[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Chauffeurs dragen weinig de veiligheidsgordel


Teddybeer

Ik maak wel/geen gebruik van de veiligheidsgordel in de vrachtwagen  

163 stemmen

  1. 1. Ik maak wel/geen gebruik van de veiligheidsgordel in de vrachtwagen

    • ja, want ik begrijp dat het tot mijn veiligheid bijdraagt
    • ja, want het is nu eenmaal verplicht
    • ja, maar niet geheel op de juiste wijze
    • nee, want het belemmerd me in mijn bewegingsvrijheid
    • nee, want ik zie het nut er niet van in


Recommended Posts

  • Reacties 197
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • Forumlid

IK weet niet eens waar mijn huisartsen praktijk zich bevindt.

Ben nog nooit behandeld in een ziekenhuis. En in mijn hele "werkleven" 3 ziekte dagen gehad. medicijnen heb ik niet in huis zelfs geen paracetamol........ Ik weet hoe je je voelt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dit topic is ook weer nieuw leven ingeblazen, zie ik. Al drie jaar oud maar het blijft actueel.

Ben het grotendeels met Pierre eens:ja: (al draaft die voormalige stoere krijger wel door met z'n gezever over een paar minuutjes rijtijdoverschrijding, maar dat terzijde;)).

We hebben nu de technische mogelijkheden om de veiligheid te vergroten, laten we ze dan ook gebruiken. Kleine moeite.

Door de 'geleerden' is inmiddels wel duidelijk onderzocht en aangetoond dat het dragen van de autogordel jaarlijks veel levens redt. Ik vind het onbegrijpelijk dat er nog steeds mensen zijn die hier omheen lullen, net zoiets als dat ze aankomen met hun opa die altijd rookte en toch 96 werd.

Die mensen hebben dus niks van kansberekening en statistiek begrepen, en beter dat de overheid in dit geval even voor ze denkt en beslist.

Zelf ben ik op een gegeven moment een aantal jaren terug, hem ook gaan dragen in de vrachtwagen, en dat wende eigenlijk vrij snel. Na een paar weken voelde ik me al onwennig als ik hem niet om had. (net als de hond van m'n meisje die ook van slag was toen de oprolriem stuk was:D).

Onderstaande heb ik even uit een ongelukkentopic gekopieerd, alwaar ik en veel anderen teveel geschokt waren, en ook uit respect, om over het gordeldragen te discussieren:

Uit een posting van Murphy mbt het ongeval van Dave en z'n dochtertje:

Het enige wat wel gezegd werd was dat hij ca 5 km te hard gereden heeft (75 op een 70 zone) en dat de kans dat ze het overleefd zouden hebben indien ze de gordel om hadden groter geweest zou zijn....

Dat zeggen dus de mensen die het ongeluk onderzocht hebben en er verstand van hebben.

Toch wel even iets om bij stil te staan, lijkt mij. Een gordel kan net het verschil maken tussen wel of geen drama.

Groet JP

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Gordels, ik draag ze. Altijd al omdat het hoorde, tot ik bij de KMar kwam en later op zo'n mooie toen nog witte camper met blauwe lampen mocht rijden.

Bij personenvoertuigen is het wel bekend wat men allemaal kan oplopen, maar chauffeurs zeggen dan vaak "Ja, maar zo dicht zitten wij niet op het stuur en/of bij de voorruit".

Een paar dingen die ik ben tegen gekomen in mijn leven als opsporingsambtenaar, ambuchauffeur en nu als onder aannemer in de IM.

- Ongeval vrachtauto-personenauto-vrachtauto. Verklaring van de chauffeur: door de klap op de personenauto schoof ik van mijn stoel en raakte mijn voet bekneld onder de rem waardoor ik niet verder kon remmen. Eindresultaat: 1 huisvader die nooit meer thuis komt.

- Ongeval vrachtauto-tallut. Verklaring chauffeur: geen. De beste man overleed aan een gescheurde milt. Dit doordat hij met een klap tegen zijn stuur aan is gekomen.

- Ongeval vrachtauto-vangrail. Verklaring chauffeur: geen. De beste man was door zijn voorruit gelanceerd op de baan voor het tegemoet komende verkeer en werd overreden.

- Ongeval vrachtauto-vrachtauto. Verklaring chauffeur: ik remde uit alle macht en werd door de gordel in mijn stoel gehouden waardoor de lading van de auto voor mij op veilige afstand bleef. Deze vervoerde lange lading op ooghoogte, toen wij daar aankwamen dachten wij al dat er een dodelijk slachtoffer zou zijn.

Vier ervaringen waarvan de meesten (als je ze als voorbeeld zou geven) zeggen: "Dat is zoeken naar een reden". Nee dit is realiteit en gebeurd dagelijks.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben ook zo'n foute, ik draag hem niet. Het is irritant. In de personen auto overigens wel. Zit praktisch niet langer dan 2 uur in de auto overigens.

Ben wel eens aangehouden, en dan komt de opmerking, U draagt geen gordel. Nee meneer dat klopt, dat doe ik nooit. Meer aandacht krijgt het niet en ben er nooit voor bekeurd. Kennelijk heeft men toch enig begrip. Het kan levens redden en levens nemen. Het gegeven dat is situaties zijn waarin dragen het dodelijk is? Chauffeur zijn is een beroep met een verhoogd risico. Dat weet iedereen. Ik draag hem bewust niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
ik draag hem wel,in de auto en in de vrachtwagen.

Een ieder die van menig is om de gordel niet te dragen laat ik in zijn waarde.

We zijn verstandig genoeg om deze keus voor je zelf te maken .

Alleen is die keuze er eigenlijk niet, je moet hem dragen volgens de wet. Dat er handhavers zijn die er niet voor schrijven vind ik dus kwalijk. Want wanneer de pakkans niet groot is zal er niets veranderen.

Eigenlijk wel vreemd dat hier onderzoek naar is gedaan waar wetgeving is uit voort gekomen en men denkt het zelf beter te moeten weten.

Zo ken ik nog wel een paar van die wetgevingen: snelheid, alcohol, drugs enz.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

....

Het kan levens redden en levens nemen. Het gegeven dat is situaties zijn waarin dragen het dodelijk is? Chauffeur zijn is een beroep met een verhoogd risico. Dat weet iedereen. Ik draag hem bewust niet.

Maar waarom zo'n gedoe om het al dan niet dragen van de gordel?

Enkel in onze provincie zijn er met pasen bijna 1000!!!!!! acties geweest van enkel het Rode Kruis in de bergen hier.

1 dode, 3 zwaar gewonden en alles samen meer dan 250 mensen gewond.....

Nee, dat skieen, dat is volgens mij veel gevaarlijker!

Maar nu hoor je niemand zeveren over de maatschappelijke schade die enkel deze paasdagen opgeleverd hebben....

Zelfde als wat er in een gemiddeld weekend aan "slachtoffers" vallen bij de diverse sportwedstrijden. Hoeveel zitten er maandag niet bij de dokter met een gekneust lichaam?

Hoor je ook nooit iemand over....

Ik blijf erbij, het al dan niet dragen van een gordel is een KEUZE die je moet mogen maken!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je geen gordel aan hebt bij een aanrijding gebeurd met je lichaam hetzelfde als met de lading die niet vast gezet is, alles vliegt met dezelfde snelheid waarmee je aan het rijden was vooruit terwijl de vrachtwagen stopt, dat loopt niet goed af.

Waarom doe je wel moeite om je lading te zekeren maar zeker je niet je lichaam wat volgens de wet ook tot lading gerekend wordt, voor het niet dragen van een gordel zou je dus ook een boete kunnen krijgen voor een niet gezekerde lading.

Overigens kom je goed weg als je volledig door de voorruit vliegt, als alleen je hoofd door de ruit heen breekt en je valt vervolgens terug dan zullen de glasscherven van de gelaagde ruit het karwei afmaken, je hoofd ligt op straat en de rest zit nog binnen, lekker hoor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

ik rij in mijn auto's zonder gordel, hebben er ook nooit ingezeten..

nu ik in engeland rij in onze buurt, denk ik serieus aan retro fit gordels.

de water afvoeren zijn mij te diep en breed, op 60mph wegen (100km/u) afgelopen winter in een straal van 10km rond ons huis 3 doden.

ik wil het mijn verloofde niet aandoen om zulke risico's te nemen... we zijn gisteren pas in ondertrouw gegaan en met haar wil ik oud worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast combidriver
Ik was dit topic nog eens aan van voren af aan het lezen, kom ik de 3e reactie tegen.....

Voor al diegenen die Wimke niet gekend hebben op dit forum....onze forumvriend Wimke had ook zo zijn eigen gedachten over het niet dragen van de gordel.

http://www.chauffeursforum.nl/ongelukken/39050-chauffeur-overleden-ongeval-magdalenadijk-oude-tonge-n498.html

Nu geloof ik niet dat een gordel in dit geval geholpen had, maar niet ieder ongeval is zo desastreus.

Misschien dat dit reden tot nadenken geeft.....voor al diegenen die denken dat het allemaal zo'n vaart niet loopt.

Een beter voorbeeld kon je niet vinden Pierre. Wimke was nog een jonge hond, jammer dat hij zo heeft moeten eindigen......... Tja grote mond, maar met het hart op de goede plaats. Jammer dat hij nog te weinig levens ervaring had, misschien had hij dan voorzichtiger geweest. Denk nog vaak aan hem........

Sent from my iPhone 4s

using Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Los van het feit of je hem draagt of niet;

Gisteravond was het programma blik op de weg: autogordel en alcohol

1 de auto gordel niet dragen bij een ongeval met letsel kan er toe bij dragen dat de verzekering 25%minder uitkeerd aan het slachtoffer en dat is al bij de wet zo geregeld,ga er dan maar eens van uit als je in een rolstoel terecht komt en hulp behoevend word dan is 25% minder een hoop geld wat je mis loopt en dus uit eigen zak moet gaan betalen.

2 de alcohol was ook ff aanbod en daar word alle betaals aan het slachtoffer maar diegene die het ongeval heeft veroorzaakt door alcohol word de gehele schade door de verzekering bij hem teruggevorderd.

Dus aan ieder de keuze weet waar je mee bezig bent en onderken de gevolgen ervan als het mis gaat

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Een beter voorbeeld kon je niet vinden Pierre. Wimke was nog een jonge hond, jammer dat hij zo heeft moeten eindigen......... Tja grote mond, maar met het hart op de goede plaats. Jammer dat hij nog te weinig levens ervaring had, misschien had hij dan voorzichtiger geweest. Denk nog vaak aan hem........

Toen ik toen dat bericht toen las op het CF, dacht ik gelijk aan dit topic, en zijn reactie,maar ik vond het toen niet gepast om dat in dit of in het topic vam het ongeluk te zetten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden