[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Vrachtwagen chauffeur worden.


Selmann

Vraag

  • Forumlid

Hallo allemaal,

ik ben selman uit enschede en ik ben 17 jaar.

ik wil graag vrachtwagen chauffeur worden (internationaal)

en doe momenteel een mbo opleiding (bouw timmeren) ik weet van aanpakken ik werk graag alleen

(omdat ik me dan veel beter kan richten op het gene wat ik doe)

en ik had een aantal vragen ik stel het zeer op prijs als ik een antwoord op die vragen kan krijgen.

1. kun je gelijk beginnen met internationaal rijden?

2. wat voor werk doe je in de 4dagen dat je werkt? (bij een bbl opleiding)

3. ik lees vaak dat vrachtwagen chauffeurs naar italie,duitslan,frankrijk rijden maar is het ook mogelijk dat je bijvoorbeeld naar turkije rijd? (ik ben zelf geen turkse maar vind het wel een prachtig land vandaar)

4. als je op je bestemming bent heb je dan 1/2 dag(en) voor je zelf?

5. mag je een bijrijder meenemen?

alvast bedankt,

mvg, selman

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 53
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Recommended Posts

  • 0

Heb iemand Jozef eigelijk verteld dat hij de vader niet was? :zegtniets:

Jozef stond voorover gebogen in de kribbe tekijken. Toen hij overeind kwam stoten hij ze hoofd tegen een draagbalk, en toen riep die JEZUS!!!!!!!

Waarop Maria zei, dat is een leuke naam voor onze zoon. :ja:

Maar dat stuk heeft de drukker weggelaten bij het terpresse gaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

Er zijn godsdiensten waar je voor zulke uitspraken je leven mag gaan vrezen.....

Overigens, (humor mode on) mijn boot heet MARIA. En de mede dorpsbewooners vroegen of de bij-boot (reddingsboot) ook een naam heeft. Ja zei ik. Die heet JEZUS.....

Hoezo dat dan? Wel, als je met MARIA in de problemen komt, heb je nog altijd DE LAATSTE HOOP..... (humor mode off).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

1. kun je gelijk beginnen met internationaal rijden?

2. wat voor werk doe je in de 4dagen dat je werkt? (bij een bbl opleiding)

3. ik lees vaak dat vrachtwagen chauffeurs naar italie,duitslan,frankrijk rijden maar is het ook mogelijk dat je bijvoorbeeld naar turkije rijd? (ik ben zelf geen turkse maar vind het wel een prachtig land vandaar)

4. als je op je bestemming bent heb je dan 1/2 dag(en) voor je zelf?

5. mag je een bijrijder meenemen?

1: Meestal niet. Het is niet alleen voor je werkgever, maar ook voor jezelf echt een stuk beter als je eerst ervaring leert op te doen met de afmetingen/gewichten en dat lukt gewoon niet als je de hele dag alleen maar op de autobaan zit. Ik heb zelf twee jaar (stads-)distributie gereden voor dat ik bij mijn huidige werkgever ben begonnen en zelfs bij deze werkgever heb ik de eerste 2 maanden alleen dagritten gedaan. Als je werkgever nog voldoende werk heeft en je jezelf een beetje bewezen hebt komen de langere ritten vanzelf wel.

2: Zolang jij je rijbewijzen nog niet hebt zal het voornamelijk werk in de loods zijn, dus pallets klaar zetten voor verzending, vrachtwagens laden/lossen, schoonmaakwerkzaamheden etc. Bij sommige bedrijven zul je eens mogen mee rijden met een andere chauffeur, met name bij fysiek zwaarder werk. Het mooiste zou nog zijn om op een terminaltrekker te mogen beginnen, dan leer je gelijk fatsoenlijk aandocken nog voor je je rijbewijzen hebt.

3: Daar hoef je niet op te rekenen. Een groot deel van het internationale transport wordt momenteel beheerst door onze oost-europese broeders, helaas. De landen die je opnoemt (Italie, UK, scandinavie) is voor de meeste Nederlandse chauffeurs toch wel de max.

4: Een werkgever zal jou niet langer op één plek willen houden dan strict noodzakelijk is, immers zelfs een stilstaande auto kost geld. Het kan echter voorkomen dat je door omstandigheden ergens wat langer op moet wachten of dat je een weekend moet overstaan en hoewel veel chauffeurs dat zullen vervloeken kan dat ook best leuk zijn. Je moet jezelf wel een beetje kunnen leren vermaken.

5: Als je geen ADR rijdt zullen de meeste werkgevers er in principe niet moeilijk over doen, maar onthoud wel dat je bijrijder (als die niet in dienst van je werkgever is) niet verzekerd is! Altijd verstandig om een reisverzekering voor hem/haar af te sluiten dus. Bij sommige strengere klanten mag je ook geen bijrijders mee het terrein op nemen, zijn natuurlijk wel dingen waar je op dat moment rekening mee moet houden.

Verder: laat je niet gek maken door al die vroeger-was-alles-beter verhalen. Niet dat het allemaal onzin is wat er gezegd wordt, maar je moet er nu eenmaal mee leren leven. Genoeg chauffeurs die elke dag nog met plezier die zescilinder laten ronken. Bij elk bedrijf houdt je toch wel kleinigheidjes...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

selman, luister naar je eigen, je bent in opleiding voor timmerman en je vind het niks aan.

Had ik ook ruim 20 jaar terug, ik vond het ook niks aan, en zit nog steeds in de bouw. wat een graf werk is het toch

zit nu werkloos thuis.

Als je chauffeur wilt worden, gewoon ervoor gaan, na het behalen van je rijbewijs kan je eventueel je hijsbewijs gaan halen en op een mobiele kraan werken

heb je toch nog iets in de bouw ;)

zelf zit ik nog steeds met de wens om chauffeur te worden , en ook eventueel de richting op te gaan naar mobiele kraan machinist. ben nu bijna 40

het mooie van in een cabine zitten is geen 8 uur per dag gezeik van de uitvoerder die meent dat hij het sneller en beter kan.

kacheltje aan, radio aan, kop koffie in de hand, een leuker baan is er niet...toch chauffeurs?

en over salaris...in de bouw verdien je ook geen reet, vooral via uitzendbureau's

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

weet even niet waain te reageren, maar lekker dan

naar zo'n open dag geweest van randstad transport, klonk allemaal toch wel interessant

krijg je een gesprekje van 10 minuten met zo'n jong ding van 22 jaar , zegt ze dat je niet door de selectie heen

komt omdat men moet verwachten dat men een paar dagdelen per week aan het lessen bent.

dus ik vraag, hoe doen mensen dat dan als ze een baan hebben?

die hebben ervoor gespaart of een partner.

had zelf op 1 dag in de week gehoopt aangezien de cursus toch 4 maanden duurt.

dan kon ik dat wel regelen eventueel als ik werk had.

ikzelf zit dus thuis, en krijg van uwv geen toestemming om scholing te doen.

wil je graag chauffeur worden, lukt het niet. had al 2 jaar op zo'n kans van randstad zitten wachten

en bij simon loos lukt het ook maar niet

bah.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
hmm okee,

allemaal negatief(maar wel eerlijk) over De beroep maar als je het allemaal zo negatief vind wrm doe je het werk dan nog überhaupt?

Het is kennelijk zijn visie op het werk.

Hoeft niet de jouwe te zijn en het is al helemaal niet de mijne.

Chauffeur is best een mooi vak.

De beloning en arbeidsvoorwaarden mogen wel wat beter maar aan het werk zelf doet dat niets af.

Het gekerm en gejammer dat het transport zo slecht is, o.a. omdat de bedrijven steeds onder elkaars prijzen gaan had je 25 jaar geleden ook al.

Transportbedrijven gaan en komen.

Ik denk zelfs dat dit gejammer begon net nadat de vrachtwagen werd uitgevonden.

Dat gejammer moet je kunnen relativeren en niets van aantrekken.

Steeds weer duiken er nieuwe zaken*) op die door de chauffeurs als bedreiging worden ervaren.

Nu is de "bedreiging van de dag" de Oost-Europese chauffeur.

Ook daar maling aan hebben en mee leren leven.

Als jij het ziet zitten om vrachtwagenchauffeur te worden, lekker doen en niets aantrekken van de negatieve mensen die zich geslachtofferd voelen in hun beroep.

Dat is dan hun probleem, niet het jouwe.

*)

snelheidsbegrenzer

tachograafschijf

digitale tachograaf

mobiele telefoon

gps tracking

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
weet even niet waain te reageren, maar lekker dan

naar zo'n open dag geweest van randstad transport, klonk allemaal toch wel interessant

krijg je een gesprekje van 10 minuten met zo'n jong ding van 22 jaar , zegt ze dat je niet door de selectie heen

komt omdat men moet verwachten dat men een paar dagdelen per week aan het lessen bent.

dus ik vraag, hoe doen mensen dat dan als ze een baan hebben?

die hebben ervoor gespaart of een partner.

had zelf op 1 dag in de week gehoopt aangezien de cursus toch 4 maanden duurt.

dan kon ik dat wel regelen eventueel als ik werk had.

ikzelf zit dus thuis, en krijg van uwv geen toestemming om scholing te doen.

wil je graag chauffeur worden, lukt het niet. had al 2 jaar op zo'n kans van randstad zitten wachten

en bij simon loos lukt het ook maar niet

bah.

Heb je Teamflex al eens benaderd?

Zo niet, zeker eens doen.

teamflex

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast Don Melvino

zeker doen als het je boeit!

ik zelf heb ook hoop negatieve verhalen links laten liggen en ervoor gegaan , ben gelukkig man met me werk.

echt genieten , soms minder maar dat heb je overal.

Weet wel dat je als je 1 dag naar school gaat en 4 dagen of 5 , werkt , dat je als stagair dubbel hard werkt voor bijna niks :D

als je de slechte bedrijven vind iig .

ik had toch vaak momenten en bedrijven waar ik zoiets had van , ok . dan maar liever manager of vertegenwoordiger (wat er ook wel in me werd gezien) maar gelukkig dat ik door had gezet en alles had behaald.

stoom je klaar om km's te vreten en gaan met die handel :p :p

Ciao , Melvino!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

As je al voor vrachtwagenchauffeur zou gaan dan moet je je ook goed bewust zijn van alle negatieve kanten

1. File's

2. Planners die je opjagen

3. Klanten die onvriendelijk zijn

4. Goed betaald met hard werken en veel overuren, is niet alleen zitten en rijden

5. Best zware opleiding

6. Zwaar beroep

7. Internationaal? Weinig thuis, geen tijd voor famillie en kinderen later

8. Wetgeving die alsmaar strenger word

9. ...

Ik zelf volg de opleidingin nu in sint-lodewijk, heb nog geen seconde spijt dat ik er aan begonnen ben. Alle nadelen wetend, maar ken er veel die de opleiding gedaan hebben en toch ander werk gaan doen zijn omdat het te zwaar is. Uit jou reactie's merk ik eigenlijk dat je niet echt beseft wat het is en zou ik het afraden om te doen. Omdat ik het gevoel heb dat je zo eetje bent als de meeste uit mijn klas, voetje onder, alleen denken aan jezelf, een schande voor de chauffeurs eigenlijk. Niet slecht bedoeld, maar besef je wel dat het meer is als alleen rijden?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast Don Melvino

goed gezegd!

is meer dan rijden alleen.

kwaliteit der chauffeurs verschilt extreem hoor.

goed en net rijgedrag , klantvriendelijkheid.

zuinig rijden , sociaal . netjes en correct blijven e.d.

mee denken met het bedrijf , werk gaat voor alles :D

onderhoud aan je evt. vaste auto, wagen schoon en netjes houden en ook netjes met de administratie omgaan.

uiteindelijk ben je ook het visitekaartje van het bedrijf en draagt zorg bij een goede imago van alle chauffeurs :angel:

duussssss

succes!

uiteindelijk zie je , je kwaliteit van werken wel terug hoor!

ciao!

Melvino:cool:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
nou als die zoon van jouw die de timmer opleiding doet het niks aan vind en jouwn zoon die voor chauffeur leert het allemaal mooi vind is die leert voort chauffeur wel verstandiger:p

en met mij net zo ik doe timmeren maar vind het geen klote meer aan...

tjah wat doe je dan? elke dag met tegenzin naar school en werk gaan en dat je je timmer diploma hebt en er niks meer mee doet dus al die tijd voor niks naar school gegaan , of dat je een andere opleiding gaat doen waar je wel zin in hebt en het wel leuk hebt??

(tussen de meeste opleidingen vind ik transport en logistiek het beste voor me zelf (De opleiding die bij mij veel voordelen scoort)

1. weinig thuis daar hou ik van haat het om constant thuis te zitten.

2. je ziet wat van de wereld.

3. goed verdiend (met goed bedoel ik dan dat het beter is als een timmerman)

4. vaak alleen hou niet van een baas of een collega wat in mn nek staat te hijgen.

5. het is wat anders dan normaal.

dus zeg het maar wat zou jij in zo`n situatie doen??

trouwens bedankt voor je reactie.

1:) dat is je eigen keuze,vind het toch wel fijn om af en toe bij me gezin te zijn (iets wat jij in de toekomst ook krijgt denk)

2) dat valt tegenwoordig allemaal nog wel mee

3) beter verdient dan een timmerman? sinds wanneer is dat dan,,je moet uitgaan van het basissalaris zonder overuren he,,denk dat het dan niet veel scheeld,,daarbij moet je als chauffeur al wat overuren maken om een mooi salaris te hebben,,,,en als timmerman heb je weer het voordeel dat je aardig kan bijbeunen a €20--€25 euro per uur.

4) weleens over nagedacht over een planner die je de godganse dag achter je vodden aanzit

5) wat versta je onder normaal dan ,,,denk dat er net zoveel chauffeurs als timmermannen zijn.

Begrijp me niet verkeerd ik doe me werk met veel plezier maar probeer je effe in te laten zien dat het echt geen lang leve de LOL leventje is

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ja jongens... Ik wil ook niet lullig doen, maar zo'n verstandig idee is het momenteel niet om voor chauffeur te gaan leren.

Ik ben ook chauffeur in hart en nieren, en het maakt me niks uit om de hele week van huis te zijn, maar er is momenteel

domweg geen werk! Zelfs uitzendbureau's hebben helemaal niks! Vandaar dat ik nu ook tijd heb om midden op de dag hier te reageren.

Let wel... Ik doe m'n werk (als er wel werk is) met héél veel plezier! Maar op het moment is het zwaar kl*te om wat te vinden!

Dus wees verstandig, leer eerst voor iets anders, en dan kun je daarna altijd nog door leren voor chauffeur. Maar dan heb je in ieder geval iets

achter de hand als er geen werk in het transport is. Dat had ik ook beter kunnen doen een jaar 13/14 geleden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

dus mijn vermoeden van in 2015 chauffeurs tekort klopt dan ook niet.

Ach ja, dat klopt van harte. Ik schat dat men nu al 50.000 chauffeurs te kort komt. En dan kan nog wel eens oplopen naar de 70.000.

Zei het alleen met een Pools, Bulgaars of Roemeens paspoort.

En heb je die, dan staat de deur wagenwijd open, en is de rode loper uitgerold.

Maar jouw heeft men niet nodig. Mij trouwens ook niet.

Kortom t.s.: kies voor een toekomst. Een toekomst die ver van het transport is, want daar zul je het niet vinden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden