[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

inspectie


Vrachtrijder

Recommended Posts

  • Forumlid

Dat gevaar zit erin en zeker als alle weggebruikers zich nu eens echt aan de snelheid zouden gaan houden dan gaat er vanzelf "mos" groeien op al die flitscamera's die langs onze snelwegen staan opgesteld en die er zogenaamd voor onze "veiligheid" staan/hangen, zoals wordt beweerd van hogerhand, geloven in sprookjes doen we allang niet meer hè, maar wat ik hiermee wil zeggen dat er dan geen ruime €48 miljoen euro per jaar meer kan worden geïnd door deze "rovers" dus die misgelopen poen moet dan ergens anders vandaan gehaald gaan worden en dan zijn de rapen gaar en komen de vrachtwagens meer en vaker aan de beurt, zorg dus dat je alles echt op orde hebt dan loop je ook geen boetes op etc.

 

Maar wat ik hierboven schrijf zal altijd wel een utopie blijven, natuurlijk blijven er altijd een paar veel te hard rijden en dan later ach en wee klagen dat de boete zo hoog was etc. eigen schuld dikke bult, ik kan zeggen dat ik 2x in m'n hele werkbare leven een bekeuring heb gehad, eentje voor 5 km te snel (kosten toen amper FL.15,-) een eentje omdat ik de tachograafschijf niet juist had ingevuld, over muggenzifterij gesproken, naam vergeten! maar goed het zijt zo, kosten toen iets van FL.50,- daarna nooit meer iets gehad ermee, en ik zeg altijd maar zo, je kan beter ruimer op tijd vertrekken dan hoef je ook geen haast te hebben ook al zit een planner te jagen, geef hem een pijl en boog voor z'n verjaardag en hij kan op z'n vrije zondag met diezelfde pijl en boog gaan jagen in het bos, schijnt heel bevrijdend te werken heb ik vernomen, maakt niet uit of je wat raakt, de spanning om die pijl weer te gaan zoeken is vele malen hoger.

 

Grt.Henry.

bewerkt door Henry Neycensas
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

IL&T kijkt iets verder dan snelheid lijkt mij...

 

Ervaring heb ik er niet mee, ben ooit één keer van de weg gehaald voor 'n algehele controle in België in 25 jaar tijd. Niks te halen voor ze, werd wel tussen een Hongaar (geen geld?) en een Belg (eigen volk?) uitgepikt.

De paar inspecteurs die hier nog zijn weten donders goed waar ze op selecteren en halen hun 'klantjes' er blindelings uit; verder hebben steeds meer bedrijven een convenant afgesloten met IL&T en worden in principe op kantoor steekproefgewijs gecontroleerd. Dan wordt er niet gekeken naar de grootte van de auto: op rijtijden wijst de werkgever twee en de controleur twee kandidaten aan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

ze letten wel degelijk op de snelheid, achteraf namelijk!!!  als je eens iets te snel bergje af bent gegaan als je maar binnen de tien seconden weer op de normale kruissnelheid zit dan wordt het nog door de vingers gezien, maar ik ben er weleens over aangesproken door zo'n ILT'er, heb daarna maar eens mijn elektronische motorrem eens goed ingesteld en wel op de 85km je kan beter maar op safe spelen/rijden.

Het laatste akkefietje heb ik vorig jaar zomer nog gehad (na jaren!) werd in Vorarlberg van de weg geplukt de heren moesten even controleren op van alles en nog wat, lading, papieren etc. bleven er tergend langzaam mee klooien, niet dat ik dat erg vond want het kwam wel aardig uit om m'n 45 min rust te maken maar ik had eigenlijk een ander plek voor ogen, na ruim een half uur waren de heren klaar ermee, althans dat dacht ik, nog even de banden controleren, uiterst precies werden de alle banden gecontroleerd, als ze even goed hadden gekeken dan hadden ze kunnen zien dat de trailer amper twee maanden oud was en de trekker nog geen drie maanden oud was, de papieren van de trailer moesten ze ook hebben + een certificaat van de koelinstallatie en dat alles + nog wat andere zaken zat er allemaal bij waarschijnlijk dachten ze daarmee hun slag te slaan maar ook hier was alles oké en kon de reis vervolgen, deze grappenmakers konden echt niks vinden maar ik was er wel klaar mee, het was ook de laatste rit die ik gedaan heb, opeens ga je zoiets behoorlijk tegenstaan, je doet dit om iemand te vervangen die met vakantie is een oud collega, maar nee ik heb na die rit de wagen op de werf gezet en tegen het "baasje" verteld dat ik er definitief mee stopt, ik voel de bui al hangen namelijk, ze houden je in de gaten net zolang tot ze wel wat vinden en daar pas ik voor, ik wens niet de rijdende flappentap te worden waaruit ongelimiteerd geld geperst kan worden, kortom heel jammer maar het zijt zo, zeker als je bedenkt dat het voor mij persoonlijk behoorlijk veranderd is wat mentaliteit op de weg en alles wat eromheen doende is, dat heeft voor mij ook de deur dicht gedaan.

Tot slot, ik weet wel als er wat aan de hand is dat m'n oude werkgever direct geld over zal maken maar het is van de zotte dat ze precies weten wie ze wel en wie niet eruit moeten pikken, die Duitser en de Slowaak lieten ze rijden, en dat bevreemd mij zeer, wellicht ben ik te achterdochtig geworden, ach wie weet!

 

Grt. Henry.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nu controleren ze eens de boel helemaal, klagen we daar vervolgens over  :D

 

Dat jij je ergert dat sommige transporteurs dus mogen doorrijden terwijl jij gecontroleerd word, kan ik makkelijk uitleggen en verklaren.

Daar ze bezig waren met jouw.

Daarnaast heb ik toen in Heemstede gelachen toen ik daar pauze maakte, werkte nog bij Bakker, grootscheepse controle en ik parkeer er vrijwillig om er pauze te maken.

Het slagschip waar ik mee reed viel al van ellende uit elkaar, naast me lag een Engelsman te slapen met op zijn voorruit een groot gevaren driehoek erop, dat hij aan de ketting lag i.v.m. een kale band.

Het voertuig was dus optisch gecontroleerd geworden in zijn rust.

Hypocriet of terecht ? geoorloofd of niet ? vertel jij het maar.

En terwijl ik daar stond, geen 1 agent die op het idee kwam om een rondje om mijn auto te lopen, ik vrees als ze dat hadden gedaan, ik echt wel wat langer dan 45 minuten er had mogen blijven staan, werden er zowel buitenlandse transporteurs als Nederlandse transporteurs van de weg gehaald.

Opvallend wat ik vind in alle opmerkingen dat heel veel chauffeurs bijna tot nooit worden aangehouden en gecontroleerd worden, maar zodra dat wel gebeurd word er geroepen, ja, mij pakken ze wel, maar die buitenlander niet.

Hoe kan je dat nu exact weten als je bijna nooit word aangehouden ?

 

Maar om even terug te komen op de vraag van vrachtrijder.

Niet vaak gecontroleerd geworden in Nederland.

Vaak zijn het grote controles, puur gericht om het vrachtverkeer te controleren.

Zelfde als je alcoholcontroles hebt voor personenauto`s en soms dus een grote controle waar je hele personenauto onderste boven word gehaald of alles wel in orde is.

Dus dat komt een beetje overeen met de controles op vrachtverkeer.

De ene keer controleren ze alleen op rij en rusttijd, de andere keer compleet op alles.

 

Mijn ervaring is en ook wat ze mij hebben geleerd, wij doen ons werk, zij hun werk, heb je papieren bij de hand, blijf beleefd en werk netjes mee.

Dit werkt goed, de controles die ik heb meegemaakt, Europees, zijn vrij universeel, Duitsland alleen een stuk strenger op ladingzekering.

Altijd lachen als je vroeger terug kwam vanuit Oostenrijk.

5 Duitsers voor je, rij maar door, agent zag: käse aufm schild ( hun benaming voor onze kentekenplaat ) en voila, loopt U maar even mee.  :D

Hoe zou dat toch komen ?  :p

Daarnaast, in Nederland kan je vrij makkelijk die grote controles vermijden, vroeger ging zoiets vrij vlot via de bak door Nederland, waar ze stonden,tegenwoordig krijg je dit al netjes via je BC binnen per bericht.

Niet omdat ik angst heb voor die controle, maar gewoon geen zin heb om stil te staan voor een controle.

 

Wat bereik je met medewerking en beleefdheid ?

Vorige maand mocht ik € 135,00 aftikken voor een kleine 30 minuten overschrijding van mijn 4,5 uur. :cool:

:ja:  ook ik ben niet heilig

 

Maar er stond nog 1 overtreding op.

Geen aaneengesloten nachtrust van 9 uur gemaakt.

Ik wist precies waar het overging en in mijn beste Frans uitgelegd, dat de parking waar ik stond erg klein was, net genoeg voor tien auto`s, maar dat de eigenaar van die routier 5 km verderop nog een parking had en ik moest om koppelen met mijn collega en ik daarom mijn auto heb verzet.

Ik netjes toegaf dat ik er totaal niet bij stil had gestaan dat mijn nachtrust niet aaneengesloten was hierdoor.

Ik precies wist waar ik die fout had gemaakt, dat hij precies kon zien dat ik inderdaad maar 5 km had gereden en daarna inderdaad de auto stil had gezet.

Als die agent had gewild, had ik daar ook terecht een bekeuring voor kunnen krijgen, maar ondanks dat die overtreding er duidelijk opstond, liet hij het bij die 30 minuten rijtijd overschrijding. 

Geluk ?

Nee, veel bekeuringen zijn te wijten aan jezelf, je houding of gewoon stommiteit.

Blijf gewoon beleefd, die man doet gewoon zijn werk,ook al ben je het oneens met hem, die onenigheid kan je naderhand aan vechten via een bezwaarschrift.

 

En dat Henry aangesproken word op een te hoge snelheid, die agent heeft dat afgelezen van zijn pas, anders stond het er niet op, dus Henry is met een vaartje van 100 de berg af gegaan voor langere tijd en daar zich over opwind, zegt mij meer over Henry dan over de agent.

Berouw komt naar de zonde, want die opmerking heeft wel geleid dat Henry zijn elektrische motorrem anders heeft ingesteld en nu een stuk veiliger naar beneden dendert.

Dus die opmerking heeft wel effect gehad.  ;)

 

En dat de een wel aan de kant word gezet en de ander niet, ik geloof niet dat er selectief te werk word gegaan.

Ook niet voor buitenlanders.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb bij al mijn controles gewoon de tacho op rust gezet nadat ik d controleur dat medegedeeld had.....nooit geen problemen mee gehad,die mannen begrijpen ook wel dat je zo de verloren tijd evt. weer kunt inhalen.......en daarbij zij zijn aan het werk terwijl jij achterover hangt in stoel wachtend op......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden