeggen De werkgever moet voor vertrek gewoon controleren of alles in orde is

En de kosten zijn voor de werkgever.Hij verdient er aan. En niet de chauffeur

huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Van Gansewinkel doet het op locatie. Wel een zaterdag naar de knoppen, maar erg gezellig. Ook uitzendkrachten die er een langere tijd werken kunnen gewoon meedoen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Omdat Spieker er niet met zoveel woorden op terugkomt, toch even voor de lezers.

Zijn verhaal klopt niet voor chauffeurs die werken bij een bedrijf wat geen lid is bij TLN/KNV. Het klinkt natuurlijk leuk om maar zelf even wat op eigen houtje te regelen en heldhaftig met een CAO-boekje onder de arm naar "de baas" te stappen omdat die baas toch echt moet betalen.

Maar als je wat hebt afgesproken en die baas zegt: "Ja hartstikke leuk man, maar hoe kom je erbij? Ik hoef helemaal niets te betalen, bekijk het maar even, want ik heb helemaal niets met die CAO te maken", dan sta je daar met je goeie gedrag.

Alle reden om dat toch van te voren even goed af te stemmen, voordat er iemand voor joker staat of met z'n mond vol tanden.

O sorry dat ik niet snel genoeg reageerde, soms heb ik ook eens andere dingen te doen.

Karel heeft gelijk, sinds 1 april is de termijn van de cao afgelopen. Je moet volgens mij trouwens nooit zomaar aanvallend naar een werkgever gaan. Eerst even als volwassenen overleggen. Maar als het al te gek wordt kun je altijd het boekje er even bij pakken. En als de werkgever niet wil betalen, wacht je gewoon toch even totdat de algemeen verbindend verklaring weer in werking treed? Er is ook nog zoiets als nawerking van de cao, maar stel je voor dat je werkgever slim is... :p

Wat betreft de richtlijn, we kennen onze pappenheimers toch ondertussen wel? De richtlijn treed in sommige EU lidstaten al in 2014 in werking. Geluiden gaan dat ze dan ook gaan handhaven. Je zou het misschien juridisch wel weer recht kunnen breien maar je bent je geld (bekeuring) wel even kwijt. Wij zijn een van die landen die uitstel heeft gevraagd, is ook toegezegd, niet iedere lidstaat is het daarmee eens.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumlid

Ik heb de algelopen 3 zaterdagen de cursus ADR tank+ basis gedaan, en afgelopen zaterdag examen gedaan, en geslaagd :banaan: en dit is goed voor 21 punten voor mijn code 95. Mijn werkgever heeft alles betaald, de uren tegen 100% vergoeding. Dus netjes vindt ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...

Bij ons wordt het ook verzorgd en betaald.

Alleen is het natuurlijk een beetje dubbel; een werkgever hoeft toch ook niet voor een rijbewijs van de chauffeur te zorgen? Ik vind voor beide wat te zeggen dus.

Misschien de kosten van de nascholing vergoeden maar dan in de chauffeur z'n tijd ofzoiets.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

@ Gé--

Waarom zo ingewikkeld?

Het gaat om gemiddeld 300 euro per jaar per werknemer. Voor de doorsnee chauffeur, die gewoonlijk een paar overuurtjes maakt, 400 euro per jaar. Dat is inclusief het werknemersdeel, dus het deel wat niet zichtbaar is op het loonstrookje.

Schaf die hele subsidiemolen waar het grootste deel van die ruim 37 miljoen (jaar 2011) aan diverse strijkstokken blijft hangen gewoon lekker af! En geef de werknemers het geld gewoon bij hun loon en laat ze lekker zelf bekijken wat ze ermee doen.

Dan blijft er voor de cao-partijen in de SOOB (TLN/KNV + FNV/CNV) nog steeds zo'n kleine 15 miljoen euro over (totale inkomsten waren volgens het jaarverslag 2011 ruim 41 miljoen euro).

Die kleine 15 miljoen (per jaar !!) lijkt me meer dan genoeg voor TLN/KNV + FNV/CNV om met elkaar te verdelen, als vergoeding voor het afspreken (en controleren) van een cao. Met al het meerdere gaan ze toch alleen maar "gekke dingen doen" waar werknemers die het meerdere opbrengen zelf helemaal niets aan hebben.

Die ruim 37 miljoen euro dus helemaal niet op het loon inhouden en er als bazen nog wat bovenop leggen om het vervolgens af te dragen aan TLN/KNV + FNV/CNV, maar dat geld gewoon lekker bij de werknemers laten waar het geld ook van is en tot wiens "loon" het behoord en wordt toegerekend. Voor de werknemers betekent dat sowieso een (extra) loonsverhoging van bijna 1%.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Direct bij het loon zou inhouden dat er inhoudingen over ingehouden zijn en dat mensen dit daarnaast zelf zouden moeten reserveren en dat zie ik niet zo snel gebeuren in de huidige tijd.

Door flexibilisering met tijdelijke contracten en veelvuldige wisseling met uitzendkrachten vallen er nu steeds meer mensen buiten de boot voor scholing.

Met een plan van ongeveer deze strekking van persoonlijke potjes die alleen te gebruiken zijn voor scholing i.c.m. de controlemogelijkheid of er daadwerkelijk afgedragen is voor de scholing en of pensioenpremie is voldaan.

Koppeling van ketenaansprakelijkheid er op en eigenlijk zou het nog beter zijn i.c.m hoofdelijke aansprakelijkheid voor bestuurders die moedwillig nalaten om deze kosten te storten.

Als we een paar jaar verder zijn Zijn er weer veel Nedelandse chauffeurs weg

Met andere woorden Het systeem heeft geen toekomst meer

Dus dat beetje kunnen ze beter de chauffeur die er nog is er bij geven

huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben wel benieuwd hoe het in Polen, Hongarije enz gaat. ;)

Zouden de chauffeurs daar ook de cursussen vergoed krijgen? Ik betwijfel het!

Andere vraag: komen daar überhaupt wel cursussen?

Binnen een paar jaar hebben honderd-duizenden oostblokkers een groot rijbewijs gehaald.

Dus uit niets zijn rijscholen daar in staat zoveel mensen op te leiden.

Ook opmerkelijk, niet waar?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Andere vraag: komen daar überhaupt wel cursussen?

Ligt er maar aan wat je een curcus noemt.

35uur aanwezig zijn is voldoende. In NL ook.

En de Belgen krijgen voorlopig al de code 95 met 7uur scholing.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor jou dezelfde vraag Routier (en hetzelfde verwijt: lul niet zo stom man)

Hebben al die oost-europese chauffeurs werkelijk net d'r rijbewijs een blauwe maandag?

Leef jij maar lekker in je droomwereldje....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden