[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Chauffeurstekort bijna 50.000 tot 2015


Gast sjoeke

Recommended Posts

  • Forumlid

Ik ben op het moment zelf bezig om het C en CE rijbewijs en vakbekwaamheid te halen. Ik heb eindelijk na 22 jaar de knoop eens doorgehakt om er nu toch eens aan te beginnen.

Ik ben overigens niet van plan om full-time chauffeur te worden, maar als het enigzins kan wel parttime.

Tenminste als ik een transportbedrijf kan vinden waar je dus zonder ervaring mag gaan rijden.

Ik ben nu vanaf januari bezig en heb alle theorie-certificaten binnen en moet over 3 weken op voor C en de praktische toets vakbekwaamheid.

Ik wil het graag halen want zoals bij zoveel jongens is het chauffeuren me met de paplepel ingegoten door Pa die al in de jaren 60 en 70 op de wagen zat en ik als kleine jongen in elke vakantie klaar stond om mee te gaan. Wat dus ook gebeurde.

Toen ik eenmaal voor het beroep wilde kiezen werd dat door mn ouders afgeraden. Ik ben toen een technische opleiding gaan volgen en in de haven aan het werk gegaan als elektromonteur. Na 10 jaar ben ik bij dat bedrijf omgeschoold en beheer daar nu het komplete computernetwerk waar ik een leuke boterham verdien.

Maar ja het bloed kruipt waar het niet gaan kan en nu mede door onze gezamelijke hobby thuis het "groot" rijbewijs gaan halen. We hebben paarden thuis en om die te vervoeren is het met een kleine vrachtwagen toch een stuk makkelijker om alles mee te nemen dan met mijn huidige Fiat Ducato.

Ook vooral veel goedkoper sinds Meneer de minister vond dat particulieren niet meer gebruik mogen maken van het gereduceerd tarief tbv houderschapsbelasting grijs kenteken auto's.

Even bellen met de rijschool en een rekensommetje gemaakt. Als ik overal in een keer voor slaag ben ik een goede € 8000,- armer.

Via verschillende transportbedrijven geprobeert om via de subsidie regeling het papiertje te halen.

Mooi niet ondanks mooie websites waar dit dus wel aangeboden wordt.

Dan dus maar zelf betalen.

Misschien heeft het niks met dit topic te maken maar ook bij mij op de opleiding zitten er dus langdurig werkelozen die omgeschoold worden en mensen van de Brandweer waar alles voor betaald wordt door de staat.

Als ik dan lees na alle moeite die ik gedaan heb om het rijbewijs te "laten" betalen en ik dus zeker bij 5 transportbedrijven welke toch niet de kleinste zijn in de regio gewoon keihard Nee krijg te horen omdat er geen chauffeurs gezocht worden, dus ook geen parttimers of invallers.

Wordt ik toch een beetje triest als ik 6 maanden later lees dat er een schrijnend tekort gaat komen aan chauffeurs. En niemand mij tegemoet komt in de kosten terwijl er nu dus weer allerlei subsidie regelingen bedacht worden om vrouwen en allochtonen op te leiden tot chauffeur.

Ok ik weet ook wel dat ik mijn huidige baan niet op ga geven om te gaan chauffeuren, want dan zal ik

als internationaal chauffeur moeten gaan rijden om met een beetje hetzelfde salaris thuis te komen als wat ik nu in mijn 7 tot 4 baan verdien. En mijn vrije tijd is me best heilig.

Voorlopig ziet het ernaar uit dat mijn jongensdroom toch waarheid gaat worden want kort geleden heel brutaal gereageerd op een advertentie voor parttime chauffeurs en uitgenodigd op gesprek zodra

ik al mijn papieren later dit jaar op zak heb. Kan ik alle investeringen weer een klein beetje terug

verdienen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 130
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Forumlid
Hallo,

ik werk bij ADR Transportdiensten. Nu op kantoor maar hiervoor altijd als chauffeur gewerkt. Ik kijk heel even van de andere kant van de tafel. Dus neem me dit niet te kwalijk. Mijn werkgebied is vooral Limburg/Noord-Brabant. Ik ben altijd op zoek naar goede chauffeurs. Tot een paar maanden geleden was het in ons gebied ook minder druk. Maar nu, nu is het hier zo druk dat we niet aan de juist chauffeurs kunnen komen. We zijn regelmatig op zoek naar verschillende chauffeurs. We hadden en hebben er behoorlijk wat aan het werk. Maar heb ik er 20 meer dan krijg ik die ook aan de gang.

We zitten nu als uitzendburo op de goede plek. Bedijven zijn nog wat huiverig om mensen aan te nemen. Dus laten ze nieuwe chauffeurs instromen via een uitzendburo. Ik heb verschillende opdrachtgevers die me vertellen dat als het bevalt dat de chauffeur eventueel daar een vaste baan kan krijgen.

Maar niet iedere chauffeur zit hier op te wachten. Via een uitzendburo werken geen denken aan. Al dat papier werk van het uwv, geen denken aan.

Toch ben ik ervan overtuigd dat het werken via een uitzendburo niet altijd even slecht is. Via een uitzendburo kun je aan verschillende werzaamheden snuffelen. Kijken wat je leuk vind. Je krijgt per week betaald en ook meteen je overuren erbij (en niet een maand later). Kan je niet werken is dat ook geen probleem. Daar staat wel tegenover dat als wij geen werk hebben dat je ook thuis zit.

Kortom ik denk dat als je je laat inschrijven bij een uitzendburo (en dan het liefst bij ons) dat je je kansen op de arbeidsmarkt vergroot.

Mvg Maarten

Sta al zo lang bij jullie ingeschreven maar krijg nooit een reactie van jullie.

Gr. Harrie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sta al zo lang bij jullie ingeschreven maar krijg nooit een reactie van jullie.

Gr. Harrie

krijgen ze wel reactie van jou kant?

De ervaring die ik heb is dat als je je ergens inschrijft en dan gaat afwachten er niks gebeurt. Actief je laten horen levert nogal eens reactie op (niet perse dit uitzendburo, maar in het algemeen)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik ben al eens bij hun op de koffie geweest.

Moet eerlijk bekennen, gesprek was open en eerlijk ( was toevallig ook nog een oud collega van mij ).

Maar buiten dat, geen rariteiten.

Huiverig voor een uzb?

Ja en nee

Zoals hierboven is gezegd, geen werk is geen geld.

Daarom ga ik alleen in zee voor langtermijn contracten.

En die hadden ze ook voor mij toendertijd.

Dat zou toen Vos logistiek zijn in Os inclusief een korte cursus in duitsland.

Alleen ik zag mij zelf toen niet heen en weer pendelen van toendertijd friesland naar os.

UZB werk zou niet mijn eerste keus zijn, maar ja je schoorsteen moet wel roken......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
krijgen ze wel reactie van jou kant?

De ervaring die ik heb is dat als je je ergens inschrijft en dan gaat afwachten er niks gebeurt. Actief je laten horen levert nogal eens reactie op (niet perse dit uitzendburo, maar in het algemeen)

Is gelukkig ook niet meer nodig, heb weer vast werk.

Gr. Harrie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Al of niet kunstmatig gegenereerd door de code 95 die dan afloopt voor diverse contract arbeiders en uitzendkrachten welks deze op eigen zak moeten gaan bekostigen.

En wat met de huidige basisloon bijna of in zijn geheel niet te betalen is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik ben op het moment zelf bezig om het C en CE rijbewijs en vakbekwaamheid te halen. Ik heb eindelijk na 22 jaar de knoop eens doorgehakt om er nu toch eens aan te beginnen.

Ik ben overigens niet van plan om full-time chauffeur te worden, maar als het enigzins kan wel parttime.

Tenminste als ik een transportbedrijf kan vinden waar je dus zonder ervaring mag gaan rijden.

Ik ben nu vanaf januari bezig en heb alle theorie-certificaten binnen en moet over 3 weken op voor C en de praktische toets vakbekwaamheid.

Ik wil het graag halen want zoals bij zoveel jongens is het chauffeuren me met de paplepel ingegoten door Pa die al in de jaren 60 en 70 op de wagen zat en ik als kleine jongen in elke vakantie klaar stond om mee te gaan. Wat dus ook gebeurde.

Toen ik eenmaal voor het beroep wilde kiezen werd dat door mn ouders afgeraden. Ik ben toen een technische opleiding gaan volgen en in de haven aan het werk gegaan als elektromonteur. Na 10 jaar ben ik bij dat bedrijf omgeschoold en beheer daar nu het komplete computernetwerk waar ik een leuke boterham verdien.

Maar ja het bloed kruipt waar het niet gaan kan en nu mede door onze gezamelijke hobby thuis het "groot" rijbewijs gaan halen. We hebben paarden thuis en om die te vervoeren is het met een kleine vrachtwagen toch een stuk makkelijker om alles mee te nemen dan met mijn huidige Fiat Ducato.

Ook vooral veel goedkoper sinds Meneer de minister vond dat particulieren niet meer gebruik mogen maken van het gereduceerd tarief tbv houderschapsbelasting grijs kenteken auto's.

Even bellen met de rijschool en een rekensommetje gemaakt. Als ik overal in een keer voor slaag ben ik een goede € 8000,- armer.

Via verschillende transportbedrijven geprobeert om via de subsidie regeling het papiertje te halen.

Mooi niet ondanks mooie websites waar dit dus wel aangeboden wordt.

Dan dus maar zelf betalen.

Misschien heeft het niks met dit topic te maken maar ook bij mij op de opleiding zitten er dus langdurig werkelozen die omgeschoold worden en mensen van de Brandweer waar alles voor betaald wordt door de staat.

Als ik dan lees na alle moeite die ik gedaan heb om het rijbewijs te "laten" betalen en ik dus zeker bij 5 transportbedrijven welke toch niet de kleinste zijn in de regio gewoon keihard Nee krijg te horen omdat er geen chauffeurs gezocht worden, dus ook geen parttimers of invallers.

Wordt ik toch een beetje triest als ik 6 maanden later lees dat er een schrijnend tekort gaat komen aan chauffeurs. En niemand mij tegemoet komt in de kosten terwijl er nu dus weer allerlei subsidie regelingen bedacht worden om vrouwen en allochtonen op te leiden tot chauffeur.

Ok ik weet ook wel dat ik mijn huidige baan niet op ga geven om te gaan chauffeuren, want dan zal ik

als internationaal chauffeur moeten gaan rijden om met een beetje hetzelfde salaris thuis te komen als wat ik nu in mijn 7 tot 4 baan verdien. En mijn vrije tijd is me best heilig.

Voorlopig ziet het ernaar uit dat mijn jongensdroom toch waarheid gaat worden want kort geleden heel brutaal gereageerd op een advertentie voor parttime chauffeurs en uitgenodigd op gesprek zodra

ik al mijn papieren later dit jaar op zak heb. Kan ik alle investeringen weer een klein beetje terug

verdienen...

dat die grote bedrijven op dit moment nog geen mensen aannemen kan ik me nog ergens wel voorstellen. Het chauffeurs tekort word verwacht binnen nu en 5 jaar. Dat zegt niet dat je morgen gelijk aan de slag kan.

wat ik me afvraag is wat voor rekensom je hebt gemaakt bij de kosten van je rijbewijs halen. In mijn bereking kost het nooit 8000 euro. Bij mijn rijschool kost alles halen (met 19%btw) 5500 euro. als je rijbewijs aanvragen+ medische keuring + wat kleine kosten erbij rekent ben je max 6000 euro kwijt. Daarbij kun je een deel via de belasting terug vragen. En dat je een deel zult moeten betalen dat vind ik ook niet meer dan logisch. het is ook een opleiding. Wat ik uit eigen ervaring merk is dat ze je pas aanemen als je C hebt gehaalt. Wat ook veel bedrijven doen als je c haalt dat ze CE willen betalen als je die er gelijk achteraan doet. na een paar jaar zijn de kosten daarvan dan kwijtgescholden.

iig veel suc6 met een baan zoeken:ok:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Cortrans
lees net het bericht en ben er boos over ik zit al een jaar thuis zonder uit zicht op werk omdat ik gewoon te oudt ben. sommige zeggen het niet maar zo voel je het wel heb al jaren mijn c rijbewijs en ben 55 jaar en hebt geen diploma nodig vanwege mijn bouwjaar maar wil graag weer werken maar je komt gewoon niet aan de bak dus ik vind het een lachertje wat er nu weer gezegt word er zijn zat chauffeur die buiten hun schuld thuis zitten waaronder mijn persoontje en je wilt werken maar het word je gewoon onmogelijk gemaakt solliciteer mijn suf en elke keer weer het gezeur van je woont te ver of u heeft te weinig ervaring ik heb jaren in a.dam gereden met een front belading en zijbelading en met een achterbelader vuilnis wagen en ook met zandkippers en distrubitie koel en vries spul slagerijen bevooradding en nog te weinig ervaring je zou die gasten een trap onder hun hol verkopen die dat zeggen maar je houdt je maar in wat een larie koek van de bovenste plank .gr marcel the rebel 54

Marcel, wel eens aan een uitzendbureau gedacht??? Volgende week maandag begint er ook weer een "oud" collega (van mijn ex-werkgever) bij ons, weliswaar via het uitzendbureau. Deze oud collega is ook 54 en een jaar uit de transport sector weg geweest, 1x solliciteren, en hij kon beginnen, dus.......

Gr. Cor

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast sindaco
Hallo,

ik werk bij ADR Transportdiensten. Nu op kantoor maar hiervoor altijd als chauffeur gewerkt. Ik kijk heel even van de andere kant van de tafel. Dus neem me dit niet te kwalijk. Mijn werkgebied is vooral Limburg/Noord-Brabant. Ik ben altijd op zoek naar goede chauffeurs. Tot een paar maanden geleden was het in ons gebied ook minder druk. Maar nu, nu is het hier zo druk dat we niet aan de juist chauffeurs kunnen komen. We zijn regelmatig op zoek naar verschillende chauffeurs. We hadden en hebben er behoorlijk wat aan het werk. Maar heb ik er 20 meer dan krijg ik die ook aan de gang.

We zitten nu als uitzendburo op de goede plek. Bedijven zijn nog wat huiverig om mensen aan te nemen. Dus laten ze nieuwe chauffeurs instromen via een uitzendburo. Ik heb verschillende opdrachtgevers die me vertellen dat als het bevalt dat de chauffeur eventueel daar een vaste baan kan krijgen.

Maar niet iedere chauffeur zit hier op te wachten. Via een uitzendburo werken geen denken aan. Al dat papier werk van het uwv, geen denken aan.

Toch ben ik ervan overtuigd dat het werken via een uitzendburo niet altijd even slecht is. Via een uitzendburo kun je aan verschillende werzaamheden snuffelen. Kijken wat je leuk vind. Je krijgt per week betaald en ook meteen je overuren erbij (en niet een maand later). Kan je niet werken is dat ook geen probleem. Daar staat wel tegenover dat als wij geen werk hebben dat je ook thuis zit.

Kortom ik denk dat als je je laat inschrijven bij een uitzendburo (en dan het liefst bij ons) dat je je kansen op de arbeidsmarkt vergroot.

Mvg Maarten

ik heb bewust het uzb links laten liggen omdat ik geen enkele garantie kreeg mbt een rookvrije werkplek.

daar wordt in mijn ogen te weinig aan gedaan door heel veel bedrijven en is natuurlijk niet een uzb aan te rekenen, maar houdt veel niet rokende collega's toch op een afstand.

een ex collega van mij heeft via ADR weer een baan gevonden en kon gelukkig meteen op een huurtrekker rijden die rookvrij was.

verder heeft ie nog wat gedaan voor P. Appel en daar is alles rookvrij in de cabine's.

ik ben zeker niet tegen het uzb en je kunt zeker wat snuffelen.

maar het was niet mijn eerste keuze .

ook het uwv doet niets met de rookwet in het transport.

en wat ik hier dus ook al lees vraag ik me ook af....als men zo graag chauffeurs en kwalitatief goede werknemers wil hebben dan zou men toch alle ervaren chauffeurs die bij het uwv staan ingeschreven zo aan een baan kunnen helpen.

vrouwen zijn van mij uit ook welkom, maar het is nog steeds zo dat je sterk in je pumps moet staan ( grapje ) , want de transportwereld is niet echt voor vrouwen aangepast en dat zal ook zeker niet gebeuren.

maar petje af voor de dames die het gewoon doen en zich nergens wat van aantrekken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast sindaco
ach het probleem is gewoon dat je als je onze leeftijd hebt sindaco, je te oud bent.

ja het klinkt lullig maar zo is de trend al jaren, je bent te oud.

het is zo een makkelijke smoes, je bent te oud.

maar nu ff het rare, als je via een uzb werkt ben je opeens nergens te oud, maar word je vanwege je ervaring overal met open armen ontvangen!

oke ik ben al wat te oud, maar via een uzb kom je dan toch eigenlijk bij dezelfde werkgever uit die jou te oud vindt als je hem zelf opbelt.??

mijn ex collega was ook in de ouderen categorie en heeft eerst zonder uzb het geprobeerd, maar noppes.

via het uzb was het na 3 bedrijven raak en hij rijdt weer.

dan werkt het wel en zelf op pad gaan werkt niet.

is toch raar, maar jou gelijk komt dan wel om de hoek kijken.

fredddie achter onze ruggen spelen zich heel wat zaken af die wij niet mogen zien en waar we niets van mogen weten en de mens is eigenlijk heel sterk, want meestal passen wij ons wel aan en gaan verder met het gemopper van de dag.

ik mopper al lang niet meer en geniet nog van waar het kan en verder leef ik mijn eigen leven.

kijk naar de laatste verkiezingen en leg dit plaatje eens op een groter geheel.

wat wij als massa ook willen of kiezen of voor warmlopen........het maakt niet uit, want de gevestigde orde heeft zijn tentakels op alle plaatsen zitten en doet wat ze willen. ( in nederland en in europa )

je kunt mijn visie hierop als pessimistisch afdoen en daar kijk ik dan ook niet van op, maar ik zelf beschouw het meer als realiteit.

de oudjes hebben al genoeg meegemaakt:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast mebo 07
wat is dit nu weer voor domme uitspraak!

ik zou het om willen draaien!

als je gewoon al je uren betaald wilt hebben moet je juist voor een uzb gaan werken!:ja:

maar dan wel bij een uzb dat de transport cao hanteert!!!

Ik werk ook via een UZB en krijg netjes alle uren uitbetaald volgens transport CAO.Doe binnenland werk en krijg D5 betaald ook de nacht vergoeding en onkosten vergoeding word correct betaald.Heb niks te klagen over het UZB en de inlener, die nemen geen vast personeel meer aan ik denk dat de helft daar werkt via het UZB, en enkelen al zeer lange tijd.

mvg Lammert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Cortrans
ach het probleem is gewoon dat je als je onze leeftijd hebt sindaco, je te oud bent.

ja het klinkt lullig maar zo is de trend al jaren, je bent te oud.

het is zo een makkelijke smoes, je bent te oud.

maar nu ff het rare, als je via een uzb werkt ben je opeens nergens te oud, maar word je vanwege je ervaring overal met open armen ontvangen!

Klopt helemaal. Ik ben zelf direct in dienst van de HEMA begonnen op mijn 47ste, mijn broer werkt nu ook al een half jaar via het uzb bij ons en is 52, en mijn nieuwe "oud" collega (van mijn vorige failliete werkgever) is ook 54, en komt ook via het uitzendbureau binnen met uitzicht op een vaste baan, dus ....... (er is nog hoop:banaan:)

Gr. Cor

bewerkt door Cortrans
aanpassing
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
dat die grote bedrijven op dit moment nog geen mensen aannemen kan ik me nog ergens wel voorstellen. Het chauffeurs tekort word verwacht binnen nu en 5 jaar. Dat zegt niet dat je morgen gelijk aan de slag kan.

wat ik me afvraag is wat voor rekensom je hebt gemaakt bij de kosten van je rijbewijs halen. In mijn bereking kost het nooit 8000 euro. Bij mijn rijschool kost alles halen (met 19%btw) 5500 euro. als je rijbewijs aanvragen+ medische keuring + wat kleine kosten erbij rekent ben je max 6000 euro kwijt. Daarbij kun je een deel via de belasting terug vragen. En dat je een deel zult moeten betalen dat vind ik ook niet meer dan logisch. het is ook een opleiding. Wat ik uit eigen ervaring merk is dat ze je pas aanemen als je C hebt gehaalt. Wat ook veel bedrijven doen als je c haalt dat ze CE willen betalen als je die er gelijk achteraan doet. na een paar jaar zijn de kosten daarvan dan kwijtgescholden.

iig veel suc6 met een baan zoeken:ok:

Nou Coen,

Ik heb dan waarschijnlijk een dure Rijschool uitgekozen ik kom toch

echt aan de € 7500,- a € 8000,-.

Theorie cursus incl examen = € 800,-

Lessen tbv C ongeveer 30 lessen a € 65,- per uur = € 1950,-

Lessen tbv CE ongeveer 30 lessen a 75,- per uur = € 2250,-

Vakbekwaamheid code 95 incl examen = € 750,-

Examen C = € 340,-

Examane CE = € 390,-

19 % BTW = € 1225,- +

TOTAAL = € 7705,-

Ik zal niet zeggen dat ik ook daadwerkelijk die 30 lessen per rijbewijs nodig heb maar dit is toch

een behoorlijke investering. Ik ga hier ook niet zitten klagen want ik wil het rijbewijs ook voor mezelf

halen, maar als je ergens mee kan liften dmv een contract van een jaar of wat en een transportbedrijf kan je met de subsidie regeling tegemoet komen had ik dat toch graag gedaan.

Okay dit is wel een beroepsopleiding dus kan ik het volgend jaar bij de belasting opgeven en krijg ik nog een kleine € 2500,- terug. Het is en blijft een hoop geld....

Zeker nu ze die Code 95 bedacht hebben in Brussel. Dan ben je dus gewoon verplicht om die 35 uur nascholing te doen en dat iedere 5 jaar weer.

Geef mij eens een voorbeeld van een beroep waarbij je zoveel gecontroleerd wordt op je arbeidsuren

en waar je je bevoegdheid kwijt raakt als je het nascholingstraject niet goed doorstaat.

Nou in ieder geval niet in de Elektrotechniek en de IT waarin ik werkzaam ben geweest en nog steeds ben. Je moet je alleen bijscholen als er nieuwe technieken zijn. Maar je raakt absoluut niet je bevoegdheid om je beroep uit te oefenen kwijt!!!!!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

gaan een beetje off-topic, maar voor chauffeurs die in een geheel andere cao vallen (waaronder ik) is helemaal niets geregeld met de nascholing. Voor diegene is het te hopen dat de werkgever dit gaat betalen.

De vergoeding voor nascholing van de beroepschauffeur zou helemaal niet cao geregeld moeten worden maar overheidsgeregeld geldend voor alle beroepschauffeurs werkend in het beroepsgoederenvervoer en in het eigen vervoer.

Henk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ook bij ons is het een speerpunt, doch werkgever heeft toegezegt alles te vergoeden.

Zijn nu bezig om een zo nuttig mogelijk pakket te samenstellen.

Deze gaat ook gelden voor de wat oudere generatie ( welks vrijgesteld zijn van het ccv-b)

Doch wat ik hiervan begrepen heb is dat deze mensen hier vrijwillig aan deel mogen nemen.

Dus voor deze generatie geen verplichtingen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
denk dat jullie maar eens heel druk met die code 95 bezig moeten. Het op papier voor elkaar krijgen dat de werkgever dat betaalt. Anders hebben ze in 2015 nog veel meer chauffeurs nodig.

Ik denk dat dit zeker een punt is voor de komende onderhandelingen.

Eerst de 48 uur regelen zodat er toch nog gewerkt kan worden === de achterban (grootste deel) wilde dit immers ... alsook natuurlijk de werkgevers.

En nu de nascholingseis ... en zeer zeker het financiële plaatje ervan.

De bestuurderskaart is ook immers geregeld (kosten daarvan) in de CAO .. die liggen bij de werkgever, hoewel helaas veel werkgevers zich hier dus niet aan houden en de chauffeur de pas zelf laten betalen.

Zo zal het m.i. ook met de na-scholingseis worden ... sommige werkgevers zullen hun chauffeurs gewoon voor het blok zetten. En het chauffeurke betaald dan domweg de kosten van zijn na-scholing. Maar goed ... dit behoort eigenlijk in een ander topic thuis.

De bonden zouden veel meer moeten doen m.i.

Het zou echter helpen als er meer leden zouden zijn ... dan kunnen ze ook wat.

De werkgeversorganisatie lacht zich slap ... de organisatiegraad onder chauffeurs is zeer gering en de bonden kunnen dus geen vuist maken.

Dat maakt natuurlijk geen indruk.

Want als je wat wilt bereiken dan moet je een grote vuist kunnen maken = inderdaad samen sterk. Maar in het transport is het allemaal als LOS ZAND. Als dat niet veranderd zal er dus niets kunnen veranderen ... zal er niets veranderen.

En je kunt wel zeggen de bonden ... de bonden de bonden ... MAAR de vakbond ben je ook ZELF. Als alle chauffeurs een afwachtende houding aannemen zal er ***** dus niets veranderen ... en worden onze arbeidsvoorwaarden en loon alleen nog maar slechter in de komende jaren.

Als al die chauffeurs die nu bij bedrijven werken die de CAO niet naleven eens SAMEN in opstand zouden komen dan kunnen ze wat bereiken ... maar het is allemaal los zand.

Ik voor mezelf ... en zo bereik je dus niets.

1200 man in Nieuwegein was mooi .... maar verder hoor je er nu ook weer niets van.

En dat ... tja ... de VAKBOND zou eens wat MEER ZICHTBAAR moeten zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Cortrans
gaan een beetje off-topic, maar voor chauffeurs die in een geheel andere cao vallen (waaronder ik) is helemaal niets geregeld met de nascholing. Voor diegene is het te hopen dat de werkgever dit gaat betalen.

De vergoeding voor nascholing van de beroepschauffeur zou helemaal niet cao geregeld moeten worden maar overheidsgeregeld geldend voor alle beroepschauffeurs werkend in het beroepsgoederenvervoer en in het eigen vervoer.

Henk.

Inderdaad Henk. Ieder bedrijf dat gebruikt maakt van een vrachtwagen, zal deze kosten moeten vergoeden. Bij de HEMA wordt dit (gelukkig) wel gedaan, maar of elk ander bedrijf dit ook doet??

Gr. Cor

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
ik heb code 95 nog niet op me rijbewijs staan. besloten terrein toets moet ik alleen nog halen en dan heb ik hem. Maar ik kan me rijbewijs volgens jou dus al aanvragen? ik hoef dan geen nieuw rijbewijs te halen om dat appart erop te laten zetten?

Voor zover ik heb begrepen hoef je geen nieuw/rijbewijs-laten-verversen als je voldoet aan de code95 norm. Deze data staat immers voor de controlerende instanties in een database waar ze natuurlijk toegang tot gaan krijgen, anders zouden ze immers geen controles kunnen doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Duitsers beginnen chauffeurstekort te merken30-06-2010Thumb_5656302010101424.jpgBinnen vier maanden is in Duitsland het overschot aan chauffeurs omgeslagen in een tekort. De roep om meer opleidingscapaciteit voor chauffeurs wordt luider.

Afgelopen winter kregen sommige Duitse vervoersbedrijven nog wekelijks honderd open sollicitaties te verwerken. Die tijd is nu voorbij. Vervoerders moeten zelf weer op zoek naar chauffeurs. Dit heeft alles te maken met een aantrekkende economie. Op online vracht uitwisselingsbanken is duidelijk sprake van een toegenomen vraag naar laadruimte versus aanbod. Volgens Timocom, een van die banken, wordt er 62% lading aangeboden versus 38% laadruimte aanbod.

Om voldoende chauffeurs te vinden, heeft een uitzendbureau in Hamburg al een job-speed-date georganiseerd. Diverse transportbedrijven in en rond Hamburg kunnen zo 200 chauffeurs een baan bieden.

Duitsland telt circa 750.000 chauffeurs waarvan een derde tussen nu en 2020 met pensioen gaat.

Bron: DVZ

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden