[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

FNV Bondgenoten zet in op gelijk werk/gelijk loon in cao-onderhandelingen Transport


Barry

Recommended Posts

  • Forumlid
Klets niet zo stom! Ik zat laatst in Naaldwijk tijdens de onderhandeling met max. 10 man.

Dat is dan de achterban die de bond nodig heeft, om een vuist te maken.

Hoe dacht jij dat de bonden zich dan sterk gingen maken?

Ledenvergaderingen op de huidige manier met bv 10 man heeft natuurlijk geen enkele zin. Zonde van uw tijd en moeite. Ook voor de FNV. Als nu zo duidelijk is dat iets niet meer werkt dan ga je toch iets anders verzinnen?

Wat dan? Als de FNV daar nu eens het antwoord op gaat geven.

En die vuist krijg je niet van individuele leden. Die krijg je via chauffeurs van een paar grote bedrijven. Mobiliseer die eens als vakbond ipv vergaderen met 10 man.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 326
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Forumlid
Als nu zo duidelijk is dat iets niet meer werkt dan ga je toch iets anders verzinnen?

Wat dan? Als de FNV daar nu eens het antwoord op gaat geven.

Het antwoord is heel simpel.

Gewoon de landelijke CAO loslaten. Om vervolgens (ook buiten TLN om) bij een paar transportbedrijven de mensen mobiliseren om vervolgens een goede CAO af te sluiten (af te DWINGEN) ALLEEN voor dat bedrijf.

  • Chauffeurs binnen zo'n bedrijf beseffen opeens dat hun stem er iets toe doet en zien meteen resultaat terug binnen hun eigen bedrijf.
  • De positieve effecten zijn dat deze chauffeurs eindelijk eens iets positief kunnen vertellen.
  • Deze CAO geldt absoluut niet voor andere bedrijven/chauffeurs die wel altijd lopen te zagen en zaniken, maar makkelijk meeliften op de resultaten van een landelijke CAO.
  • (Andere) Chauffeurs willen graag bij dat bedrijf met die goede CAO gaan werken.
  • Of (andere) chauffeurs krijgen opeens in de gaten dat ze binnen hun bedrijf ook wel eens een goede CAO kunnen proberen af te dwingen (of een nog betere, misschien).
  • Vervolgens consequent werken als bond aan een sneeuwbaleffect.

Volgens mij zijn er nog maar een paar man over die blijven geloven in het huidige systeem van een landelijke CAO. En die "believers" zie je nog terug op een bijeenkomst. Nou .., telkens wordt duidelijk hoeveel mensen dat zijn door het land heen. 99,999999 procent komt dus NIET .. en gelooft (blijkbaar) NIET in het huidige systeem, of bewijst het huidige systeem alleen maar "lippendienst" zonder zich er ZELF voor sterk te willen maken.

Hoeveel aanwijzingen en meetbare aantallen mensen bij een bijeenkomst hebben we nodig om gewoon te concluderen dat er op de huidige manier gewoon getrokken wordt aan een dood paard? En dat 99,99999 % van de chauffeurs het op deze manier eigenlijk wel "best" vindt ..? Je krijgt ze gewoon niet in de benen ... Echt niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geld uitgeven voor niks doe je toch ook als je lid bent van de bond?

Waarschijnlijk tegen het zere been....

er komen steeds meer parasieten bij. en er worden er steeds meer geboren met 1 hersencel.:grote smurf: die cel reageerd ook nog dom dus

daarom zal het nooit meer iets worden in het transport.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
er komen steeds meer parasieten bij. en er worden er steeds meer geboren met 1 hersencel.:grote smurf: die cel reageerd ook nog dom dus

daarom zal het nooit meer iets worden in het transport.

Ik heb geen honger... Dus ik hap niet! Of doe ik het nu toch?:D

Tja... Het valt ook niet mee met 1 hersen cel......:D:D:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Het antwoord is heel simpel.

Gewoon de landelijke CAO loslaten. Om vervolgens (ook buiten TLN om) bij een paar transportbedrijven de mensen mobiliseren om vervolgens een goede CAO af te sluiten (af te DWINGEN) ALLEEN voor dat bedrijf.

  • Chauffeurs binnen zo'n bedrijf beseffen opeens dat hun stem er iets toe doet en zien meteen resultaat terug binnen hun eigen bedrijf.
  • De positieve effecten zijn dat deze chauffeurs eindelijk eens iets positief kunnen vertellen.
  • Deze CAO geldt absoluut niet voor andere bedrijven/chauffeurs die wel altijd lopen te zagen en zaniken, maar makkelijk meeliften op de resultaten van een landelijke CAO.
  • (Andere) Chauffeurs willen graag bij dat bedrijf met die goede CAO gaan werken.
  • Of (andere) chauffeurs krijgen opeens in de gaten dat ze binnen hun bedrijf ook wel eens een goede CAO kunnen proberen af te dwingen (of een nog betere, misschien).
  • Vervolgens consequent werken als bond aan een sneeuwbaleffect.

Volgens mij zijn er nog maar een paar man over die blijven geloven in het huidige systeem van een landelijke CAO. En die "believers" zie je nog terug op een bijeenkomst. Nou .., telkens wordt duidelijk hoeveel mensen dat zijn door het land heen. 99,999999 procent komt dus NIET .. en gelooft (blijkbaar) NIET in het huidige systeem, of bewijst het huidige systeem alleen maar "lippendienst" zonder zich er ZELF voor sterk te willen maken.

Hoeveel aanwijzingen en meetbare aantallen mensen bij een bijeenkomst hebben we nodig om gewoon te concluderen dat er op de huidige manier gewoon getrokken wordt aan een dood paard? En dat 99,99999 % van de chauffeurs het op deze manier eigenlijk wel "best" vindt ..? Je krijgt ze gewoon niet in de benen ... Echt niet.

Ik ben het helemaal met u eens.

Hoe krijgen we de FNV zover? Want die vinden het volgens mij ook wel "best".

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Klets niet zo stom! Ik zat laatst in Naaldwijk tijdens de onderhandeling met max. 10 man.

Dat is dan de achterban die de bond nodig heeft, om een vuist te maken.

Hoe dacht jij dat de bonden zich dan sterk gingen maken?

Hoe lang denkt u door te gaan met het gezeur over een lage opkomst?

Ook in 2025 zal de opkomst laag zijn. Dus we kunnen ons in de tussenliggende jaren verheugen op uw bijdragen.

bewerkt door Teddybeer
Dergelijke woorden zijn ongewenst
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik ben het helemaal met u eens. Hoe krijgen we de FNV zover? Want die vinden het volgens mij ook wel "best".
Nee de FNV wilt wel maar kan het niet, gewoon weg omdat het merendeel van de achterban het laat afweten. En zelfs niet de moeite nemen om een miezerige enquete in te vullen.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Nee de FNV wilt wel maar kan het niet, gewoon weg omdat het merendeel van de achterban het laat afweten. En zelfs niet de moeite nemen om een miezerige enquete in te vullen.

Heb van morgen de politiek is gevolgt

En voor volgend jaar zit er geen loons verhoging in Dus met de cao onderhandelingen mag geen loons verhogong gedaan worden

En het ontslagrecht moet een en ander verandert worden.Veel meer van een vast contract af

Dus bonden werk aan de winkel.

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
zal ik het eens heel zwart wit zeggen?

er komt geen nieuwe cao, de werkgevers zullen overal op tegen zijn en nergens mee instemmen cq iets aanbieden.

het word een verhaal van goedkope buitenlandse concurentie en ander bla bla bla.

en de nederlandse chauffeur laat alles over zich heen komen en zal gewoon doorgaan zoals ze al jaren doen, ja knikken en amen zeggen.

de vakbonden kunnen door de lamlendige houding van de chauffeurs geen vuist maken en zullen van alles de schuld krijgen.

mischien dat de chauffeurs nadat ze 3 jaar zonder cao zitten eens wakker worden, maar dan is het te laat.

Ahum, ik hoop dat je ongelijk hebt, Freddie. Wanneer zou het nu eens doordringen dat met het vingertje wijzen niks oplevert? Ook als we dan straks thuis zitten, kunnen we wijzen wat we willen maar als we zelf niet eens achter die boom vandaan komen (citaat: L.K. chauffeurstoekomst) is het gewoon te laat... Dat zou pas balen zijn :mad:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Zo ver durf ik niet te gaan.Vergeet niet er zijn ook chauffeurs bij die niet kunnen leren

En hoe die het allemaal gedaan hebben.??? Dat mag je zelf invullen

Huub

Als deze mensen verstandig zijn (geweest) zijn ze lid van een vakbond (geworden) om hen te helpen met cao lezen, invullen van... etc.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Als deze mensen verstandig zijn (geweest) zijn ze lid van een vakbond (geworden) om hen te helpen met cao lezen, invullen van... etc.

Hmm ..., een heel doordacht stukje "klantenbinding en ledenwerving".

Steek een overeenkomst (CAO) dusdanig ingewikkeld in elkaar dat mensen het alleen maar kunnen begrijpen met uitleg van een vakbond. Maar dan moeten ze wel eerst lid worden van die vakbond....

Als ik me niet vergis zijn banken en verzekeraars daarop door diverse rechters en ombudsmannen teruggefloten. De producten die ze aan de man brachten zaten dusdanig ingewikkeld in elkaar, dat gewone mensen onmogelijk zelfstandig konden begrijpen waar ze voor tekenden. Met als gevolg dat deze overeenkomsten nietig werden verklaard en zelfs de geleden schade (deels) kon worden verhaald.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Nee ben ook niet over alles wat de bond doet te spreken, en metname niet de manier waarop ze "zieltjes" proberen te winnen. Maargoed wij hebben hun net zo hard nodig als visa versa.

Duidelijk en waar, maar dan maar als een struisvogel leven? (een struisvogel steekt zijn kop in het zand tot het gevaar geweken is) Ik pas daarvoor en hoop echt dat er steeds meer collega's gaan beseffen dat het kleine groepje actieve mensen, daaronder vallen kaderleden maar ook chauffeurstoekomst, het niet lukt om alleen de kooltjes uit het vuur te halen.

We staan gewoon op een T-splitsing. We laten het gaan of we doen er wat aan. Het gevaar van inzetten van goedkope krachten is groter dan we denken. Nu is er nog een cabotageregel maar die wil Europa afschaffen. Een NL bedrijf moet NL cao betalen. Wordt dat losgelaten is het einde verhaal voor de NL chauffeur omdat dit onze enige bescherming nog is. Niet alleen buitenlandse ritten, ook op de binnenlandse markt rijden ze ons werk al weg met een tomtom. Dat is niet de schuld van deze chauffeurs, maar hun werkgevers die hen uitbuiten en ons aan de kant schuiven.

Wat ook belangrijk is, FNV Bondgenoten 'doet' wat voor Poolse werknemers omdat dit in het verlengde ligt van ons eigen probleem. Worden deze Oost Europese collega's bewust welk salaris ze mislopen, hoe het eigenlijk hoort en ze komen in actie, zijn ze ook geen concurrenten meer van de NL chauffeur. Een win-win situatie.

FNV Bondgenoten heeft al een aantal bedrijven op de korrel (vd Bosch, Nico Mooij, Leemans etc) en brengt in beeld dat er oneerlijke concurrentie gaande is op arbeidsvoorwaarden. A.s. donderdag 13 oktober wordt er weer aandacht voor gevraagd samen met de BTB vakbond Belgie, waar het probleem net zo groot of misschien wel groter is. Maar ook hier geldt, als we de kop in het zand steken, zal het voor ons niet goed uitpakken. Daarom is de hoofdzaak van deze cao ronde ook: Gelijk werk, Gelijk loon en de naleving ervan. Aan ons de taak om misstanden die we constateren met bewijzen en onderbouwing door te geven aan je vakbond. Daar begint het mee. Wij zijn de ogen en oren van de vakbond en SAMEN kunnen we onze toekomst meer zeker proberen te maken :ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
. Ik denk dat het probleem meer ligt bij de manier waarop de bond zelf steun probeert te werven voor acties. Dus niet wachten totdat leden alles panklaar aanleveren, maar zelf het voortouw nemen en mensen activeren. Daar betalen we ze toch voor?

Ik denk, een middenweg. Als je betaald ben je lid van een vereniging die je ondersteunt bij conflicten en alles wat er verder bij het lidmaatschap hoort. Je zult het samen moeten doen en dat kan ook. Maar wil je dat ook. Bij alles heb je een eigen verantwoordelijkheid, toch?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Heb van morgen de politiek is gevolgt

En voor volgend jaar zit er geen loons verhoging in Dus met de cao onderhandelingen mag geen loons verhogong gedaan worden

En het ontslagrecht moet een en ander verandert worden.Veel meer van een vast contract af

Dus bonden werk aan de winkel.

Huub

Het gaat de goede kant op als we dit laten gebeuren. En hoezo Huub, de bonden aan het werk? Wij zijn de bond of zijn al de afgelopen pagina's niet tot je doorgedrongen...:stom:

Lees hieronder:

CDA wil makkelijker kunnen afwijken van cao met crisis

Laatste update: 10 oktober 2011 06:19 info

DEN HAAG - Het CDA wil dat werkgevers samen met vakbonden makkelijker afspraken kunnen maken om af te wijken sector-cao's.

Volgens Tweede Kamerlid Eddy van Hijum van de regeringspartij is er nu te weinig ruimte voor maatwerk bij algemeen verbindend verklaarde cao's voor branches, terwijl bedrijven en banen in crisistijd gered kunnen worden door (tijdelijk) niet de afgesproken loonsverhoging uit te betalen.

Van Hijum kondigt maandag aan dat hij hierover een ''fundamentele discussie'' wil voeren met minister Henk Kamp (Sociale Zaken).

Volgens hem zijn in 2007 regels te veel aangescherpt voor het krijgen van dispensatie op een algemeen verbindend verklaarde cao.

Verschillen

De CDA'er stelt dat binnen sectoren grote verschillen zijn tussen bedrijven en de mate waarin ze bloot staan aan economische schommelingen, technische en internationale ontwikkelingen.

Volgens hem wordt nu geen dispensatie verleend als het bedrijfseconomisch tegenzit, terwijl die ruimte wel in oorspronkelijke wetgeving in 1937 is ingebouwd.

Maatwerk

De overheid moet volgens Van Hijum in zijn algemeenheid meer maatwerk mogelijk maken voor afspraken tussen werkgevers en werknemers over de arbeidsvoorwaarden. Daarvoor breekt hij een lans in een artikel in de herfsteditie van de Christen Democratische Verkenningen dit jaar.

Daarin schrijft hij dat het overlegmodel met sociale partners nog meerwaarde heeft, maar dat aanpassing noodzakelijk is en dat bij landelijke afspraken meer ruimte nodig is voor invulling op bedrijfsniveau.

Collectief

''Zo is het de vraag of we verder moeten met collectieve fondsen voor opleiding en ontwikkeling in een sector en we niet verder moeten met individuele scholingsbudgetten, waarover werkgevers en werknemers individuele afspraken maken'', aldus de CDA'er.

Hij zei eerder ook al dat bekeken moet worden of werkgevers bij reorganisaties meer vrijheid moeten krijgen om te selecteren welke vakkrachten ze willen behouden en wie ze willen ontslaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Heb van morgen de politiek is gevolgt

En voor volgend jaar zit er geen loons verhoging in Dus met de cao onderhandelingen mag geen loons verhogong gedaan worden

En het ontslagrecht moet een en ander verandert worden.Veel meer van een vast contract af

Dus bonden werk aan de winkel.

Huub

Huub er zijn plannen is zeer zeker nog niet rond, en dat is een heel verschil.

ps . en , (ook wel leestekens genoemd) gebruiken, dat leest een stuk prettiger! :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Duidelijk en waar, maar dan maar als een struisvogel leven? (een struisvogel steekt zijn kop in het zand tot het gevaar geweken is) Ik pas daarvoor en hoop echt dat er steeds meer collega's gaan beseffen dat het kleine groepje actieve mensen, daaronder vallen kaderleden maar ook chauffeurstoekomst, het niet lukt om alleen de kooltjes uit het vuur te halen.

We staan gewoon op een T-splitsing. We laten het gaan of we doen er wat aan. Het gevaar van inzetten van goedkope krachten is groter dan we denken. Nu is er nog een cabotageregel maar die wil Europa afschaffen. Een NL bedrijf moet NL cao betalen. Wordt dat losgelaten is het einde verhaal voor de NL chauffeur omdat dit onze enige bescherming nog is. Niet alleen buitenlandse ritten, ook op de binnenlandse markt rijden ze ons werk al weg met een tomtom. Dat is niet de schuld van deze chauffeurs, maar hun werkgevers die hen uitbuiten en ons aan de kant schuiven.

Wat ook belangrijk is, FNV Bondgenoten 'doet' wat voor Poolse werknemers omdat dit in het verlengde ligt van ons eigen probleem. Worden deze Oost Europese collega's bewust welk salaris ze mislopen, hoe het eigenlijk hoort en ze komen in actie, zijn ze ook geen concurrenten meer van de NL chauffeur. Een win-win situatie.

FNV Bondgenoten heeft al een aantal bedrijven op de korrel (vd Bosch, Nico Mooij, Leemans etc) en brengt in beeld dat er oneerlijke concurrentie gaande is op arbeidsvoorwaarden. A.s. donderdag 13 oktober wordt er weer aandacht voor gevraagd samen met de BTB vakbond Belgie, waar het probleem net zo groot of misschien wel groter is. Maar ook hier geldt, als we de kop in het zand steken, zal het voor ons niet goed uitpakken. Daarom is de hoofdzaak van deze cao ronde ook: Gelijk werk, Gelijk loon en de naleving ervan. Aan ons de taak om misstanden die we constateren met bewijzen en onderbouwing door te geven aan je vakbond. Daar begint het mee. Wij zijn de ogen en oren van de vakbond en SAMEN kunnen we onze toekomst meer zeker proberen te maken :ja:

Dan moet je alle bedrijven nakijken Of ze volgens de regels werken En niet zo een paar uit pakken.

Nee we moeten gewoon over heel Europa naar een gelijk loon.En af van de hoge Lasten

De Bonden lopen voor niks niet achter de politiek aan

Wie stond in 1956 in Amsterdam voor op met een spandoek de Bonden. Dat er een vrij Europa moest

komen

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het gaat de goede kant op als we dit laten gebeuren. En hoezo Huub, de bonden aan het werk? Wij zijn de bond of zijn al de afgelopen pagina's niet tot je doorgedrongen...:stom:

Lees hieronder:

CDA wil makkelijker kunnen afwijken van cao met crisis

Laatste update: 10 oktober 2011 06:19 info

DEN HAAG - Het CDA wil dat werkgevers samen met vakbonden makkelijker afspraken kunnen maken om af te wijken sector-cao's.

Volgens Tweede Kamerlid Eddy van Hijum van de regeringspartij is er nu te weinig ruimte voor maatwerk bij algemeen verbindend verklaarde cao's voor branches, terwijl bedrijven en banen in crisistijd gered kunnen worden door (tijdelijk) niet de afgesproken loonsverhoging uit te betalen.

Van Hijum kondigt maandag aan dat hij hierover een ''fundamentele discussie'' wil voeren met minister Henk Kamp (Sociale Zaken).

Volgens hem zijn in 2007 regels te veel aangescherpt voor het krijgen van dispensatie op een algemeen verbindend verklaarde cao.

Verschillen

De CDA'er stelt dat binnen sectoren grote verschillen zijn tussen bedrijven en de mate waarin ze bloot staan aan economische schommelingen, technische en internationale ontwikkelingen.

Volgens hem wordt nu geen dispensatie verleend als het bedrijfseconomisch tegenzit, terwijl die ruimte wel in oorspronkelijke wetgeving in 1937 is ingebouwd.

Maatwerk

De overheid moet volgens Van Hijum in zijn algemeenheid meer maatwerk mogelijk maken voor afspraken tussen werkgevers en werknemers over de arbeidsvoorwaarden. Daarvoor breekt hij een lans in een artikel in de herfsteditie van de Christen Democratische Verkenningen dit jaar.

Daarin schrijft hij dat het overlegmodel met sociale partners nog meerwaarde heeft, maar dat aanpassing noodzakelijk is en dat bij landelijke afspraken meer ruimte nodig is voor invulling op bedrijfsniveau.

Collectief

''Zo is het de vraag of we verder moeten met collectieve fondsen voor opleiding en ontwikkeling in een sector en we niet verder moeten met individuele scholingsbudgetten, waarover werkgevers en werknemers individuele afspraken maken'', aldus de CDA'er.

Hij zei eerder ook al dat bekeken moet worden of werkgevers bij reorganisaties meer vrijheid moeten krijgen om te selecteren welke vakkrachten ze willen behouden en wie ze willen ontslaan.

als het cda dit er doorkrijgt zullen ze net als de pvda weg gevaagd worden en terrecht.:grote smurf:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
als het cda dit er doorkrijgt zullen ze net als de pvda weg gevaagd worden en terrecht.:grote smurf:

Ik denk dat Hendrikus op z'n wenken wordt bediend door dit initiatief in de Tweede Kamer.

Hoe krijgen we de FNV zover? Want die vinden het volgens mij ook wel "best".

;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
We staan gewoon op een T-splitsing. We laten het gaan of we doen er wat aan. Het gevaar van inzetten van goedkope krachten is groter dan we denken. Nu is er nog een cabotageregel maar die wil Europa afschaffen. Een NL bedrijf moet NL cao betalen. Wordt dat losgelaten is het einde verhaal voor de NL chauffeur omdat dit onze enige bescherming nog is.

Die cabotageregel die er nu is beschermt ook al nauwelijks (zie alle voorbeelden), dus vestig je hoop daar maar niet op. Ik ben het met u eens dat we op een T-splitsing staan maar de afslag die u probeert te nemen namelijk chauffeursverzet en CAO-afspraken is een doodlopend pad. Die CAO nemen de meeste werkgevers niet eens serieus en de lage opkomst bij vergaderingen is een blijvertje.

Ik doe maar eens een gewaagd alternatief voorstel. Strikte handhaving van de 48-urige werkweek (met minder uitloop mogelijkheden) met aanpassing naar beneden toe van de rijtijdenwet (b.v. max. 35 uur per week rijden). Als Poolse chauffeurs nog maar 4 dagen per week kunnen worden ingezet op een vrachtwagen die tevens zijn huis is dan lost het probleem zich vanzelf op en komt de Nederlander weer in beeld die wel gewoon naar huis kan. Internationaal vervoer zetten ze maar op de trein en nationaal vervoer wordt verricht door de ingezetenen van het land. Probleem Poolse chauffeur opgelost.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden