Spring naar bijdragen
  • 0
Farm

Tachograaf springt direct op ''RIJDEN ZONDER KAART'' bij out of scope

Vraag

Forumleden,

Sinds een paar weken rij ik internationaal op een tankwagen

De tacho in 1 van onze auto's (VDO) verward bij een beetje bij out of scope. (Daf uit 2013)

Als het druk is bij onze standplaats moet ik soms de auto verplaatsen en gebruik ik hiervoor de out of scope

Dit is vaak vanuit de loshal naar de parkeerplaats, 500 hele meters, waarna ik naar binnen rijd en ga lossen

Wanneer ik hem op out of scope zet dan zie ik bij 1: OUT staan, wat betekend dat ie werkt

Wanneer ik vervolgens ga rijden knippert de tacho direct met melding rijden zonder kaart

ik hoorde dat onze oosterburen hier nogal problemen van konden maken, dus mijn vraag is of alles wel klopt zo

Zo ziet het er uit:

maxresdefault.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Recommended Posts

• 0

Ik zou dit even aandachtig lezen ;)

Er staat overigens veel meer nuttige info op die site.

Bron >> http://www.digitach.be <<

33. Is de Verordening n°561/2006 ook van toepassing op voertuigen die weliswaar ressorteren onder het toepassingsgebied van deze verordening, maar die (al dan niet gedeeltelijk) rijden op niet-voor-openbaar- gebruik-toegankelijke wegen?

De bepalingen, opgenomen in de Sociale Verordening (EG) n° 561/2006 moeten inderdaad nageleefd worden bij elke verplaatsing verricht  door een persoon aan het stuur van een voertuig in lege of beladen toestand en die ressorteert onder haar toepassingsgebied, maar dit enkel bij een verplaatsing over voor-openbaar-gebruik-toegankelijke wegen.

Een verplaatsing op een gesloten bedrijfsterrein valt m.a.w. buiten het toepassingsgebied, omdat deze verplaatsing normalerwijze zal gebeuren buiten een voor openbaar gebruik toegankelijke weg.

Dit impliceert dus dat de bestuurder niet verplicht is om zijn activiteiten (rijtijd, werktijd,....) te registreren, want het betreft m.a.w. een vrijgesteld vervoer. Het gebruik van de tachograaf is dus niet nodig voor deze verplaatsing en deze stelling is terecht verdedigbaar, wanneer de  bestuurder tijdens zijn dagtaak in het geheel niet op een voor openbaar gebruik toegankelijke weg dit voertuig bestuurt.

Vanaf 11 april 2007 is er evenwel een wijziging in regelgeving waarbij de mogelijkheid bestaat op basis van art 4.a van de Verordening 561/2006 dat bepaalde controle-instanties ook het rijden op bedrijfsterreinen zullen interpreteren als deel uitmakend van de dagelijkse rijtijd wanneer deze verplaatsing gebeurde afwisselend  met rijden op de openbare weg gedurende de volledige dagtaak van de chauffeur (dus tussen twee wettelijk gekwalificeerde rusttijden).

Maar wat zijn de gevolgen in de praktijk tijdens een wegcontrole voor een chauffeur die tijdens zijn dagtaak (dus tussen twee wettelijk gekwalificeerde rusttijden) zijn voertuig dat uitgerust is met een digitale tachograaf, heeft laten besturen op een buiten voor-openbaar-gebruik- toegankelijke weg door een andere persoon al dan niet tewerkgesteld door het bedrijf die het voertuig gebruikt .

De digitale tachograaf, waarmee dit voertuig is uitgerust, zal nl. altijd deze verplaatsing registreren op basis van het signaal dat via de bewegingssensor van het voertuig wordt gecapteerd en geregistreerd en bewaard wordt door de digitale tachograaf. De geregistreerde data ( in casu duur van deze verplaatsing en de afstand ervan) zullen bovendien minstens een jaar lang in het massageheugen van de digitale tachograaf bewaard blijven.

De meeste types van digitale tachografen hebben als waarschuwingsfunctie een sonorisch of visueel alarmsignaal, wanneer deze tachograaf een verplaatsing van het voertuig waarneemt zonder dat een bestuurderskaart werd ingebracht. Doch in casu heeft deze verplaatsing een vrijgesteld karakter, zodat deze bestuurder niet verplicht was om zijn bestuurderskaart te gebruiken.

Om deze in voorkomende situatie voor de bestuurder hinderlijke sonorische of visuele alarmsignalen (die in deze situatie dus onterecht worden gegeven) te neutraliseren, werd in de menuconfiguratie van de digitale tachograaf voorzien in een functie "OUT (of scope)" of "een verplaatsing buiten het toepassingsgebied van de wetgeving". Wanneer deze functie wordt geactiveerd, wordt het waarschuwingssignaal geneutraliseerd en wordt bovendien het symbool "OUT" verbonden aan de duur van deze geregistreerde verplaatsing. Door de activatie van deze functie "OUT" verliest  m.a.w. de tijdsduur van deze verplaatsing de connotatie rijtijd en wordt deze tijd geherkwalificeerd van "rijtijd" naar "tijd besteed aan andere werkzaamheden". 

Voorlopige conclusies:

1..De gegevens inzake de duur en afstand van elke verplaatsing door het voertuig worden automatisch  geregistreerd en bewaard door de digitale tachograaf;

2. Deze gegevens worden niet gealloceerd aan een persoon, omdat de bestuurderskaart in principe niet verplicht moet ingebracht worden.

Deze situatie geeft m.a.w.  aanleiding tot relatief grote rechtsonzekerheid in hoofde van de navolgende bestuurder van dit voertuig, omdat de gegevens i.v.m. verplaatsing op een niet- voor-openbaar-gebruik-toegankelijke weg bij een wegcontrole nooit zullen in overeenstemming kunnen gebracht worden met één of andere registratie op een  bestuurderskaart van één of andere bestuurder.

De moeilijkheid is m.a.w. hoe deze navolgende chauffeur  een op dat moment en per definitie argwanende controleur kan overtuigen dat :

1.de activatie “Out of scope” hoe dan ook terecht was en

2. wie de chauffeur was die op dat moment de bewuste verplaatsing heeft uitgevoerd.

Een aantal argumenten zouden evenwel kunnen ontwikkeld worden om toe te laten dat een chauffeur langs de weg de controleur overtuigt, zodat de chauffeur niet onnodig veel tijd verliest en de controleprocedure onnodig wordt bemoeilijkt:

1.      de chauffeur wijst de controleur op het feit dat omwille van de korte duur en afstand van deze "anonieme" verplaatsing rekening moet gehouden worden met deze parameters om te laten afleiden dat deze verplaatsing noodzakelijkerwijze wel op een bedrijfsterrein moest uitgevoerd zijn voor bijvoorbeeld laad-en losopdrachten of onderhoudsopdrachten en het tijdstip van deze verplaatsing komt min of meer overeen met b.v. een afgetekende laad- of losbon; bovendien kan de print out van deze verplaatsing, die altijd door de digitale tachograaf wordt geregistreerd, afgetekend worden door de persoon die deze verplaatsing heeft uitgevoerd  en vermeldt hij zijn naam, voornaam en handtekening (en contactreferenties, indien mogelijk.)”

2.      Of de magazijnier van het laad- of losadres of de technicus van het bedrijf heeft toch zijn persoonlijke bestuurderskaart ingebracht ( als hij toch een bestuurderskaart heeft); Als de bestuurder een persoon betreft die tewerkgesteld is door een ander bedrijf zou idealiter vooraf ook de lock-in en achteraf de lock-out functie door een bedrijfskaart van dit bedrijf moeten worden gebruikt.

3.    Of het bedrijfsterrein heeft een intern badging systeem voor in –en uitgang (of een laadbonaftekening door de magazijnier of een aftekening voor onderhoudsopdracht ) en de printings van dit losadres zijn als mogelijk overtuigingsstuk met de chauffeur  meegegeven .bovendien kan de print out van deze verplaatsing, die altijd door de digitale tachograaf wordt geregistreerd, afgetekend worden door de persoon die deze verplaatsing heeft uitgevoerd  en vermeldt hij zijn naam, voornaam en handtekening (en contactreferenties, indien mogelijk.)”

Of deze argumenten hard te maken zijn voor de rechtbank is een andere vraag en behoort inderdaad enkel tot de bevoegdheid van de rechtbanken die hun oordeel (vonnis of arrest) baseren op de concrete en feitelijke vaststellingen van de verbalisanten op het moment dat het voertuig wordt staande gehouden voor een controle langs de weg).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
Citaat

Door de activatie van deze functie "OUT" verliest  m.a.w. de tijdsduur van deze verplaatsing de connotatie rijtijd en wordt deze tijd geherkwalificeerd van "rijtijd" naar "tijd besteed aan andere werkzaamheden". 

Als je dus de pas er in laat zitten en de tacho op Out of Scope zet, kan de rijtijd die op niet openbare weg gemaakt wordt later gebruikt worden als je die dag zoveel mogelijk rijtijd nodig hebt.

Al de gemaakte uren worden immers verantwoord! Vooral met een ouder type tacho is dit een uitkomst, als je met een nieuwe tacho goed oplet kan het minuten schelen per stop.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0

Door de activatie van deze functie "OUT" verliest  m.a.w. de tijdsduur van deze verplaatsing de connotatie rijtijd en wordt deze tijd geherkwalificeerd van "rijtijd" naar "tijd besteed aan andere werkzaamheden". 

Als je dus de pas er in laat zitten en de tacho op Out of Scope zet

Out of scope altijd zonder pas volgens mij henk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0

Vanmorgen nog eens gekeken hoe het zit:

De auto heb ik op vrijdag zelf op Out of Scipe gezet. Afgelopen weekend hebben er diverse 'bewegingen' plaatsgehad en stond de tachograaf vanochtend op 'rijden zonder kaart'

Met OK deze melding weggedrukt en daarna de tachograaf van Out of Scope gehaald.

Er zijn ondanks de melding 'rijden zonder kaart' geen nieuwe vermeldingen op de uitdraai bijgezet.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
19 uur geleden zei josimo:

wat win je ermee?.... ja hooguit 3 minuten rijtijd om te rangeren

- werkelijk genoten pauze wegschrijven op de kaart zonder naar en van de auto te hoeven lopen.

(als iemand begint met rangeren + la en daarin wacht(koffie)tijd heeft ;)

Zoals ik gisteravond. :D

Auto op OoS gezet, naar dock gereden. Overigens, bij deze (versie?) van de VDO tacho kon ik de melding 'kaart' niet wegdrukken met OK.

Heb het bedje gekozen en pas erin gestopt en manueel mijn activiteiten verantwoord.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0

De oude tacho's blijven inderdaad aangeven dat je zonder kaart rijd de nieuwe niet, die geeft onder het rijden ook gewoon aan dat je rijd en als je stilstaat staat er "OUT".

In mijn TGA bj. 2006 staat "rijden zonder kaart" en is lampje "T" op dash aan.

In mijn Crafter bj. 2008 staat "Rijden zonder kaart" en is het lampje "T" op dash uit.

In de TGL bj. 2014 staat er of "OUT" of het stuurtje dat je rijdt en is het lampje "T" op het dash uit. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0
Op 11-3-2018 om 20:31 zei josimo:

Dan ben je wel erg triest bezig......wat win je ermee?.... ja hooguit 3 minuten rijtijd om te rangeren

Arbeidstijd voornamelijk, als het lossen ruim een halfuur duurt en ik zeg tegen de collega voor mij ''ga maar lekker naar huis, ik maak het wel af en zet hem weg'' is hij ook weer blij

Hij neemt zijn pas en drukt hem op out of scope, ik laat mijn pas in mijn auto zitten

Officieel zal ik wel pasje in beide auto's moeten doen, maar wie doet dat nou in zo'n situatie

Meestal rij ik zijn auto eerst naar buiten, sluit ik mijn auto aan om te lossen en begint ie, vervolgens rij ik zijn auto weg op out of scope

Voor al die handelingen ook nog pasje wisselen is tergend langzaam met die oude tacho's

Op 11-3-2018 om 19:32 zei Doornekamp33:

Je kan gewoon out of scope rijden, alleen hoor je dat de volgende keer dat je je pas er in doet netjes te verantwoorden door handmatige invoer.

(We weten allemaal dat we dat niet doen)emoji848.pngemoji848.png

:p

Op 11-3-2018 om 15:54 zei opa bert:

Als je de melding  "rijden zonder pas" weg drukt  voordat jou pas erin gaat is er niks aan de hand , en komt de melding ook niet op jou kaart te staan .

Out of scope is idd alleen bedoeld om op eigen terrein de auto te verzetten , als de chauffeur er niet bij is ,  ook als de auto bij de klant staat is dat eigen terrein , het is niet zo als 'n collega het mij uit legde . Wij hadden toen koppelwerk in D , hij beweerde dat het koppelen out  of scope kon , dat is dus niet waar , hij wou het volgende doen : aankomen bij de klant , pas eruit , tacho op out , vervolgens koppelen en de pas weer erin ,en verder met de rit . Dat mag dus niet .

Dit doen wij ook niet, enkel bij einde rit (bij de klant op het terrein) doen wij dit wel eens om elkaar te helpen

Wij lossen overigens altijd op dezelfde fabriek in nederland....

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden