[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Een ambtenaar/chauffeur met of zonder tachograaf?


dump

Recommended Posts

  • Forumlid

Nieuw en nu al een hele lange en grote vraag. Ik wil mijn baas niet in diskrediet brengen want daar is hij te goed voor. Maar ik wil wel duidelijkheid hebben t.a.v. mijn/onze tachograaf op het werk. Vandaar deze 6 vragen voor diegene die daar het meeste verstand van heeft. Met deze antwoorden ga ik dan naar mijn cheffie toe opdat hij het belang van deze vragen in ziet. Welke tachograaf kenner helpt me verder. Daar komt ie.

--------------------------------------------------------------------------

Ik ben een gemeente ambtenaar in algemene dienst en rijd daarom ook op zijn tijd op de kraanwagen van de gemeente. In de wintertijd komen wij (er zijn meerdere chauffeurs) om de 4 weken aan de beurt om gedurende 1 week lang stand by te zijn om, indien nodig, te gaan strooien. Dit strooien gebeurd in de eigen gemeente in de normale werktijd maar ook buiten onze werktijden om. In die strooiweek zijn we, buiten onze vaste werktijd om, gewoon vrij om te gaan en te staan waar we willen met dien verstande dat we binnen een, zeg maar, 45 minuten kunnen gaan uitrukken indien dat nodig is. We krijgen gewoon betaald voor deze wachtdienst regeling.

Als gemeente hebben zij recht op vrijstelling van het gebruik van een digitale tachograaf. Dit laatste is zeker. Echter, voor eigen gebruik wil de gemeente wel dat we de digitale tachograaf gebruiken en wij moeten dus onze verkregen chauffeurskaarten invoeren/gebruiken op de wijze zoals dat bij een digitale tachograaf wordt vereist. Dit om, laten we zeggen, te controleren welke chauffeur er een bekeuring moet betalen of waarom kantelde wagen in de bocht om. Reed je te hard of was het een mechanische fout. Ik kan mij daar wel iets bij voorstellen. Maar de “ positieve kant” voor de baas heeft ook een mogelijke “ negatieve kant” voor de werknemer.

1)Ik heb begrepen dat als de chauffeur zich niet aan de tachograaf regels houd, vrijstelling of niet, hij op zijn chauffeurskaart een foutregistratie/overtreding krijgt bijgeschreven.

Maar nu een voorbeeld: Na een gewone werkdag die eindigt om 16.00 uur ga ik naar huis. ’s Avonds naar bed om 11.00 uur. Maar na een belletje moet ik om 04.00 gaan strooien. Dit duurt bij elkaar 3 uur. Dus tot 07.00 uur. Ik wacht in de kantine tot de werkdag bij mijn baas begint en ga dan om 07.30 b.v. snoeien op het sportveld. (met de kraanwagen op pad kan trouwens ook)Dan 09.45 pauze tot 10.00 daarna weer snoeien tot 12.30 daarna pauze tot 13.00. Van 13.00 tot 16.00 snoeien. Werkdag is dan beëindigd. Toch is het mogelijk diezelfde dag/avond weer opgebeld te worden om te gaan strooien. Dit gebeurd soms aansluitend (dus van 16.00 tot 19.00 ) maar op een iets later tijstip van de avond is ook mogelijk.

2)Het grappige dat wie ik ook dit probleem voorleg zegt, ja maar je rijd toch niet als je op een sportveld snoeit? Nee maar ik heb uit de informatie die ik op het internet heb gezien begrepen dat “ander” werk ook wordt gezien als rijdtijd. Om het even of je nu pallets laat in je vrachtwagen of wat anders. Oftewel, arbeidstijd (wat dan ook) staat gelijk aan rijtijd. Klopt dit?

3)Het werk voorbeeld dat ik aangeef met strooien –werken – strooien mag dat als je uitgaat van de rijtijdenwet?

4)En als dit niet mag dan ga ik er van uit dat ik een foutregistratie op mijn chauffeurskaart krijg bijgeschreven.

5)Het werkvoorbeeld dat ik geef kan ook nog weer uitgebreid worden met weer een telefoontje de daarop volgende morgen om 5.00 0f 06.00 om weer te gaan strooien. Mag het voorbeeld met dit extraatje ook nog (of ook niet?)

De eerlijkheid gebied te zeggen dat hierna de werkgever ook ingrijpt en je naar huis stuurt om te gaan slapen. Maar toch. Het is mogelijk en gebeurd.

6) de chauffeur is ten allen tijde verantwoordelijk voor wat hij doet. Ook al geeft de werkgever opdracht iets te doen waarvan de chauffeur vind/weet dat dit niet conform de tachograaf regels is. De tachograaf handelt/registreert toch alleen maar volgens de rijtijdenwet.

Waarom deze vragen.

Ik vraag me n.l.af wat er gebeurd, als ik in een situatie terecht kom waarin ik een ongeluk (al of niet ernstig) veroorzaak met al of niet mijn schuld. De politie komt er bij en ziet mijn tachograaf. Hé vriend, geef mij die schijf maar is van jou. Op dat moment kan ik wel zeggen, ho ho agent, wij hebben vrijstelling, maar ik denk dat dat die agent een zorg zal zijn. Het is tenslotte bewijsmateriaal. En daarop staat “mogelijk” precies vermeld dat ik mij dat moment ( of zelfs al meerdere dagen) schuldig maak aan foutregistraties/overtredingen volgens de begrippen die de tachograaf hanteert. Ik ga er van uit dat dit niet in mijn voordeel zal werken en ik daar zelfs op aangesproken ga worden. Vrijstelling of niet!!!

Doei, Dump.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Als jullie vrijstelling hebben van tachograafgebruik, zou ik die zeerzeker niet laten varen! Vooral niet vanwege de toch wat vreemde werktijden die je noemt.

Is het niet veel makkelijker om een boordcomputer te laten installeren in de auto's? Deze leveren, afhankelijk van de mogelijkheden waarin je baas wil investeren, veel meer gegevens. Eventueel met GPS er op, kannie ook zien waar de voertuigen zijn. Zo heb je wel de gegevens paraat, en geen lastige vragen bij een evt. controle. Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wij hebben een kleine gemeente en maar 1 wagen waarop die tacho eventueel zou moeten. Hier gaat het trouwens niet om de vraag of hij er wel of niet in gaat maar burgemeester en wethouders willen hem er gewoon in en dus zit hij er al in. Op dit punt hebben wij niets te vertellen. Van ons hoefde dat ding er ook niet in. Maar dit feit ligt er gewoon.Daarom gaat het mij meer om de 6 vragen en jullie antwoord hierop waarmee ik verder zou kunnen gaan werken. Volgens mij wordt de zaak door de heren onderschat. Neemt niet weg dat ik blij ben met je reaktie.

Doei, Dump.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

De vrijstelling voor gemeentewerken klopt. Daar kun je ook de out of scope-stand voor gebruiken, m.i.. Dan is het zo dat in jou dag-werk de digi-tacho duidelijk registraart wat rijden en wat werken is. Hij/zij telt de tijden afzonderlijk voor je op. Rijtijd zal er dus niet zo veel zijn. Werktijd des te meer. Je zult denk ik niet in de problemen komen met je rijtijd. Eerder met je diensttijd. Zoals je zelf al aangeeft is je baas hiervoor verantwoordelijk. Dan: als je je werk naar behoren doet zul je van de digi-tacho geen last hebben.

P.s. je kunt dit verhaal ook zo per mail bij het IVW neerleggen, ze garanderen binnen 5 werkdagen antwoord.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Waarom we vrijstelling hebben? Ik weet het ook niet zeker. Rijden op eigen terrein geeft vrijstelling. Gladheidsbestrijding ook en dat is dus een deel van mijn/ons werk. Maar dat houd volgens mij niet in dat alles maar mag. Vaak door overmacht (kan ook beschibaarheid van personeel zijn want je kan niet iedereen verplichten maar thuis/oproepbaar te zijn) worden wetten aangepast.

Zeker weten doe ik het niet.

Die out of scope optie had ik al eerder gezien maar is mij niet duidelijk. Tacho uitschakelen en met die optie verder gaan mag maar dan moet er wel een (vorm) van urenregistratie zijn. Wij van gemeente werken vullen iedere dag per persoon sowieso al eenvoudige daglijst in. Zo heeft de leiding een jaaroverzicht van welk werk hoeveel uren p/j kost. Dit zou dan mijnsinsziens wel voldoen. Maar het neemt niet weg dat in mijn werkvoorbeeld je na een dag, al of niet hard werken ....ahum, je zowel ervoor alsook erna nog bezig bent geweest. En hoe helder ben je dan nog 's avonds of zelfs nog de daarop volgende ochtend om te rijden.

Dat van de ivw heb ik gezien maar ik wil eigenlijk ook geen slapende honden wakker maken. Ik heb best wel een heel goede baas. Ik sluit het trouwens niet uit, hoor. Ik denk zelfs dat als het er op aan komt mijn scheffie deze tip van mij zeer waardeerd. Maar eerst wil ik er zelf proberen achter te komen.

Doei, Dump.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

ik denk dat die vrijstelling wel voldoende is voor oom agent

maar denk dat jij zelf moet bepalen of jij nog in staat bent om die extra strooidienst te draaien. jij bent ten allentijde verantwoordelijk

vrijstelling of niet.

ik zou zeggen als je b.v. van 04.00 tot 08.00u gestrooid hebt daarna naar huis om ff te slapen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik heb inmiddels de vraag maar bij het IVW neegelegd en moet nu eerst maar op het antwoord wachten. Ik zal dat antwoord hier dan t.z.t. vermelden.

Ook de baas heb ik ingelicht en hem het volgende voorgesteld.

Mits dat kan/mag (eerst nog even de juiste voorwaarden te weten zien te komen) de out of scope functie gebruiken. Voordeel hiervan is dat geen van onze chauffeurs hun kaart hoeft te gebruiken maar onze dagelijkse werkbrief garant staat voor het aantal gemaakte/geregisteerde werkuren op 1 dag. Hier valt door ons niet mee te rommelen.

De strooi/overuren die men moet maken vermeld men zeker en dus staan alle gemaakte uren op de dagelijkse werkbrief.

Degene die strooidienst heeft gaat indien nodig altijd 's avonds strooien maar na 24.00 uur ( ook als er die avond niet gestrooit is) moet een vrijwilliger garant staan om in te vallen indien dat nodig is. De vrijwilliger hoeft op deze wijze nooit standby te staan omdat hij op dat moment in principe altijd slaapt. Ja, oké, hij moet aan de slag als er gestrooid moet worden. Daarna komt er dan nog een werkdag voor hem maar 's avonds is hij wel weer vrij.

Dus de 1 strooit mogelijk altijd na zijn werktijd en de ander mogelijk altijd voor zijn werktijd. Hierdoor zullen beide nooit aan meer dan 11 á 12 werkuren op een dag komen. Hier zijn dan wel een paar pauzes in verwerkt.

Op deze wijze komt een ieder toch wel aan een uur of 9 rust toe.

Het uiteindelijke resultaat is natuurlijk nog niet 100% volgens de regels maar komt wel in de buurt. De gladheidsbestrijding heeft een vrijstelling omdat het calamiteiten betreft. Mits het binnen redelijke grenzen blijft, veronderstel ik. Ik denk dat dit er een beetje op lijkt.

Suggesties. Graag hoor ik ze van jullie.

Doei, Dump.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

wat ik mij afvraag is het volgende waar ben je nu zo bang voor.

voor de gevolgen van een ongeval door vermoeidheid zeg ik dat is eigen verantwoording als je lichaamlijk voelt dat het niet gaat moet je stoppen.

overtreden van de wet nou als ik zie hoe het in mijn gemeente gaat is het zo dat je eigelijk niet buiten de gemeente kom er op de wagen staat dat je van de gemeente ben, dus zal een gemeente agent je niet zo snel aanhouden zelfde baas namelijk en colegas naai je niet.

dus ik weet eigelijk niet precies waar het probleem zit maar neem een ding aan dat je ten aller tijden zelf verantwoordelijk ben voor wat je doet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ach, ik ben nergens bang voor.

Maaaaaaaaaaaaaar, het strooien wordt uitbetaald volgens de daarvoor geldende normen en de uren die je maakt kun je niet laten uitbetalen maar ook opnemen als je dat wilt. En wie wil er geen extra uren hebben om b.v. van de zomer is wat middagen weg te gaan. Erg gewild dus deze uren. Op andere manieren kom je bij de gemeente meestal niet aan overuren toe.

Maar wat zie ik.

Als je b.v. de hele dag in de koude wind met een kettingzaag op een sportveld hebt staan snoeien donderd 7 van de 10 op de bank in slaap als hij thuis komt. Wij hebben (net als elders denk ik) de cultuur, je bent toch een vent en je zeurt niet EN je wilt zo graag die overuren pakken. Dus tegen beter weten in zie ik mensen als een halve aap op het werk rondlopen omdat ze zo moe zijn. En bij een paar dagen met veel strooien zal niemand zeggen, eigenlijk moet ik is een goede nachtrust maken. En dat irriteerd mij. De baas moet er gewoon voor zorgen dat er een verantwoorde regeling is. Maar omdat dit organisatorisch (wij zijn een kleine gemeente met daarom niet al te veel personeel) een hoop gedoe is laat men dit vaak maar zo. Natuurlijk heeft een chauffeur zijn eigen verantwoording te nemen maar zeg dat maar is tegen een jonge knaap van 30. IK BEN NIET MOE, HOOR!!!!

Als er nooit iemand het lef heeft om dit aan te kaarten veranderd er nooit iets. Daar komt dan nog bij dat ik bereid ben om een oplossing aan te dragen waar de baas verder niets voor hoeft te doen. Wat ze hebben het al zo druk, zeggen ze.

Vandaar.

En geloof mij, politie en vriendendiensten zijn er tegenwoordig niet meer bij. Vroeger wisten we bij wijze van spreken de voornamen van de agenten maar tegenwoordig komen die uit een geheel ander district.

Doei, Dump.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Bert-Vossie

Waarom gaan jullie geen diensten van 2 nachten of zo draaien ?

Dan ben je twee nachten aan de beurt en eerst weer 6 vrij om eventueel bij te komen. (uitgaande dat je met zijn vieren bent).

In principe heb je dan net zoveel kans om uren te draaien, maar is het lichamelijk minder vermoeiend volgens mij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Gemeenten en gewoonten. Hier verander je niet zo gauw wat aan. Het is een star bedrijf. Het gaat toch goed zo? Een wisseling om de week is zoveel makkelijker. Maar ik ben het met je eens. We zijn met z'n zessen (voor de kraanwagen) en met wat meer fantasie kan gewoon veel meer. Vandaar dat ik de kat de bel heb aangebonden. Nu nog resultaat boeken.

Doei, Dump.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

suc6 dump je hebt gelijk dat je aan de bel trekt als jij het niet doet dan doet niemand het ik hoop dat je suc6 hebt en er een fatsoenlijke regeling uit kan halen beter voor jullie en voor ons want wij kopen er ook niets voor als de strooiauto een vaart in rijd wegens oververmoeitheid

gr bever1

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Geloof het of niet maar ook de ambtenaren komen tegenwoordig tijd te kort. En dus zal de baas het niet zo gauw aanbevelen. De --- we doen het altijd al zo --- cultuur. Sinds 2 jaar gebeurd datgene wat je oppert wel maar pas na 2 dagen van stooien waarbij je en 's avonds en 's morgens in de weer bent geweest naast je gewone dagwerk. In mijn ogen belachelijk omdat de collega's niet klagen want ze willen graag de uren hebben maar lopen wel te klagen dat ze moe zijn. Vandaar mijn actie.

Vergeet niet dat het ook moeilijk is anderen onverwachts aan te wijzen/ te verzoeken in te vallen om de strooidienst over te nemen. Je eigen strooiweek plan je niets maar daar buiten des te meer. En dan kan het wel is niet uit komen. Een ieder heeft dus verschillende belangen. Snap je.

Doei, Dump.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
  • Forumlid

Alvorens jullie verder gaan met lezen mijn excuses voor het feit dat ik mijn antwoord, dat hieronder staat, eerst per ongeluk in mijn andere topic heb gezet. Dit komt met name doordat voor ons als gemeente de optie --- Out of Scope --- uiteindelijk de oplossing blijkt te zijn. De vraag t.a.v. deze optie, out of scope, die ik, heel netjes, argus, in een ander topic heb geplaatst heeft mij hierdoor even in verwarring gebracht waardoor ik hem daar en niet hier heb neer gezet. Ik werd hier heel fijntjes door argus met een onbeschofte en grote bek op gewezen. Ik hoop maar dat je je op de weg beter gedraagt dan in het forum. En dus nu alsnog mijn antwoord op de goede plaats.

Bedankt argus.

P.s. De antwoorden hieronder zijn ontleent aan het bezoek dat wij hebben gebracht bij het EVO. En dus, argus, niet goed geld terug.

====================================================

Zo, chauffeurs vrienden. Hier dan mijn antwoord.

Zoals ik het heb begrepen.

A) Een chauffeur met een vrachtauto (boven de 3500kg) dient ten alle tijden te rijden met een tachograaf die registreert volgens het rij/rust tijden besluit van , ik meen, april 2007.

Van deze regel kan op 2 manieren worden afgeweken d.m.v. vrijstelling. Het gaat dan om publieke of niet publieke taken. Je zou dan kunnen stellen, concurrerend of niet?

1) Deze kunnen worden verkregen , door b.v. gemeenten. Ten opzichte van A betekent dit dat men zich niet meer exact aan de rij/rusttijden wet behoeft te houden zoals omschreven maar dat de rijtijd per dag met 2 uur verlengd mag worden en de rusttijden (met name ’s nachts) met 2 uur verkort kunnen worden. Maar: ook hier zitten grenzen aan. Dus ietsje soepeler maar nog wel volgens regels.

2)D.m.v. consignatie diensten. Dit is een mooi woord voor calamiteiten en andere nooddiensten. B.v. de gladheidsbestrijding valt hier onder. In deze hoedanigheid kan er heel veel van de chauffeur verlangd worden. Uiteindelijk komen ook hier grenzen aan bod maar in een dienst van 24 uur (dag) kan er zeker 13uur gereden worden. En na een redelijke nachtrust ( en dan praten we niet over min 9 of 11 uur aaneengesloten kan exact dezelfde dienst weer worden herhaald en dan ook nog gedurende een hele week.

In dit laatste geval is het wel aan een werkgever / chauffeur om je heldere verstand te gebruiken. En de werkgever moet indien mogelijk, voor deze limieten worden bereikt een oplossing aan te proberen te bieden. Maar, het kan en mag wel.

In onze situatie zal de baas waarschijnlijk er toe over gaan dat mits er EN ’s avonds EN ’s morgens gestrooid wordt (na een werkdag) de chauffeur gewoon de gehele hier op volgende werkdag naar huis mag om zo weer optimaal beschikbaar te zijn voor een eventuele nieuwe oproep die de hierop volgende avond en ochtend kan plaatsvinden.

De tachograaf hoeft in een wagen met vrijstelling niet aanwezig te zijn. Zit hij er wel in, zoals bij ons, dan hoeft er niet met een chauffeurs kaart gereden te worden. Doe je dit echter wel dan moet je er wel van uit gaan dat er geregistreerd wordt op de kaarten en dat de overtredingen die er worden gemaakt op je kaart komen. Wij rijden immers dan niet volgens de rij/rusttijden wet maar worden wel als zodanig door de tachograaf behandeld. In geval van een ongeluk ligt het voor de hand dat een politie agent deze kaart wel zal vorderen en leg dan maar is uit waarom er zoveel overtredingen op de kaart staan. ( voorbeeld:7.30 werken --- 9.45 koffie --- 10.00 werken tot 12.30 --- = 5uur werk en maar 15 minuten pauze en dat is al een overtreding)

Daarom ligt het voor de hand om als een tachograaf in de auto zit te rijden met de optie --- Out of Scope --- Je krijgt dan geen meldingen van rijden zonder kaart e.d. Wel worden er in het massa geheugen alsnog alle rij bewegingen in opgeslagen alleen niet meer op naam. Zo ben je dan niet meer aanspreekbaar op eigen of andere foute invoer/overtredingen.

De optie -- Out of Cope --- is door ons niet verder uitgemolken daar dit voor ons verder niet meer van toepassing was. Wel heb ik begrepen dat het om maar een beperkt aantal kilometers gaat en dat deze optie zo goed als nooit gebruikt wordt. Een monteur zou gewoon een eigen chauffeurs kaart moeten hebben ( net als dus b.v. een bijrijder) en deze in de tachograaf moeten invoeren. Dan kan die monteur wel 300 km rijden als hij wil of als dat nodig is. Gewoon werktijd en anders niet.

Tot zover. Zijn er vragen?

Doei, Dump.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden