[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

chauffeurstoekomst.nl


Spieker

Vraag

  • Forumlid

Vrijdag 30 oktober waren de oprichters van chauffeurstoekomst.nl aanwezig in het radioprogramma 'Onderweg' van de Wereldomroep.

Deze ‘club’ van betrokken chauffeurs maakt zich ernstig zorgen over het beroep van vrachtwagenchauffeur voor de toekomst. Vorig jaar werd er besloten om een webste op te richten waarop vijf actiepunten zijn terug te vinden.

Lees hier verder en heb je nog wat tijd over beluister dan HIER de gehele uitzending. Een helder en duidelijk verhaal :sjalom:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 113
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Sorry beste mensen maar zelf heb ik dit plaatje links in beeld gewoon van het net gehaald en thats it.

Ben zeker niet van deze stichting laat staan dat ik deze helden ooit ontmoet heb.

Het spijt mij als ik hier mensen mee stoor maar mis een ander die het hier wel post vandaar dat ik het post.

Heb ook geen moment over reclame nagedacht met reden dat ik het zo bij elkaar vind horen en zou heel blij zijn als er iemand de berichten van daar hier wil posten want dan kan ik weer in de vergetenheid raken, dank.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Haha mooie posting en het hengstenbal hoe toepasselijk, hulde.

Keek op de week werd hier altijd bekeken en de boekjes van van Kooten heb ik vroeger verslonden, geweldig het simplisties verbond.

De tegenpartij voor jou en voor mij....

Jacobse en van Es wisten het toen al waar Den Haag goed voor was.

Ps de vlag van mijn geliefde Ter Apel zou misschien beter mijn avatar zijn. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

ik snap het niet meer.

eerst unitedtruckers die om zeep is geholpen door de vakbonden.

hoe nu er een eigen belangengroep op te richten en wel chauffeurstoekomst.

ze organiseerde in Nieuwegein een samenkomst iedereen dacht het komt van chauffeurstoekomst maar de bonden zetten deze mensen op zij zelf zonder een bedankje.

nu jaren later nemen ze de ideeën van unitedtruckers over.

een Europa.

een cao in Europa.

dit was volgens de bonden een vloek en probeerde met man en macht de groep te weren.

deze groep zocht contact met de bonden maar werden weggestuurd.

en nu hoor je een Europa en een CAO in Europa hoe kan het toch verkeren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

In het begin wou niemand ook maar iets op het forum zetten en nu wil iedereen van het forum gebruik maken en dan liefst ook nog gratis ook.

--== Freddy ==--

Kan het mij wel voorstellen dat je geld vraagt voor reclame, als jullie al zover gaan om werkeloze forum leden aan het werk te helpen zal dat ergens van betaald moeten wordenLOLLOL

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

dat heb je helemaal goed gelezen.

unitedtruckers was een van de eerste die met dit idee kwam.

zijn toen door mensen in opdracht van de bonden afgebrand.

maar ook deze mensen van chauffeurstoekomst zijn misbruikt door de bonden.

zoals ik al zei zij hebben toen Nieuwegein opgezet in samen werking met de bonden wat wij als chauffeur pas hoorde op de bijeenkomst.

en zij zijn daar helemaal op een zij spoor gezet door deze bonden.

daarom zijn zij nu zwevend en zoeken naar middelen om dit toch door te zetten.

zijn trouwens ook al in zee geweest met de vern maar ook die heeft ze laten verzuipen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

1 Europa, 1 Cao.

Dat word dan zoiets als, we tellen alle Cao lonen bij elkaar op in Europa, en delen dat door het aantal landen. En die uitslag is dan de Cao. Zoiets?

Je weet toch wel dat je als Nederlander 1 van de duurste Cao's heb, en je bij de best betaalde chauffeurs van Europa hoort-

1 Europa, 1 Cao betekent dat je flink gaat inleveren.

Het is een onmogelijk idee, want buiten die Cao zou je dan ook een gelijk Europees sociaal systeem moeten maken/hebben.

In Nederland heb je 1 van de beste sociale systemen van Europa. Dus ook daarin zou je er flink op achteruit gaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

niet zo gelijk negatieve had van jou eigenlijk niet anders verwacht.

ten eerste stond het nog in de kinderschoenen.

ten tweede waren er nog geen onderhandelingen.

je moet ook rekenen dat het toen een andere tijd was.

dat de instroom van de emoe landen nog niet was opgestart.

maar dat wij dit wel aan zagen komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
unitedtruckers was een van de eerste die met dit idee kwam. zijn toen door mensen in opdracht van de bonden afgebrand.

(..)

maar ook deze mensen van chauffeurstoekomst zijn misbruikt door de bonden.

Daar vragen ze toch zelf om? Ze zullen best van de geode bedoelingen zijn, maar tegelijkertijd zijn ze ook redelijk naiëf.

Als ze nu verstandig waren dan begonnen ze eens om zich niet in te schrijven als stichting, maar als vereniging met in de statuten de bevoegdheid om cao's af te sluiten.

Vervolgens zouden ze dan zelf eens een aantal cao's moeten afsluiten met een aantal bedrijven. Dan kunnen de traditionele vakbonden niet meer om hen heen. Zo werkt dat gewoon in de echte wereld. Het gaat maar voor een heel klein deel om goede bedoelingen, die zijn meegenomen als dat toevallig zo van pas komt. Het hoofddoel is macht. En dat verkrijg je nu eenmaal niet met goede bedoelingen.

Daarnaast zou het afsluiten van cao's meteen zorgen dat die ideële instellingen als Unitedtruckers en Chauffeurstoekomst over eigen financiële middelen zouden gaan beschikken. Iedere cao die wordt afgesloten levert immers gewoon geld op. Een paar tientjes per jaar voor iedere werknemer die onder zo'n cao gaat vallen, betaald door de werkgevers waar die cao mee wordt afgesloten; het zogenaamde vakbondstientje ( << klik !! < ).

Verder zijn initiatieven om een zogenaamde SOOB-cao of "Scholingsfonds-cao's" gangbaar om cao-partijen van een nodige, vaste stroom aan inkomsten te voorzien.

Waarom denkt u dat die "cao-markt" zo zorgvuldig verdeeld is onder de bestaande vakbonden? En waarom lacht men zich rot dat initiatieven als Unitedtruckers en Chauffeurstoekomst niet doorbijten maar men ze af en toe eens een probeert te paaien, zolang het er maar niet op lijkt dat ze willen gaan inbreken in de cao-markt?

Heel simpel: zolang ze maar geen bedreiging vormen voor de vaste stroom inkomsten (cao's afsluiten) van de traditionele vakbonden, mogen die kleine "fop-bondjes" roepen wat ze willen. Ze zijn toch niet gevaarlijk en hebben toch niets in de melk te brokkelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Is niet negatief Rik.

Het plan is gewoon niet haalbaar.

Het plan mag dan misschien al wat ouder zijn, maar oa Polen etc trede in 2004 toe tot de EU. Dat is bijna 9jaar geleden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Karel het zijn geen fopbondjes.

het was en is een belangenclub.

van een fopbond word je lid van een belangengroep niet.

ze vragen alleen of je donateur wilt worden.

hou nu eens op om de belangenclub onder de vakbond te stellen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

hou nu eens op om de belangenclub onder de vakbond te stellen.

Ik probeer aan te geven waarom het een illusie is te denken dat ze op enige manier serieus genomen zullen gaan worden door de traditionele vakbonden.

Het was niet mijn klacht dat ze afgebrand en misbruikt worden, maar dat schreef u op. Ik leg alleen uit waarom dat zo is en (vermoedelijk) ook zo zal blijven als ze hun strategie niet aanpassen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Als vakbond met leden wel.

Maar dan ook alleen wanneer zo'n nieuwe vakbond zich de cao-markt in "vecht". En ervoor zorgt dat "de grote 3" niet meer om zo'n vakbond heen kunnen".

De financiële belangen zijn gewoon te groot. En zelfs kleine vakbonden zullen het moeten doen met kruimels die de grote 3 traditionele vakbonden (FNV, CNV en de Unie) van de tafel wensen te laten vallen. Als een stukje worst wat een hond wordt toegeworpen zodat hij zich voorlopig weer even koest houdt.

Wat dat betreft hebben de grote 3 traditionele vakbonden een monopolie opgebouwd om jaloers op te zijn. Vanzelfsprekend zullen ze die verworven positie niet zomaar vrijwillig prijsgeven:

1961 Vakbondstientje

De industriële bonden – AWV is op dat moment nog vooral actief in industriële sector – willen georganiseerde werknemers andere (lees: betere) arbeidsvoorwaarden toekennen dan ongeorganiseerde. Van de uitkomsten van het CAO-overleg profiteren immers, zonder dat zij daarvoor een financiële bijdrage leveren, ook de niet bij de vakbonden aangesloten werknemers, luidt de redenatie. En ook de werkgevers spinnen garen bij het georganiseerde overleg: zij hoeven niet met werknemers afzonderlijk afspraken te maken over de arbeidsvoorwaarden. AWV vindt discriminatie tussen georganiseerde en ongeorganiseerde werknemers binnen de onderneming onaanvaardbaar en wijst het voorstel af. Een commissie, waarin AWV en de (drie) industriële bonden zitting hebben, wordt in het leven geroepen die zich over het vraagstuk gaat buigen.

Vijf jaar later, in 1966, is de commissie eruit. AWV erkent het belang van het georganiseerd overleg en acht voor het goed functioneren daarvan een gezonde vakbeweging noodzakelijk. Er komt een afspraak tot stand die bekend wordt als de AWV-werkgeversbijdrageregeling (in de wandelgang: het vakbondstientje). AWV-leden betalen, op basis van vrijwilligheid, tien gulden per werknemer die onder de werkingssfeer van de CAO vallen. De op te richten Stichting Fonds Industriële Bonden int de bijdragen en financiert daarmee bepaalde, regelmatig opnieuw te omschrijven vakbondsactiviteiten.

De regeling tussen (zoals de betrokken organisaties nu heten:) AWVN, FNV Bondgenoten, CNV BedrijvenBond en De Unie bestaat tot op de dag van vandaag. De hoogte van het vakbondstientje is inmiddels wel opgelopen (in 2009: € 18).

Bron ( << klik !! < )

De financiële belangen zijn immens en vormen de levensader van de traditionele 3. En als dat "heren-akkoord" opgezegd zou worden, zou het ook onbestaanbaar zijn dat cao's voor 150.000 werknemers er nog worden doorgerammeld door slechts 200 of 300 vakbondsleden die vóór of tegen zijn. In het huidige systeem zijn die leden namelijk helemaal niet belangrijk. Het lidmaatschapsgeld wat door de leden nog binnenkomt is hooguit "meegenomen".

Meer dan duizend CAO's

Het aantal CAO's is in de afgelopen jaren gestegen. Nederland telt ca 1100 CAO's, daarvan worden er ca 250 afgesloten voor een bedrijfstak of sector, de resterende 850 CAO's gelden voor afzonderlijke ondernemingen of concerns. (..)

Bron ( << klik !! < )

De stabiele en constante inkomstenbron ligt in het grote geld wat opgehaald wordt met het zorgen dat men telkens cao's blijft afsluiten. In het voordeel, of in het nadeel van leden. Dat doet er niet toe.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Als belangenclub met leden heb je niets in de melk te brokkelen. Als vakbond met leden wel.

nogmaals een belangenclub heeft geen leden.

ze zijn er alleen om tegen de heersende orde te schoppen.

zij laten de chauffeurs aan het woord en nemen over wat er gemeld word.

dit kunnen zij alleen maar doorgeven meer niet.

maar als ze genoeg schoppen komt er paniek .

dat was het gene wat er gebeurde bij oprichting van unitedtruckers.

er melden toen verschillende mensen aan die of sector en of kaderlid waren.

alleen maar om een vinger aan de pols te houden.

ook het FNV melden zich toen aan maar de bonden zijn toen buiten de deur gehouden.

niet dat wij bang waren maar om de chauffeurs die kwamen niet het gevoel te geven dat ze wat in de mond gelegd werd.

dus nogmaals een belangenclub is geen vakbond.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Routier, dat zeg ik toch niet.

Er is werk.

Maar zie wat Dafne al schrijft..... Dan word de spoeling wel erg dun ja.

(Maar hij schreef eerder dat die een stuur wil vasthouden.)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden