[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Oude bestuurderskaart in nieuwe Smart Tacho 2 kan voor onterechte boetes zorgen


Pierre

Recommended Posts

  • Forumlid

Oude bestuurderskaart in nieuwe Smart Tacho 2 kan voor onterechte boetes zorgen

Controle-001.jpg.f5e401fca871b87f042bacab7e31cda4.jpg

 

ZOETERMEER - De afgelopen dagen duiken er een aantal berichten op over de smart tacho 2 in combinatie met oudere bestuurderskaarten. Transport en Logistiek Nederland (TLN) herkent het vraagstuk en heeft duidelijkheid gegeven omtrent dit vraagstuk.

 

Eén van de nieuwe functies van de smart tacho 2 is dat deze de grenspassages automatisch registreert. Dit vergemakkelijkt de controle van de cabotage en detacheringsregels en vloeit voort uit Mobility Package 1. Chauffeurs zijn, wanneer zij rijden met een voertuig dat voorzien is van de smart tacho 2, volgens de Europese verordening vrijgesteld van de handmatige invoer van die grenspassages.

 

Deze automatische grenspassages worden niet geregistreerd op oudere bestuurderskaarten maar alleen op de vanaf eind juli 2023 geleverde G2V2 bestuurderskaarten. Deze automatische grenspassage worden wel vastgelegd op het geheugen van de smart tacho 2 zelf. Tijdens een controle kan de handhaver deze gegevens dus terugvinden in de tachograaf.

 

Tot zover geen probleem, maar dit wordt een uitdaging voor de handhaver wanneer de chauffeur ook wel eens rijdt op een vrachtwagen die geen smart tacho 2 heeft. Op het moment dat de chauffeur op een digitale tachograaf of smart tacho 1 rijdt moet die handmatig landcodes in gaan voeren. De vrees is dat handhavers onvoldoende op de hoogte zijn van de verschillen in nieuwe en oude bestuurderskaarten. Er wordt gevreesd dat dit mogelijk tot (onterechte) boetes gaat leiden. Maar die beboeting zou juridisch geen standhouden. De chauffeur handelt volstrekt volgens de Europese verordeningen als hij de grenspassages niet handmatig registreert wanneer hij met een smart tacho 2 rijdt, zegt TLN.

 

Er kan niet zomaar een nieuwe bestuurderskaart worden aangevraagd om dit probleem te voorkomen. Een nieuwe kaart kan alleen worden verkregen nadat de oude kaart niet meer geldig is, kapot of vermist/gestolen is. De EC kijkt of deze regels, al dan niet tijdelijk, versoepelt kunnen worden. Maar dat kan het probleem niet oplossen tenzij iedereen verplicht wordt ook zo’n nieuwe kaart aan te vragen. En dat is geen acceptabele oplossing, tenzij hij gratis verstrekt wordt. En dan is het nog de vraag of het haalbaar en uitvoerbaar is, op zo’n grote schaal alle kaarten te vervangen.

 

TLN heeft dit probleem enige tijd terug al aangekaart binnen de handhavingsgemeenschap in Brussel, via de IRU en via CORTE. Daar wordt het de komende tijd besproken en gezocht naar een oplossing voor de handhaving.

 

bron: Transport Online

  • Like 3
  • Sneu 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...
  • Forumlid
9 uur geleden zei Hilly:

Wat is het toch een ongelofelijke klotezooi met die digitale tacho en bestuurderskaarten, het is niet goed of het deugt niet. En gewoon boetes uitschrijven!

Tsja na verloop van tijd heeft iedereen een nieuwe tachograaf en nieuwe bestuurderskaart...probleem opgelost......tot men weer iets nieuws verzind/uitvind.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Zolang tot men geen nieuwe smart tacho 2 én een nieuwe bestuurderskaart heeft, altijd de grenspassage handmatig in blijven voeren.

Probleem opgelost, zo simpel is het.. ;)

Wat die boetes betreft zal het allemaal best meevallen. De enige voorbeelden die ik ken waar mensen zijn bekeurd zijn die gevallen waar stelselmatig de landcode niet werd ingevoerd. Dan heb je het niet over een keer de landcode vergeten maar bewust het schijt hebben aan de nieuwe regels waar we min of meer allemaal zelf om gevraagd hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
5 uur geleden zei Pierre:

Dan heb je het niet over een keer de landcode vergeten maar bewust het schijt hebben aan de nieuwe regels waar we min of meer allemaal zelf om gevraagd hebben.

Dat is ook maar betrekkelijk Pierre, een heleboel van die regels hebben wij juist niet om gevraagd, en er zijn er een heleboel bij die totaal niets bijdragen aan ons welzijn of de verkeersveiligheid.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 minuut geleden zei europeaan:

Dat is ook maar betrekkelijk Pierre, een heleboel van die regels hebben wij juist niet om gevraagd, en er zijn er een heleboel bij die totaal niets bijdragen aan ons welzijn of de verkeersveiligheid.

 

Nou ja, er zijn door de komst van dat Mobility Package wel een aantal wijzigingen in o.a. het rijtijdenbesluit waar wij niet heel gelukkig van worden. Het invoeren van de landcode bij iedere grenspassage waar dit topic over gaat, maar ook o.a. het verbod op het doorbrengen van de 45 uur wekelijkse rust in de cabine. Daarentegen zijn er ook weer een verruimingen ten gunste zoals b.v. de twee keer verkorte rust achter elkaar op een buitenlandse rit.  

 

Uiteindelijk is de komst van het Mobility Package en die hele heisa daaromheen in grote lijnen terug te herleiden naar de hysterie die jarenlang heeft geduurd onder zowel de vervoerders als de werknemers in het transportwezen in west-Europa die moord en brand bij elkaar hebben geschreeuwd toen zij hun werk weggekaapt zagen worden door de veel goedkopere oost-Europese transportfirma's. Het begin van die periode is dan ook al weer tientallen jaren geleden, maar daar is toen al het hele gezeik wat we nu hebben mee begonnen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
4 uur geleden zei Pierre:

 

Nou ja, er zijn door de komst van dat Mobility Package wel een aantal wijzigingen in o.a. het rijtijdenbesluit waar wij niet heel gelukkig van worden. Het invoeren van de landcode bij iedere grenspassage waar dit topic over gaat, maar ook o.a. het verbod op het doorbrengen van de 45 uur wekelijkse rust in de cabine. Daarentegen zijn er ook weer een verruimingen ten gunste zoals b.v. de twee keer verkorte rust achter elkaar op een buitenlandse rit.  

 

Uiteindelijk is de komst van het Mobility Package en die hele heisa daaromheen in grote lijnen terug te herleiden naar de hysterie die jarenlang heeft geduurd onder zowel de vervoerders als de werknemers in het transportwezen in west-Europa die moord en brand bij elkaar hebben geschreeuwd toen zij hun werk weggekaapt zagen worden door de veel goedkopere oost-Europese transportfirma's. Het begin van die periode is dan ook al weer tientallen jaren geleden, maar daar is toen al het hele gezeik wat we nu hebben mee begonnen.

Maar met het mobility package los je t probleem ook niet op.

DE hele regelgeving zou op de schop moeten,en het zou mooi zijn dat de stem van de mensen die er mee moeten werken ook eens gehoord zou worden.

En dan niet het woord laten voeren door bepaalde "vakbonds bonzen" want daar heb je ook niets aan.:D :kill: :hamer:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
7 uur geleden zei europeaan:

Maar met het mobility package los je t probleem ook niet op.

DE hele regelgeving zou op de schop moeten,en het zou mooi zijn dat de stem van de mensen die er mee moeten werken ook eens gehoord zou worden.

En dan niet het woord laten voeren door bepaalde "vakbonds bonzen" want daar heb je ook niets aan.:D :kill: :hamer:

Ik heb 14 jaar hier in Canada en Usa gereden en ook hier is een rijtijdenbesluit en ELD(soort digitaal logboek ) maar deze zijn veel werkbaarder dan in Europa.

 

Tenminste voor ons Europeanen

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden