Spring naar bijdragen
Forum gesloten ×

Tips voor het rijden met Volvo I-shift


Crosser89

Recommended Posts

  • Forumlid

Goedemiddag,

Als onervaren chauffeur rij ik af en toe een stukje met een Volvo I-shift (motorwagen) Op de meeste momenten werkt dat prima, maar er zijn ook dingen die iets minder super zijn naar mijn mening.

Waar ik bij een lege (of slechts licht beladen) auto tegenaan loop is dat hij vaak precies dan opschakelt als ik het niet wil. Ergens afslaan en lekker kalm de bocht uit trekken schakelt hij net voordat ik weer recht kom en dan moet ik extra terugsturen, mede ook omdat het schakelen zo gruwelijk lang duurt. Twee seconden later schakelen zou comfortabeler zijn en daarmee zou ik niet eens belachelijk veel toeren maken. Hoort dat erbij en is het een kwestie van wennen of doe ik iets gruwelijk fout? Volgens mij rij ik gewoon normaal, niet overdreven langzaam maar wel rustig.

Bij uitrollen om ergens af te slaan schakelt hij soms wat laat terug, gewoon wennen of naar M gaan denk ik?

Ohja en ik was mijn koppeling en versnellingspook ook al een paar keer kwijt: "nee idioot je rijd met een ouwe-wijven-bak:D"

Er zijn hier vast en zeker een paar chauffeurs die veel (dagelijks?) met zo'n I-shift rijden en die wat tips hebben.

Groetjes,

Crosser89

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Goedemiddag,

mede ook omdat het schakelen zo gruwelijk lang duurt.

Ohja en ik was mijn koppeling en versnellingspook ook al een paar keer kwijt: "nee idioot je rijd met een ouwe-wijven-bak:D"

Groetjes,

Crosser89

Ik heb 2 zinnetjes uit jouw post gehaald, die duidelijk aangeven dat je onervaren bent zoals jezelf ook schrijft. Neem van mij aan - en ik ben geen Volvo-fanaat - dat de I-shift de perfectst schakelende bak heeft van alle merken Trucks. Enig nadeel is dat de bak als ie koud is, het even allemaal nog niet precies weet en te lang doortrekt in de lage versnellingen, maar misschien is dit inmiddels ook aangepast in de software. Een öuwe-wijven-bak is het zeer zeker niet, als jij het met een handgeschakelde bak sneller kunt, dan ga je dat wel merken tzt aan vroegtijdig versleten koppelingsplaten of dat de synchromesh-ringen je om de oren vliegen.:ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

De i-shift is een zogenaamde zelflerende bak. Dit betekent dat hij binnen de grenzen van de geinstalleerde software zich aanpast aan het rijgedrag van de chauffeur.

Aangezien je schrijft dat je af en toe maar een stukje rijd heeft de bak zich "aangepast" aan de vaste chauffeur van de auto.

Probeer een beetje te spelen met de stand van het gaspedaal om zo de bak voor de gek te houden. verder is het gewoon een kwestie van wennen.

Ik heb op veel merken gereden maar het is de lekkerste bak op de markt ( met de juiste software).

gr peter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Neem van mij aan - en ik ben geen Volvo-fanaat - dat de I-shift de perfectst schakelende bak heeft van alle merken Trucks.

Dat heb ik al meer gelezen en wil ik graag aannemen, maar kan ik verder niet beoordelen. Ik heb voorheen ook een beetje op een ster met handbak gereden en ik vond dat persoonlijk prettiger (en dan mag iedereen mij voor gek verslijten, zit ik niet mee ;)). Op de een of andere manier voelt dat natuurlijk aan, kwestie van instappen en wegrijden, stelde naar mijn idee niet zoveel voor.

Een öuwe-wijven-bak is het zeer zeker niet, als jij het met een handgeschakelde bak sneller kunt, dan ga je dat wel merken tzt aan vroegtijdig versleten koppelingsplaten of dat de synchromesh-ringen je om de oren vliegen.:ja:

Misschien is het ook wel meer gevoelsmatig langzaam en niet daadwerkelijk langzaam. In een handbak schakel ik niet sneller dan dat ik het anderen zie doen en doe dat, voor zover ik dat kan beoordelen en me bewust ben, met gevoel en kalm zonder lomp aan die pook te lopen sleuren en rammen. Bovendien realiseer ik me nu pas dat ik me alleen een beetje aan het "trage" schakelen erger als het me niet lekker uitkomt, op alle andere momenten heb ik dat niet. Ik vermoed dus dat alleen maar het traag lijkt op die momenten omdat ik dan zit te wachten tot hij klaar is, terwijl je met een handbak zelf bezig bent en iets om handen hebt.

Overigens, als ik iemand tegen het hoofd gestoten heb met mijn typering "ouwe-wijven-bak", dat was niet helemaal serieus bedoelt, sorry als dat wel zo overkwam.

Maar goed, alvast bedankt voor de reacties tot nu toe. Ik ga gewoon lekker door met rondrijden, het zal wel wennen.

even aanvullen want ik heb de reactie van Sigma niet gezien. De vaste chauffeur rijd zeer waarschijnlijk pittiger dan dat ik doe, misschien speelt dat wel mee. Zal eens proberen om een iets andere rijstijl aan te houden. Bedankt!

bewerkt door Crosser89
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Debian
De i-shift is een zogenaamde zelflerende bak. Dit betekent dat hij binnen de grenzen van de geinstalleerde software zich aanpast aan het rijgedrag van de chauffeur.

Waaruit blijkt dat?

Hoe doet dat ding het dan met 2 chauffeurs op één auto?

En als er steeds andere chauffeurs mee rijden?

En terzijde; ik vind de versnellingsbak van Renault beter dan die van Volvo.

Zal ook wel een beetje persoonlijke smaak bij komen zeker om te bepalen welke de ' beste ' is?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Bijna alle problemen die jij opnoemt ken ik niet. Ondanks dat ik dagelijks met een I-shift op pad ben. Met dat terug schakelen dat kun je zelf ook doen. Gas los, links aan de "pook" zit een knopje boven is + onderste is - als je nu op het minnetje drukt schakelt hij zelf nog een tandje terug. Pookje kan dus gewoon in A blijven staan.

Er zit zo ook een 2e versnelling achteruit op. Schakel de achteruit in begin te rijden en druk op de +

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Waaruit blijkt dat?

Hoe doet dat ding het dan met 2 chauffeurs op één auto?

En als er steeds andere chauffeurs mee rijden?

En terzijde; ik vind de versnellingsbak van Renault beter dan die van Volvo.

Zal ook wel een beetje persoonlijke smaak bij komen zeker om te bepalen welke de ' beste ' is?

Dat blijkt uit de volvo dealer en volvo rijtrainers. Bij veel of meerdere chauffeurs op de auto zal de bak zijn originele programma vasthouden.

het inleren is natuurlijk ook geen kwestie van 500 meter rijden maar wordt berekend over een hele periode. ik kon bijvoorbeeld na een vakantie van 3 weken merken dat de bak net ff anders schakelde. het eerste wat ik ( iov werkgever) moest doen toen ik de auto van een collega kreeg als vaste auto was even naar de dealer rijden om de bak te resetten.

gr peter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dat blijkt uit de volvo dealer en volvo rijtrainers. Bij veel of meerdere chauffeurs op de auto zal de bak zijn originele programma vasthouden.

het inleren is natuurlijk ook geen kwestie van 500 meter rijden maar wordt berekend over een hele periode. ik kon bijvoorbeeld na een vakantie van 3 weken merken dat de bak net ff anders schakelde. het eerste wat ik ( iov werkgever) moest doen toen ik de auto van een collega kreeg als vaste auto was even naar de dealer rijden om de bak te resetten.

gr peter

Ik rij bij ons,als vaste invaller,met allerlei soorten Volvo,s,Scania's,Daf's en Man,s, maar wat jij daar nu zegt is mij nog nooit opgevallen.

Maar ik ben dan ook geen automaat specialist,ik heb in mijn actieve periode altijd hand geschakeld gereden.

Wellicht zou T.S zijn bak eens op M( manueel) kunnen zetten,dan beslist hij,en niet de software ,wanneer er geschakeld word.

Ik had overigens een paar weken terug een babbel met een collega,die al jaren met automaat rijdt bij ons, en die had een nieuwe Scania 440 opticruise gehad,en die heeft een soort"helling gevoel"ík weet niet hoe t werkt ,maar zo noem ik t effe,de collega zei dat ie dat gelijk er af ging laten halen,levensgevaarlijk volgens hem.

Je rijdt ,op C.C, helling op en een honderd meter voor de top gooit ie ineens de C.C eraf en verlies je gelijk snelheid,degene die achter je zit moet dan gelijk in de ankers.

Overigens vind ik ,als leek, die opticruise van Scania best wel relaxt rijden,zeker op een hellend traject,zoals b.v. de Ardennen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

@Debian, Misschien zit het tussen de oren maar zo is het mij eens uitgelegd, dus ga ik er maar even van uit dat het klopt he.

gr peter

@europeaan, Bij volvo heet dit systeem i-see en is bedoeld om brandstof te besparen.

Het systeem ziet op basis van gps gegevens de helling aankomen, eindigen en weer dalen. Bij de helling zal het systeem gasgeven om de ingestelde cc snelheid

te behouden en dan een eindje voor de top het gas lossen om zo rollend aan de afdaling te beginnen.

De meningen zijn inderdaad sterk verdeeld over het systeem maar het lijkt voor de brandstof te werken ( 5% wordt beweerd)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

@europeaan, Bij volvo heet dit systeem i-see en is bedoeld om brandstof te besparen.

Het systeem ziet op basis van gps gegevens de helling aankomen, eindigen en weer dalen. Bij de helling zal het systeem gasgeven om de ingestelde cc snelheid

te behouden en dan een eindje voor de top het gas lossen om zo rollend aan de afdaling te beginnen.

De meningen zijn inderdaad sterk verdeeld over het systeem maar het lijkt voor de brandstof te werken ( 5% wordt beweerd)

Dan zal t zo iets zijn,mijn collega was er i.i.g. niet over te spreken :kiss::kill:

Hij hield er al rekening mee en gooide m net voor de top van de c.c. af en ging "op t voetje"naar boven.

Zo een systeem is leuk als je alleen op de weg zit en tijd zat hebt,want dit kost je natuurlijk wel extra rijtijd,wat je einde dag tekort komt.

Duidelijk iets wat op de tekentafel uitgedacht is.

bewerkt door Knoalster
quote hersteld
Link naar opmerking
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden