[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Een weekje met fleur mee.


Gast fleur

Recommended Posts

Sommige mensen hier zijn echt hun roeping misgelopen...

 

Toppie Fleur, we zouden haast denken dat het ons eigen vakantie-album is (bij wijze ván)  :ok:

Maarten

 

Het is 'ons' vakantie album Maarten    :rolleyes:

 

Bovenal heel leuk om te doen.................

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ja fleur

mooi verslag

als onze wit zwarte er ooit niet meer is gaan we daarboven wel eens kijken.

 

ook ik kreeg de eerste rij foto's niet geopend.

later kon ik ook wat zien.

 

gr uit de ardeche

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vr.de 1e aug.

 

We zouden 'bijtijds' vertrekken.

 

Da's ook bijna gelukt    :D

 

09.30 toch vertrokken, met 329 km. voor de boeg.

 

Gekozen voor de langste van de drie door die 'opper trol' gegeven routes   :cool:

 

Camping af de RV13 op.

Had er wat twijfels over, omdat de filmpjes op U-tube niet echt over een 'fleurhut gezinde weg' berichtte.

Toch maar doen, we wilden wel wat zien.

We hebben wat gezien !

Noorwegen is wat ons betreft één groot openlucht museum.

De vergezichten, de wijdsheid het kan niet op.

Bij Hjelmelandsva(dingetje op de a)gen het bootje naar Nesvik op.

Was niet zo spannend.........geen foto's..........sorry !

 

Schitterende route !

 

OVEjKW.jpg

 

nYzd2O.jpg

 

Rv 13 verder volgen tot Sand.

 

Daar weer bootje op, en vervolgens de RV 46 op ri. Haugesund.

Het was een prachtige tocht, maar de preikestolenwandeling (3Xwoordwaarde :-)      ) zat me nog goed in de benen.

Paar keer meer gestopt als de bedoeling was, maar 'rust' in jezelf brengen is ook veel waard.

 

xR7CSt.jpg

 

De X-trail rook de stal denk ik (of komt dat ding nu echt los ??) want het toerental wordt steeds beter en langer vastgehouden.

Bordje 9% afdaling geeft aan dat we de tunnel tussen Valebygda en Fo(met zo'n streepj.....laat maar)yno hebben bereikt.

Als je de tunnel in rijd hangt er zo'n blauw/grijze (mag ook andersom) walm bij de ingang die naar mate je verder dat gat in lazert steeds zwaarder wordt.

Waren wel mooi snel aan de andere kant van het water, maar wel met zo'n zeurende steek in je kop.

 

Het laatste bootje voorlopig brengt ons van Sandvika naar Haljem.

 

iUki1s.jpg

 

We moesten even wachten dus maar eens een plaatje van een voor Noorwegen zeer gangbare configuratie (zo hé) gemaakt.

 

AfnXJV.jpg

 

Dat ding eens goed bekeken en toen viel het kwartje..........

 

Heb ik ook....

FLEW8J.jpg

zo'n was rek    ;)

 

Die chauf snapte het denk ik, hij had een wel heel grote grijns.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

MSlwlQ.jpg

Gewoon mooi spul !

 

Het SMS verkeer met de opper troll van Noorwegen had ook een soort van 'hoogtepunt' bereikt.

"de 580 op, en dan heb je eerst een camping die er uit ziet als een gat in de grond, met één dixi !

De tweede is nog steeds een gat in de grond, maar heeft 2 dixi's !

De derde is de lone camping, en is gewoon een goed ding"

Okee, luister naar de 'locals'  !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1

 

17.45 waren we er, na 7 verkeerslichten ?????????????????

Edyyyyyyy, WTF ????????????????

 

Maakt niet uit, er is stroom (bier dus koud) de douches zijn warm (is ook wel anders) en.......een supermarkt op 'kruip afstand' !!!!!!!!!!!!!!!!

 

Plpw6X.jpg

Goh, hoe toevallig   :rolleyes:

 

Had na de vorige camping het geniale idee om de 'schuifluifel' op te zetten.

Nou...........dat viel een beetje tegen.

We waren al gewaarschuwd dat we beter niet op het gras konden staan.

Beetje sompig zeg maar.

Gravel plek uitgekozen, poten uit, kabel in opening gerost en toen moest die luifel uit !

Nou hebben we nogal wat variatie v.w.b. haringen.

Op het moment dat je een 'rots pen' in de bodem probeert te timmeren, en die 'rots pen' vervolgens een geheel eigen leven gaat lijden (incl. de bochten als je dat ding weer uit de keien trekt) ben je er redelijk snel klaar mee. :mad:

 

Opbergen die zooi!

 

Op een goed moment begon er iets in de atmosfeer te veranderen.

Een wolk nam in een paar minuten 'bezit' van de berg.

Raar, nog nooit gezien/beleefd !

 

rshdAL.jpg

Op zich wel een mooi moment.

 

Inmiddels is het 23.20, en ik val bijna om !

 

Laterrrr.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

^^ Dussss, en daar is het zeker ook afzien ???????              LOL

 

Geniet ervan jullie, zooooo gegund !!

afzien...je weet niet wat je zegt.

we wachten op dit moment om naar het zwembad te gaan.

is bijna 144 meter lopen.

en het is nu 32 graden.

vanmorgen gefietst met ria en lara en ik zal niet te veel foto's in jou topic plaatsen, maar ria was met de ferrari fiets al eerder boven en maakt tegenwoordig foto's van zwoegende mensen die idd met die hitte bergop afzien...pffff.

maar ik kies daarvoor en ik ben er cintent mee...ja ook wat belgen op de kemping hier.

 

nog een dag of 14 en dan gaan we naar marseillan plage even 3 weken aan zee hangen.

 

hier in de buurt hebben ze een oude spoorweg geasfalteerd en daar kun je mooi 10 km fietsen door het landschap en dan een colletje over en afdalen naar de kemping.

 

ja het is afzien net als jouw 3800 meter lopen om toch niet te springen van 604 meter hoogte....wel verstandig...dat niet springen.

 

 

nou als je weer echt gaat werken kom ik niet meer langs met plaatjes.

 

gr van ons 

post-213-0-75821900-1410003374_thumb.jpg

post-213-0-75972400-1410003458_thumb.jpg

post-213-0-15181600-1410003485_thumb.jpg

bewerkt door sindaco
Link naar opmerking
Deel via andere websites

het is het wel waard dat zwembad...die 144 mtr lopen.

 

enne.. hans als je het er niet mee eens bent vraag maar aan een of andere oppersmurf om alles te verwijderen.....

maar wanneer moet je weer gaan werken :zegtniets:

 

gewoon interesse hoor geen rancune...jou tiet van nie meer weg kump er ok an....

post-213-0-46341700-1410015123_thumb.jpg

bewerkt door sindaco
Link naar opmerking
Deel via andere websites

"fleur ??"

 

"ja schat"

 

"is er iets ??"

 

"nee schat"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

LOL

Link naar opmerking
Deel via andere websites

daar had best nog wel wat tekst bij gekund :p

 

freddy zal dat maar niks vinden al die lege ruimte op zijn forum.

nou hans het is nog weekend en geniet er maar van...doen wij ook :wijn:

 

nog 1 sfeer foto en dan zie je dat ik ook soms wat doe.

ik bekijk hier dus tussen de gaten van mijn kaart uit deuxmillecinq de route vanaf de ardeche naar de middelandse zee en gebruik gewoon de kaart..niks domdom

post-213-0-85626800-1410027772_thumb.jpg

bewerkt door sindaco
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Za. de 2e.

 

Vandaag maar effe geen extra kilometers om wat dan ook te bekijken, kortom zo'n 'nu even niet' dag.

 

Nou, de eerste uren dan.

 

Eerst maar eens uitslapen, wat wonderwel ook nog eens lukte.

Brood halen, wat weer een wereldse inspanning was............hé, 150 meter is een heel eind hoor !

Koffie zetten, ontbijten, nog meer koffie drinken en douchen.

Rens wilde een 'wasje draaien' ???

Heb die drang nog nooit begrepen, en ga er ook geen moeite (meer) voor doen.

 

Rondje camping dus:

 

JJnasj.jpg

 

uj2SEb.jpg

 

MUgiGK.jpg

 

 

Drie hoofdstukken in de E-reader gelezen en toen was het tijd !!

De expeditie (naar later bleek)................... Eidsland(et)

 

Via de tamtam hadden we al enige tijd contact, dus tijdstip afgesproken en op pad.

E16 op tot de afslag naar de 569 richting Mo (niet eens met een streepje door de .........zucht)

Dan ga je een redelijk (v.w.b. de breedte van het asfalt) aan de maat zijnde weg af, en kom je op een soort van.........jaaa, wil die opper troll niet teveel beledigen, 'karrespoor' ??

Tunneltjes van 3.50 m. hoog, enkelbaans.

 

PdS25o.jpg

 

Ok, da's anders dus.

 

Het wordt mooier (en dat dames en heren is een understatement !!!!)

 

Ytelns.jpg

 

lq8y6G.jpg

 

Zo nu en dan net effies minder dan 3 meter breed, links tussen de 2, en 60 meter steil naar beneden, en aan de rechterkant dat harde materiaal waar ze NL die massieve keukenbladen van maken.

Kortom, uitwijken is hier niet echt een optie.

Kijken, kijken en nog eens kijken !

 

Eddy, jullie wonen in een waanzinnig mooi gedeelte van 'Norge' !!

 

Eidsland door, en na 2 1/2 km. garage van Murphy, klopte als een bus.

Warme ontvangst door Eddy, Willeke en mevr. blafmans   :kiss:

 

Geinig dat je iemand ontmoet die je alleen maar vanachter het toetsenbord 'gesproken' hebt.

 

Lekker gegeten, leuk gebabbeld !

Het was een gezellig gebeuren.

 

Jongste zoon kwam ook nog even dag zeggen, en Lars, leuk je even gesproken te hebben    :ok:

 

Zo rond 20.15 de terugreis naar Bergen maar weer eens begonnen.

 

Rens was blij dat we 'de langste, met de hand uitgehakte tunnel in Noorwegen' (ga googelen, naar de bieb of vraag Eddy het maar) weer achter de rug hadden.

Voor het eerst dat ik m'n maatje betrapte op enige spanning tijdens een autorit.

 

De E16 weer op en toen begon het gezeik.......letterlijk en figuurlijk.

De sluizen gingen helemaal open, dus Rens............................................:- )  yep.

22.00 waren we weer bij de 'fleurhut', en kon ik m'n verslag schrijven.

Wederom een mooie dag, met hele mooie en leerzame momenten.

Eddy, Willeke, Lars en HUH ? [voor intimi]  :- ) dankjulliewel voor een paar mooie uurtjes !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo. de 3e.

 

Gezien het 'bagger weer' van gisteravond hadden we afgesproken dat als het zo bleef we zouden aanhaken, en richting Flam rijden.

 

Je moet voor 12.00 de plek verlaten, en het 'boessie' (schijnt Noors voor bus te zijn) ging om 10.30.

 

Tijd genoeg om e.e.a. eerst eens aan te kijken.

 

Het regende nog steeds, maar op de éénof andere manier had ik er wel vertrouwen in dat het wel goed zou komen (nee, da's geen 'achteraf gelul')

Nachtje bij geboekt, en 10.30....met regen.....toch maar richting Bergen.

Boessie in tot Nestun, en toen de tram richting Bergen 'Bygenogwat'

We stappen de tram uit en het werd droog..en warm...dusss :)

Blij dat we de fleece vesten thuis hadden gelaten.

 

Eerst bij Mc drek maar eens een bak koffie scoren en toen op pad.

 

Ben er van 1970 tot 1974 drie keer geweest, en dan blijkt 40 jaar geleden toch anders te zijn   :rolleyes:

Het verplichtte dingetje gedaan (net als die 214.000 anderen) en wederom bij Mc drek een frietje met chicken ding en een 'coke'

 

Da's een beetje anders als in NL, omdat je voor je drinken een beker koopt, die je vervolgens tot vervelens toe mag vullen met wat je ook wil drinken.

 

Ijs toevoegen was nog weer een ander dingetje, omdat de knop, die geen knop was (censor onder de tuit) bleef steken, en ondergetekende dus op een goed moment twee bekers vol ijs had :- / (digibeten snappen zelfs dat niet)

Na twee uur waren we eruit.

Zo,n stad met zoveel Japanners/Spanjolen is eigenlijk niet ons ding ook al is het best mooi.

Toch maar even doorsjouwen, en nog wat zaken bekeken.

Ok, goede les voor de toekomst (heb 4 foto's van de 'Brygen' gemaakt, maar allemaal wel zo'n figuur met een camera/telefoon vlak voor de lens  :mad: , ga maar googelen  :ja: )

 

En toen moesten we terug.

 

Vraag in het Engels aan een /V bus piloot waar het boessie nr. 90 ging landen.

Was weer de enigste in Norge die geen Engels sprak.

Terug op de tram gestapt om één halte verder te komen.

 

Dat was dus 300 meter ???

 

Niet erg, maar daar was weer geen bushalte...voor lijn niti (of zo)

 

Terug gewandeld, en daar kwam weer zo'n ding de hoek om.

Deze tante sprak dan weer vloeiend Engels, sterker nog, zij ging ons terug naar de camping brengen !

 

Mooi !

 

Rond 17.00 weer terug, en het weer was fantastisch !

 

Lekker buiten zitten, biertje en een paar hoofdstukken lezen.

 

Rond 19.00 komt er een Italiaan achter ons staan met een 'landcruiser' met een soort van overmaatse dakkoffer op de reling.

Antonio begon de auto eerst waterpas te zetten, dus onze interesse was gewekt zeg maar.

Toen werd er een paar handschoenen aangetrokken, en een slinger uit het deurvak gepakt   :confused:

Het dak van de dakkoffer begon te stijgen, en binnen een minuut had de buurman een onderkomen van 1.80 (ga bij mij nie pas nie) bij 1.60 bij 1.00 = L x B x H.

 

Dacht even dat er vervolgens een trampoline uitgevouwen zou worden om in die 'dak tent' te kunnen komen, maar ook daar was middels een laddertje aan gedacht.

 

nYu1pK.jpg

Je zie de grappigste oplossingen op een camping.

 

20.00 een lekkere bak goulash soep naar binnen gwerkt, nog wat gelezen, douchen, nog wat lezen/verslag schrijven en er is weer een dag voorbij.

Morgen richting Fla....jaaaaaaa....m, en weer van de natuur hier genieten !!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Mijn God... dat is toch geen vakantie meer, in zo een doos meuren.... En verders alles buiten doen, dacht dat die Italianen trouwens liever lui dan moe waren??

 

Nou ja, ze doen maar, wij zitten ondertussen weer in een hotel, of INN. Abbey Inn in Cedar City Utah, mooi hoor hier.

 

 

Het is trouwens wel werk eigenlijk om miiss J uit de truck te halen, gelijk in bad, en dan moet ze er ook weer uit gevist worden... Douche is toch beter.

 

Heb je Eddy zijn sigaren aan gevuld, en wat belangrijker is, heeft hij betaald?

Het is een hollander....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

^^ Daar is het kadaver van deze ex vlootbaal niet op gebouwd Pierre   :p

 

Buiten dat raken zelfs de veters van m'n werk sepatoes al in de war als ik er naar kijk.................. :rolleyes:  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ma.4e.

 

Weer de wekker gemist.

Weer vroeger wakker.

 

Geen punt, kunnen we iets eerder weg.

10.30 waren we weer onderweg.

 

Eerst de 580 uit naar Indre Arna.

Vervolgens de E16 op richting Voss.

Je rijd dan door een dal, langs een rivier met een liefelijk karakter.

 

g33ZkY.jpg

 

Bakkie doen onderweg en maar wat plaatjes geschoten.

 

Bij Voss de E16 verder volgen waar we dit bord tegenkwamen.

 

lJOrAF.jpg

 

Begin langzaam te snappen waar Guus het over had als'ie weer eens in die witte zooi onderweg was.

Bijna recht tegenover die Kjettingdingsel plass was een mooie waterval, de 'Tvindefossen'

 

i7WJyQ.jpg

 

Stukje verderop was een mooie P-plaats aangelegd, dus nog maar wat plaatjes gemaakt.

 

L8XmXc.jpg

 

Het was maar een stukje van Bergen naar Flam, en we hadden tijd zat.

 

Het landschap werd wat ruiger, en toen kregen we de 'Gudvangentunneln'

Dat ding is zo'n 12 km lang.

Vervolgens nog de 'Flenjatunneln' die zo'n 5 km lang is.

Na deze twee hindernissen was het nogal moesonachtig.

 

Het kwam met bakken uit de hemel.

 

Toch maar aangemeld op de 'Flam camping' en er was nog een moedige strijder die met dit ietwat mindere weer op de fiets voor ons uit ging om de plek aan te wijzen.

 

Wel even gewacht tot het ergste voorbij was.

 

Op een goed moment spetterde het nog iets, dus 'fleurhut' maar eens waterpas zetten, en de stroompaal met een stekkerbezoek vereren.

 

lqFMur.jpg

toen de boel stond maar eens goed om ons heen gekeken.

In de haven lag de ms. Rotterdam van de holland Amerika lijn.

 

hDdFwl.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Naar later bleek lag er bijna iedere dag zo'n kasteel.

 

Oei, da's dus druk in de haven.

 

Nou, maakte geen zak uit, omdat er ook nog een stuk of 50 touringcars uit alle hoeken van Europa aanwezig waren.

Te voet maar eens polshoogte gaan nemen.

Toeristischer kan het bijna niet.

Souvenir winkeltjes bij de vleet.

 

7BbxNb.jpg

 

Drommen volk wat op het vertrek van de 'Flam banen' (de trekpleister van de regio) stond te wachten.

RCEao3.jpg

 

Nou hadden we al van verschillende mensen gehoord dat de rit met de trein wat tegenviel.

Dus.....alternatief gezocht.

 

Morgen gaan we een 'fjorden trip' maken die ons vanuit Flam door de 'Aurlansfjorden' naar de 'naeroyfjorden' brengt.

 

Die laatste staat op de Unesco werelderfgoed lijst.

We gaan het meemaken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Di.de 5e.

 

09.00 (we waren een half uur eerder weer bij de levenden) kwam er weer zo'n 'kasteel' aanleggen.

 

Zoals al eerder gemeld, bijna iedere dag legt zo'n ding hier aan, en dus knokken om nog ergens een kaartje voor te bemachtigen omdat de gasten van het kasteel voor gaan :- /

 

In de auto gesprongen en een 'heritage fjord cruise' voor 2 personen op de kop getikt.

 

11.00 vertrok het bootje, en drie kwartier later waren we in Undredal.

 

9BJrKd.jpg

 

NCyP82.jpg

 

2uq5af.jpg

Een dorp met naar 'schatting' 65 inwoners.

 

Naar schatting, omdat niemand exact weet hoeveel er nu echt het hele jaar wonen, hoeveel alleen in de zomer, en de winter zullen we maar over zwijgen.

 

Was ook een camping in het dorp met natuurlijk een Hollander met vouwwagen die pontificaal in het zicht stond.

 

Kleine 20 min. later kwam onze gids(/V   :D   ) ons verzamelen, en gingen we de 'stavekyrke' bekijken.

Nu heeft uw auteur niet echt iets met kerken, maar dit was een mooie ervaring.

 

OruEcz.jpg

 

Buiten het feit dat dat ding er vanaf 13..nogwat stond, was de beschildering aan de binnenkant zeer de moeite waard.

 

EmdZjJ.jpg

 

Even daarvoor mochten we kennis nemen van de plaatselijke fire dpt. wat ook weer zo'n 'wil ze niet teveel uitlachen' moment was.

 

Lle4ki.jpg

Duidelijk is dat men in dit soort gehuchten elkaar nog steeds helpt, en ervoor zorgt dat je als toerist weet dat er op je gepast wordt.

 

:ok:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

14.00 kwam ons 'bootje' weer aan.

 

Het gebouw aan de kaden had een interessant 'pen/gat' gehalte.

M3V3oX.jpg

Best mooi.

 

Was kleiner, en er waren veeeeel piepeltjes op dit bootje.

Boris, Antonio, Francois en Paco volop aanwezig.

Niets mis mee, maar nadat de één of andere, 'andere' toerist me voor de 4e keer bijna van de sokken liep omdat hij nou net de verkeerde camera bij hem had, en van bakboord naar stuurboord vloog was het voor mij klaar.

 

"Stoppen nu" van mijn kant was voldoende.

 

Heb hem niet weer gezien.

 

Iedereen had op dat moment door dat er voldoende te zien was, temeer omdat de chef (die wel vodoende plek had :- /) bij bezienswaardigheden bootje minder snel liet varen, en bijdraaien, zodat niemand iets hoefde te missen.

Perfecte tocht ondanks de kleine strubbelingen in het begin.

Wat hebben we genoten van die fjorden, wat een zeldzaam mooi land !

 

PNmYyI.jpg

 

vzOnGu.jpg

 

A9PJc6.jpg

 

15.30 kwamen we aan in Gudvangen, en hadden een half uur de tijd voor de bus ons terug zou brengen naar Flam (die souvenir winkels moeten ook zaken doen toch ?)

 

Teruglopend kwamen we nog twee 'verwende' varkens tegen  :D

xRxTtg.jpg

 

16.30 waren we weer terug om terug te kijken op een zeer geslaagde dag die we ook niet snel zullen vergeten !!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wo. de 6e.

 

We zijn hier om wat te zien, dus maar besloten om een reisje met de auto te doen.

11.00 ingestapt, en eerst naar de Aurlandvangen gereden.

Dan zie je de fjord die we gisteren vanaf het water hebben bekeken, maar dan hoger......veel hoger........en nog hoger !

 

bYXDDX.jpg

 

DPaFrZ.jpg

 

Prachtig allemaal, blijf me verbazen wat Rens ook doorhad:

 

nFYEyU.jpg

Het gebeurd niet zo snel dat ik 'effe' zonder woorden zit, maar deze vakantie echt een keer of vijf/zes wel   :eek:

Door....via de 'Aurladsfjellet'

Een desolaat landschap, maar onwaarschijnlijk mooi.

 

fght6R.jpg

 

HTaw6x.jpg

 

9gGVmr.jpg

 

Zelfs hier groeit en bloeit er nog vanalles en nogwat.

FYPAPl.jpg

 

Doe het weer in delen  :cool:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden