[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Groenewegen trailerfabriek


Recommended Posts

  • Forumlid

Groenewegen Nederland failliet

icon-news.gifNieuwsbrief icon-rss.gifRSS

Tags: Opleggers

Door: Pieter Wieman

Gepubliceerd op 09 maart 2009 08:07

Groenewegen vraagt het faillissement aan voor Nederlandse fabriek. Werkplaatsen, verhuurvloot en de fabriek in Bosnië blijven buiten faillissement. Groenewegen is het eerste slachtoffer van de economische crisis in de Nederlandse trailerbranche.

1928_199.jpgGroenewegen Groep BV heeft vandaag het faillissement aangevraagd voor haar fabriek in Nederland, waar nieuwe opleggers worden geassembleerd voor de Noord-Europese markt. Door de economische crisis is de vraag naar nieuwe opleggers en aanhangwagens met ruim 80% afgenomen. Ondanks vergaande bezuinigingen en het invoeren van Werktijdverkorting is een faillissement van de fabriek in Nederland onafwendbaar gebleken. Bij de Nederlandse fabriek van Groenewegen werken ruim 70 mensen. Voor de service werkplaatsen in Etten-Leur en Schiedam alsook de verhuurvloot heeft het faillissement geen gevolgen; dit zijn gezonde bedrijfsonderdelen en deze zullen hun dienstverlening ongewijzigd voortzetten. Tevens blijft de fabriek in Bosnië buiten het faillissement, waar chassis worden geproduceerd voor de fabrieken in Nederland en Bosnië, en waar opleggers en aanhangwagens worden geassembleerd voor de Zuid- en Oosteuropese markten.

Bron: Groenewegen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Groenewegen Nederland failliet

icon-news.gifNieuwsbrief icon-rss.gifRSS

Tags: Opleggers

Door: Pieter Wieman

Gepubliceerd op 09 maart 2009 08:07

Groenewegen vraagt het faillissement aan voor Nederlandse fabriek. Werkplaatsen, verhuurvloot en de fabriek in Bosnië blijven buiten faillissement. Groenewegen is het eerste slachtoffer van de economische crisis in de Nederlandse trailerbranche.

1928_199.jpgGroenewegen Groep BV heeft vandaag het faillissement aangevraagd voor haar fabriek in Nederland, waar nieuwe opleggers worden geassembleerd voor de Noord-Europese markt. Door de economische crisis is de vraag naar nieuwe opleggers en aanhangwagens met ruim 80% afgenomen. Ondanks vergaande bezuinigingen en het invoeren van Werktijdverkorting is een faillissement van de fabriek in Nederland onafwendbaar gebleken. Bij de Nederlandse fabriek van Groenewegen werken ruim 70 mensen. Voor de service werkplaatsen in Etten-Leur en Schiedam alsook de verhuurvloot heeft het faillissement geen gevolgen; dit zijn gezonde bedrijfsonderdelen en deze zullen hun dienstverlening ongewijzigd voortzetten. Tevens blijft de fabriek in Bosnië buiten het faillissement, waar chassis worden geproduceerd voor de fabrieken in Nederland en Bosnië, en waar opleggers en aanhangwagens worden geassembleerd voor de Zuid- en Oosteuropese markten.

Bron: Groenewegen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumlid
De trailerfabriek van Groenewegen in Etten-Leur maakt een doorstart. Daarover is een akkoord met de curator. Het bedrijf werd twee weken geleden failliet verklaard nadat de vraag naar nieuwe opleggers en aanhangwagens sinds het najaar van 2008 met 80 procent was gedaald. Het faillissement had geen gevolgen voor de werkplaatsen in Etten-Leur en Schiedam en de fabriek in Oost-Europa. De fabriek in Etten-Leur, waar zeventig mensen werkten, gaat in afgeslankte vorm verder.

bron nieuwsblad transport

Dit is ook een manier om een deel van het personeel wat "te duur" of "te veel ziekteverzuim" heeft op een goedkope manier te lozen.

dat heb jij heel goed gezien

Link naar opmerking
Deel via andere websites

failliet is, als er niet genoeg geld meer in het bedrijf is om de rekeningen/personeel tebetalen. (punt)

doorstarten kan, maar wel onder een andere naam. groenewegen bv, word dan bv groenewegen trailers bv.

die namen lijken op elkaar.

je kan het ook pietje puk trailers bv noemen, maar daarmee ben je heel de bekendheid kwijt van groenewegen.:rolleyes:

stel je zou morgen een trailer zien van pietje puk trailers bv. dan vraag je je eigen toch af, huh, wie, wat is dat nou?:confused:

zie je echter greonewegen trailers bv, valt dat 'trailers bv' niet direct op. de naam groenewegen wel.;)

het "goedkoop" personeel lozen is zo'n simpele opmerking. daarvoor moet je je eigen eens verdiepen in het ontslagRECHT in NL.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ge (zonder streepje.;))

okey jij heb er verstand van. ik verder niet zoveel, een beetje basis kennis oid.

maar ik vind heel je posting eigelijk nergens opslaan. uitleg.

het zijn div bv's geworden. aparte bedrijven dan toch?

en of dat nu in NL is/blijft, of in bosnie, of welk land dan ook maak toch niet uit? het zijn toch aparte bv's, en daarmee aparte bedrijven?

want laten we stellen (wat dus niet aan de hand is, maar stel) dat al die aparte bedrijven in NL waren gebleven. was het dan anders geweest?

dan was toch nog steeds groenewegen trailers failiet?

hetzelfde wat nu failiet is, en niet al die andere onderdelen/ bedrijven?

bovenstaande simpel samengestelt. had het uit gemaakt als al die andere bv's in NL hadden gezetten voor het failisement?

bleef het dan bij alleen dit onderdeel, of waren de andere takken mee gegaan?

volgens mij is het antwoord NEE. want het klinkt als, maar zijn aparte bedrijven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

maar je bent bekent in het ONTSLAGRECHT. mooi want wij niet. :p

los van groenenwegen.

er is een bedrijf met 100werknemers, er komt 10% werk bij. dat betekent 10 man extra werk. aangenomen zijn die zo.

nu valt er 10% werk weg. op lange termijn, en je weet zeker dat dat werk niet terug komt. want doe je dan met die 10 werknemers??????

ik, maar ik denk heel simpel, en heb er geen verstand van, zou zeggen, dan ontsla je die 10 werknemers weer.

en nu mag jij het overnemen gé.:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
koopman papier heeft toch samen met groenewegen een nieuwe trailer ontworpen voor papier rollen te vervoeren zonder spanbanden te gebruiken.

Meen met te herinneren dat ik pas een soortgelijk bericht zag maar dat het om pacton trailers ging, patent zal wel gedeeltelijk bij koopman liggen zodat ze ze nu bij pacton laten bouwen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Meen met te herinneren dat ik pas een soortgelijk bericht zag maar dat het om pacton trailers ging, patent zal wel gedeeltelijk bij koopman liggen zodat ze ze nu bij pacton laten bouwen?

Zoiets zal het inderdaad wel zijn. Pacton heeft de eerste serie geleverd en Groenewegen de tweede. De Pactons vind ik persoonlijk prettiger werken, ook omdat er een paar kleine verschillen in zitten: opbergruimte aan het kopschot, constructie en met name de sluitingen van het schuifzeil.

Het idee was in elk geval een trailer te ontwikkelen voor het vervoer van staande rollen zonder dat deze met spanbanden vastgezet hoefden te worden. Pacton en Groenewegen hebben van de benaderde trailerbouwers de uitdaging aangenomen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
  • Forumlid
Er stond en staat maar één ding voorop na de overname en dat is winst op de investering maken.

ehhh...ja...maar noem eens een onderneming op die 'winst maken' niet tot hoofddoel heeft verkozen...

ok...jammer dat het op deze manier moet (alles overhevelen naar Bosnië en hier mensen op straat zetten) maar helaas zien we dit soort 'verhuizingen' in vrijwel alle branches waarin 'iets' wordt geproduceerd...

ik denk dat als iedereen alle producten die vroeger in NL gemaakt werden, maar nu elders in Oost-Europa of Azië, op de stoep moet flikkeren dat er in een doorsnee woonwijk geen doorkomen meer aan is en het tegen de avond verdommes donker en stil wordt in huis...:ja:

denk er voor de gein eens even serieus bij na hoeveel onderdelen van de computer waarop jij nu dit forum zit te lezen nog in NL zijn geproduceerd dan wel geassembleerd...diegene die iets heeft kunnen vinden mag het zeggen...

moraal van dit verhaal: ondernemingen willen winst maken en verhuizen daarom het 'doen-werk' naar de lage lonen landen en houden het 'denk-werk' aan deze kant van de aardbol...zo ook Groenewegen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Laat ik daar nu aardig in thuis zijn.:cool:

Enige jaren terug is de holding groenewegen overgenomen door een investeringsmaatschappij , na deze overname werd een deel der productie overgeheveld naar Bosnië , lease , verhuur en onderhoud bleven aparte BV,s , Bosnië , onderhoud , verhuur en lease vallen niet in het failissement ,het onroerend goed van de oude fabriek in handen van de familie welke het verhuurden aan de nieuwe eigenaars.

De Nederlandse fabriek gaaat failliet en 70 man op straat , hierna een doorstart met een man of tien , nergens iets te lezen van een sociaal plan o.i.d. , is ook geen verplichting bij een faillissement volgens het ontslagrecht.

Héé, op ander forum weet Gé alles van Kredietverzekeraars en factoring, nu weet Gé weer alles van ontslagrecht. Is Gé misschien een "undercover" naam van Han Vallenduuk???

Waarom zet je als motto "respect hebben voor anderen", als je andere alleen maar jouw wijze les wilt lezen?

Omdat Groenewegen één BV failliet laat gaan, zijn het opeens oplichters volgens jou. Wat zijn het bij DAF dan, omdat ze daar mensen verplicht naar huis sturen? Denk je dat die dat voor de LOL doen, en Groenewegen voor de LOL een BV failliet laat gaan? Vind dat een negatieve gedachte, die helemaal nergens op gebaseerd is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Héé, op ander forum weet Gé alles van Kredietverzekeraars en factoring, nu weet Gé weer alles van ontslagrecht. Is Gé misschien een "undercover" naam van Han Vallenduuk???

Heb je er uberhaupt wel eens over nagedacht dat de beste man misschien ook weet waar ie over praat ?

Voor je nog eens van dit soort onzin gaat posten zou ik je graag willen wijzen op de huisregels.. Zie : http://www.chauffeursforum.nl/showthread.php?t=15399

en dan vooral het eerste hoofdstuk.

--== Freddy ==--

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
....... , dat zou niet stroken met mijn voorkeur voor een hogere organisatiegraad onder chauffeurs

,.....

Dat is inderdaad een goed idee. Ik zou haast willen zeggen: graag ook onder transporteurs. Dat we ons niet langer laten ringeloren. En tegen ***tarieven onze diensten verlenen.

Ons belangrijkste 'wapen' is dat we onmisbaar zijn voor de economie. Je kunt de mooiste producten uitvinden en de vraag daarnaar kan skyhigh zijn, als het niet in de winkels ligt houdt alles op.

Op een of andere manier dringt dat niet tot ons door.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...
  • 1 year later...
  • Forumlid

Groenewegen, de Nederlandse fabrikant van opleggers en aanhangwagens, heeft afgelopen donderdag haar faillissement aangevraagd vanwege een te hoge schuldenlast. De directie spreekt al van een waarschijnlijke doorstart.

In maart 2009 onderging Groenewegen een deelfaillissement van haar Nederlandse fabriek, nadat de vraag naar nieuwe opleggers en aanhangwagens vanaf midden 2008 met ruim 80 procent was afgenomen. De schuldenlast van Groenewegen bleef ongewijzigd en de lasten bleken uiteindelijk te zwaar voor de onderneming.

Midden 2010 nam de vraag naar nieuwe opleggers structureel toe voor Groenewegen. De Groenewegen directie is vervolgens op zoek gegaan naar nieuw kapitaal, waarmee de groei van de onderneming kon worden gefinancierd. Ondanks constructieve onderhandelingen tussen belanghebbenden in de afgelopen maanden, zijn betrokken partijen niet tot overeenstemming gekomen.

Door structurele liquiditeitsproblemen binnen Groenewegen, als gevolg van de zware lasten die op het bedrijf rustten, heeft de directie op 3 februari 2011 uitstel van betaling aangevraagd. Dit uitstel is afgelopen donderdag door de bewindvoerder omgezet in een faillissementsaanvraag.

De zoektocht naar kapitaal door Groenewegen heeft kapitaalkrachtige partijen inzicht gegeven in de kracht van het merk, het kwaliteitsproduct en de productieprocessen. Volgens de curator hebben zich meerdere partijen gemeld voor een doorstart. De directie van Groenewegen ziet een doorstart op korte termijn als een waarschijnlijke optie.

Bron: TTM

Gaan we weer !!!! ff failliet laten verklaren en gewoon weer doorgaan. Schulden zijn te hoog.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

ETTEN-LEUR - De rechtbank van Breda heeft de uitstel van betaling van opleggerfabrikant Groenewegen reparatie inmiddels omgezet in een faillissement. Alle zesentwintig personeelsleden van het bedrijf aan de Hermelijnweg 29 in Etten-Leur zijn afgelopen vrijdag door curator mr. L. van Logtesteijn ontslagen.

"In het buitenland werken vierenzestig mensen. Voor die vestiging geldt het faillissement niet", meldt directeur Boudewijn Wellink.

Door structurele liquiditeitsproblemen binnen Groenewegen, als gevolg van de zware lasten die op het bedrijf rustten, heeft de directie op 3 februari uitstel van betaling aangevraagd. Dit uitstel is afgelopen donderdag door de bewindvoerder omgezet in een faillissementsaanvraag. En dat zorgde voor het failissement.

"Het huidige faillissement is veroorzaakt door een schuldenlast op het bedrijf, veroorzaakt door een deelfaillissement in 2009. Dat hebben wij met ons meegezeuld. Ondertussen waren wij op zoek naar nieuw kapitaal, maar dat was een doodlopende weg", bekent Wellink maandagmiddag aan Transport Online.

De vraag naar nieuwe opleggers en aanhangwagens is vanaf midden 2008 met ruim tachtig was afgenomen. De schuldenlast van Groenewegen bleef ongewijzigd en de lasten bleken uiteindelijk te zwaar voor de onderneming.

Personeel reageert verslagen

Wellink: "De personeelsleden reageren verslagen op het faillissement. Hoewel ze wisten dat het slecht ging. Ik heb ze eerder verteld dat wij op zoek waren naar nieuw kapitaal."

"Het faillissement is inmiddels bekend aan het worden in de markt en er hebben zich volgens mij verschillende kandidaten voor een doorstart bij de curator gemeld."

"Het is niet onwaarschijnlijk dat dit gaat lukken. Dat biedt perspectief voor de medewerkers, die daar misschien kunnen doorwerken."

Overigens laat een curator bij een ophanden zijnde doorstart een bedrijf meestal doorwerken. Opvallend genoeg heeft mr. Van Logtesteijn al het werk laten staken.

©Transport Online

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

En wie is er nu failliet?

In het ene bericht gaat het over de trailerfabriek en in het andere de reparatie-afdeling (garage aan de Hermelijnweg) Het zijn zoals eerder vermeld 2 aparte BV's.

De garage heeft (had) genoeg werk. 2 jaar geleden, toen ik tijdelijk terug bij Depotrans (nu Cargo) reed, stond de garage toch altijd vol.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden