[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Advies nodig voor Kroatië


Marruk

Recommended Posts

  • Forumlid
En van het ATA certificaat heeft denk 99% van de chauffeurs nog niet van gehoord (incl. ik)

Hier een link van KvK (die de carnets uitgeeft)

Onder aan de pagina 2 links waar je een pdf kunt downloaden met een landenlijst en een gebruiks handleiding.

Hier staat precies beschreven waarvoor het gebruikt word(tijdelijke in en uitvoer van goederen die beroepsmatig worden gebruikt )

KvK: ATA Carnet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Van mij mag Bas(en nog een paar) blijven posten hoor,ondanks zijn 15 jaar lijkt het me wel een manneke die weet wat ie wilt,een "jonge hond"zogezegd.:p

Dat hij soms op zijn bek gaat geeft niks,daar leert hij van en kunnen wij"ouwe bokken"weer eens laten zien dat wij het allemaal wel weten :D:D:D,en zo onze kennis overdragen.:ja::ja:

Hij kan ook zijn bek houden,zodat er geen discussie los komt en iedereen zich koesteren kan in zijn,zelfbenoemde ,wijsheid.LOL

Want laten we eerlijk zijn;we hebben toch allemaal wel eens dat we denken:goh,,,zit dat zo????ik heb altijd het tegendeel gedacht.:angel:

Of ik weet het eigenlijk niet echt, maar wil meelullen, en zeg maar zoals ik denk dat t in elkaar steekt:ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

@ europeaan, had het al opgezocht ja. Waarschijnlijk wedstrijd paarden of fokmateriaal omdat ze weer uitgevoerd worden..?

Heb ook totaal niks tegen Bas of andere die meepraten. Vind ik alleen maar heel leerzaam voor hun en als ze later op de bok zitten, heb je misschien best een stapje voorsprong. Enthousiast zijn over het vak is alleen maar goed ! Wat ik gevaarlijk vind is dat TS een vraag steld over een ingewikkeld document en Bas letterlijk zegt dat je daar niet zo moelijk over doen op de grens. Hij is middels al 3x in Kroatie geweest en zegt "ik weet wel hoe ongeveer de gang van zaken is daar" Dat soort uitspraken moet je niet doen voor zo'n belangrijk document, ff kijken hoe het loopt op de grens en, wat ik in mijn voorbeeld UA zij, paar weken later een torenhoge boete krijgt. Zijn hier een paar antwoorden waar TS wel wat mee kan denk ik, gelukkig maar want als Bas als enige gereageerd had, kwam TS toch van een kouwe kermis thuis. Nogmaals, niks tegen Bas zijn rol hier op het forum of ze leeftijd. Maar wel over het adviseren van..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Laat ik het kort houden, die 3x waren vakanties. 1 maal met een boot, 2 maal met de auto. Ik hoor zoiets van dat ATA ook maar van m'n Maatschappijleer docent. Die zei letterlijk: Kroatië hoort tegenwoordig bij de EU, hoef je niet zo moeilijk over te doen.

Maar kan je ook wel zeker begrijpen Erik, ik bedoel heb hier bijna iedere dag op het forum een leer momentje. Leer hier meer dingen die ik later nodig heb, dan dat ze mij op school wijsmaken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
docent[/color]. Die zei letterlijk: Kroatië hoort tegenwoordig bij de EU' date=':kill::hamer::kill::hamer:

Maar kan je ook wel zeker begrijpen Erik, ik bedoel heb hier bijna iedere dag op het forum een leer momentje. Leer hier meer dingen die ik later nodig heb, dan dat ze mij op school wijsmaken. :ok::ok::ok:

In Rood wat benadrukt en een paar :kill::hamer::ok: erbij gezet.:D:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Met dat ATA-carnet is het in ieder geval wel rond hier in NL.

De paarden gaan tijdelijk naar Kroatië en komen daarna weer terug. Er hoeft zo geen import-heffingen betaald te worden.

Was eigenlijk alleen benieuwd hoe dat gaat aan de grens SLO-HR. stempels halen in het ene hokje en in het andere....:confused:

Ik begrijp dat ik dus geen vignet of zoiets voor Slovenië of Kroatië hoef te halen aan de grens? Gewoon tolpoortje dus. Das makkelijk.

mm.. Nou we gaan het wel zien. Woensdag gaan we vertrekken. Als er tot die tijd nog tips zijn hoor ik het wel.

En bas, gewoon blijven posten.. Alleen moet soms ff double-checken.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Marruk, misschien nog een tip, neem wat klein briefgeld mee. Als je aan de grens je paspoort weer terugkrijgt omdat er geen geld inzit is het klote als je enkel 50 euro biljeten heb. Hoop 5 euro's en tientjes dus. (heb altijd het idee dat ze Euro's liever willen als eigen valuta..eigen valuta fluctueerd meestal sneller en Euro's moeten ze altijd ff rekenen. Kan een voordeel zijn maar das maar een idee..)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Marruk, misschien nog een tip, neem wat klein briefgeld mee. Als je aan de grens je paspoort weer terugkrijgt omdat er geen geld inzit is het klote als je enkel 50 euro biljeten heb. Hoop 5 euro's en tientjes dus. (heb altijd het idee dat ze Euro's liever willen als eigen valuta..eigen valuta fluctueerd meestal sneller en Euro's moeten ze altijd ff rekenen. Kan een voordeel zijn maar das maar een idee..)

Was in de gulden tijd al Erik, telkens weer zo'n achter je oren krab moment als het ineens wel werkt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Marruk, misschien nog een tip, neem wat klein briefgeld mee. Als je aan de grens je paspoort weer terugkrijgt omdat er geen geld inzit is het klote als je enkel 50 euro biljeten heb. Hoop 5 euro's en tientjes dus. (heb altijd het idee dat ze Euro's liever willen als eigen valuta..eigen valuta fluctueerd meestal sneller en Euro's moeten ze altijd ff rekenen. Kan een voordeel zijn maar das maar een idee..)

ik kom er net vanaf en heb ook nog servie en macedonie gedaan.

nergens heb ik ergens geld in moeten stoppen.

normale paspoort controle's

in slovenie kun je boven de 3,5 ton gewoon betalen ( vignet is alleen voor onder 3,5 ton )bij tolpoorten en wij betalen met de ms europe kaart.

wat zowel in slovenie als in kroatie kan en zeer is aan te raden ivm al die troep die je van hun terugkrijgt is gewoon mastercard.

vaak geef je euro's en krijg je kuna's terug.

nu is dat niet zo erg als je die dan gebruikt voor koffie of eten, maar je kunt overal met creditcard betalen.

in kroatie trouwens niet met de MS europe kaart en ook niet dkv en ook niet shell.

wel gewone mastercard of visa.

aan de grens in gruskovje waar TS er dus over wil is het wel redelijk.

je meldt je gewoon bij de sloveen en er is altijd wel iemand die duits of engels praat.

als je met ata komt weet ik niet of je ook via de vrachtwagensporen moet.

bij deze grens is ook een leegspoor en ik zou even stoppen en eerst ff gaan vragen.

er zit aan de sloveense kant een kantoortje dat heet intereuropa en die gast die daar zit spreekt goed duits en kan je wel wegwijs maken.

als je dan klaar bent bij de sloveen weet je ongeveer hoe het gaat en kun je 800 meter verder naar de kroaat.

het is net zoals Ge al zegt pas op dat er aan de grens al papieren zijn en dat je weet bij wie ze op te halen.

ik had bij binnenkomst in macedonie ook ergens bij een spediteur een verklaring liggen dat de spullen die ik bij me had het land in mochten.

kostte mij 1 uur om er achter te komen dat er zo iets was en waar het was.

succes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Goed idee, om ff de mastercard mee te nemen. Heb alleen shell in de auto.

Dus mastercard niet vergeten.

Heb zojuist m'n klant gesproken en hij zei dat alle papieren al bij de grens liggen en dat ze mij er doorheen loodsen.

Ze zijn schijnbaar nu al ingelicht, zodat ik niet meer dan een halfuurtje hoef te wachten.

De klant wacht me op bij de grens en hij kent het geintje schijnbaar.

Er moet idd geloof ik wat 'onder de tafel' betaald worden, maar ook dat is schijnbaar al geregeld. :-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Nou, ik ben er geweest.

De reis verliep voorspoedig. Alleen wel ongeveer 3 uur bij de grens moeten wachten voordat we erover waren.

Omdat we met levende-have reden, mochten we wel langs iedereen op rijden voor de grens. Daar was menig collega niet blij mee.....

Maar het is wel een gedoe zeg, daar aan de grens. Was blij dat ik hulp had van mijn klant. Hij wist tenminste hoe het systeem werkte.

En vanaf volgend jaar 1 juli horen ze bij de EU, dan kunnen we er zo over.....

Op de terugweg hadden we ook nog een tegenslagje. Er was een feestdag in slovenië en we mochten niet over de grens.

En, aangezien ik gisteren een bruiloft had zijn we via Hongarije terug gereden. Dat was +/- 200km om, maar ja soms moet je wat over hebben voor je vrienden.

Bedankt nog voor de tips!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
Van mij mag Bas(en nog een paar) blijven posten hoor,ondanks zijn 15 jaar lijkt het me wel een manneke die weet wat ie wilt,een "jonge hond"zogezegd.:p

Dat hij soms op zijn bek gaat geeft niks,daar leert hij van en kunnen wij"ouwe bokken"weer eens laten zien dat wij het allemaal wel weten :D:D:D,en zo onze kennis overdragen.:ja::ja:

....

Voor een gastje van 15 heeft hij in ieder geval geen bedorven smaak voor wat wagenmerken betreft......:ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 years later...
  • Forumlid

Even een schopje want ook ik heb een vraag over Kroatië voor de ervaringsdeskundigen hier. En dan met name de grensovergang met Hongarije. Over een poosje ga ik met een vrachtje naar Zadar. Van daaruit ga ik leeg naar Debrecen in Hongarije om weer terug te laden. 

 

Kan iemand vertellen of er gestopt moet worden aan de grens of dat er gewoon doorgereden kan worden sinds zowel Kroatië, Slovenië en Hongarije bij de EU zitten en er vrije doorgang van goederen is? Lading bestaat uit motoren van vakantiegangers (dus geen handelswaar). Thanks!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Gewoon gas geven Rob. Er word door de Kroaat hooguit naar je paspoort gevraagd, maar vaak zit er geeneens iemand. Wel over de truckbaan rijden.

Thanks Matthieu! Enig idee of dit ook geldt voor de overgang Oostenrijk > Slovenië en Slovenië > Kroatië?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden