[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Tijd voor tijd uren


bennyvdD

Recommended Posts

Ik wil mijn overuren opnemen als voor tijd voor tijd.

Hoe wordt het berekent:  Overuren zijn 130% uren

Als ik een dag wil opnemen. hoeveel overuren van 130% moet ik opnemen.

 

Ik zou zeggen 6 overuren voor een dag vrij, maar volgens mijn werkgever is dat niet hey geval. 

Mijn werkgever zegt dat ik 8 uren à 130% moet opnemen. 

Dit lijkt mij niet redelijk.

 

Hoe is dat geregeld in het CAO, en hoe wordt dat berekent? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik lees het in de CAO als volgt:

- je hebt overuren als je in een week op maandag tot en met vrijdag meer dan 40 uur diensturen hebt (art 27.1) Ze worden vergoed tegen 130%. (art 29.3)

 uren van zaterdag en zondag tellen dus niet mee.
Dan is er een verschil tussen een VERPLICHTE tijd-voor-tijd regeling (art 30) en een VRIJWILLIGE tijd-voor-tijd regeling (art 31)
- als je in periode van 4 weken meer dan 220/230 diensturen op maandag t/m vrijdag hebt gemaakt (dus bijvoorbeeld 4 weken van 60 uur) dan moeten de uren daarboven VERPLICHT als tijd-voor-tijd worden opgenomen. Dus als je 240 uur hebt gemaakt moet je verplicht 20 uur tijd-voor-tijd opnemen. Dan geldt dat 1 overuur is 1 vrij uur (art. 30.5.a)
- als de werkgever en de werknemer een VRIJWILLIGE tijd-voor-tijd regeling afspreken (voor de uren tussen 160 en 220/230 uur) dan geldt (behalve voor zaterdaguren) dat elk overuur recht geeft op 1,3 uur vrij OF 1 uur vrij én 30% uitbetaald als toeslag op je uurloon (art 31.3). Voor zaterdaguren is dat 1,5 uur vrij of 1 uur vrij én 50% toeslag op je uurloon. Over opname van zondaguren in vrije tijd wordt in de CAO volgens mij niet gesproken. 
Als er geen vrijwillige tijd-voor-tijdregeling is dan worden overuren gewoon uitbetaald met 30% toeslag

ALLE diensturen op zaterdag worden vergoed tegen 150% en op zon- en feestdagen tegen 200% (art 33). Daar hoef je dus niet eerst 40 uur voor gemaakt te hebben. 

Bron: CAO

bewerkt door Vledder
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Bij ons worden 4 overuren elke week 6 tvt uren.
Deze tvt uren worden opgespaard voor de maanden januari en februari als het
wat rustiger is met werk.
Men noemt het vrijwillige tvt regeling, maar het feit blijft je je er mee
in moet stemmen als je in dienst wil komen.
Wil je er niet aan mee doen dan kan je simpelweg ook niet aan de slag.

Feit is ook dat de vaste kern er ook heulemaol geen probleem mee heeft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden