[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

TIP: Regel voor verblijf in het buitenland de int. zorgpas


AngeliqueBS

Recommended Posts

  • Forumlid

Sinds 1-1-2006 is het ook in Nederland mogelijk een Europese Zorgverzekeringskaart oftewel een European Health Insurance Card (EHIC) aan te vragen.

Andere voorkomende benamingen voor de EHIC zijn o.a. Europese Zorgpas, Europese Ziekteverzekeringskaart en Europese Verzekeringspas.

De EHIC wordt in een aantal andere landen binnen de EG al langer uitgegeven.

Met de EHIC heeft u recht op noodzakelijke medische zorg tijdens een tijdelijk verblijf in het buitenland.

De EHIC is alleen geldig in landen die vallen binnen de EER (dit zijn de EU, Noorwegen, IJsland en Liechtenstein), Zwitserland en Australië.

De EHIC vervangt het huidige E-111 formulier en heeft als doel de procedure m.b.t. het verkrijgen van medische hulp voor Nederlandse verzekerden in het buitenland en de afwikkeling rondom de verleende hulp voor buitenlandse zorgverleners te vergemakkelijken.

Elke burger die een basisverzekering heeft afgesloten en voor een tijdelijke periode naar het buitenland gaat voor bijvoorbeeld vakantie of werk, kan kostenloos in aanmerking komen voor een EHIC.

De EHIC is persoonsgebonden en dient daarom voor elk gezinslid apart te worden aangevraagd.

Via deze webpagina kunt u snel en eenvoudig zelf uw EHIC aanvragen voor een groot aantal zorgverzekeraars.

De EHIC wordt binnen 4 werkdagen, nadat u de aanvraag heeft geplaatst bij u thuis afgeleverd.

Heeft u meer vragen over de EHIC kijkt u dan eens bij het onderdeel Vraag en antwoord.

-----

In vraag en antwoord:

2. Heb ik naast een EHIC ook een reisverzekering nodig?

De EHIC geeft u recht op medisch zorg in het buitenland, maar het betekent niet dat u er niet voor hoeft te betalen.

De buitenlandse zorgverlener declareert de kosten bij uw zorgverzekeraar.

Uw zorgverzekeraar bepaalt vervolgens aan de hand van de door u afgesloten soort verzekering welke kosten voor uw eigen rekening zijn.

Voor meer informatie hierover kunt u contact opnemen met uw zorgverzekeraar.

6. In welke landen is de EHIC geldig?

De EHIC is geldig in Australië en alle landen die binnen de EER vallen. Binnen de EER vallen de landen: België, Bulgarije, Cyprus (het Griekse deel), Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Groot Brittannië, Hongarije, Ierland, IJsland, Italië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Malta, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië, Zweden, Zwitserland.

-----

De zorgpas is online aan te vragen op: http://www.ehic.nl/web/default.aspx

Link naar opmerking
Deel via andere websites

klopt helemaal

een vriend van ons had vorig jaar een ongeval in RAVENNA en alleen zijn normale zorgpas bij zich en dan moet je eerst bellen en duurt het een tijd voordat er actie komt ( het was geen geweldige spoed, anders wordt je echt wel geholpen ).

met de EHIC weet elk ziekenhuis dat je verzekerd bent en dat ze aan de slag kunnen

zeker als chauffeur is die EHIC nodig . Die zit dus al een tijd in onze knip, maar je moet hem bij ons wel elk jaar opnieuw aanvragen VGZ

goede tip :tu:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

En dan nog is het handig om zo'n Europese verzekeringspas bij je te hebben.

Dan weten de hulpverleners immers dat je verzekerd bent en waar en kunnen ze gelijk aan de slag ... ivm eerst de financiële zaken te regelen.

Je zult er maar zitten met een gebroken arm of been ... en je moet eerst over en weer bellen om dat alles geregeld te krijgen.

Nee, dan liever zo'n pasje in mijn portomonee.

Zelf ben ik verzekerd bij Avéro Achmea en krijg je zo'n pas bij voorbaat al.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Kijk voor de gein eens op die pas = hoogstwaarschijnlijk dat het al een EU Health insurance card is. Maar een aantal maatschappijen heeft zijn eigen pas en voor die maatschappijen is dus die website, zodat je een EHIC kunt aanvragen (gratis).

Het is gratis en kost weinig moeite om die pas aan te vragen ... dus waarom moeilijk gaan doen. Die EHIC maakt de hulpverleners in één oogopslag duidelijk dat je voor zorgkosten verzekerd bent. Dan kunnen ze dus direct gaan behandelen, ben je in levensgevaar dan zal men altijd direct behandelen natuurlijk ...

Waarom moeilijk gaan doen als het ook makkelijk kan?

Heb je nog niet zo'n EHIC gewoon even aanvragen dus.

Baat het niet, dan zal het zeer zeker niet schaden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik ben bij CZ verzekerd en heb de pas al enkele weken in m'n bezit en hopelijk nooit nodig.

Ik kan niet begrijpen dat wij eerst de financiele rompslomp zouden moeten regelen in het buitenland voor we geholpen zouden worden, moeten ze hier in NL ook doen met al die loslopende vluchtelingen die altijd eerst geholpen worden en daarna pas gevraagd wordt naar de verzekering, zou ons een hoop premie schelen misschien.

Overigens heb ik in het verleden nooit problemen gehad wanneer ik in het buitenland geholpen moest worden in bijv. Duitsland en ook niet in Polen en dat is toch al meer dan 20 jaar geleden.

Het is niet alleen voor chauffeurs handig om zo'n pas aan te vragen, kan ook voor vakantiegangers handig zijn, ik denk dat die groep er meer gebruik van zal maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
ik heb gekeken op die website maar mijn zorgverzekeraar staat er niet bij.

achter op mijn pas staat een nummer van eurocross internationaal en das de achmea alarmcentrale.

ik denk dat de verzekeraars van de achmea groep hun eigen internationale hulpsysteem hebben.

Op de site van Menzis (mijn verzekeraar) staat letterlijk:

Elke Nederlander die een zorgverzekering in de zin van de Zorgverzekeringswet heeft afgesloten, heeft recht op afgifte van een EHIC (European Health Insurance Card) door zijn zorgverzekeraar. U kunt de EHIC op verzoek aanvragen bij uw zorgverzekeraar.
Gewoon aanvragen dus, in mijn geval bleek ik met EHIC meer rechten te hebben dan met mijn gewone zorgpas in het buitenland.

Angelique: een goeie tip, bedankt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden