[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

code 95 vraag !


Recommended Posts

  • Forumlid

Ik ben buschauffeur in het O.V. en heb via mijn werkgever dus ook code 95 gehaald.

Nu is mijn vraag, als ik nu mijn vrachtwagen-rijbewijs zou willen halen zou ik dan alleen

de praktijk moeten doen of ook nog iets van theorie ?

Groetjes Jacqueline

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik ben buschauffeur in het O.V. en heb via mijn werkgever dus ook code 95 gehaald.

Nu is mijn vraag, als ik nu mijn vrachtwagen-rijbewijs zou willen halen zou ik dan alleen

de praktijk moeten doen of ook nog iets van theorie ?

Groetjes Jacqueline

Voor zover ik weet moet je inderdaad nog wat Theorie voor de vrachtwagen gaan doen.

Tenminste dat was in de tijd van het chauffeursdiploma al zo = Techniek & Administratie is voor beide categoriën anders. En was je module verkeer ouder dan één jaar dan mocht je die dus nog eens opnieuw gaan doen.

Ik denk dus dat je voor de vrachtwagen de Basis-kwalificatie 95 moet gaan doen.

Ook al heb je die nu al voor het personenvervoer (bus).

Maar beter kunnen ze je vraag wel beantwoorden bij een rijschool of op de site van het CBR/CCV.

De korste weg lijkt mij navragen bij het CBR.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
De bijscholing geldt voor beide categoriën.

Ide

"Vroegeh" had je namelijk wel een apart chauffeursdiploma PERSONENVERVOER of een apart chauffeursdiploma GOEDERENVERVOER .....

De bijscholing geldt inderdaad voor zowel personen- als goederenvervoer chauffeurs, maar zal inhoudelijk anders zijn ... lijkt mij ...

Ben benieuwd naar het antwoord van het CCV/CBR.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumlid

Het antwoord op mijn vraag is dat je als buschauffeur de code 95 hebt en je wilt je vrachtwagen-rijbewijs ook gaan halen, apart code 95 voor de vrachtwagen moet halen !

Je kunt het niet zien op het rijbewijs, want daar staat alleen het cijfer 95 op maar ze kunnen wel zien welke code op je rijbewijs waar bij hoort (bus of vrachtwagen)

Dit vertelden ze me bij het CBR !

Groetjes Jacqueline

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

beste naamgenoot.... je kan wat dat betreft hier discussiëren tot je een ons weegt :D

ik heb hetgeen wat jou is uitgelegd hier ook al eens aangekaart maar bij mij was net andersom, ik wou van vrachtauto naar bus en kreeg dezelfde uitleg van de rijschool als jij....

het beste wat je kan doen is je bus naar Brussel rijden er flink wat verstralers op monteren met een veevanger dr op zodat ie een beetje de outlook van een vrachtauto heeft, je rijbewijs op hun neus plakken en vragen wat je hier mee moet :D

betreft de discussie rijbewijs C...CE...D...DE...en code 95 is nog zoooooooooooooooooo verwarrend dat ze zelfs in Brussel als je ze lief aankijkt..de code zo zouden geven voor je A...kan je ook pizzakoerier worden :D bij wijze van spreken dan...

met andere woorden....

niemand weet het (ook Angelique niet) behalve de rijscholen want dan kunnen ze centen aan je verdienen; en in Brussel weten ze het al helemaaaaal niet meer hoe het zit, ik raad je aan...neem ff contact op met CBR en laat je niet doorsturen naar hun website...die is te oppervlakkig wat dat betreft, hopelijk is dat een goed advies, mij is duidelijk gemaakt dat je alles moet doen voor een ander rijbewijs categorie...en dan ook elke 5 jaar de bijscholing voor beide categoriën..... maarrrr...ik hou mn mond al :zegtniets:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Zoals ik het verhaal heb gehoord van het CBR hebben jullie gelijk Jacq en Coen, je moet voor beide categorien apart een code 95 halen !

Bedankt allemaal voor jullie reactie !

Groet Jacqueline

Daar ben je dan lekker mee klaar als je BEIDE categorieën wilt behouden.

Zullen er geen overlappende cursussen zijn die je voor beide kunt gebruiken ... dat zou tijd en kosten schelen toch?!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dit vond ik op de site van het RDW

Hoe houd ik de code vakbekwaamheid?

Hiervoor moet u nascholing volgen. Als u in de 5 jaar voor de einddatum code 95 35 nascholingsuren hebt gevolgd, wordt de code weer voor 5 jaar verlengd. Het CBR (afdeling CCV) registreert de uren van de nascholing. Het CBR registreert bij 35 nascholingsuren een VVN in het rijbewijsregister. De nascholing geldt voor categorie C en D, dus als u beide categorieën heeft, hoeft u maar 1 keer 35 uur nascholing te volgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Hoe krijgt iemand dan code 95 op zijn rijbewijs die door zijn leeftijd nooit een chauffeursdiploma heeft gehaald en dus ook geen nascholing hoeft te volgen ?

Die hoeft niks te hebben. Die zijn vrijgesteld en krijgen vanzelf code 95.(neem aan dat je mensen voor 1955 bedoelt)

voor de mensen die willen weten wat je NU moet doen voor het roze pasje/papiertje.

In september 2009 is de Europese richtlijn ingegaan, die nieuwe eisen stelt aan de toegang tot het beroep van vrachtautochauffeur. Vanaf 7 september 2009 geeft CCV geen chauffeursdiploma's meer af voor vrachtautochauffeur. Een code op uw rijbewijs vervangt het CCV-B chauffeursdiploma. Deze code is vijf jaar geldig. Lees hier verder over de code op het rijbewijs.

Als u de code vakbekwaamheid op het rijbewijs wilt behalen, dan ziet uw examentraject er als volgt uit:

  • Theorie- examen Rijbewijs + Vakbekwaamheid deel 1 (Verkeer & Techniek): 50 meerkeuzevragen
  • Theorie-examen Vakbekwaamheid C deel 2 (Administratie): 50 meerkeuzevragen
  • Theorie-examen Vakbekwaamheid C deel 3:(Administratie): drie cases met elk 15 gesloten vragen
  • Praktijkexamen C
  • Praktische toets C (De gecertificeerde opleider neemt deze toets af onder toezicht van CCV.)
  • Toets besloten terrein C of Toets simulator C (De gecertificeerde opleider neemt deze toets af onder toezicht van CCV.)

Het praktijkexamen kunt u afleggen zodra u de eerste twee theorie-examens hebt behaald. Het derde theorie-examen, de Praktische toets C en de Toets besloten terrein C of Toets simulator C mogen ook na het praktijkexamen worden afgelegd. Als u in het bezit bent van geldige uitslagen van de bovenstaande examens én praktijktoetsen, dan heeft u recht op afgifte van een rijbewijs C (mits medisch akkoord) met code vakbekwaamheid.

Praktische toets C

Tijdens deze toets, afgenomen door een gecertificeerde opleider, is er vooral aandacht voor:

  • het laden en lossen en vastzetten van lading;
  • voorkomen van criminaliteit en illegaliteit;
  • voorkomen van fysieke risico’s;
  • invullen van een Europees schadeformulier;
  • maatregelen bij noodsituaties.

De Praktische toets C duurt 30 minuten. De uitslag van de Praktische toets C heeft een geldigheidsduur van 2 jaar.

Toets besloten terrein C of Toets simulator C

Tijdens de Toets besloten terrein C zal de gecertificeerde opleider de vakbekwaamheid van de kandidaat toetsen op het gebied van voertuigcontrole en manoeuvreren. Als voor de Toets simulator C wordt gekozen in plaats van de Toets besloten terrein, dan gelden andere aandachtsgebieden. De Toets simulator focust op verkeersdeelname en bijzondere omstandigheden. De toets besloten terrein C of Toets simulator C duurt 30 minuten. De uitslag van de Toets besloten terrein C of Toets simulator C heeft een geldigheidsduur van 2 jaar

veel jongeren verkijken zich erop wat je allemaal moet doen voordat je daadwerkelijk chauffeur kunt worden. Ik merk bij veel andere jonge (toekomstige)chauffeurs dat ze vaak de instelling hebben oh dat doe ik wel effe:(. Ik heb gebruik gemaakt van de tijd (ben werkloos) die ik vrij had en was aan het leren of ik ga zoals ik nu nog steeds doe vaak mee met een kennis die chauffeur is. zo weet je wat het beroep inhoud en ervaring op doen kan geen kwaad.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Die hoeft niks te hebben. Die zijn vrijgesteld en krijgen vanzelf code 95.(neem aan dat je mensen voor 1955 bedoelt)

Dit bedoel ik ja, maar je zal toch bij verlenging op de een of andere manier aan moeten (kunnen) geven dat dit er op moet komen te staan want dit zal niet vanzelf gebeuren neem ik aan.

Kan je dit op een of ander formulier aangeven of hoef je dit bij verlenging maar te vertellen aan het loket met de hoop dat ze begrijpen wat je bedoelt?

Gr. Harrie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Die hoeft niks te hebben. Die zijn vrijgesteld en krijgen vanzelf code 95.(neem aan dat je mensen voor 1955 bedoelt)

Dit bedoel ik ja, maar je zal toch bij verlenging op de een of andere manier aan moeten (kunnen) geven dat dit er op moet komen te staan want dit zal niet vanzelf gebeuren neem ik aan.

Kan je dit op een of ander formulier aangeven of hoef je dit bij verlenging maar te vertellen aan het loket met de hoop dat ze begrijpen wat je bedoelt?

Gr. Harrie

Bij de gemeente doen ze dat volgens mij vanzelf. Je hoeft geen bewijs te hebben (als je voor 1955 bent geboren). Maar ik zou het sowieso effe aangeven. je weet het nooit met die lui van de gemeente

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
  • Forumlid

Hoe meer ik over code 95 lees hoe onduidelijker het word bij mij.

Wat is nu precies het doel van code 95. Gaat het gewoon om het geld dat je om de 5 jaar een paar duizend euro kan aftikken.

Moet je bij de diverse cursussen gewoon betalen en aanwezig zijn en als je uren er opzitten worden die er dan bij geschreven. Of krijg je ook nog eens een toets op elk onderdeel en mocht je die niet halen kan je dan weer opnieuw extra euro's gaan aftikken.

Ik las hier nog ergens op het forum over een praktijk toets als je een onzichtbaar muurtje raakt kan je weer naar huis.:stom:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Doel van die code95 is om chauffeurs goed op te leiden en door nascholing hun vakkennis op peil te houden.

Van die 35 uur nascholing moet je tenminste 7 uren praktijkles hebben en daarvan moet je zelf tenminste 3,5 uur hebben gereden. Helemaal stilzitten is er dus niet bij. De rest van de nascholing mag theorie zijn. Er worden geen toetsen/overhoringen/examens of zoiets gehouden. Aanwezig zijn is dus voldoende en je kunt niet zakken en hoeft niets opnieuw te doen. Die nascholing kost inderdaad wel een hoop geld.

Hopelijk zo duidelijker?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Doel van die code95 is om chauffeurs goed op te leiden en door nascholing hun vakkennis op peil te houden.

Van die 35 uur nascholing moet je tenminste 7 uren praktijkles hebben en daarvan moet je zelf tenminste 3,5 uur hebben gereden. Helemaal stilzitten is er dus niet bij. De rest van de nascholing mag theorie zijn. Er worden geen toetsen/overhoringen/examens of zoiets gehouden. Aanwezig zijn is dus voldoende en je kunt niet zakken en hoeft niets opnieuw te doen. Die nascholing kost inderdaad wel een hoop geld.

Hopelijk zo duidelijker?

wat een gedoe:confused:....net de belastingdienst....makkelijker kunnen ze het niet maken ...wel moeilijker LOL

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik wil binnenkort 8 lesuren gaan nemen met de trekker en oplegger erachter om wat zekerder / bekender te worden ermee.

Ik heb wel CE maar heb gelest met bakwagen en wipkar erachter, maar geen enkel uurtje gelest met de trekker / oplegger.

Nou ben ik benieuwd of deze uren mee tellen voor de 35 uur nascholing ???????

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
de rijschool zou dat moeten weten!

maar ik ben bang dat het niet meetelt!

wat je wel kunt doen is kijken naar de kosten van een andere cursus die wel meetelt en waarbij je moet rijden.

iets van zuinig rijden of zo.

als die cursus net zo duur is als die paar lessen voor trekker oplegger dan wist ik het wel!:ja:

Dat is wel een goede optie Freddie.

Het maakt niet uit welke cursus je doet als ik er maar met oplegger mee kan gaan rijden.

En de kosten maaken ook niet uit want heb nog 1 maand een sponser genaamd UWV.

Jullie horen binnenkort wel welke het geworden is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wil het meetellen dan moet het een door het CBR/CCV-B gecertificeerde cursus zijn. Welke dat op dit moment zijn staat hier.

Je zou inderdaad het beste met je rijschool kunnen afspreken dat je een naschilingscursus 'Het Nieuwe Rijden' op een trekker/trailer combinatie doet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumlid

Was er niet een regeling?

Als je voor 30 september 2009 in het bezit bent van een Rijbewijs C

Dat je automatisch vakbekwaam was?

Dan hoef je enkel binnen 5 jaar bijscholing doen van 35 uur om het te behouden.

Ik weet dat mijn leraar ook van zon regeling gebruik gemaakt heeft.

had wel een groot rijbewijs, maar geen Chauffeursdiploma.

Bij aanvraag heeft hij het erbij gekregen, volgens een of andere regeling.

Moet je even goed navragen :ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden