[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Rijtijdenwet USA/Canada


Fland

Recommended Posts

  • Reacties 701
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Forumlid

Ze had al soort van verkering met zo'n trucker in de dop. Hartstikke aardig joch hoor, maar er was (en is) maar 1 ding belangrijk voor hem en dat is trucking. Liefst op de ouwerwetse manier met veel lampjes en veel lawaai...

niks tegen het vak van chauffeur hoor, vette pret voor de chauffeur..!! Maar niet om mee getrouwd te zijn...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Owh, bij de weg, North Bay load gaat niet door, morgen lossen Ottawa en dan twee adressen Montreal laden voor St John. Woensdag thuis ipv donderdag, nog langerder weekend vieren.

Maandag is Thanksgiving in Canada. Heeft iedereen vrij. Behalve in Quebec natuurlijk, daar hebben ze hun eigen vrije feestdag. De verenigde provincies en territories van Canada, zelfs de feestdagen zijn niet hetzelfde..!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dat afzeilen vind ik een kunst appart. Ik heb het zelf nog nooit hoeven doen maar mocht het ooit nog eens gebeuren denk ik dat ik behoorlijk aan 't klooien ben

Ik vergeet dat wel eens maar in Nederland is het natuurlijk iets zeldzaams ondertussen.

Het gaat hier iets anders vergeleken met wat ik gewend was. ik vond natuurlijk dat wij het handiger deden maar nu zie ik ook wel de voordelen van de manier van werken hier. Wij knipten altijd oude binnenbanden als elastieken en zetten die aan de zeilen vast. Je klapt je zeil uit en zet de elastieken vast aan de haken onder de bak. Hier niet, hier heb je een paar bossen met elastieken met haken eraan en daarmee zet je de zeilen vast. Geen haken onder de bak dus je haal het elastiek door de zijrails heen en dan ga je weer terug naar het zeil. Werkt iets trager maar is toch niet verkeerd...

Vorig jaar hadden we een nieuwe collega eigen rijder, een Duitser. Ik heb niks tegen Duitsers maar kon niet erg met hem opschieten. Hij was engineer geweest in Duitsland (okay..??) en had al een tijdje flatbed gedaan in Alberta. De eerste keer dat ik hem zag was bij de spaanplaten fabriek. Ik had net voor de bui mijn trailer klaar en toen kwam hij eraan. Z'n trailer was te hoog afgekoppeld en hij schoot onder de kingpin door. Dus even helpen, wat een gepiel. Trailer aangekoppeld enm toen moest hij spanbanden erover gooien. Is een slag, ik liep in het begin ook te klooien. Was duidelijk dat hij het nog niet vaak (nooit..??) gedaan had. Bovendien keek hij niet waar hij de spanbanden gooide, hij wilde gewoon lukraak een stuk of 12 spanbanden erover gaan gooien. Dus uitgelegd dat hij ze beter over de pakken heen kon gooien, twee of drie per pak. Heb ik zelf dus gauw gedaan, het begon steeds harder te regenen.

Later zag ik hem terugkomen bij REM met gigantische pakken zeilen op de trailer. Hij maakte er een zootje van. Spanbanden oprollen op de lieren was ook chaotisch en scheef zodat de spanband tussen de rol en de lier zelf ging zitten, wat een boterletter die gast. Baas REM vroeg hoe hij het deed en ik heb eerlijk gezegd dat ik niet het idee had dat hij veel ervaring had, hou niet van roddelen achter iemands rug. Per ongeluk kwam het wel bij de Duitser terug en die was kwaad op mij, dat ik slecht over hem sprak, en hij had wel ervaring. later waren ze hem aan het leren zeilen op te rollen. Ik heb nooit meer met hem gepraat, was mijn vriend niet... Hij is nu een paar weken opgehoepeld, ruimt lekker op...

Hier is alles verdeeld in flatbed en dry van. Is ook verschillend werk. Dry van is luie mensen werk, haahha, flatbed is voor de echte kerels. Zeker in de winter is het afzien. Zeilen oprollen bij min 15 valt tegen, onder de min 20 is het nog minder. Maar vaak sta je ergens binnen, of helpt er iemand mee. Het brengt mij een beetje terug naar de jaren 70 en 80. Elkaar helpen, schept toch een soort band. Ja, ik ben een echte flatbedder...

volgens mij is n GROOT mes best wel es nodig !!!!

Een groot mes..?? Hoe kom je daar nu weer op..??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

dat GROOT mes om alles wat oversteekt eraf te snijden natuurlijk..

ooit es n snelcursus gehad in zeilen opvouwen. in st eustache. had er gesoliciteerd en de baas vondt t zooo belangrijk dat ik ervoor op n zaterdagmorgen langs moest komen dan zouden zn chauffeurs terug zijn om t mij uit te leggen.

nou ligt dat dorp aan de andere kant van montreal en ja ik was laat, te laat zelfs.

hij ,de baas ,pissig en binnen 30 minuten waren de zeilen opgevouwen . maar ehh niks voor mij.

ik doe wel n deur open of dicht. ook bij min 30

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Kan je beter een slijptol hebben...

Had in Charleroi een vracht buizen geladen, rommelige vracht, staken ook allerlei buizen uit. Ik wilde gaan afzeilen maar dat moest niet, het was deuxieme choix, wat ik begreep als tweede keus. Perfect, daar zag het ook naar uit. Slijptol erbij om achter wat buizen weg te slijpen, en op naar Combulex Vianen, volgende morgen lossen...

Dat heeft heel wat voeten in aarde gehad, niet afgezeild, nat en zout, was winterweer...

Schadeclaim gehad, meteen de verzekering erachteraan gestuurd. Die gingen kijken en Vianen maar er was geen buis meer te vinden. Verder nooit meer iets vernomen...

Boefjes...

Maar was dus een verhaaltje naar aanleiding van het grote mes... :-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

maar ook t leven van n dryvan chauffeur kan moeilijk zijn.

moest n lege trailer oppikken in st apolinaire, net voor quebec city. t kreng had daar al n hallef jaar gestaan. de hele winter dus, aan mij de eer op t kreng op te halen.of althans n poging te doen.

vast gevroren remmen alle 6 ik heb maar n towtruck laten komen . al met al 4 uurtjes extra.

of in la tuque in t noorden van quebec effe n trailer wisselen met de wind gaf de thermometer min 50 aan. en ja das koud .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Vrachtje staal geladen , twee adressen Montreal. Half twaalf bij eerste adres, half vijf geladen en geplastict en afgezeild bij de tweede...

geladen

steel001.jpg

Plastic erover

steel002.jpg

steel003.jpg

En strak afgedekt

steel004.jpg

Owh ja, nog even voor Willem...

Tautliner was niet handig geweest dit keer. Of zijn er al manieren om platen van 2,5 meter breed door het dak te laden..??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
die mogelijkheden om die platen licht te kantelen zijn er al jaren, beetje scheef in de kraan hangen en hoppa

Of gewoon rechtop in de bak zetten. :ja:

Die stalenplaten zijn maar zelden dikker als 2,5 meter. Zo'n pakketje van 2,5 meter hoog, zet je desnoods tegen een zijwand in de tautliner. Meteen ook makkelijk met vastbinden ...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
zo een plaat hoeft maar iets te kantelen om ruimte te hebbem om hem door het dak te laden.

Fland zal zelf wel uitsluitsel geven.

Maar ik heb in het verleden nog nooit pakketten geladen met een magneet.

Wel met kettingen en stroppen (eventueel met evenaars onder de kraan), maar dan hangt niemand zo'n pakket er scheef in, de kans dat zo'n pakket op z'n kant draait in de strop of de ketting is dan levensgroot. Dat pakket moet er juist recht in hangen.

Een beetje afhankelijk van de fabriek werd er ook geladen met een soort "klemmen" of "lepels", die onder het pakket geschoven werden. Ook daarbij haalde nooit iemand het in z'n hoofd om eens te gaan avonturen of pionieren om zo'n pakket scheef in de kraan te hangen. Want ook daarbij draaide het pakket dan weg uit de klemmen/lepels en mieterde uit de kraan.

Voor de "klemmen" of "lepels", de juiste naam weet ik niet meer, moet u dan denken aan zoiets (een betere foto kreeg nu even niet gevonden):

post-11632-1394787381,1021_thumb.jpg

Misschien dat er de afgelopen 30 jaar veel veranderd is in de wereld van het staaltransport, maar bovenstaande is uit m'n ervaring met het rijden en bovenlangs laden van staal (pakketten en coils).

Benieuwd hoe ze in Amerika/Canada laden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Voor de "klemmen" of "lepels", de juiste naam weet ik niet meer,

Zoals ik nu zie lijken die dingen simpelweg platenhaken te heten. Deze naam doet bij mij echter geen lampje van herkenning opknipperen in de grijze massa.

In ieder geval wel wat ik bedoelde:

post-11632-1394787381,6466_thumb.jpg

post-11632-1394787381,433_thumb.jpg

Freddie, zoals op die onderste afbeelding, daarvan heb ik nog nooit meegemaakt dat iemand een pakket schuin in de kraan hing. Wellicht zult u dat ook begrijpen.

De constructie zorgt er juist voor dat het zaakje recht hangt. Wanneer die "lepels" (plaathaken) links en rechts op verschillende hoogte gebracht zouden worden, met zo'n pakket er schuin tussenin, dan schiet dat pakket uit de haken omdat die dan wegdraaien. En met een pakketje staal moet men dat pakket er echt wel erg geforceerd scheef gaan inhangen voordat er in de breedte ruimte word gewonnen hoor. Dat gaat niet over een verschil van een centimeter of 10 links en rechts.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Zulke plaathaken gebruiken ze hier ook, meneer Karel.

het waren losse platen, in verschillende diktes, 11 stuks. Sommige lagen met z'n tweeën op elkaar. Je zou ze scheef in de takels kunnen hangen maar dan worden ze niet geladen in mijn tautliner. Klein foutje en je bent aan een nieuwe schuifkap toe.

Alles kan, helemaal met je eens, freddie, maar het moet wel leuk blijven. En het was feitelijk om Willem een beetje te plagen. In Europa zijn ze gewend dat er tautliners komen en zullen ze bij zulke vrachten om een open trailer vragen. Hier moet je dus, als je met een tautliner rijdt, elke keer de klant van te voren bellen en vragen of je met een tautliner kunt komen. En elke keer je verhaal opnieuw uitleggen. De vrachten die ik hier normaal laad bevatten geen brede platen. Meestal van die pakken roestvrij staal of aluminium. En dan die losse 20 voet profielen en andere handel er bovenop. Ik zou niet gebeld hebben als ik een tautliner had gehad en dan was er wel een probleem geweest...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dat is tenminste een mooi stripje ijzer geweest van een ton of 8. :D

Weet u de soortelijke massa van ijzer uit uw hoofd..??

Als ik van Toronto naar Montreal rijd kom ik steevast een aantal wagens tegen met twee platen staal erop. Eigenlijk kan je het geen platen noemen. Een meter of acht lang, anderhalve meter breed en een centimeter of 20 dik. Op een oplegger gestapeld, op een B-train de voorste plaat scheef omhoog geladen zodat hij over de achterste trailer heen draait. Ik weet niet waar ze vandaan komen en waar ze heengaan maar als ik er toch een stuk of vijf minstens tegenkom, elke keer weer, dan zou je toch denken aan 25 of meer vrachten per dag. Zal eens een foto maken...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden