[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

onderhandelingen nieuwe CAO


hwm.klaassen

Vraag

  • Forumlid

oktober 2009

FNV-bond wil in weg-cao in elk geval inflatie compenseren

FNV Bondgenoten wil volgend jaar bij de onderhandelingen over een nieuwe cao voor het beroepsgoederenvervoer over de weg een looneis stellen die gelijk is aan de inflatie, dus naar verwachting 1 tot 1,5 procent. De bond gaat de werkgevers ook enkele andere verbeteringen van arbeidsvoorwaarden voorstellen, namelijk een reiskostenregeling in het woon-werkverkeer, een betere overstaanvergoeding en een vuilwerktoeslag. De bond wil bovendien afspraken maken over behoud van werkgelegenheid.

Komend jaar moet er een nieuwe cao in het wegvervoer komen. FNV Bondgenoten stelt vooralsnog gematigde looneisen, maar wil wel dat in de komende jaren een begin wordt gemaakt met het inlopen van de door deze bond gesignaleerde loonachterstand van chauffeurs op vergelijkbare beroepsgroepen. De bond wijst erop dat als de crisis voorbij is, de schaarste aan chauffeurs van enkele jaren terug opnieuw de kop zal opsteken.

Komend jaar zullen de sociale partners in het wegvervoer ook afspraken moeten maken over de invoering van de 48-urige werkweek. Daarbij wordt door FNV Bondgenoten gemikt op behoud van inkomen voor chauffeurs, geen verslechtering van de huidige arbeidstijden, invoering van roostertoeslagen en meer invloed van chauffeurs op hun arbeidstijden en inroostering.

Veel chauffeurs raken door de verkorting van de maximaal toegestane arbeidstijd per week overuren kwijt. Dat gebeurde dit jaar trouwens ook al als gevolg van de recessie. Hoe de vakbond dit wil compenseren, is nog niet duidelijk.

FNV Bondgenoten wijst er zijn leden op dat op grond van de cao-2009 de lonen in oktober met 0,9 procent omhoog gaan. In januari van dit jaar stegen ze al met 3,5 procent. Huub

Bron Transport nieuws

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 141
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid
Er zijn bijeenkomsten genoeg geweest Zelfs 4 jaar terug al Het nadeel was de chauffeur kwam niet Ik denk dat ze dachten het gaat toch niet door

En jij had ook kunnen komen In plaats tegen de bonden aan te schoppen Het is zo gemakelijk om een ander de schuld te geven.Huub

Jaja, als ik er was geweest had de chauffeurswereld er veel anders uit gezien. Geloof mij nou, bonden zijn (verplichte) meelopers met het CBS en de politiek. Daar worden de lijnen uitgezet en daarbinnen mogen de bonden zich bewegen en herrie maken. Vroeger was dit anders, maar tegenwoordig.... Bonden hebben zich monddood laten maken en da's jammer. Nu moeten de bonden en hun kader het nog in willen zien. Maar goed, ik kan t ook verkeerd hebben hoor:confused:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Van eene kant moet ik je gelijk geven Vergeet niet het is zo groot allemaal

En je moet er als de kippen bij zijn Anders loop je er achter aan Pak de aow maar is Die wordt er gewoon door gedrukt En zo zijn er meer van die dingen De 48 uur die looptal jaren Maar de werkgevers geloven het wel

Ze hebben met veel andere dingen drukker en wat ze belangrijker vinden

Nu zijn er die voor 0,70 de km rijden Dat zijn prijzen uit de 1960 tot 1970 jaren Voor mij onbegrijpelijk Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Ja idd lekker flauw. En 2, 3, 4, 5, enz jaar geleden dan? Toen de bonden zo blij waren met de 48-urige werkweek? Toen ze allang wisten dat die eraan zat te komen? Schei nou eens uit met dat beleid steeds maar goed te praten. Raar he, dat je dan steeds getackeld word:rolleyes:

Wij als vakbondsleden moeten toch met goede argumenten en feiten komen, maar zelf doe je dat niet Matthieu. Vooral in deze zit je fout, want ik heb zelf bij enige discussieronde's gezeten en met de lobby om het oprekken naar 55 uur als overgangsregeling voor elkaar te krijgen. De bestuurder was nog meer gedreven als ons. Het was dus niet zo als jij zegt, maar er is wel eens gezegd dat wij chauffeurs het in 48 uur moeten kunnen verdienen :ja: Dat is toch heel wat anders. De rest moet extra zijn maar wij zien het als ons standaard loon.

Ik begrijp het wel, als je negatief tegenover iets staat, zul je dat/ diegene niet snel prijzen. Daar moeten wij vakbondsleden nog even aan werken om dat voor elkaar te krijgen :ok:Wij vakbondsleden ja, want ik las iets van Rubberduck. Hij stelt dat, omdat hij betaald, de vakbond het maar op moet lossen. Wij zijn immers met alle leden samen de vakbond. Daar gaat het al fout. Veel leden zijn consument, terwijl je lid bent van een vereniging en we het samen moeten doen.

Nog even een laatste: Toch weer mensen die hoge looneisen willen en juist die zijn de consument. De werkgevers lachen ons dan keihard uit omdat er geen actieve leden de straat opgaan omdat ze afwachten wat de ander voor hen gaat oplossen. Niet dus, dat gaan zo niet lukken. De FNV heeft zich niet in laten pakken, zij hebben gewoon niks te zeggen over wettelijke zaken die bepaald worden in Den Haag. We kunnen er wel wat aan doen, maar dan hebben we iedereen nodig en moeten we de straat op... Zo werkt dat meestal. Vragen we 8% zal die CAO nooit algemeen verbindend verklaard worden. Concurrentie onder ons chauffeurs en dan zullen we nooit een eenheid kunnen vormen en werk kwijt omdat een niet TLN/ KNV lid duurder personeel heeft.:cool:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

natuurlijk verwacht een bondslid dat zijn bond zich inspant voor zijn persoon, als ook voor zijn beroepsgroep.

daar betaalt men voor.

als dan echter die bond zich niet inspant, en een beetje met de werkgevers en de regering mee praat (zo zien een aantal mensen dat), dan stopt het vertrouwen.

ook veel verhalen van mensen die problemen hadden waarbij hun bond niet of nauwelijks hielp.

de chauffeur wil graag dat z'n loon opgetrokken wordt tot het "normale" niveau, dat schijnt 20% hoger te moeten zijn dan nu. dan lijkt die 1 tot 1,5% nergens op.

het loon aanpassen voor de 48 uur is ook nog niet gebeurd, en lijkt voorlopig ook weer doorgeschoven te worden.

wat kan die chauffeur daar mee, als eenling onderweg? roepen dat de boel plat moet, maar dat gebeurt toch niet.

dat weten we inmiddels wel. beetje toeteren, dan houdt het wel weer op.

er wordt steeds gezegd, dat de chauffeur zelf in actie moet komen.

in z'n ééntje de boel blokkeren werkt niet.

dat hoort een bond te organiseren, daar zijn ze voor. hoor ik ook vaak.

gebeurd alleen niet. kan je allemaal redenen voor geven, ondertussen komt de 48 uur eraan, en moeten we ook nog eens die 20% inlopen. wat momenteel weer niet kan, omdat er geen geld voor is. (alweer)

kan een bond niet helder uitleggen wat ze van plan zijn om de komende jaren voor onze beroepsgroep de cao op een normaal peil te brengen, en een beetje laten zien dat ze hier en daar hun best doen voor het individu.

ik weet zeker dat ze ook goede dingen doen, maar het lijkt er steeds op dat ze zich heel goed inzetten als de media komt kijken.

de bonden moeten hun imago opbouwen in de transportwereld, en dat moet best kunnen.

"meneer, we vinden het heel vervelend dat u geen loon krijgt, maar hier valt voor ons geen eer aan te behalen"

kijk, daar win je geen leden mee hoor!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

De onderhandelingsdelegatie bestaat uit 1 vakbondsbestuurder en 3 kaderleden, althans, dat is wat ik heb gehoord. In de beroepsgoederensector werken circa 130000 werknemers. Een klein percentage daarvan is vakbondslid. Stel: het aantal vakbondsleden is 20000. 4 mensen die dan namens 20000 werknemers onderhandelen, tja, dat is toch veel te weinig. 4 mensen kunnen die last niet dragen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Dan zul je meer naar de bijeenkomsten moeten gaan En je zelf verkiesbaar stellen.Ik dacht dat het er meer zijn die de onderhandelingen doen Maar daar blijf ik buiten En vergeet niet het zijn wel vrijwilligers.Er komt heel veel bij kijken Vergeet ook niet dat de leden het uit maken of het door gaat of niet Want daar zijn de bijeenkomsten voor En met onderhandelen willen de werkgevers ook niet alles vrij geven Vaak is het zo Er komt iets bij en het andere gaat er af Of er gaat niks door Dat de werkgevers zijn gaan lopen.Wie nu de onderhandelingen gaat doen is Huub van Dungen is niet nieuw Zit ook al jaren in de bond Hij moet zich ook aan de regels houden Wat door de leden naar voren is gebracht Volgende week komen de Folders uit en worden rondt gebracht veel op parkeer plaatsen en Rest Daar staan de voor stellen op voor de CAO onderhandelingen

Hoop dat iedereen het leest En die mensen die het rondt brengen zijn allemaal vrijwilligers Waar veel mensen niet bij stil staan Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Huub, John41 is lid van de CNV en geeft hier weer hoe de CNV-delegatie is opgebouwd, de FNV-onderhandelingsdelegatie is wat groter (2 bestuurders en 4 leden van de sectorraad). Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat de CNV-onderhandelingsdelegatie zelf heeft moeten bedenken wat hun eisen-pakket is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast chauffeurinopstand
Jaja, als ik er was geweest had de chauffeurswereld er veel anders uit gezien. Geloof mij nou, bonden zijn (verplichte) meelopers met het CBS en de politiek. Daar worden de lijnen uitgezet en daarbinnen mogen de bonden zich bewegen en herrie maken. Vroeger was dit anders, maar tegenwoordig.... Bonden hebben zich monddood laten maken en da's jammer. Nu moeten de bonden en hun kader het nog in willen zien. Maar goed, ik kan t ook verkeerd hebben hoor:confused:

Ja je zit er totaal naast. Als je je een beetje verdiept in de Transportwereld, weet je dat er de laatste jaren flink uitgevlacht is! Steeds meer internationale chauffeurs werden vervangen door Oost Europeesche chauffeurs bij Oost Europeesche bedrijven. Als wij de lonen over de klink hadden gejaagd, hedden er meer banen onder Nederlandse internationale Chauffeurs verloren gegaan. Dat is en blijft een dilema waar de vakbond rekening mee moet houden. Dit is niet het enige dilemma waar we mee zitten. Europa heeft ook de cabotage regels verruimd waardoor Oost-Europeesshe transportbedrijven ook nationaal vervoer in Nederland kunnen doen, in het belang van de vrije markt. In mijn persoonlijke optiek moeten we onze Oost Europeesche vrienden meer gaan voorlichten. Hoe hoger het slaris daar is, hoe meer wij kunnen eisen zonder dat er arbeid wegvloeid

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Ja idd lekker flauw. En 2, 3, 4, 5, enz jaar geleden dan? Toen de bonden zo blij waren met de 48-urige werkweek? Toen ze allang wisten dat die eraan zat te komen? Schei nou eens uit met dat beleid steeds maar goed te praten. Raar he, dat je dan steeds getackeld word:rolleyes:

Ja, toen hebben we het mischien laten liggen... Maar iedereen! Er zijn nog steeds mensen die tegen mij zeggen, maak je niet zo druk, ze hebben niet eens genoeg chauffeurs om de 48-uur in te voeren.

En nogmaals Matthieu ik probeer hier geen beleid goed te praten, alleen feiten te geven. En dat tackelen zal nog wel even door gaan, of we nu 1,5%, 3,5% of 25% eisen, er zullen altijd mensen zijn die het er niet mee eens zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Ja, toen hebben we het mischien laten liggen... Maar iedereen! Er zijn nog steeds mensen die tegen mij zeggen, maak je niet zo druk, ze hebben niet eens genoeg chauffeurs om de 48-uur in te voeren.

En nogmaals Matthieu ik probeer hier geen beleid goed te praten, alleen feiten te geven. En dat tackelen zal nog wel even door gaan, of we nu 1,5%, 3,5% of 25% eisen, er zullen altijd mensen zijn die het er niet mee eens zijn.

Oke dan M. Maar heb je enig idee hoeveel nieuwe leden het op zou leveren als jullie: Te keer (zouden hebben)gaan tegen de 48 uur, 15% loonsverhoging (of alles plat), realistisch protest tegen RTB, politieke koppeling loslaten, enz. Kortom, opkomen voor de chauffeur. Hou nou maar eens een openbare enquette, dan zal je erachter komen dat wij (iig de meeste sjoofs) helemaal niks met jullie hebben. Ik wil t gewoon niet elke keer oprakelen, maar ik heb niks met een bond die: Bij Nova tegen magneetjes staat te ageren, bij De Meern Letten staat te voeren, staat te juichen voor de 48 urige week, enz. Dit is ook niet steeds jullie (de bond) aanvallen, maar adviseren. Neem dit nou eens in je op en DOE er wat mee. En kom niet met 5% van de chauffeurs die dit wél willen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Ik ben het met Matthieu eens.

Ik heb jaren geleden mijn lidmaatschap woedend opgezegd omdat ze mij "niet belangrijk genoeg vonden" Ik heb toen mijn recht gehaald via andere wegen.Ik kon toen niets anders doen dan voor mezelf de conclusie te trekken dat de bond er niet voor ons was.

Laten we even eerlijk zijn wat heeft het voor nut om 3x te toeteren:cool:Dat is gewoon humor van de bovenste plank.Een cabaretier zou het niet beter kunnen verzinnen.

De 48 uurige werkweek opzich vind ik niet erg mits het basis salaris omhoog zou gaan en niet met allerlei wazige oplossingen waar een heleboel chauffeurs niets aan hebben.

Mattieu gaf ook een punt met de 15%.Oke dat is nu niet haalbaar,dat weten we allemaal,maar toen het goed ging in het transport deden de bonden ook niet veel.Er werden auto's gekocht,nieuwe opleggers maar een betere beloning kon er niet af.

Een enquette is misschien wel een goed idee,maar ik betwijfel of er iets mee gedaan zou worden.

Als de bond(en) eens daadkracht en ruggemerg zouden tonen en ook daadwerkelijk laten zien dat ze er voor de werknemers zijn zou dat een heleboel leden opleveren,daar ben ik van overtuigd.Ik zou dan nog bereid willen zijn om mijn lidmaatschap te heroverwegen.

Natuurlijk zullen ze ook goede dingen doen,maar waarom merken wij daar helemaal niets van?????????

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Ik ben het met Matthieu eens.

Ik heb jaren geleden mijn lidmaatschap woedend opgezegd omdat ze mij "niet belangrijk genoeg vonden" Ik heb toen mijn recht gehaald via andere wegen.Ik kon toen niets anders doen dan voor mezelf de conclusie te trekken dat de bond er niet voor ons was.

Laten we even eerlijk zijn wat heeft het voor nut om 3x te toeteren:cool:Dat is gewoon humor van de bovenste plank.Een cabaretier zou het niet beter kunnen verzinnen.

De 48 uurige werkweek opzich vind ik niet erg mits het basis salaris omhoog zou gaan en niet met allerlei wazige oplossingen waar een heleboel chauffeurs niets aan hebben.

Mattieu gaf ook een punt met de 15%.Oke dat is nu niet haalbaar,dat weten we allemaal,maar toen het goed ging in het transport deden de bonden ook niet veel.Er werden auto's gekocht,nieuwe opleggers maar een betere beloning kon er niet af.

Een enquette is misschien wel een goed idee,maar ik betwijfel of er iets mee gedaan zou worden.

Als de bond(en) eens daadkracht en ruggemerg zouden tonen en ook daadwerkelijk laten zien dat ze er voor de werknemers zijn zou dat een heleboel leden opleveren,daar ben ik van overtuigd.Ik zou dan nog bereid willen zijn om mijn lidmaatschap te heroverwegen.

Natuurlijk zullen ze ook goede dingen doen,maar waarom merken wij daar helemaal niets van?????????

Ergo, de bond ben je zelf...

Nogmaals er zijn zelfs nu nog heel veel van onze collega's die niet geloven dat de 48-uur ook echt komt. Er zijn ook nu heel veel collega's die vinden dat het loon wel goed genoeg is, immers we zouden ons zelf uit de markt prijzen als de lonen nog hoger zouden worden. En er zijn nog steeds heel veel mensen die maar roepen dat het loon omhoog moet, maar er zelf niks aan doen, die niet naar vergaderingen komen, die elke aktie maar flauwekul vinden en die, als het even niet zo gaat als ze zelf willen hun lidmaatschap maar opzeggen...

Nogmaals ik wil geen fouten goed praten die in het verleden gemaakt zijn, maar de bond mist nu gewoon heel veel steun van de werknemers zijde...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Oke dan M. Maar heb je enig idee hoeveel nieuwe leden het op zou leveren als jullie: Te keer (zouden hebben)gaan tegen de 48 uur, 15% loonsverhoging (of alles plat), realistisch protest tegen RTB, politieke koppeling loslaten, enz. Kortom, opkomen voor de chauffeur. Hou nou maar eens een openbare enquette, dan zal je erachter komen dat wij (iig de meeste sjoofs) helemaal niks met jullie hebben. Ik wil t gewoon niet elke keer oprakelen, maar ik heb niks met een bond die: Bij Nova tegen magneetjes staat te ageren, bij De Meern Letten staat te voeren, staat te juichen voor de 48 urige week, enz. Dit is ook niet steeds jullie (de bond) aanvallen, maar adviseren. Neem dit nou eens in je op en DOE er wat mee. En kom niet met 5% van de chauffeurs die dit wél willen.

Je moet begrijpen dat de vervoerssector maar een heel klein onderdeel van FNV Bondgenoten is (waar ook nog eens heel weinig actieve leden te vinden zijn). Dat heeft voordelen maar ook nadelen, een nadeel is dat we ons aan het wurgcontract van de SER moeten houden en we dus maar 3,5% loon mogen eisen. Ik ben daar dus ook helemaal niet blij mee en we hebben al verschillende keren aangegeven dat we uit de SER zouden moeten stappen.

Het lullige is dat er juist in onze sector zulke harde klappen vallen met de invoering van de 48 uur. Het is alleen voor de media helemaal niet interessant om hier heel veel ruchtbaarheid aan te geven, omdat de meeste mensen (buiten onze sector) er nog nooit van gehoord hebben. Natuurlijk kunnen we groot in het nieuws komen door 15% te eisen, maar wat als je dat na de onderhandelingen niet binnen haalt, dan leid je (denk ik) nog veel meer imago schade.

En wat het voeren van de Letten betreft (volgens mij waren dat trouwens mensen uit de buurt die eten brachten maar dat is een andere discussie), daar was ik zelf ook niet blij mee, heb ik ook met Huub over gesproken. Het heeft echter wel potentie, als we ze hier kunnen laten zien dat een vakbond werkt, kan dat een gunstige invloed hebben op hun positie in hun eigen land. Wat op de lang duur weer gunstig is voor ons.

Maar ik ben het met je eens dat er nog veel te veranderen valt binnen de bond. Ik denk alleen dat je meer bereikt door van binnen uit je stem te laten horen, dan wanneer je vanaf de zijlijn gaat staan schreeuwen.

Ik denk echter dat we wel dezelfde kant op willen en daar zouden we meer gebruik van moeten maken...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

het loon aanpassen voor de 48 uur is ook nog niet gebeurd, en lijkt voorlopig ook weer doorgeschoven te worden.

wat kan die chauffeur daar mee, als eenling onderweg? roepen dat de boel plat moet, maar dat gebeurt toch niet.

dat weten we inmiddels wel. beetje toeteren, dan houdt het wel weer op.

er wordt steeds gezegd, dat de chauffeur zelf in actie moet komen.

in z'n ééntje de boel blokkeren werkt niet.

En als een een bond dat organiseert en er doet niemand, behalve een paar bestuurders en wat mensen die toch al (bijna) met pensioen zijn...

Ik heb zelf aan aktie's mee gedaan dat "collega's" toeterend en met de middelvinger omhoog je de vouwen uit de broek rijden... En dan was de woede echt niet tegen de werkgevers gericht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
op het moment dat de vervoersbond uit bondgenoten stapt, en weer een zelfstandige bond word die geen rekening hoeft te houden met andere bonden uit andere sectoren.

ja dan word ik onmiddelijk weer lid!!.

ik heb het al eens eerder gezegd dat de vervoerstak van bondgenoten te veel moet overnemen van bonden werkzaam in andere sectoren.

denk je nu echt dat het een timmerman wat intereseert dat wij straks aan de 48 uur moeten?

dat intereseert ze geen ene bal, maar door de afspraken binnen bondgenoten mogen wij geen actie voeren, en omdat de vervoersbond relatief klein is, moeten ze meelopen met de anderen.

ook de vele gevallen van we kunnen niks voor je doen als je de bond nodig hebt komt hier volgens mij uit voort.

want er is beleid afgesproken met elkaar, beleid wat eigenlijk niet toepasbaar is in het vervoer.

kijk ontduiking van de cao is mischien iets wat bij andere bonden niet speelt of een lage prioriteit heeft.

maar in onze sector is het een gloeiend heet item.

maar door de afspraken met andere bonden word er mischien weinig aan gedaan.

want de centjes voor de advocaat komt uit de gezamelijke pot!

ik kan het mis hebben maar dat idee heb ik ervan.

Het probleem is dat als je uit Bondgenoten stapt je helemaal geen bond meer bent om rekening mee te houden. En de contributie waarschijnlijk omhoog zal moeten omdat, een hoop van de overhead- kosten, zoals opleiding van kaderleden en bestuurders, vestiging en materiaal nu door een veel grotere organisatie wordt gedragen.

Zoals ik al eerder zei het heeft voor en nadelen om in Bondgenoten te zitten...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
op het moment dat de vervoersbond uit bondgenoten stapt, en weer een zelfstandige bond word die geen rekening hoeft te houden met andere bonden uit andere sectoren.

ja dan word ik onmiddelijk weer lid!!.

ik heb het al eens eerder gezegd dat de vervoerstak van bondgenoten te veel moet overnemen van bonden werkzaam in andere sectoren.

denk je nu echt dat het een timmerman wat intereseert dat wij straks aan de 48 uur moeten?

dat intereseert ze geen ene bal, maar door de afspraken binnen bondgenoten mogen wij geen actie voeren, en omdat de vervoersbond relatief klein is, moeten ze meelopen met de anderen.

ook de vele gevallen van we kunnen niks voor je doen als je de bond nodig hebt komt hier volgens mij uit voort.

want er is beleid afgesproken met elkaar, beleid wat eigenlijk niet toepasbaar is in het vervoer.

kijk ontduiking van de cao is mischien iets wat bij andere bonden niet speelt of een lage prioriteit heeft.

maar in onze sector is het een gloeiend heet item.

maar door de afspraken met andere bonden word er mischien weinig aan gedaan.

want de centjes voor de advocaat komt uit de gezamelijke pot!

ik kan het mis hebben maar dat idee heb ik ervan.

100% mee eens Freddie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
dan moet de boel zodanig uit elkaar gehaald worden dat er door andere bonden geen invloed op het beleid van de vervoersbond gemaakt kan worden.

De vervoersbond is vroeger opgegaan in Bondgenoten omdat ze anders misschien bijna failliet gingen. We waren er niet blij mee, maar het heeft ook zijn voordelen.

mij intereseert dat allemaal niet ik wil dat gene hebben waar ik voor gewerkt heb.

maar wat zegt de bond dan, nee freddie je moet eerst zorgen dat die anderen ook mee doen, en dat vind ik ook verkeerd beleid.

en dat is ook waarom mensen hun lidmaatschap opzeggen, ze worden niet geholpen terwijl ze er voor betalen!

Ben ik het helemaal mee eens, dat zou ik ook niet accepteren. Toch denk ik dat het een probleem wordt als iedereen apart van elkaar juridische hulp zou vragen. Dat wordt volgens mij bedoelt met: 'Probeer eerst eens wat collega's op te trommelen' . Dan heb je gewoon ook bij een rechter een veel grotere slagingskans. Maar mocht je toch niet slagen in het vinden van medestrijders, moet je niet met een kluitje het riet in worden gestuurd, ondanks dat dit veeeeeeeeeeeeeeel duurder is voor de vakbonden.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Wil er op zeggen Dat ik zo ook vroeger dacht Dat ze meer voor de leden konden doen En zeker met problemen Ben nu 3 jaar met de vut Ben kade lid bij de ugo ook fnv Komt omdat ik niet meer werk En geen stem recht meer heb Alleen mensen die werken hebben bij het fnv stemrecht Maar daar gaat het niet om Ik weet dat VNB veel werk verzet Ik ken een paar mensen die niks anders doen dan problemen oplossen Zelfs ze komen bij je thuis of ze gaan ook naar de werkgever toe Heb zelf wel eens een halfe dag die telefoon gedaan Om er mee naar buiten te komen Dat zal moeilijk gaan omdat het individuel is En daar moet je toch mee uit kijken.Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
en ik denk dat je daar een heel teer punt aanraakt.

want vraag de ex leden maar eens naar de reden van hun opzegging.

ik denk dat er zeker in de helft van de helft van gevallen sprake is van dit feit, dat je als eenling niet geholpen word.

Die groenteracer geeft het ook al aan. Dat klopt en ook de quote hierboven. Dat wij vakbondsleden zijn houdt niet in dat wij het niet met bovenstaande eens zijn. :nee: Om zulke zaken ben ik juist kaderlid geworden. Ik heb niet de illusie dat ik alles kan veranderen maar samen met het kader komen we al een heel stuk verder. Dat zullen we ook naar buiten moeten brengen. Ook dat. Het zal om de kosten gaan dat een eenling niet direct de procedure ingaat, maar ook de slagingskans bij de rechter is hoger. De rechter zal immers eerst vragen of de rest van de 'collega's' geen last van dat probleem hebben

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast chauffeurinopstand
kan wel zijn maar een rechtsbijstandverzekering is ongeveer 150 euro per jaar voor volledige dekking.

en dan word je direct geholpen ook als je als eenling een probleem hebt.

war ik dan niet snap is dat er naa rhet kostenplaatje gekeken word, immers een collectieve rechtsbijstandverzekering voor de leden van het fnv zou dan meer dan de helft goedkoper kunnen zijn.

en een hoop mensen lopen weg als lid vanwege het feit dat ze domweg niet geholpen worden.

Dat niet willen helpen licht genuanceerder, ze willen zich vaak niet laten helpen door de bond als ze hun annonimiteit moeten opgeven. Er zijn nog teveel werknemers die niet willen dat "de baas"weet dat ze lid zijn van de bond. Dit kan worden opgeheven als de bestuurder namens "de werknemers" kan spreken. Dus niet geholpen worden is ook vaak niet geholpen willen worden omdat het niet anoniem kan en dat is logisch want wie eist bewijst.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden