Forumlid hwm.klaassen Geplaatst 22 oktober 2011 Forumlid Share Geplaatst 22 oktober 2011 Het kost me toch enige moeite je post te ontcijferen...... Zal wel aan mij liggen:angel:.Wat die verkeersregels betreft, de nieuwe regels behoor je ook te kennen als je alleen maar rijbewijs B hebt en enkel op zaterdag om boodschappen gaat. En ik neem maar ff aan dat je het over een noodstop hebt:ja: Het nadeel is Een chauffeur is beroeps En daar wordt anders na gekeken. Dat klopt ik bedoel een Noodstop Zijn er veel die het niet. kunnen Dat zie je bij veel ongelukken. Ik rij al twee jaar geen auto meer Maar ik hoe het wel bij Want het openbaar vervoer is goed koper En het gaat vaak nog sneller ook Huub Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Forumlid Spieker Geplaatst 22 oktober 2011 Forumlid Share Geplaatst 22 oktober 2011 Hmm .., ik stelde de vraag aan gewaardeerde mede-forummer Spieker. Hij heeft de vraag wel gelezen, maar vond het blijkbaar niet interessant genoeg om te beantwoorden.Het klopt wat u zegt, daarover is nog geen duidelijkheid. Ik stelde de vraag aan Spieker omdat dit nu precies de stoere uitspraken zijn die ik veroordeel, omdat ze nergens op gebaseerd zijn. Je zal hier maar meelezen op dit forum, maar niet al te veel deelnemen aan de discussies. En zo'n ferme uitspraak doen tegen je werkgever, onder het mom van "Spieker zal het wel weten, want die geeft telkens aan dat-ie kaderlid is bij de bond". Sta je dan even mooi voor lul bij je baas als je meteen "terug in de hoek gezet wordt" dat zoiets helemaal nog niet geregeld is ....... O sorry, je hebt hier blijkbaar verplichtingen om direct ergens op te antwoorden. Helaas, ik heb geen blackberry. De verplichting van de werkgever staat in de cao, in artikel 43 TLN: Scholing algemeen Ingeval scholing anders dan bedoeld in artikel 44 wordt gevolgd in opdracht van de werkgever en/of op grond van een aan de functie verbonden wettelijke verplichting, dienen aan de werknemer de cursuskosten, het examengeld en de reiskosten (volgens de in dat jaar geldende fiscale maximum netto kilometervergoeding) te worden vergoed. Voorts zal de werkgever de cursustijd, die overdag wordt gevolgd op de doordeweekse dagen, vergoeden. Deze uren tellen niet mee bij de bepaling van het aantal overuren. Ach, oordelen is ook een kunst, Karel65. Suggestieve uitspraken van jou zijn wel waardevol? Kan wel eens iets van je stabiele ego afknabbelen. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Forumlid Spieker Geplaatst 22 oktober 2011 Forumlid Share Geplaatst 22 oktober 2011 En ook dat moet beter in de CAO, er zijn werkgevers die zeggen dat ze dus op zaterdag niet hoeven te betalen en sturen hun personeel op zaterdag naar school, ik hoop niet dat ik mijn werkgever wakker maak, wij gaan nog door de week naar school Ja Spieker, nog veel werk aan de winkel om de CAO duidelijk en voor maar één uitleg vatbaar op papier te zetten. Ja, beetje verwarrend. De cursus moet ten alle tijde betaald worden de cursustijd alleen op doordeweekse dagen. Dat proberen we te verruimen aan de onderhandelingstafel. Dat bedoelt Routier ook. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Forumlid Karel65 Geplaatst 22 oktober 2011 Forumlid Share Geplaatst 22 oktober 2011 Ach, oordelen is ook een kunst, Karel65. Oh ..., dat geeft niet. Dat ben ik wel van u gewend. Maar nog even deze, voor de duidelijkheid: Ook een scholingsovereenkomst is niet aan de orde. Mag gewoon niet bij code 95. Zowiezo Artikel 45 (Studiekostenregeling) is dus niet van toepassing volgens u? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Forumlid Karel65 Geplaatst 22 oktober 2011 Forumlid Share Geplaatst 22 oktober 2011 Voor alle helderheid hier nog even de tekst waarop ik doel in bovenstaande bijdrage. Voor degenen die de TLN-cao niet zo voor de geest hebben. Artikel 45Studiekostenregeling De werkgever heeft de mogelijkheid terzake van de in de artikelen 43 en 44 genoemde kosten voor aanvang van de opleiding een studiekostenregeling aan z'n werknemers voor te leggen. Deze studiekostenregeling verplicht de werknemer: bij ontslagname van de werknemer binnen een jaar na het behalen van het diploma: 75% van de kosten van de genoten opleiding terug te betalen; bij ontslagname van de werknemer binnen twee jaar na het behalen van het diploma: 50% van de kosten van de genoten opleiding terug te betalen; bij ontslagname van de werknemer binnen drie jaar na het behalen van het diploma: 25% van de kosten van de genoten opleiding terug te betalen. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Forumlid Knarry Geplaatst 22 oktober 2011 Forumlid Share Geplaatst 22 oktober 2011 Als je het als eigen rijder zelf moet betalen kan ik nog wel begrijpen dat je niet staat te springen. Zelf heb ik nu alle dagdelen gehad en ook alle punten. Onze werkgever heeft ons gestuurd en ook alles betaald. Er zijn toch al heel wat chauffeurs die de curssussen volgen hoor. Ik zou toch ook niet al te lang wachten want straks wil iedereen tegelijk en dan heb je toch een redelijke kans dat je niet terrecht kunt. Dit zou dan weer betekenen dat je niet op tijd je code 95 hebt en dus niet meer mag rijden. groet, Asikoe Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Forumlid Spieker Geplaatst 23 oktober 2011 Forumlid Share Geplaatst 23 oktober 2011 Oh ..., dat geeft niet. Dat ben ik wel van u gewend. Liggen we toch ergens op 1 lijn. Maar nog even deze, voor de duidelijkheid:Zowiezo Artikel 45 (Studiekostenregeling) is dus niet van toepassing volgens u? Ja, sorry. Ik moet u gelijk geven omdat ik een verkeerd woord heb gebruikt. Slordig, geef ik toe, maar gelukkig hebben we Karel om daar op te reageren. Artikel 45 kan inderdaad ook toegepast worden i.h.k.v. de code 95. De terugbetalingsverplchting vervalt uiteraard als het dienstverband met de werknemer wordt beëindigd door de werkgever. Een werknemer moet alleen iets terugbetalen als hij zelf binnen 3 jaar zijn contract opzegt. Ik was toen net een mail aan het beantwoorden van iemand waarmee ik een discussie had. Geen excuus overigens. In zijn bedrijf was er een betalingsregeling (daar genoemd scholingsovereenkomst) opgesteld omdat dat bedrijf alle kosten boven de 200 euro door de werknemer wil laten betalen. Zeg maar een sam-sam verhaal. Maar oké, ik geef toe, mijn fout. Ik moet geen verkeerde uitspraken doen waar men de verkeerde kant op wordt gestuurd. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Forumlid plakotim Geplaatst 30 oktober 2011 Forumlid Share Geplaatst 30 oktober 2011 Iedereen is zelf verantwoordelijk voor het behalen van code 95. Een werkgever hoeft het volgens mij ook niet te regelen. Als je werkgever het zelf wel regelt is dat mooi meegenomen. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gast routier Geplaatst 30 oktober 2011 Share Geplaatst 30 oktober 2011 Iedereen is zelf verantwoordelijk voor het behalen van code 95. Een werkgever hoeft het volgens mij ook niet te regelen. Als je werkgever het zelf wel regelt is dat mooi meegenomen. Klopt. Maar als werknemer is het een dure aangelegenhied dit alles op te hoesten. Daarom wordt e.e.a. ook meegenomen in de aankomende cao-onderhandelingen. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Forumlid Spieker Geplaatst 31 oktober 2011 Forumlid Share Geplaatst 31 oktober 2011 Klopt. Maar als werknemer is het een dure aangelegenhied dit alles op te hoesten.Daarom wordt e.e.a. ook meegenomen in de aankomende cao-onderhandelingen. Werknemers zijn verantwoordelijk de uren te volgen, maar werkgevers moeten de scholing (in redelijk overleg gekozen, uiteraard) betalen. Soms organiseert het bedrijf dit collectief omdat dit goedkoper is voor hen. Logisch dat ze dat doen en het gemak is voor de chauffeur in dat geval. Het kost de werknemer dus niks. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Forumlid Marnix Geplaatst 31 oktober 2011 Forumlid Share Geplaatst 31 oktober 2011 Soms organiseert het bedrijf dit collectief omdat dit goedkoper is voor hen. Logisch dat ze dat doen en het gemak is voor de chauffeur in dat geval. Het kost de werknemer dus niks. De chauffeurs die het op zaterdag gepresenteerd krijgen als "bedrijfsuitje" krijgen die uren vast niet betaald. In die zin is de werkgever vaak wel goedkoper uit. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts