[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

verplichte nascholing voor huidige en nieuwe chaffeurs!!


Recommended Posts

  • 1 month later...
  • Administrators

Als je CAO Beroepsgoederenvervoer hebt, betaal je ook mee aan het SOOB-fonds. Vanuit dit fonds kun je je cursus betalen, lees: uit eigen zak gespaard. ADR werkt ook zo.

Of je alleen met rijden voldoende hebt weet ik niet, er is wel de eis gesteld van minimaal twee dagen (of 14 uur?) besteden aan 'het nieuwe rijden'. Dan zou je toch de rest aan kunnen wenden voor je ADR?

Maarten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Of je alleen met rijden voldoende hebt weet ik niet, er is wel de eis gesteld van minimaal twee dagen (of 14 uur?) besteden aan 'het nieuwe rijden'. Dan zou je toch de rest aan kunnen wenden voor je ADR?

Maarten

Niet helemaal waar, een dag is genoeg ( 28 u theorie, een dag het nieuwe rijden)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • Forumlid

Misschien een wat late reactie, maar ik zie dat hier meer mensen bang zijn dat er chauffeurs tussen wal en schip dreigen te vallen en wellicht voor voor eigen kosten moeten opdraaien, hoewel dat SOOB verhaal theoretisch leuk klinkt.

Weet uit ervaring dat een parttime chauffeur die 1 a 2 dagen per week (dus meer als 12 uur pw) voor een werkgever rijdt en deze scholing aankaart eigenlijk het bos in wordt gestuurd, waarom nu niet al wat uren gaan invullen.....

Wat ik bedoel is dat deze werkgever sterk de indruk wekt geen scholing voor deze chauffeur te willen regelen, het wordt afgedaan als "het is nog ver weg". Het lijkt er echter sterk op als de maximale tijd straks verstreken is de chauffeur een probleem heeft, hoopt de werkgever dat hij dan al vertrokken is of weg moet??? Kan hij alsnog er zelf voor opdraaien.

Misschien zie ik spoken, maar volgens mij speelt dit bij meer mensen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
  • Forumlid
Je vergeet erbij te vermelden dat je huidige chauffeursdiploma vanaf 10 september gewoon niet meer geldig is. En die cursus moet je zelf betalen (tenzij je een goede baas hebt)

Dan zou ik alles nog even goed doorlezen, als je ADR herhaling doet, word dat door je werkgever betaald, tenminste als je ADR rijd. Staat in de cao. En een anti slip cursus of het nieuwe rijden en je bent al klaar.

Wij van de nachtploeg hebben gevraagd om een heftruck certificaat, telt ook mee geloof ik. Denk toch niet dat ik dat ga betalen. Mijn werkgever betaalt alles, het meeste krijgt ie toch terug van soob.

Misschien is dit wel iets voor de mannen van de bond, dat hier duidelijke regels voor komen. Hier gaan werkgevers misbruik van maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dan zou ik alles nog even goed doorlezen, als je ADR herhaling doet, word dat door je werkgever betaald, tenminste als je ADR rijd. Staat in de cao. En een anti slip cursus of het nieuwe rijden en je bent al klaar.

Wij van de nachtploeg hebben gevraagd om een heftruck certificaat, telt ook mee geloof ik. Denk toch niet dat ik dat ga betalen. Mijn werkgever betaalt alles, het meeste krijgt ie toch terug van soob.

Misschien is dit wel iets voor de mannen van de bond, dat hier duidelijke regels voor komen. Hier gaan werkgevers misbruik van maken.

Voor zover ik heb kunnen achterhalen (en ik heb behoorlijk zitten spitten)

betaal je het gewoon zelf. Uiteraard kan je baas betalen maar hij is daar niet toe verplicht. Hij zou de volgende keer kunnen zeggen dat je zelf maar moet betalen. Mag jij moeder de vrouw uitleggen dat je elke 5 jaar een maandsalaris weggeeft om je baan te behouden. Wat die subsidie betreft, ik val niet onder beroepsgoederen en mijn baas gaat niet iets betalen waar hij niet toe verplicht is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Voor zover ik heb kunnen achterhalen (en ik heb behoorlijk zitten spitten)

betaal je het gewoon zelf. Uiteraard kan je baas betalen maar hij is daar niet toe verplicht. Hij zou de volgende keer kunnen zeggen dat je zelf maar moet betalen. Mag jij moeder de vrouw uitleggen dat je elke 5 jaar een maandsalaris weggeeft om je baan te behouden. Wat die subsidie betreft, ik val niet onder beroepsgoederen en mijn baas gaat niet iets betalen waar hij niet toe verplicht is.

Krijg nu me ADR ook, die betaal ik ook niet. Betaald me werkgever, want we hebben het 1 a 2 keer in de 5 jaar nodigLOL.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Krijg nu me ADR ook, die betaal ik ook niet. Betaald me werkgever, want we hebben het 1 a 2 keer in de 5 jaar nodigLOL.

Ik werk tegenwoordig bij Virol Recycling Bv

Ik moet 70 euro betalen,dat is de helft.dus mijn baas ook een helft.

Slipcursus,ecologisch rijden

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

De 17e mag ik op cursus Zuinig Rijden in het kader van de bijscholing.

De cursuskosten zijn voor mijn werkgever, reiskosten hebben we niet want er staat een busje ter beschikking én er wordt 7 uur uitbetaald.

Wel moet iedereen een contract tekenen, waarin je verklaart dat je bij uitdiensttreding binnen vijf jaar de cursuskosten naar rato terugbetaalt.

Een overheidsinstelling heeft zo'n slogan over leuker en makkelijker, schiet me even niet te binnen wat dat ook weer precies is :cool:

Maar ik denk dat er niets mis is met deze regeling:tu::tu:

Maarten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
kunnen we de kosten niet aftrekken bij de belasting als opleidingskosten?

Je kunt de kosten aftrekken van de belasting als deze meer dan €500,- per jaar zijn. Volgens het rekensommetje van de regering kom je daar niet aan als je de cursus uitspreidt over 5 jaar. Dan moet je alle 35 uur scholing dus in 1 jaar doen. kun je het wel aftrekken voor de belasting maar moet je dus ook een kleine €2000.- dokken in 1 jaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
de baas is verplicht die cursusen te betalen net als met het adr is je baas ook verplicht en het geld voor iedereen ook de oosteuropeanen:tu:

Beste sprinter913,

Het is al eerder gezegd op dit forum, maar de betalingsverplichting ligt echt bij jezelf. Goedwillende werkgevers regelen iets of betalen alles maar zij zijn dit (helaas) niet verplicht en kunnen hier zo op terug komen. Jij bent verplicht om die cursus te volgen. Kosten van de cursus, vrije dagen, vervoer zijn in principe allemaal voor jezelf. Ik kan moeder de vrouw niet meer uitleggen dat ik nog steeds graag op de weg zit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

in de tln cao staat het heel duidelijk:

Artikel 43

Scholing algemeen

Ingeval scholing anders dan bedoeld in artikel 44 wordt gevolgd in opdracht van de werkgever en/of op grond van een aan de functie verbonden wettelijke verplichting, dienen aan de werknemer de cursuskosten, het examengeld en de reiskosten (volgens de in dat jaar geldende forfaitaire reiskostenvergoeding) te worden vergoed. Voorts zal de werkgever de cursustijd, die overdag wordt gevolgd op de doordeweekse dagen, vergoeden. Deze uren tellen niet mee bij de bepaling van het aantal overuren.

bron jaclang.nl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

ik heb maandag rijvaardigheidstraining, moeten alle chauffeurs bij ons volgen en telt mee voor bijscholing EN wordt betaald als "dagrit"

begin om 8u en eindig rond 17u, deels theorie en deels praktijk

gr.Den

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
in de tln cao staat het heel duidelijk:

Artikel 43

Scholing algemeen

Ingeval scholing anders dan bedoeld in artikel 44 wordt gevolgd in opdracht van de werkgever en/of op grond van een aan de functie verbonden wettelijke verplichting, dienen aan de werknemer de cursuskosten, het examengeld en de reiskosten (volgens de in dat jaar geldende forfaitaire reiskostenvergoeding) te worden vergoed. Voorts zal de werkgever de cursustijd, die overdag wordt gevolgd op de doordeweekse dagen, vergoeden. Deze uren tellen niet mee bij de bepaling van het aantal overuren.

bron jaclang.nl

Helaas val ik niet onder de CAO van het beroepsgoederenvervoer. Mijn baas heeft eigen transport en heeft ervoor gekozen om ons met de bedrijfs-CAO mee te laten lopen. Betekend wel dat ik alles (waarschijnlijk) zelf moet betalen. Dat gaat dus behoorlijk in de papieren lopen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumlid
Beste sprinter913,

Het is al eerder gezegd op dit forum, maar de betalingsverplichting ligt echt bij jezelf. Goedwillende werkgevers regelen iets of betalen alles maar zij zijn dit (helaas) niet verplicht en kunnen hier zo op terug komen. Jij bent verplicht om die cursus te volgen. Kosten van de cursus, vrije dagen, vervoer zijn in principe allemaal voor jezelf. Ik kan moeder de vrouw niet meer uitleggen dat ik nog steeds graag op de weg zit.

Nee en toch zitten we nog steeds op de weg,gek he.

wat een bende

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Helaas val ik niet onder de CAO van het beroepsgoederenvervoer. Mijn baas heeft eigen transport en heeft ervoor gekozen om ons met de bedrijfs-CAO mee te laten lopen. Betekend wel dat ik alles (waarschijnlijk) zelf moet betalen. Dat gaat dus behoorlijk in de papieren lopen.

Ook mijn baas heeft een handelsondernmeming met eigen transport,maar valt dus niet onder die cao...

Mijn eerste les heeft mij 70 euro gekost.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...
  • Forumlid

Hmmmm

Oftewel, wij Nederlanders kunnen netjes de banken in en echt leren terwijl de rest van EU het wel anders zal oplossen:hamer::mad::mad:

Zoals het geval met ADR, heb aardig moeten leren, en in Duitsland helpt men je met de vragen:zegtniets:en in Oostlanden zal je het wel bij de bakker kunnen ophalen(grapje:p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Helaas, geen grapje, ook een rijbewijs is daar te regelen.

Wou het netjes houden:D:p:D:p

Ook hier zijn wij dus weer met alles de klos, heb nu nog koppijn van die klote week om me ADR te halen:mad::mad::mad:en ik moet dit jaar weer verlegen:mad::hamer:ga nu dus op de koeler zal hem dus zelf moeten betalen ben ik bang voor en ook nog in me vakantie moeten halen, alhoewel.......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden