[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Eerst ervaring opdoen met C of CE er gelijk achteraan?


Jeroen162

Vraag

  • Forumlid

Ik lees dat veel beginnende chauffeurs gelijk na hun C gaan lessen voor de CE. Ik ben zelf momenteel een heel end met lessen voor de C (hoop binnenkort te slagen), maar wil in principe eerst ervaring opdoen voor ik aan de CE begin. Nu ben je met alleen C wel minder flexibel voor werkgevers (en uitzendbureaus), maar is het nog wel een beetje te doen om zonder CE alvast werk te vinden? Goed, het zullen geen mooie internationale ritten worden of zo, maar dat hoeft van mij ook (nog) niet. Hoe kijken zowel beginnende als ervaren chauffeurs hier tegenaan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0

voor mij was het eenvoudig: mijn rijbewijswas niet "af" zonder E.Niet omdat ik bakwagen niks vind maar gewoon niet af. Het hoort er gewoon bij. En dan maakt t me niet uit of het dadelijk een trekker/oplegger,aanhangwagen of bakwagen wordt.

En ik zie het niet zo eerst ervaring in bakwagen opdoen en dan nog eens met E beginnen. Want dan heb je wel ervaring met bakwagen maar begin je toch opnieuw met ervaring opdoen voor E. Dan maar gelijk ervaring opdoen met de hele handel.

Maar dat is mijn mening.

Ik denk dat je inderdaad een beetje beperkt bent in banen,maar t schreeuwend tekort is niet alleen in CE bezitters lijkt me.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Nou met alleen C kan je ook aan het werk momenteel hoor.

Ik heb na C direct mijn CE gehaald om inderdaad de markt groter te hebben.

Maar start toch met de bakwagen voorlopig, domweg omdat ik tegen een geschikte baan voor mij aanliep (het had net zo goed een citytrailer kunnen zijn, er was namelijk al iemand die mij er voor wilde hebben, alleen de reiskosten werden me te gortig naar de betreffende standplaats).

Overigens vind ik stiekum iets groters wel het echte werk :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Ik had C en het geld op. Ben toen gaan rijden en ondertussen aan het lessen geweest. De helft van de tijd kon ik een les afzeggen (laat thuis) en later kwam er wat tussen zodat ik mijn E pas echt jaren later heb gehaald.

Nadelen met wachten(in mijn ogen):

Je beperkt jezelf in de markt, je bent gewoon minder flexibel. Maar dat ligt natuurlijk ook aan het soort werk wat je gaat doen.

Dat is meteen ook een nadeel. Met alleen motorwagen kun je meerdaagse ritten naar het buitenland dus vergeten, uitzonderingen daar gelaten.

Als je het hebt eeh heb je het, ik bedoel daarmee, van uitstel komt afstel. Je zit dan op een gegeven moment in de situatie dat je werk hebt met je C, maar nog geen E. En dan moet je verdomd consequent zijn om het alsnog te gaan halen. En zin in hebben. (weer naar de rijschool)

Je hebt je dingen eigen gemaakt, die niet zo horen. (ik stuurde bijvoorbeeld met de muis van de hand of met de handen aan de binnenkant van het stuur) dat moeten ze je weer afleren.

Voordelen:

Doe het wanneer het jouw financieel uitkomt. Als je aan het werk bent als chauffeur heb je vaak een redelijk inkomen. Zeker degene die nog thuis wonen hebben dan weinig kosten, dat is ook reden om niet al te lang te wachten. (ik lul mezelf hier dus tegen, maar ook weer niet...)

Je hebt ervaring, je bent al stukken beter in het inschatten van situatie's (dat was mijn ervaring in elk geval). Dat kan echt schelen in het aantal lessen, je bent immers al een prof.weggebruiker!

Als ik het over moest doen, en ik had de financiele mogelijkheid zou ik het toch meteen halen. Hebben is hebben! Dan maar wat duurder, maar je marktwaarde wordt ook wat hoger!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

je hebt verschillende redenen, om het meteen te halen.

als je de finaciele middelen hebt.

je zit in het leerproces, dus je neemt alles makelijker op,

en inderdaad, als je het later wilt halen, moet je het maar weer inpassen,

kijken op werk en thuis hoe je het invult,

je hebt ook wel meer ervaring, wat hallowed vertelt.

zou ook positief kunnen werken, maar je gaat zelf een manier van rijden

ontwikkelen, dan is het moeilijk om dat af te leren, mocht die niet

naar de zin zijn van de rijschool.

en alles in 1 keer, ben je er meteen vanaf, hoef je nergens meer naar te kijken.

maar de beslissing is voor jou, en succes met wat je verder wilt gaan doen:tu:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Als je eerst ervaring gaat opdoen, leer je jezelf natuurlijk ook zelf slechte rijeigenschappen aan. Dit heb je natuurlijk niet als je meteen door gaat meet lessen.

Ik heb zelf pas na 8 jaar mijn E erachteraan gehaald. Ik moest wel de eerste 6 lessen mijn eigen foute af zien te leren.:stom:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

@Jeroen,

ik ben de persoon waar VWCabrio het over had.

Van mij zou je gerust door kunnen gaan voor E. Als je dat hebt wil ik graag met je praten. Volgend jaar ga ik weer 3 nieuwe city's plaatsen. Dan heb ik alle ruimte voor nieuwe chauffeurs.

Dus onthoud dit even, misschien kan je dan bij mij aan de gang. Standplaats is Heteren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast Jeroen de Vries

Als ik je een tip mag geven. Zorg dat je het er gelijk achter aan doet het CE rijbewijs. Omdat.............je gaat namelijk NOG beter rijden en je bent je nog meer bewust van je omvang in het verkeer. Daarbij komt, het is gewoon erg leuk om te rijden. En finacieel gezien heb je zat tijd om in een jaar tijd 2000 euro terug te verdienen bijvoorbeeld. En je zit nog in het leer proces. Ik zou het doen, koste wat het kost. Maargoed dat is mijn mening. Heb tenslotte in een jaar tijd alle rijbewijzen etc gehaald, rijbewijs C, CE, D en DE.

groetjes Jeroen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast Jeroen de Vries
@Jeroen,

ik ben de persoon waar VWCabrio het over had.

Van mij zou je gerust door kunnen gaan voor E. Als je dat hebt wil ik graag met je praten. Volgend jaar ga ik weer 3 nieuwe city's plaatsen. Dan heb ik alle ruimte voor nieuwe chauffeurs.

Dus onthoud dit even, misschien kan je dan bij mij aan de gang. Standplaats is Heteren.

Is het nu echt zo moeilijk om aan personeel te komen? Het is gewoon een vraag want ik hoor ook namelijk dat vacatures bij ons in de buurt redelijk snel vervuld worden. Ben nu wel eens benieuwd waar het aan ligt. Of zou het zo wezen dat als je een goede kruiwagen hebt sneller personeel hebt of een nieuwe baan?

groet Jeroen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Als je eens vacatures zoekt op internet, je oor te luisteren legt her en der, beetje netwerken, je verhaal vertellen aan buren en vrienden, dan hoor je genoeg bedrijven die mensen zoeken.

Zo heb ik ook met nul ervaring een baan gevonden die mij past.

Ik heb overigens totaal 4 gesprekken gehad bij bedrijven en alle 4 hadden ze interesse (ik heb 5 keer gereageerd op een vacature).

Dus ik zou zeggen, ja er worden genoeg mensen gezocht, en zeker ook bij jou in de regio (ik ga nu werken in Brummen bijvoorbeeld, een ander bedrijf waar ik een gesprek had zit in Doesburg die ook willen groeien).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast Jeroen de Vries

En weet je wat ik denk............dat het allemaal van tijdelijke aard is. Nu zullen mensen snel veranderen van baan en zal alles een verschuiving zijn. Nieuw contract zoveel keer verlengen en dan is de luchtballon weer over. Heb in de horeca gewerkt hiervoor 15 jaar lang en daar ging dat precies zo op een zelfde manier. Degene die nu goed is voor een baas voor de 100% zullen aan het eind over blijven, en dat denk ik. Want als ze daadwerkelijk zo opzoek waren betaalden sommige werkgever ook wel een hoger loon. Misschien doen ze dat ook wel maar dan ben je wel weer weg na 2 jaar, net voor dat je onbepaald zou gaan krijgen.

dus alles is via via en ons kent ons.

groetjes Jeroen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik ga het achterelkaar behalen. Mijn persoonlijke en nederige mening, je zit al in de sleur van lessen, dus achterelkaar, dan ben je er ook voor altijd vanaf.

Plus, het echte leren rijden met een combinatie leer je pas wanneer je voor een baas gaat werken. Dan kan je het beter 'goed' doen, voordat je jezelf verkeerde dingen aanleerd.

Dit zal overigens voor iedereen anders zijn. In mijn geval zal het bovenstaande het beste werken. En als ik al zie wat ik op de LT35 moet afleren, nee, ik doe het wel in 1x.

(Ps: en de betalende baas wil ook graag dat ik C en E behaal, anders kan ik niet gaan rijden, dus ik moet wel :D)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast Jeroen de Vries

Ik wens je ontzettend veel succes. Je lijkt me een enthousiaste persoon. Dus met die instelling zal je je rijbewijzen wel gaan halen. Laat het resultaat maar weten.

groetjes Jeroen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Het hangt er vanaf wat jij wilt. Maar nu zit je nog in dat lessenritme .. ik zou dus E-achter-C er gelijk achteraan doen. Dan is misschien tegen die tijd dat je voor CE examen moet doen ook je certificaat Verkeer nog geldig.

Lessen en examens worden over het algemeen gezien ook duurder ..

En je kunt altijd nog beginnen te rijden met C .... en na een half jaar of wat jij wilt overstappen op de combinatie. Maar je E heb je dan al op zak!

Zo heb ik dat destijds gedaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast Trucklily

Ik heb meteen E achter C gehaald, gewoon omdat je nog in de routine zit van lessen. En je kan het maar hebben, je bent dan inderdaad wat makkelijker inzetbaar in de markt.

Of je nu rijdt met een bakwagen, zandwagen, combinatie... het maakt niet uit. Iedere tak heeft zijn eigen moeilijkheden en uitdagingen! Ik heb zelf altijd trekker/oplegger gereden met veel plezier en rijd nu bakwagen met veel plezier! Maar de overstap was niet makkelijk want ik had al zolang niet met een bakwagen gereden. Het is wel kleiner, maar daardoor zijn je losadressen ook weer wat krapper soms :D

Zolang het maar hoog en groot is, vind ik alles best!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Bedankt voor alle reacties!

Het was eigenlijk een vraag, omdat ik merk dat het lessen voor de C me iets moeilijker af gaat dan ik gehoopt had. Financieel moet het redbaar zijn om CE er achteraan te doen, mits ik niet overdreven veel lessen nodig heb. Theoriecertificaten (en med. keuring) zijn al allemaal binnen, en al zou ik verkeer C nog een keer over moeten doen, dan zit ik daar eigenlijk niet zo heel erg mee... Maar goed, ik lees toch vooral dat de meesten er meer voordeel bij hebben om CE er gelijk achteraan te doen. Omdat ik waarschijnlijk zeer binnenkort doodgedwongen moet verhuizen zit ik dan ook nog eens met het probleem van de rijschool, die dan niet echt meer in de buurt zit. Mijn CE daarmee afmaken zal soieso niet meer lukken, wat ik wel erg jammer vind aangezien ik een toffe instructeur heb. Maar goed, het is niet anders. :o

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Gewoon E achter C en meteen in het diepe springen met een baas

die het geduld met je heeft.

Voordeel hiervan is dat je op dat moment het belangrijkste vindt om je koppie er dan meer bij te houden dan anders. (je bent scherper op jezelf)

Gaat het je dan allemaal te hard,dan zal je dit sneller aangeven.

Wat ik nu zie is dat bij veel bedrijven de mensen die best al veel kunnen

zich over de zeik laten jagen door de planning.(omdat ze meer kunnen)

Juist als je meteen in het diepe springt,dan laat je dit niet zo snel

doe bij jezelf omdat je voorzichtig wilt zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik denk dat het van meerdere factoren afhangt.

BV hoe je lessen van C zijn gelopen en of je bv in een keer geslaagd bent of het 3 keer hebt moeten doen.

Mocht je beslissen om het er gelijk achter aan te doen is het niet onverstandig om eerst een tijdje als bakwagen chauffeur aan de slag te gaan, dit evt bij een bedrijf waar ze ook opleggers hebben.

Eerst met een bakwagen rijden is goed voor de ervaring.

Zelf heb ik nu anderhalf jaar gereden op een bakwagen.

Op het moment ben ik bezig met de lessen voor mijn E achter C waarvan ik 6 Dec op examen mag.

29.10.07 begin ik bij me nieuwe baas op de bakwagen en vanaf Dec als het goed is op de oplegger.

Dus de keuze van de beslissing kan aleen jij zelf bepalen in het geen wat je wilt doen en nu doet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Ik denk dat het van meerdere factoren afhangt.

BV hoe je lessen van C zijn gelopen en of je bv in een keer geslaagd bent of het 3 keer hebt moeten doen.

Mocht je beslissen om het er gelijk achter aan te doen is het niet onverstandig om eerst een tijdje als bakwagen chauffeur aan de slag te gaan, dit evt bij een bedrijf waar ze ook opleggers hebben.

Eerst met een bakwagen rijden is goed voor de ervaring.

Zelf heb ik nu anderhalf jaar gereden op een bakwagen.

Op het moment ben ik bezig met de lessen voor mijn E achter C waarvan ik 6 Dec op examen mag.

29.10.07 begin ik bij me nieuwe baas op de bakwagen en vanaf Dec als het goed is op de oplegger.

Dus de keuze van de beslissing kan aleen jij zelf bepalen in het geen wat je wilt doen en nu doet.

Bij deze veel succes toegewenst:tu:

En al een leuke rit int vooruitzicht??:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Ik denk dat het van meerdere factoren afhangt.

BV hoe je lessen van C zijn gelopen en of je bv in een keer geslaagd bent of het 3 keer hebt moeten doen.

Mocht je beslissen om het er gelijk achter aan te doen is het niet onverstandig om eerst een tijdje als bakwagen chauffeur aan de slag te gaan, dit evt bij een bedrijf waar ze ook opleggers hebben.

Eerst met een bakwagen rijden is goed voor de ervaring.

Ik heb voor C en voor CE verschillende instructeurs gehad.

Beiden zeiden op mijn vraag wat nu verstandig is: begin maar eens met een bakwagen.

Ik heb niet bewust gezocht naar bakwagenwerk, maar het toeval wil dus dat ik daar nu dus wel op ga starten.

Denk dat je gelijk hebt :o

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

denk dat het ook een beetje afhangt van het werk dat je gaat doen.Nederland met kleine dorpjes of internationaal met vooral autobaan?

Volgens mijn instructeur maakt t dus geen bal uit waar je mee begint.Hij zegt je gaat op voor je E en als je slaagt mag je er van uitgaan dat je het behoorlijk onder de knie hebt,dus waarom niet. Je moet ooit toch een keer ermee beginnen (tenminste als je dat wil)dus pak het nu maar aan.Want na een tijd bakwagen en dan pas oplegger/aanhangwagen ben jij ook niet meer gewend dat die lengte daar achteraan loopt.Ook dan zul je moeten oefenen.Nu heb je een beetje ervaring met de lengte maar die ervaring is niet genoeg om het bv 2 jaar niet meer te doen en dan weer oplegger rijden.Het zit er dan nog niet in.

Dus wat is wijsheid? Ik denk dat je datgene moet doen waar je je prettig bij voelt.Waar je mee uit de voeten kunt en wat voor jou t beste is. En dat zal voor iedereen anders zijn. Dus als je een keuze hebt maak er dan gebruik van.

Eerlijk gezegd lijkt t mij ook een verademing om nu alleen met bakwagen te rijden,puur omdat je dan even van die lengte af bent.Maar ik ben bang dat als ik nu mn E niet gebruik dat ik straks ook giga problemen krijg omdat ik het niet gewend ben.Da beetje dat ik nu kan wil ik niet kwijtraken

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ben ik niet helemaal met je een Sjoeke.

Tijdens de lessen zit er iemand naast waar je op terug kunt vallen en vragen om advies.

Zodra je slaagt moet je het aleen gaan doen.

Ook ik heb hier en daar eens geinformeerd en gevraagd maar krijg verschillende reactie's.

De keuze moet je zelf maken en als iemand zich zelf vertrouwd met 18 meter is het goed ben je nog onzeker dan eerst de bakbagen.

Je kunt het evt wel halen maar dan beginnen op de bakwagen en misschien af en toe even oefenen op het terein van de baast met een oplegger of combi.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

ja maar op het moment dat je slaagt gaat men er wel vanuit dat je een basis hebt waar je mee aan de slag kunt.Tot die tijd zit er een instructeur naast je. Ik beweer dus nu absoluut niet dat als je slaagt dat je dan wel vlekkeloos kunt rijden.

Maar je bent t toch wel met me eens dat als je bakwagen gewend bent het vrij moeilijk is om na een jaar nog een aanhanger erachter te hangen.Met minimale ervaring tijdens de lessen opgedaan....Hoe groot is de drempel dan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Volgens mij wordt het na een jaar inderdaad moeilijk aangezien je binnen een jaar rijden je eigen manier van rijden gaat gebruiken, en dan moet je het weer zo gaan doen als een ander het wil, buiten het feit dat als je jaartje wat uit loopt omdat je het toch naar je zin hebt, kan je theorie ook weer verlopen voor het cbr.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden