[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Chauffeur zit veel te lang achter stuur


Patrick86

Recommended Posts

  • Forumlid
HOUTEN - De politie heeft dinsdag een rijverbod opgelegd aan een 33-jarige vrachtwagenchauffeur uit Uden. Hij reed op de snelweg A27 bij Houten. Hij had in 47 uur maar zes uur gerust.

De chauffeur viel op omdat hij geen gordel droeg en extra verlichting aan had. De man heeft pas een halfjaar zijn rijbewijs. Desondanks werd hij al voor de tweede keer gepakt voor het overschrijden van de rijtijdenwet. De vrachtauto was geladen met een zeecontainer vol textiel.

Zal wel op "verzoek" van de baas geweest zijn...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

in den beginne, toen ik chauffeur werd,

waren deze dagen heel normaal bevonden.

zekers toen was werk schaars, en aangezien ik toch chauffeur wou worden.

moest ik dt op de koop toe nemen.

1 ding, als ik slaap kreeg ging die aan de kant,

kwam eens daardoor 3 uur te laat bij de klant.

die stond mij op te wachten, of ik de baas wou bellen,( er waren nog geen mobielen).

wat ik wel niet gedacht had, mijn antwoord was:

beter drie uur te laat als helemaal niet......

toen werd het stil aan de overkant,

die uren gingen gewoon door, maar als ik te laat kwam,

vroeg hij niet meer waarom:rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast christiaan

ik heb ook chauffeurs gekend die zelf zomaar een nacht doorreden en dan bij de klant niet gelost werden omdat ze pas voor de volgende dag waren aangemeldt....of die s'nacht ver over z'n rijuren van het talud af reed en toen bleek dat hij gewoon uitzichzelf een nachtje wou doorgaan :tu:

het is niet altijd de baas.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
opgeblazen verhaal

er staat nergens dat deze man 41uur gereden heeft

maar wel dat hij maar 6u aaneen heeft gerust.

laad los tijden en wachttijden zijn voor de wet geen rusttijden

dus de heren hebben wel gelijk als zij zeggen dat hij 41 u heeft gewerkt

wettelijk gezien dan.

maar chauffeur heeft wel de fout gemaakt door 6u in plaats van 9 aaneen te rusten....

47 uur - 6 uur gerust

2 x 24 = 48 ... we hebben het hier dus ruwweg over twee kalenderdagen.

Het is sowieso een opgeblazen verhaal.

... hoewel op de letter van de wet ... ?

24 - 9 = 15 uren .... die zou je kunnen volmaken (met schijf op rust) zonder een echte ' letter van de wet' rust of pauze gemaakt te hebben.

Dus schijf op rust tijdens aanmelden en wachten op de Containerterminal, daar kun je al snel een uurtje staan zie je. De 'letter van de wet' zegt dat dit geen pauze is. (de geest van de wet zou kunnen bedenken dat de chauffeur wel degelijk een soortement pauze heeft gehad ... immers je staat daar in de wacht op het scherm en onderwijl drink je koffie en maak je een praatje met collega's of chauffeurs van andere bedrijven)

Dan ga je afzetten en opzetten ... en rij je naar de klant.

Je lost je volle container ... en de ' letter van de wet' vind dat je tacho dan op werken moet staan. MAAR in de containers zit je rustig in je cabine, hangt wat rond ... of zit te internetten zoals ik nu doe terwijl mijn container door een aantal mensen wordt gelost. (hier gaat dat zeker 3 uur duren overigens). Ik ben dus zelf niet aan het werk, maar de wetgever ziet dat kennelijk anders (als je de verkeerde agent treft).

Daarna rij je weer terug naar Rotterdam/Antwerpen of welke terminal dan ook en zet de lege container af en zet weer een lege of volle op .. en je rijdt naar de volgende klant etc etc etc

NU komt het ... de dagelijkse rust!

Je bent naar de klant toegereden en hebt je wagen daar voor het doc gezet. Je kwam daar om laat ik zeggen 24.00 uur aan ... maar wordt wakker geklopt om 6 uur ---- zie hier de 6 uurtjes rust die de wetgever toekent als zijnde rust. TEKORT dus!

Je trekt je gordijntjes open en de klant zegt dat de container openkan.

Dus trek je je wagen ff een metertje naar voren ... en je opent de deuren en zet hem weer terug voor het doc.

ff .. naar de wc ... en terug je nestje in.

De letter van de wet vind dat jij het helemaal verkeerd aanpakt en ziet niets maar dan ook niets door de vingers .... ziehier het krantenartikel!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

... Overigens heeft deze gast slechts een half jaar zijn grootrijbewijs .. en is hij voor de tweede keer op de rij&rusttijden gepakt ...

Dat geeft te denken ... ?

Hoezo is hij in die korte tijd 2 x aangehouden ... ?

Puur toeval .. of speelt er meer en staat wellicht zijn werkgever bekend als dat ze het niet zo nou nemen met de rij&rusttijden????

Ik denk dat deze werkgever nu wel een bedrijfscontrole mag verwachten ...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik denk ook dat ze bepaalde bedrijven er vaker bij een controle tussen uit pikken.In mijn tijd bij Simon Loos werdt ik er zelden tussenuit gehaald, of het moest rustig hij de heren zijn :D.

Neemt niet weg dat het houden aan je rusturen, misschien niet altijd mee valt als je zoveel wachturen heb.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik denk als hij zijn dagelijkse rust in orde zou hebben gehad, het oke zou zijn geweest.

6 uurtjes is werkelijk echt tekort. En een paar meter rijden dat ziet men toch echt niet op die ronde schijf, dus dat zal het wel niet zijn geweest.

Ik ken ook bedrijven (chauffeurs van een bepaald bedrijf, veelal jonge gasten) die altijd 8 uur houden .. en daar ook nog over op lopen te scheppen.

Die wachttijden op de terminals schoppen soms je hele planning in de war.

Wij moeten echter altijd minimaal die 9 uur rust maken, hoe dan ook.

Dat is een duidelijke stelregel waar iedereen zich aan houdt. En daarover is dus ook 100% duidelijkheid.

Bij dat bedrijf waar de chauffeur uit het artikel werkt ligt dat misschien anders ... en heeft hij onder druk van de planning of mogelijke gedachten over verlenging van zijn half(?)-jaarcontract ... besloten om na 6 uurtjes weer verder te rijden om toch op tijd bij de klant te kunnen staan.

Tja, het is puur gissen ... dat weet ik ... noem het Brainstormen :)

Duidelijke regels zijn belangrijk minimaal 9 uur = minimaal 9 uur maken.

Dan weet iedereen waar hij aan toe is en kunnen daarover nooit misverstanden ontstaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden