[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Klikspaan jij ja of nee?


Recommended Posts

  • Forumlid

Vandaag iets vreemds meegemaakt.

Gewoon achter de balie op een tankstation sta ik mijn vak uit te oefenen. Het is druk, terrein vol met tankers, de shop vol met mensen die iets te snoepen, eten of drinken lopen te zoeken. Tussen al die mensen loopt er een groepje Roemenen of Bulgaren, soms roepen ze iets tegen elkaar en wanneer er eindelijk eentje komt afrekenen bij me sluiten zijn collega's/vrienden bij hem aan in de rij.

Tegen mij spreken ze een soort gebroken Duits. Wanneer ik zowat de laatste in de rij aan het helpen ben vraag ik waar ze vandaan komen. Frankfurt is het antwoord. Enfin de volgende mensen willen ook afrekenen en ik zie heel die groep Bulgaren of Roemenen naar buiten gaan.

Tot mijn grote verbazing klimmen die allemaal ( 8 mannen) in de cabine van een oude aftandse Mercedes-vrachtwagen. Vier achterin het slaapgedeelte en de andere vier op de voorste stoelen. De chauffeur kan amper zijn armen bewegen met zoveel vlees naast hem.

De truck rijdt waggelende het terrein af...en ik bedenk me: dit kan echt niet! Als die mannen nu een ongeluk krijgen is het leed niet te overzien in hun cabine, maar hoe kan die chauffeur nu goed sturen met zo weinig bewegingsvrijheid?

Dan besluit ik klikspaan te gaan spelen en ik bel de politie en vertel wat er zojuist bij ons op het terrein vertrokken is. De agente aan de lijn maakt er gelijk een melding van terwijl ze me vanalles vraagt.

Deed ik nu goed of deed ik nu fout? Eigenlijk zijn het totaal mijn zaken niet wat mensen onderweg doen. Eigenlijk gun ik die mannen ook geen boete, die niet mals zal zijn bij controle. En toch belde ik....wat zou jij doen in mijn geval?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik vind dat je terecht hebt gehandeld.

Ze brengen niet alleen zichzelf in gevaar maar ook anderen.

Daarmee is wat mij betreft een grens overschreden.

Je vergeeft jezelf nooit als je volgende dag in de krant leest dat ze een ongeluk veroorzaakt hebben waarbij onschuldige slachtoffers zijn gevallen.:o

Ik ben absoluut niet voor "verklikken" maar dit soort dingen kan gewoon niet.

Ik denk ook wel dat die Bulgaren of wat dan ook, je ook wel dankbaar zullen zijn als hun baas voortaan een busje voor ze huurt :ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

je doet er heel goed aan didi.

het "probleem" is alleen de samenleving waarin je woont.

wie of wat het waren doet niet terzaken. in dit geval waren het bulgaren, en kan je op "steun" rekenen, waren het nederlanders, dan zou jij het "gedaan" hebben.

ik heb het/de verschillen door de jaren wel leren kennen. maar de "nederlandse" mentaliteit is wel zo verandert, dat afkomst bepaald of goed of slecht word bepaald word door afkomst.:mad:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

ik denk dat je er goed aan hebt gedaan . stel je voor ze rijden de parking af ,enkele kilometers verder een ongeluk . je hoort dat op radio , televisie .

je had de kans om ze tegen te houden en niet gedaan . hoe zou je u dan voelen ??? verkeersveiligheid gaat toch voor op alles of niet soms?:ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wees gerust JE HEBT DE ENIG JUISTE BESLISSING gemaakt!!!

Zeker weten.

Zo heb ik een aantal weken geleden met 112 gebeld (en doorverbonden met Driebergen) toen een Oostblokker slechts 65 a 70 reed, niet echt recht koers houdende ... over de A2.

Vermoedelijk zo te zien was die chauffeur dood en doodop ... vermoeid dus.

Wel of niet bellen heb ik me toen ook afgevraagd?

Ik ben hem - begrensd op 81 km/uur - wel voorbij gegaan ... want zijn rijgedrag??? Hm, .... nee daar bleef ik liever niet achter.

Ik heb dus WEL gebeld ... en dat was maar goed ook. Ze hebben er gelijk een auto op afgestuurd omdat er een aantal kilometer verderop de A2 WEGWERKZAAMHEDEN plaatsvonden en er dus ook een aantal rijstroken waren afgesloten.

Je vraagt je wel af ... voordat je belt ... 'klikken of niet ... '

Ja, dat is waar ..... maar het gaat wel om de verkeersveiligheid en de veiligheid van in mijn geval de OostEuropse chauffeur die zijn ogen niet meer kon openhouden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

In beide gevallen hierboven is het zeer terecht dat de politie is gebeld!

Toevallig zaterdag nog zo'n overweging gemaakt. Bij Muiden langs de A1 stond een oostblokker met een vrachwagen in heel erbarmelijke staat: velgen remschijven etc behoorlijk roestig. Toen toch maar niet gebeld, dit is iets wat er bij routinecontroles maar uitgepikt moet worden. Bovendien ging het hier niet direct om een gevaarlijke gedraging in het verkeer.

Of denken jullie hier anders over?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
In beide gevallen hierboven is het zeer terecht dat de politie is gebeld!

Toevallig zaterdag nog zo'n overweging gemaakt. Bij Muiden langs de A1 stond een oostblokker met een vrachwagen in heel erbarmelijke staat: velgen remschijven etc behoorlijk roestig. Toen toch maar niet gebeld, dit is iets wat er bij routinecontroles maar uitgepikt moet worden. Bovendien ging het hier niet direct om een gevaarlijke gedraging in het verkeer.

Of denken jullie hier anders over?

Meestal zit je bij je eerste ingeving op het juiste spoor ... misschien had je dus beter wel kunnen bellen.

En hoeveel routine controles zijn er eigenlijk?

Als je het hebt over de routine controles bij een bedrijf (garage) kan dat slechts 1x per jaar zijn ... of 2x per jaar (kleine beurt / grote beurt) en bij hoeveel bedrijven OOK in Nederland is het niet zo dat je auto in de garage heeft gestaan en dat ze er naar hebben gekeken ... 'ja letterlijk dus' Gekeken maar niks aangedaan!

'ts maar net hoe hard die monteurs willen werken ... en/of welke beperkingen de werkgever ze oplegt want zeker in deze tijd mag het allemaal niet teveel kosten = onderhoud!

Zie je dus een echt gevaarlijke toestand = met de politie bellen kan dan m.i. zeer zeker geen kwaad. Laat zij maar bepalen of ze op je melding reageren of niet ...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ja Marnix, daar denk ik anders over. Gelijk aangeven die handel. Ten eerste is het een gevaar voor de medeweggebruikers en ten tweede kan je dit als oneerlijke concurrentie zien. Wij moeten immers jaarlijks voor de APK-keuring (is trouwens oke) en hebben - door de auto's in goede staat te houden - hogere kosten. Hoorde trouwens dat bij bepaalde bedrijven (juist ja, de prijsvechters) het onderhoud van de voertuigen hard achteruit holt.:mad:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

klikken of niet,ik heb vorig jaar ook een keer de politie gebeld,omdat er zo'n mafkees,een nederlandse chauffeur met een bakwagentje voor mij reed,waarvan aan de achterkant alleen het linkerbreedtelicht en het rechterbovenlampje op de bak het deden,en hij reed zo in het donker de A67 op richting Eindhoven,ik heb nog geprobeerd met lichtsignalen en via het bakkie te waarschuwen,maar geen reactie,toen maar politie gebeld,en die hebben hem wel van de weg gehaald,ben er zolang achterblijven rijden,tot ze hem van de weg hadden,ben doorgereden,maar heb naderhand nog wel een telefoontje gehad,van de politie die mij bedankte,voor het telefoontje en de melding.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Weet je wat alleen zo jammer is, je hoort er achteraf niks meer van. Ik wil weten wat er dan gebeurd is. Heb ook al meerdere keren politie gebeld. De laatste keer omdat er op de A7 bij Purmerend kinderen over de snelweg aan het rennen waren(!!) Helemaal geflipt die kinderen. Heb meteen de politie gebeld, wordt je eerst 3x doorverbonden(ik reed al bij Zaandam toen ik iemand aan de lijn had) Nooit meer iets over gehoord.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind dat je de juiste keuze gemaakt hebt Didi.

Overigens vind ik het te ver gaan om te bellen voor een paar roestige velgen of remschijven.

Chauffeurs mogen dan soms technisch zijn, we zijn geen APK keurmeesters of chefmonteurs en missen de daadwerkelijke expertise om te mogen oordelen.

Ik heb onlangs ook getwijfeld om te gaan bellen, niet zozeer naar de Politie, of Gendramerie in dit geval, maar naar de werkgever van 2 chauffeurs van een bekend koeltransportbedrijf uit Waddinxveen en Breda.

Deze chauffeurs waren samen op een auto en afgelost in Senas (F) zodat hun auto gelost en geladen kon worden door een afloschauffeur en zij hun 9 uur rust konden maken en daarna weer dubbelbemand terug te gaan naar Nederland.

Ik trof deze chauffeurs net na het middageten in het restaurant, waar ze met nog een paar collega's lekker aan de wijn zaten.

Op zich is daar niks mis mee, maar na de wijn werd het hangen aan de bar waar ook nog eens de nodige wijn en Calvados werd genuttigd.

Ze zouden om 22.30 weer mogen rijden, maar om 18 uur was 1 van 2en al niet meer in staat om een sms te beantwoorden en had al een fles wijn leeg aan de bar, zijn collega was welliswaar beter bij z'n positieven, maar die was hard op weg een fles Calvados leeg te maken.

De man die aan de wijn zat is om 19.30 waggelend naar zijn bed gegaan, ze hadden daar overigens een hotelkamer, en de 2e man is gewoon wakker gebleven totdat ze vetrokken.

Ondertussen had hij al een fles Calvados leeg gemaakt en de inmiddels gearriveerde voorlaadchauffeur, die hun wagen had geladen gaf aan dat hij er moeite mee had hun zo te laten vetrekken.

Ik heb me ook in deze discussie gemengd en zat in dubio of ik dit moest laten gebeuren.

Ik heb uiteindelijk niets gedaan, maar heb daar wel spijt van achteraf.

Als er met deze mensen iets gebeurd was, waren hun slachtoffers, zij zelf, maar ook de voorlaadchauffeur voor lange tijd getekend.

Mocht dit weer eens voorkomen, zal ik zeker dat bedrijf bellen en proberen dat een halt toe te roepen.

Dus niet achteraf, maar op dat zelfde moment, voordat ze gaan rijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Zie je dus een echt gevaarlijke toestand = met de politie bellen kan dan m.i. zeer zeker geen kwaad. Laat zij maar bepalen of ze op je melding reageren of niet ...

Dank je voor het meedenken! In dit geval was de uiterlijk slechte staat (net) geen bewijs dat het remsysteem niet functioneert. Echt gevaar was dus niet aangetoond.

Wij moeten immers jaarlijks voor de APK-keuring (is trouwens oke) en hebben - door de auto's in goede staat te houden - hogere kosten. Hoorde trouwens dat bij bepaalde bedrijven (juist ja, de prijsvechters) het onderhoud van de voertuigen hard achteruit holt.:mad:

Dit was inderdaad ook iets wat ik bedacht. Met goedkope chauffeurs en slecht onderhouden auto's kun je het prijsgevecht wel aan!

Dat het onderhoud achteruit gaat is wel zorgelijk. Het verschrikkelijke ongeluk in Duitsland komt dan weer boven. Een zware vrachtwagen reed een heuvel af rechtdoor een winkel binnen door defecte remmen. Een jaartje terug of zo. De eigenaar van het voertuig is daar toen wel voor vervolgd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat het onderhoud achteruit gaat is wel zorgelijk. Het verschrikkelijke ongeluk in Duitsland komt dan weer boven. Een zware vrachtwagen reed een heuvel af rechtdoor een winkel binnen door defecte remmen. Een jaartje terug of zo. De eigenaar van het voertuig is daar toen wel voor vervolgd.

euh neem aan dat je die DUITSE chauffeur bedoelt in kerkrade ligt weliswaar tegen duitsland aan maar is toch nog echt nederland!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kerkraads dialect is meer duits dan nederlands, dat zegt toch genoeg... :cool:

p.s. ik vergeet nog steeds het feit dat ik sinds 2 weken in Kerkrade werk... :o

euh rij je nu bij je buurman dan toevallig/??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Vandaag ook weer wat tegen gekomen wat ik totaal onmenselijk vind:

Vanmiddag in een parkeer garage bij een supermarkt. In een auto: een kind van een jaar of 3, een baby en een pup. Helemaal alleen zonder enige vorm van toezicht. Daar kwam ook nog is bij kijken dat het kind de pup als pop zag en hem aan zijn kop optilde (de nek omklemd met der handjes)

Maar even in de winkel gemeld dat ze daar eens wat aan gaan doen. Stond te dubben politie bellen of het doorgeven in de supermarkt. Toen ik terug kwam was de auto weg (had de bestuurder niet graag tegengekomen).

Wat hadden jullie gedaan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Vandaag ook weer wat tegen gekomen wat ik totaal onmenselijk vind:

Vanmiddag in een parkeer garage bij een supermarkt. In een auto: een kind van een jaar of 3, een baby en een pup. Helemaal alleen zonder enige vorm van toezicht. Daar kwam ook nog is bij kijken dat het kind de pup als pop zag en hem aan zijn kop optilde (de nek omklemd met der handjes)

Maar even in de winkel gemeld dat ze daar eens wat aan gaan doen. Stond te dubben politie bellen of het doorgeven in de supermarkt. Toen ik terug kwam was de auto weg (had de bestuurder niet graag tegengekomen).

Wat hadden jullie gedaan?

Wachten op de bestuurder en die even streng toegesproken:p Politie heeft het toch veel te druk met "belangrijke" zaken. Zoals snelheidscontroles scootercontroles enz. Mijn moeder had een keer een winkeldief aangehouden die een aardig bedragje aan geuren achterover gedrukt had. Politie had op dat moment ook druk met belangrijkere zaken zoals oom agent tegen mijn moeder zei...:p
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Wachten op de bestuurder en die even streng toegesproken:p

Ja ja en dan een dreun op je voorgevel krijgen , je hoeft tegenwoordig echt niet stoer te doen om klappies te krijgen ......soms is het verstandiger om je er niet mee te bemoeien maar bel wel de politie (al hoe druk die het ook heeft) op dat moment heb jij het gemeld !!

Ik zie 's nachts ook wel eens dingen onderweg die niet door de beugel kunnen maar 112 staat voorgeprogrameerd dus even een belletje en ik heb mijn plicht gedaan !!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden