[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Rijtijdenwet vs distributie


Gerco

Vraag

21 antwoorden op deze vraag

Recommended Posts

  • 0
  • Administrators

Heel simpel, rijden is rijden dus max 4.5 uur en dan 45 min pauze! Alle regels uit de Rijtijdenwet gelden ook in de distributie. Alleen kom je er wel eens mee in de knoei helaas... Voorbeeldje: gisteren heb ik van 10.45 tot 11.16 stilgestaan voor m'n verplichte half uurtje, en tussen 12 en 1 uur zitten er nog wel eens klanten dicht:( (net als vroeger...) Vervolgens de laatste klant niet meer gelost omdat ik in IJsselstein verplicht kon gaan staan (tussen de weekend-parkeerders) tot een uur of vijf. Werkt perfect...

Dus hierdoor vrágen ze toch een beetje om gesjoemel?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Heel simpel, rijden is rijden dus max 4.5 uur en dan 45 min pauze! Alle regels uit de Rijtijdenwet gelden ook in de distributie. Alleen kom je er wel eens mee in de knoei helaas... Voorbeeldje: gisteren heb ik van 10.45 tot 11.16 stilgestaan voor m'n verplichte half uurtje, en tussen 12 en 1 uur zitten er nog wel eens klanten dicht:( (net als vroeger...) Vervolgens de laatste klant niet meer gelost omdat ik in IJsselstein verplicht kon gaan staan (tussen de weekend-parkeerders) tot een uur of vijf. Werkt perfect...

Dus hierdoor vrágen ze toch een beetje om gesjoemel?

:ja::ja:

Gesjoemel in de zin van soms een pauze smokkelen op je digitale tacho..

En kijken naar rijuren op een dag, zou ik ook maar niet aan beginnen als je onderweg niet mag overnachten.. :stom::angel:

Maar voor de duidelijkheid:

- De rijtijdenwet geldt dus inderdaad ook onverkort voor distributiewerk.

- Tijdens laden/lossen mag je tacho niet op rust staan. :angel::angel:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Ik rij ook distri en zorg dat ik mijn pauzes op tijd neem. Als ik daardoor niet leeg kom dan is dat jammer, maar morgen nog een dag. Moeten ze die auto maar niet zo voldouwen!

Het kan toch niet zo zijn dat ik met een kapotte schijf rij en de klant zijn spullen op tijd heeft!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik probeer me ook ongeveer aan de tijden te houden, dat op tijd die 1x 15 (vaak bij een klant) en 1x 30 (die hou ik echt als pauze) op de schijf staat...

Weet wel dat ik minstens 1 collega heb, ooccch zo snel zit je niet aan je rijtijd dat je pauze moet pakken.

Oh nee? 1x beginnen in Den Helder is al 3 uur rijden...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Nou vertel die collega dan ook maar dat als je niet aan die 4,5 uur rijtijd komt, dat je dan wel binnen 6 gewerkte uren een half uur pauze moet nemen. En dat mag dan 2 x een kwartier zijn!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Site werkt niet meer maar hier staat alles duidelijk in.

Nieuwe regels voor pauze wanneer rijden wordt afgewisseld met ander werk.

Wanneer de chauffeur het rijden afwisselt met ander werk geldt dat:

  • De arbeidstijd niet langer dan zes uur mag duren zonder een pauze
  • Bij arbeidstijd langer dan zes uur moet er een pauze zijn van ten minste dertig minuten, eventueel op te splitsen in twee keer een pauze van minimaal vijftien minuten
  • Bij arbeidstijd langer dan negen uur moet er een pauze zijn van ten minste 45 minuten, eventueel op te splitsen in meerdere pauzes van minimaal vijftien minuten.
  • Deze regels zijn een aanvulling op de pauzeregels in de rij- en rusttijdenregeling. Ze zijn bedoeld om in situaties waarin de werknemer door een afwisseling van rijden en werk niet aan 4,5 uur rijtijd toekomt en dus op basis van de rij- en rusttijdenregels geen pauze zou hoeven te hebben, toch een pauze te garanderen.
  • Ook deze regels gelden alleen voor het tachograafplichtig vervoer, dus beroepsgoederenvervoer en besloten busvervoer
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Tijdens het laden en lossen zet ik bijna altijd de digi op pauze.

Sommige digitale tacho's ga automatisch op pauze zodra je stilstaat maar dat is ergens in te stellen..(geen idee hoe,maar dat is mij verteld)

Zo heb ik bijna altijd genoeg pauze op de schijf staan en kom ik eigenlijks nooit in de knoei..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik rijd ook nog wel eens distributie met 16 a 17 adressen op een dag. Ik rijd gelukkig nog met een oude klok maar heb onlangs ook al een paar weken digi gereden. Ik zorg meestal dat ik een 45 tot 60 minuten voor openingstijd bij de 1e klant ben of in de buurt van de 1e klant op een parkeerplaats. Zo heb je je eerste pauze al te pakken en kan je er weer 4.5 uur tegen. Verder staat wel mijn tacho zowel analoog als digi vaak op rust als ik sta te lossen. Puur om te zorgen dat schijf of uitdraai kloppen qua rijtijd. Echter kan je wel problemen krijgen als ze je een keer controleren tijdens laden of lossen.......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Tijdens het laden en lossen zet ik bijna altijd de digi op pauze.

Sommige digitale tacho's ga automatisch op pauze zodra je stilstaat maar dat is ergens in te stellen..(geen idee hoe,maar dat is mij verteld)

Zo heb ik bijna altijd genoeg pauze op de schijf staan en kom ik eigenlijks nooit in de knoei..

FOUT!

Je mag pauze splitsen, in de eerste van 15 minuten, en een tweede van 30 minuten. Dus niet 3x 15 minuten, en ook niet eerst 30 en dan 15 minuten.

En eerlijk gezegd, ben ik bang dat je, als je distributie doet, en men ziet bij controle dat je alleen rijd en pauze houd, en dus geen of erg weinig werktijd hebt, je wel degelijk een probleem gaat krijgen...:rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
ok thx had het wel eens gehoord maar nooit oficieel :tu:[/i]

mijn tacho staat 24h pd op rust dus zodra ik stil sta schrijft ie rust heb er tot nu toe nog "nooit" problemen mee gehad tijdens controle zelfs in belgie, maarja oficeel is het ind fout dat dan wel weer

Ik neem het risico maar niet, zeker niet digitaal :rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators
ok thx had het wel eens gehoord maar nooit oficieel :tu:[/i]

mijn tacho staat 24h pd op rust dus zodra ik stil sta schrijft ie rust heb er tot nu toe nog "nooit" problemen mee gehad tijdens controle zelfs in belgie, maarja oficeel is het ind fout dat dan wel weer

Dan kán je bekeurd worden voor 'het niet bedienen van de organen'

Ook weer jammer geld...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Tijdens het laden en lossen zet ik bijna altijd de digi op pauze.

Sommige digitale tacho's ga automatisch op pauze zodra je stilstaat maar dat is ergens in te stellen..(geen idee hoe,maar dat is mij verteld)

Zo heb ik bijna altijd genoeg pauze op de schijf staan en kom ik eigenlijks nooit in de knoei..

Alleen het apparaat rekent per kwartier, dus klopt dat niet als de de 2de keer dat die een kwartier pauze erop zet in plaats van een half uur. Als je na een kwartier weg rijdt.

@ Erikdl, als je toch genoeg adressen mee krijg, dan krijg je ook genoeg werktijd, lijkt mij.

Ik probeer op een goede manier de auto leeg en ook weer vol te krijgen, mocht dat nodig zijn.

Daar ben ik toch voor aangenomen. :ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

Ja, je hebt ook wel een punt denk ik. Het probleem is gewoon, dat iedere chauffeur gewoon afhankelijk is van wie hem/haar aanhoudt...

De één laat je gaan met de hele dag geen pauze, terwijl de ander meteen schrijft voor 14 minuutjes in plaats van een kwartier:(

Het zijn net mensen, net als wij. Maar zeker in deze discussie zou een beetje eenheid wel fijn zijn!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Nu wordt er vertelt dat er tijdens het lossen de tach op rust staat. Zijn jullie niet 'bang' dat er door deze en gene controlerende instanties meegelezen wordt? Over het algemeen staat je auto/bedrijf in je avater.

Over het algemeen komen wij niet aan onze 4,5 uur rijden binnen een shift van plm 9 uur. Wij pakken dan onze pauze op het dc....... :angel:

grtz Joost

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Zou het echt zo'n vaart lopen? (Nederland dan)

Heb hem standaard (analoge) ook op rust staan...

Ik ging een tijd terug ook de mist in daarin...doordat ik een dag vrij was had een ander op mijn wagen gereden, en stond ie mooi op werken.

Daar kwam ik pas na een halve dag achter....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Nu wordt er vertelt dat er tijdens het lossen de tach op rust staat. Zijn jullie niet 'bang' dat er door deze en gene controlerende instanties meegelezen wordt? Over het algemeen staat je auto/bedrijf in je avater.

Over het algemeen komen wij niet aan onze 4,5 uur rijden binnen een shift van plm 9 uur. Wij pakken dan onze pauze op het dc....... :angel:

grtz Joost

Nou... ik geloof toch echt dat men deze praktijk al lang kent Joost ;)

Dus zo bang hoef je daar niet voor te zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden