[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Weer een jaar zonder salarisverhoging?


corne64

Vraag

  • Forumlid

Ik zit naar onderweg te luisteren. Daar word net gemeld dat we waarschijnlijk een CAO gaan krijgen waarmee we in 2012 geen salarisverhoging gaan krijgen. In 2013 zou er dan per 1 januari 1.5% bij komen en per 1 Juli nog eens 0.5%. Belachelijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 144
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Posted Images

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Vrijdag ochtend 11:00. Dan zou EJD toch hard op zoek moeten zijn naar werk de komende week:p:D

Maar wat EJD aandraagt is wel relevant natuurlijk: met dure CAO chauffeurs kun je niet optimaal concurreren met bedrijven met Oostblok chauffeurs.

Voor over 10 jaar zijn er 2 scenario's:

a) NL CAO lonen zijn 8 van de 10 jaar bevroren, werkgevers met NL chauffeurs kunnen internationaal mee concurreren. Maar NL chauffeurs zijn verworden tot tweederangs burgers die net boven het bestaansminimum leven.

b) NL lonen zijn met de inflatie mee gestegen, maar de beroepsgroep chauffeurs is in 10 jaar met de helft afgenomen. Het opleiden van NL chauffeurs is op een laag pitje komen te staan en een deel van de chauffeurs is overgestapt naar andere beroepen.

Als ik moest kiezen: scenario b)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Scenario 1 is al jaren aan de gang. En gaat me huidige CAO voorstellen nog door tot 2013.

Ik weet de uitslag al. Ja baas, goed baas. Of bonden. Dit was echt het maximale wat mogelijk was.

Mooi he, weten dat je er al op achteruit gaat.

Netto, ga je 'minder' krijgen, minder tebesteden, maar bruto word je duurder.

Brutto/netto verhaal blijft moeilijk he.

Wat er onder de streep staat op de salaristrook, dat telt. :ok:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Ach ja....jij kan er ook niets aan doen dat je niet slimmer bent, en niet verder kijkt dan je neus lang is.

Maar lekker in je eentje verder gaan, daar bereik je veel meer mee hoor...

nou de bond opzeggen bracht mij toch mmoi een loonsverhoging van €16'50 per maand snel verdiend toch

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Scenario 1 is al jaren aan de gang. En gaat me huidige CAO voorstellen nog door tot 2013.

Wat ik probeerde te zeggen: naar mijn idee is het beter om een kleinere sector te hebben die 'gezond' is dan een grote sector die niet 'gezond' is. En op den duur geen enkele toekomst heeft.

En dan wil ik niet naief zijn, in de supermarkt distributie kan ook een deel door buitenlanders gedaan worden. Volle vrachten voor 1 filiaal heb je geen Nederlander voor nodig. Maar er blijft vast nog een deel van het werk over.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
En dan wil ik niet naief zijn, in de supermarkt distributie kan ook een deel door buitenlanders gedaan worden. Volle vrachten voor 1 filiaal heb je geen Nederlander voor nodig. Maar er blijft vast nog een deel van het werk over.

Autotransport kon ook niet door buitenlanders gedaan worden omdat het te specialistisch was.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Maar het is wel uiterst belangrijk dat die regels blijven bestaan, net als de Eis van Dienstbetrekking.

Die lijkt mij een wassenneus ... papieren tijgert zou je de eis van dienstbetrekking ook nog kunnen noemen .............

Hoe vaak ben je al gevraagd om deze te tonen?

Daarbij kun je hem op internet zo vinden ... invullen (heel makkelijk) en uitprinten/meenemen.

Heb ik wel eens gedaan als ik ergens anders een ritje kon gaan doen in mijn vrije tijd!

En dat zou ik nog steeds kunnen doen overigens.

Gewoon invullen en uitprinten dat ding ... bij je hebben voor het geval dat er ooit eens omgevraagd zou kunnen worden .. ... hoewel die kans NIHIL te noemen is.

In de goede oude tijd van de analoge tacho ook handig voor als je niet uitkwam met je schijven .............. net bij die en die werkgever begonnen = kijk maar naar de datum van de Dienstbetrekking ;)

Zo handig ................

Autotransport kon ook niet door buitenlanders gedaan worden omdat het te specialistisch was.

Alles kan door 'buitenlanders' worden gedaan .................... als wij door andere landen heenrijden of er moeten laden/lossen zijn we immers ook een 'buitenlander' ............... en staat in het verre buitenland dan alles stil en is daar geen autotransport ... worden daar geen gevaarlijke stoffen getransporteerd etc etc etc. 'buitenlander' da's toch maar een betrekkelijk woord hoor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Volgens de logica van een vorige opdrachtgever komt het financieel beter uit met die gasten. Gesteld: e12.000.000,- totale repatriëringskosten p/j met het toenmalige NL-sjoof beleid. Bedrijven inhuren met MOE-sjoofs komt op e9.000.000,- uit. We calculeren e2.000.000,- extra claims in (dat schijnen ze aardig ingeschat te hebben) en hebben per saldo e1.000.000,- minder uitgaven, dus in de pocket gehouden. Kan/wil er niet te veel over kwijt, maar ben er 100% van overtuigd dat men spijt heeft op het verkeerde paard te hebben gewed.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Inderdaad, en tegenwoordig zie je genoeg polen ,tjechen enz die autotransport doen.

Het nadeel is In die landen hebben ze ook alles En kunnen als

Tegen een betere prijs De auto en chauffeurs in die landen zijn goed koper

Alleen de nieuwe vrachtauto kan 20 tot 30% uit maken

Veel grote bedrijven maken daar misbruik van

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Nou huub, wat een aanvulling weer.

Dit wisten we echt nog niet.

Dan weet je het nu

Het is toch heerlijk om alles op een afstand te bekijken

De chauffeurs worden gewoon monddood gemaakt

Zo komt alles bij mij over.

Chauffeurs zijn was mooi in het verleden

Toen de telefoon kwam is er veel verandert

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast sindaco

inhakend op het verhaal van EJD heb ik afgelopen zaterdag ook zoiets meegemaakt.

gelijk werk gelijk loon....de groep mensen op de foto's staakten hun werk en kwamen bij mij en ria zitten om te luisteren.

ze waren zoals altijd bezig in como met het rangeren en omladen van de goederen van deze nederlandse werkgever en reden al sinds geruime tijd met nederlandse wagens en hadden het best goed...mooie wagen en standairco....ja alleen het salaris was niet al te best.

maar rond het kampvuurtje luisterden ze naar het verhaal dat ze vanaf nu volledig naar nederlandse cao betaald zouden worden en ze zagen al nieuwe huizen voor zichzelf in roemenie en eindelijk kon de cayenne gekocht worden die door een verre neef aangeleverd zou worden via duitsland.

de chauffeurs van Deij moet je niet betrekken in dit verhaal, want die spraken gewoon nederlands en waren ook aan het overpakken omdat de zwitser een van de wagens te zwaar had bevonden om door ch te mogen rijden.

ze staan puur toevallig op de foto.

maar goed na dit verhaal en het aanhoren ervan kwam al snel het ongeloof bij de voornamelijk roemeense chauffeurs van de bloementransporteur uit nederland.:confused:

dus wij krijgen gewoon E6 en alle vergoedingen, omdat de vakbonden nu dit bereikt hebben.

ja konden wij zeggen want na uitleg wat een vakbond was en voor wie die zich inzette moesten ze toch wel inzien dat het zo slecht nog niet was in nederland.bv

vol ongeloof togen zij heen en schudden hun hoofd....ze gingen verder met hun werk en riepen iets van sprookjesbos en efteling.

ria en ik werden wakker en ja het was ontzettend warm geweest die nacht en de foto's zijn echt en mijn droom is natuurlijk fictief, maar daarom niet minder realistisch.

deze jongens staan hier altijd om te pakken en zullen waarschijnlijk niet binnen 1 maand of binnen 3 maanden vervangen zijn door de met name genoemde nederlandse chauffeurs uit het verhaal van EJD.

ik kon het niet laten om deze ervaring na het lezen van het verhaal van EJD hier neer te zetten.

de foto's zijn van afgelopen zaterdag ( gisteren ) toen ria en ik vanuit zuid-italie terugkwamen en de tijd hadden om op como eens rond te kijken ivm te vroeg wakker en te warm in de wagen.

wij hebben in tegenstelling tot de lievaart wagens nog geen standairco....verschil moet er zijn.

ik hoop over enkele maanden de genoemde nederlandse chauffeurs uit het verhaal van EJD te verwelkomen op como tir parking en de koffie is dan voor onze rekening.

post-1283-1394786390,8302_thumb.jpg

post-1283-1394786391,1191_thumb.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

[quote name=kalakuski;473707

Nou heb jij blijkbaar geen idee wie ik ben. Maar okey' date=' ik zal je een stukje informeren.

Ik begrijp dat in ieder geval jij jezelf erg belangrijk vind?

Ik doe al jaren cabotage werk. Niet voor 100%, maar komt toch heel regelmatig voor. Meer als toegestaan. En, trots?

Nu met al die 'problemen' over cabotage, hebben wij dat 'probleem' al dicht gespijkert. Hoe? Daar kom je later misschien wel achter.

Ja, door zulke vage opmerkingen te plaatsen, komen we er wel.

In NL loop je een stap/stappen achter op de rest van Europa. En je weet, ik rij geen NL he. Ja , erg knap hoor

Volgens mij is cabotage Europees geregeld

Zomaar even van de week, weet ik van 5 Nederlanders al dat ze cabotage aan het doen zijn in het buitenland. Meer als toegestaan. Voor de goede orde.

Spijker de cabaotage vooral goed dicht, en draai het Nederlandse transport nog verder de nek om. Volgens mij werkt het andersom, als iedereen cabotage mag verrichten, zijn de Finnen en de Nederlanders al heel snel te duur.

Hoeveel cabotage Nederlandse bedrijven doen heb je waarschijnlijk geen idee van. Ik zit heel de dag in het buitenland, en zie dat wel. Heel klein stukje maar, niet dat je denkt dat ik alles ziet.

Nee joh, ik weet daar niks van en vraag me af of jij ook doorhebt dat Nederland allang geen caboteur nr. 1 is. Daarbij, kijk eens wat er voor Noorse, Zweedse en Deense trailers zit, die kentekens rijden vast alleen maar buitenland.

Ik woon echt ver weg. Ik woon helemaal in Finland. Pff, das wel 2x 1.15uur met en vliegtuig. Echt ver!!!!

Ik heb internet tot mijn beschikking 24/7.

Ik schreef het zojuist aan iemand via een PB. Deze week heb ik 43ur betaald op internet gezeten. Tel daar de onbetaalde uurtjes bij op, en dan kom ik denk rond de 60 uur. Hei, das bijna 10ur per dag. En zo links en rechts spreek ik nog wel eens een Nederlander face to face.

Jaja internet. pffff, wat zou ik nou weten. Nou ik ben heel 2012.

Je zult vast heel trots op jezelf zijn.

CF, transport internetsite's, bevrachtingsite's, de kranten, radio, tv, bellen, Facebook :p datingsite's, en noem heel de rateplan maar op.

Elke info die je in NL tot je krijgt, krijg ik ook.

Weet je wat ik niet hoor? Stamtafel gesprekken....... En mocht daar wat intresants terspraken komen, dan krijg ik dat wel tehoren.

Jij denk blijkbaar dat ik ergens in 2011 leeft. Nee hoor, maar je reacties zijn vaak wel kortzichtig en suggestief, zodat het net lijkt of jij alle kennis en macht in pacht hebt, helaas jongen...

Maar ik woon helemaal in Finland he. Idd Woon!! Daar heb je misschien nog geluk mee, kijk even in de landen naast je, zoals gezegd zitten daar al erg veel LT en EST kentekens op de trekkers. Blomqvist met Bulgaarse kentekens, nou dat is vast alleen maar weelde.

Maar ik leef 100% voor me werk.

Zoals gezegt, lees over een jaar me posting nog maar eens.

Als ik dat niet vergeet... Verdere opmerkingen in rood

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Spieker, om op je posting tereageren.

Ja ik ben best wel trots op me eigen. Ik heb met hard werken heel wat berijkt al zeg ik het zelf.

Ik heb ook plezier in me werk, en zie de toekomt voor me eigen in het transport zonnig tegemoet.

Dat klinkt anders als wat je vanuit NL hoort he.

Ik hoor zo links en rechts wel eens wat Nederlanders gestort krijgen, en dat hoor ik ook van Esten. Geloof mij nou maar, die Est doet niet onder hoor.

Met 1 verschil, die Est woont in een goedkoper land.

Ik praat nu over het netto verhaal, want dat krijg je gestort krijgt. Brutto word een heel ander verhaal, dat kost de Nederlander veel meer. Dat is een feit.

Blomquist, rijd trouwens op Slowaaks kenteken. Of er Bulgaren op die auto's zit weet ik eigelijk niet. Zou best kunnen.

Maar Blomquist = Bring. Bring = Noorse staat.

Ik heb het al vaker gezegt, het 'probleem' zit in het brutto verhaal.

Ik heb nog nergens gemerkt, of gelezen of gehoort, dat een Nederlandse chauffeur brutto goedkoper is/gaat worden.

Ja, weet je waar ik dat hoor? Als ze overgaan op Chypriotische CAO.

Maar je ziet 1 ding over het hoofd, of wil het niet zien. Oostblokkers rijden er dat. Weet je voor wie? Voor westerse opdrachtgevers.

West Europeanen willen of kunnen er niet voor rijden. Oostblokker willen en kunnen dat (blijkbaar) wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Spieker, om op je posting tereageren.

Ja ik ben best wel trots op me eigen. Ik heb met hard werken heel wat berijkt al zeg ik het zelf.

Ik heb het al vaker gezegt, het 'probleem' zit in het brutto verhaal.

Ik heb nog nergens gemerkt, of gelezen of gehoort, dat een Nederlandse chauffeur brutto goedkoper is/gaat worden.

Ja, weet je waar ik dat hoor? Als ze overgaan op Chypriotische CAO.

Maar je ziet 1 ding over het hoofd, of wil het niet zien. Oostblokkers rijden er dat. Weet je voor wie? Voor westerse opdrachtgevers.

West Europeanen willen of kunnen er niet voor rijden. Oostblokker willen en kunnen dat (blijkbaar) wel.

O, ik zeg ook niet dat je niet trots mag zijn dat je met hard werken iets bereikt, absoluut niet.

Je geeft het al aan, onze sociale regelingen zijn van dien aard dat je ze haast nergens anders vindt. Goede sociale regelingen, maar ze kosten ook wat. Dat betekent gelijk ook dat wij zelf nogal wat kosten. De verhouding wordt dus scheef als je goedkopere arbeidskrachten uit een ander land 'ons' werk gaat laten doen. Als het nu de bedrijven zijn die vanuit hun land vrachtjes naar hier brengen, geen probleem. Het probleem ontstaat als onze werkgevers ons aan de kant zetten, ze gaan bijv. failliet en starten dezelfde dag weer op met Slovaakse chauffeurs, die blijkbaar al met hun tasje in de hand stonden te wachten. Het zijn dus NL werkgevers die hun eigen mensen aan de kant zetten om met goedkopere mensen hetzelfde werk te gaan doen. Resultaat: werkeloosheid, de pensioenpot wordt minder aangevuld etc. Waarom? Om de grote verladers weer lagere tarieven aan te bieden, zodat de neerwaartse spiraal in werking wordt gezet. Wij blijven nog steeds te duur en zullen dat dan ook altijd blijven. Met deze afspraken zou er wel een weer een opwaartse beweging kunnen komen betreffende de vrachtprijzen en de daaraan verbonden winsten en onze vraag naar een beter basisloon. Ik zou niet weten wat een andere oplossing zou zijn. Jammer is dan ook dat er zo negatief over wordt gedaan, want dit bied kansen voor de toekomst, slechter kan het bijna niet worden...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden