[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

chauffeursverhalen gevraagd


groupageline-hbtransport

Vraag

  • Forumlid

Geachte chauffeurs en vervoerders,

“Wie verre reizen doet kan veel verhalen”.

Deze spreuk hoor ik mijn vader nog zeggen.

Net na de oorlog waren ze met een vrachie naar Tsjecho-Slowakije en heeft toen drie weken

ingesneeuwd gestaan, en schreef toen het enigste briefje in z,n leven aan mijn moeder

met de woorden “ Marie, ben ingesneeuwd, maak het goed. Jan. “

Naar aanleiding van deze spreuk, zouden we chauffeurs en vervoerders willen oproepen om

hun verhalen te willen vertellen, die u onderweg of via kantoor heeft meegemaakt.

Heb zelf (en nog wel) onderweg gezeten en hoor(de) vaak sterke verhalen

(Sommige wel een beetje overtrokken, naar mijn mening) en las een paar van deze verhalen

op Internet over hollandertje pesten (aangehouden door BAG) en iemand die drugs smokkelde,

zonder dat het hij het zelf wist (waarschuwing voor iedereen.) een ander verhaal was van iemand

die door “z’n vriend “ geholpen zou worden om eigen rijder te worden en hem uiteindelijk van een

hoop geld afhandig gemaakt heeft.

Aan de hand hiervan ben ik op het idee gekomen, om hier een verzameling van te maken en

bij voldoende belangstelling en inzendingen met uw…verhalen, in boekvorm uit te geven

Het gaat om allerlei verhalen die u echt heeft meegemaakt of dit nu leuke, ontroerende of trieste

verhalen zijn , maakt niet uit, als het maar iets bijzonders of apart is. Bijvoorbeeld:

U bent ten onrechte behandeld door politie, werkgever, of collega in binnen of buitenland.

Heeft u (ten onrechte / of niet ) vastgezeten, wat heeft u daar meegemaakt.

Heeft u trieste dingen meegemaakt / ongelukken die slecht of juist weer goed afgelopen zijn. Of juiste

leuke en geinige belevenissen beleefd, en is alles wel of niet?? weer op z,n pootjes terecht gekomen.

Voorbeeldje.!

Vroeger reden we naar Frankrijk en moesten toen nog over de oude weg (met die rode lampjes allemaal,

( weet u het nog ?) via België naar “ Risquan-toutes “om vrij te maken en door Gent deden we altijd een

bakkie in de “vriendenkring” Er was een chauffeur bij, die was niet zo goed van zicht en had heeele

dikke brillenglazen. ( Hij kon geen kraai op de motorkap zien zitten ) Op een keer ging hij daar naar

bed en toen hij sliep had iemand het idee om zijn bril weg te halen.

Afin, even later……Nero, Nero, BRAND, BRAND !!! De rest laat zich raden.

We willen niet alleen chauffeursverhalen, (ook van de oude garde graag.) maar ook de vervoerders,

bevrachters of vertegenwoordigers oproepen hun verhaal te doen, want uit ervaring weet ik dat je de

gekste dingen kan meemaken ten aanzien van klanten, chauffeurs, collega-vervoerders, politie,

of vreemde beslissingen van ambtenaren noem maar op. Alles kan men (anoniem) kwijt.

Leuk zou het zijn als er mensen zijn die nog leuke oude foto’s uit de oude doos mee zouden willen

sturen en kunnen hiermee ook een leukere indeling maken. Misschien heeft er iemand nog wel

een leuk idee omtrent inhoud, of noem maar op. Alle suggessties worden bekeken.

Zo krijgen we een leuke mix, en van alles wat.

We vermelden bij de verhalen van de chauffeurs alleen de voornamen, en passen

misschien zonodig kleine wijzigingen toe ten aanzien van taalgebruik, zinsopmaak

en spelling. Voor de vervoerders geven we alleen de initialen op, of op verzoek

een gefingeerde naam. Ook maken we een keuze welke verhalen wel of niet geplaatst

of ingekort worden.

Geef dit initiatief zoveel mogelijk door aan collega chauffeurs en vervoerders.

We houden u via de site op de hoogte

Stuur uw -getypte- verhalen naar : info@groupageline.com

faxen kan ook 0252-344..207 of per post naar:

H.Berbee

Duinschooten 30-B22

2211ZC Noordwijkerhout

T/ 06-53.3618.44

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Vroeger en nu kun je niet vergelijken

Kijk alleen maar is naar de auto

Tussen de 400 en 600 pk is nu normaal

Ben nog met 180 pk naar Sofia geweest

Je mocht is de meeste Oostblok landen niet harder als 70 km per uur

Dat we op TIR rijden Dat weten de meeste jonge chauffeurs niet meer wat het is

Pak alleen de grenzen maar is

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Dat we op TIR rijden Dat weten de meeste jonge chauffeurs niet meer wat het is

Pak alleen de grenzen maar is

Huub

Ik weet best wat TIR is. Dat is het avatar van Herman;)

Maar serieus, wel geleerd bij de module administratie van het chauffeursdiploma.

Daarna nooit meer wat mee gedaan.

De vraagsteller is wel op zoek naar verhalen van oudgedienden, dus ga er eens voor zitten Huub!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Vroeger en nu kun je niet vergelijken

Kijk alleen maar is naar de auto

Tussen de 400 en 600 pk is nu normaal

Ben nog met 180 pk naar Sofia geweest

Je mocht is de meeste Oostblok landen niet harder als 70 km per uur

Dat we op TIR rijden Dat weten de meeste jonge chauffeurs niet meer wat het is

Pak alleen de grenzen maar is

Huub

Oude en nieuwe verhalen, het maakt niet uit, het gaat om de mix..Van alles wat

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Dat is ongeveer het zelfde als T.2. of T.1.

Zal nog wel bij verschilende chauffeurs bekent zijn.

Huub

TIR-carnet

Als goederen worden vervoerd naar een land buiten de EU of over het grondgebied van een niet-EU of EVA-land naar een ander EU-land, kan gebruik worden gemaakt van een TIR-carnet. TIR is een afkorting van: Transport International de Marchandises par la Route.

T1- en T2-documenten

Bij het vrachtvervoer wordt rekening gehouden met het vervoer binnen de EU (communautair vervoer). Dit vervoer vindt plaats onder dekking van het T-document van en naar een EU-land, waarbij Zwitserland als transitland onder dekking van het T-document optreedt.

Er wordt onderscheid gemaakt tussen T-1 en T-2 goederen.

Het vervoer van goederen uit derde landen (niet vrijgemaakte goederen) gaat onder begeleiding van het T1-document. Dit zijn voorgeschreven formulieren uit het Enig Document.

Het T2-document wordt gebruikt om aan te tonen dat goederen zich in het vrije verkeer van de EU bevinden. Hiervoor kunnen de voorgeschreven formulieren van het Enig Document worden gebruikt, maar ook een aantekening op een door de douane geviseerd transportbescheid is voldoende.

enne Huub bij verschillende chauffeurs nog wel bekend zijn????? Klinkt alsof het aan t uitsterven is of zo

Bron: EVD.NL

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

TIR is als je buiten de EEG komt. En voor iedere grens een kopietje.

Toen ik voor Stage Co reed uit Belgie hadden we ook TIR, was gewoon de vrachtbrief voor dat podium, het ging natuurlijk ook naar scandinavie enz, wat toen? geen eeg was.

Blij dat ik nooit meer de grens over ga. Lekker binnenland:D.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
TIR is als je buiten de EEG komt. En voor iedere grens een kopietje.

Toen ik voor Stage Co reed uit Belgie hadden we ook TIR, was gewoon de vrachtbrief voor dat podium, het ging natuurlijk ook naar scandinavie enz, wat toen? geen eeg was.

Blij dat ik nooit meer de grens over ga. Lekker binnenland:D.

da deeenk nie,dat podium zal wel op een A.T.A carnet(admission temporaire)vervoerd zijn,je vertrekt dan in b.v Belgie en liet bij iedere grens een"volet"(pagina) afstempelen.

Na een tournee in verschillende landen kwam je weer terug in het land van vertrek(Belgie),zodat je niet bij iedere grens invoerrecht hoefde te betalen.

Dit ATA carnet is overigens niet alleen in de EEG geldig maar in alle landen die deze overeenkomst ondertekent hebben.

Een vrachtbrief was het zeker niet,als je dat carnet niet correct had aangezuiverd of kwijt was draaide je baas op voor de invoerrechten.

Het carnet T.I.R. was wel bestemd voor de export,als je een podium laadt in Belgie dat verkocht is aan een vent in Rusland gaat dat op carnet TIR.

Het doc T1/T2 kwam in 1971 of 1972 in werking,voor die tijd gingen we ook van Nederland naar Italie of Frankrijk op een TIR carnet.

De volledige omschrijving van T.I.R.is overigens:

accord relative [/i]au Transport International des marchandises par la Route

helaas rijden wij hier tegenwoordig ook "binnenland".:(:(...verenigd Europa,:zegtniets::zegtniets:,,,,weg grenzen,weg bakkie doen,weg doorzakken met collega,s,biertjebiertjebiertjebiertjebiertjeweg smoesjes naar de planner:het loopt tegen met vrijmaken.

u.s.w/u.s.w.enz/enz:D:D:D:D:D:banaan::banaan::banaan::banaan:

Groeten Peter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
leuk initiatief!!maar er zijn hier al paar polls met verhalen over vroeger,ff de schrijver(s) aan"roepen" en vragen of je deze mag gebruiken??:ja::ja::bey:

gr jc

STEL:topicstarter gaat dit in boekvorm uitgeven of verfilmen en het wordt een bestseller???????:p

MIJN VRAAG: wat brengt t mij op????:D:D:D:D

Groeten Peter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ja, een carnet, inderdaad.

Allemaal zo lang geleden.

En wel jammer dat de grenzen weg zijn. Menig goed avondje gehad.

Maar ook nogal eens teveel gedronken in bv. Burgos op vrijdag en te laat, lees zat, om op tijd in Irun nog papieren te maken:D:D.

Ach, was vrijgezel, maakte allemaal niet veel uit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
weg grenzen,weg bakkie doen,weg doorzakken met collega,s,biertjebiertjebiertjebiertjebiertjeweg smoesjes naar de planner:het loopt tegen met vrijmaken.

u.s.w/u.s.w.enz/enz:D:D:D:D:D:banaan::banaan::banaan::banaan:

Groeten Peter

En wel jammer dat de grenzen weg zijn. Menig goed avondje gehad.

Maar ook nogal eens teveel gedronken in bv. Burgos op vrijdag en te laat, lees zat, om op tijd in Irun nog papieren te maken:D:D.

:D:D:D:D:D:D:D leuke tijd...gewoon grenzen weer dichtgooien LOL, mobieltjes in de prullenbak, volgsysteem uitschakelen en begrenzer dr weer af :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
leuk initiatief!!maar er zijn hier al paar polls met verhalen over vroeger,ff de schrijver(s) aan"roepen" en vragen of je deze mag gebruiken??:ja::ja::bey:

gr jc

Hoi JC

en waar haal ik die schrijvers dan vandaan?

Ik krijg nu hele discussies over t1/t2 en Tir, wat niet mijn opzet is.

met vr groet henk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Eeuwige roem en faam.

Geld is zo tijdelijk......:p:D:D

Het behoort tot de mooie compensaties van het leven dat niemand oprecht kan proberen een ander te helpen zonder zichzelf te helpen. (Is niet van mijzelf, maar zag die spreuk ergens, maar zit natuurlijk wel een kern van waarheid in.)

groet henk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Kan handig zijn .... maar er zitten hier toch best wel mensen met eigen website's of blogs, die kunnen toch wel een mooi verhaal naar hem toesturen per pb of email?

Iedereen moet toch wel een mooi verhaal hebben?

Willekeurige verhalen ... of als je goed kunt schrijven en 'vroeger' hebt meegemaakt en 'nu' dan kun je misschien wel iets schrijven over de tegenstellingen van toen en nu.

'ts maar een idee.

Huub ... heb jij nou niet een mooi verhaal?

En als je zelf niet zo goed het op papier kunt zetten ... dan kan wellicht iemand anders het voor jouw opschrijven. Gewoon een goedlopend verhaal, daar moet je er toch talloze van hebben?

Kitty, jij schrijft toch al een column voor een transportmagazine? Zit daar niet iets tussen wat in boekvorm zou mogen worden uitgegeven. Hoe bevalt transport je, hoe wordt er tegen je aangekeken als teamdriver ... wordt jij wel serieus genomen of ben je toch de vrouw van.

Voor de vrouwelijke solo-rijders ... hoe ben je in het transport terecht gekomen ... hoe keek men in het begin tegen je aan .. en nu ... is er iets over de laatste zeg 10 jaar veranderd?

Wie was de eerste vrouwelijke chauffeur hier in Nederland ... leeft ze nog? Kunnen we haar gaan opzoeken voor een mooi verhaal???

Voor diegenen die in het eigen familie bedrijf werken ... wat is het verschil tussen toen je zeg Opa het bedrijf begon en nu ... ?

Voor mensen die zelf van buiten het transport komen ... wat zag je er in, waarom ben je overgestapt ... is het werkelijk zo als je had gedacht?

Waar heb je je opleiding gevolgd, we weten allemaal dat die vrij prijzig is ... etcetcetc

We zouden ook een verhaal kunnen opnemen van een rij-instructeur ... ook in hun branche moet er toch het een en ander zijn veranderd over de jaren heen ... qua lesgeven en examens?

Een planner ... transporteigenaar ... zien zij veranderingen en zijn die goed of ... ?

Wellicht hebben die ook goede verhalen over een chauffeur onderweg die tijdelijk van de kaart leek te zijn verdwenen of zo?

Minder leuke verhalen ... problemen in het buitenland ... rotzooi in je lading en je hebt er niets mee te maken. Helaas zijn hier ook genoeg verhalen over te vertellen ... boeken vol kunnen en zijn hierover geschreven.

Ik bedoel er moeten leuke en interessante verhalen genoeg zijn toch???

Talloze. En als je ze zelf niet goed op papier kunt krijgen dan kunnen wij daar als chauffeursforum zijnde elkaar toch mee helpen???

Misschien kan iemand zelfs een toekomstvisie schrijven ... hoe zal het transport eruit zien in zeg 2050? Hoe ziet het materiaal er dan uit ... rijden er nog veel vrachtwagens over de weg of wordt er meer per binnenvaart en het spoor vervoerd? ... welke nationaliteit hebben de meeste chauffeurs in 2050 ... maw is het dan internationaal gezien afgelopen voor den Hollander???

Dan stoppen we een van de boeken in een metalen kist en begraven die ... graven hem weer op in 2051 ...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Ik weet niet of dit een grapje is maar....

Tir staat voor " Transport International des Marchandises par la routier."

ieder die tegenwoordig zijn rijbewijs haald die leerd wat het is-inhoud-betekend. dus ik weet het ook wel vandaar ook wel de smilies. was meer door de opmerking van huub.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

als ik die ellenlange posten van jou soms zie,omdat je alles probeerd uit te leggen, angelique lijkt het me sterk dat jij niet ook een verhaal kan doneren:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Wie was de eerste vrouwelijke chauffeur hier in Nederland ... leeft ze nog? Kunnen we haar gaan opzoeken voor een mooi verhaal???

.

Toen ik als broekie in1969 begon op Italie reed er al een Nederlandse rond daar.

Zij werkte bij de fa"Piet van Diemen"uit (geloof ik)Amstelveen.

Later is ze nog naar Vitesse gegaan,hoe het haar nu gaat weet ik niet.

Haar naam is Gerda en Toon Kortooms heeft haar biografie nog geschreven ,dat boek heet:

Gerda,een stuk onderweg.

http://boeken.marktplaats.nl/streekboeken-en-streekromans/340111969-kortooms-gerda-een-stuk-onderweg.html

Groeten Peter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Toen ik als broekie in1969 begon op Italie reed er al een Nederlandse rond daar.

Zij werkte bij de fa"Piet van Diemen"uit (geloof ik)Amstelveen.

Later is ze nog naar Vitesse gegaan,hoe het haar nu gaat weet ik niet.

Haar naam is Gerda en Toon Kortooms heeft haar biografie nog geschreven ,dat boek heet:

Gerda,een stuk onderweg.

http://boeken.marktplaats.nl/streekboeken-en-streekromans/340111969-kortooms-gerda-een-stuk-onderweg.html

Groeten Peter

Heb het boek gelezen. Goed boek. Voor zover ik weet heeft ze zelf alles op papier gezet en heeft Toon het zo bewerkt dat het prettig te lezen was. En het leest zeer prettig.

Had net zo goed "Gerda, een vrouw met balle" kunnen heten. :ok:

mvg Eric :bey:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
als ik die ellenlange posten van jou soms zie,omdat je alles probeerd uit te leggen, angelique lijkt het me sterk dat jij niet ook een verhaal kan doneren:D

en ik denk dat de mensen die er behoefte aan hebben zelf wel contact opnemen zonder met naam genoemd te moeten worden.........:stom:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden