Spring naar bijdragen

Jong geleerd, maar riskant


Gast shompie

Recommended Posts

  • Forumlid

Ik heb het vaak gezien en ook zelf wel gedaan,

en ik heb ook 1 maal schade gereden ... dat was geen probleem maar ik voelde me met mijn 14 jaar wel

heel erg klote.

Gelukkig mocht ik gewoon verdergaan zoals ik begonnen was.

Vorige week vrijdag zag ik nog een klein meisje een vrachtauto besturen.

Zelf vind ik het geen probleem .. wie weet groeit er uit zo'n jongen/meisje wel een topchauffeur later.

En dat allemaal omdat het van jongs af aan geleerd is.

Dat er regels zijn is mooi, maar dat die regels professionals alle mogelijkheid tot zelfbeschikking

afnemen is minder mooi en ik denk dat er veel mooie beroepen gesloopt worden door die

nutteloze regeltjes.

Zo'n jochie dat een kraan op de oplegger zet .. wel, ik doe het hem niet na

en dan heb ik respect voor dat jochie én diegene die het hem geleerd heeft.

En heel stiekem ben ik dan ergens jaloers dat ik vroeger dat jochie niet was ....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 64
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Forumlid
Ik was zelf en jaar of 10 toen ik bij mijn vader op schoot de afsluitdijk over mocht sturen.

Toen ik die leeftijd had, was mijn pa al een keer bij de Rechtbank proberen uit te leggen dat het absoluut niet onverantwoordelijk was om zo'n jong kind helemaal alleen met een volle motorwagen met aanhanger een blokje rond te laten rijden over een industrieterrein om over 'de goede kant' achteruit een bouwplaats op te kunnen draaien.

De rechter bleef bij z'n standpunt en vroeg zich hardop nogmaals af hoe een vader nu kon laten gebeuren dat zoonlief door de politie werd aangetroffen in een zwaarbeladen vrachtwagencombinatie op de openbare weg.

"Nou .., gewoon ....., omdat ik weet dat-ie het kan!", volgens m'n pa.

"Wilt u hiermee zeggen dat het niet de eerste keer was? Dat uw zoon wel vaker zo rijdt?", vroeg de rechter zich af.

"Ja natuurlijk rijdt die jongen veel vaker!", begon m'n pa weer om het uit te leggen; "anders kon ik toch niet weten dat-ie het wel kan? Dan zou het pas echt gevaarlijk en onverantwoordelijk zijn als ik daarover twijfelde."

"Voor deze overtreding staat een boete van 50 (?) gulden", zo kapte de rechter het betoog af van m'n pa; "Maar bij deze verdubbel ik de boete nog een keer en ik raad u aan om verder uw mond te houden en het hierbij te laten".

LOL

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wat eraan vooraf ging:

Op heel jonge leeftijd was ik al verslingerd aan alles waar een stuur op zat en wat een motor en wielen had: auto's, heftrucks, shovels, landbouwtractoren en met een pa die vrachtwagenchauffeur was, natuurlijk ook vrachtwagens.

In die tijd waarin dat van die Rechtbank zich afspeelde, was het precies de tijd dat m'n ouwe heer vond dat er een volgende fase was aangebroken in m'n "voertuigbeheersing". Namelijk: met de combinatie, vol (dus sleepas aan de grond), op de spiegels, achteruit steken, over de verkeerde kant. Over je eigen kant, dat zat wel snor inmiddels en was gesneden koek (vond m'n ouwe heer).

Alhoewel, op de spiegels? Welgeteld 1 hele spiegel(spiegeltje) aan elke kant was met een beetje geluk alles wat je had destijds. (met een reepje stof eraan, wat tijdens het rijden, door de wind, ervoor zorgde dat een spiegelglas een beetje "schoon" bleef).

Zoiets (middelste auto op de foto) was dus alles wat je had om rechts, om de hoek te kijken:

965787800_76cba59103.jpg

M'n pa rijdt naar dat losadres toe, neemt een straat eerder dan de andere keren dat ik wel eens meeging, rijdt de straat waar die mensen aan zaten expres verkeerd om in, zet de auto voor de inrit en zegt: "Zo ..., ik ga me aanmelden, kijken of ik een heftruck kan ritselen, het is lekker rustig hier in deze straat, peuter jij 'm in die tijd maar eens op je gemakkie achteruit het terrein op".

Afijn, zonder stuurbekrachtiging, staand achter het stuur, lamme armen van het draaien, dertig keer uitgestapt om te kijken dat ik de palen van de inrit niet platreed, en waar die aanhanger bleef bij het over rechts achteruit insturen, als de dood dat ik het triangel dubbel zou duwen ... en inmiddels zeiknat van het zweet van de inspanning, vroeg ik me af waar die ouwe toch bleef om een beetje aanwijzingen te geven.

Maar die kwam niet opdagen omdat hij (naar later bleek) expres verdekt opgesteld, op een afstandje stond af te kijken wat ik aan het avonturen was.

Maar goed, na de zoveelste keer uitstappen moest ik weer optrekken en dacht ik "barst dan ook, waarom zo moeilijk als het ook makkelijk kan, zoals we altijd doen? Ik rijd gewoon even snel de straat uit, een blokkie om!"

Zo gezegd zo gedaan. Ik stiefel dat industrieterreintje over, en voelde me een hele vent. Het ging lekker. Dus niet de eerste straat genomen, maar een volgende. En toen nog een volgende, en toen weer een volgende.

Tot ik in één van de straten een politiebusje tegenkwam, met twee dienders erin. Ik als een haas, via de kortste weg terug naar dat losadres. Ik zorgde wel dat ik vanaf de goede kant de straat inreed. Duw vervolgens als een haas die combinatie over de goede kant achterom. Komt m'n pa aanlopen en roept: "waar zat je? Trek 'm even op, en zet 'm een stukje om, want hij (de heftruckchauffeur) wil eerst de rechterkant lossen!".

Ik trek die wagen weer een stukje vooruit de weg op, wil weer achteruit steken, en op het zelfde moment komt er een (het bewuste !!) politiebusje aanrijden, dat stopt voor de auto en er stappen 2 dienders uit.

M'n pa blijft eerst doodgemoedereerd staan te zwaaien en roepen dat ik achteruit moet komen rijden, maar wordt door één van die agenten naar de straat geroepen. Ze willen een boete uitschrijven. M'n pa gaat meteen de discussie aan dat hij het kinderachtig vindt als ze daar een boete voor schrijven: "Die jongen trekt nèt die auto een klein, pietepeuterig stukje te ver naar voren, hij is maar amper over de grens van het "eigen terrein" van die klant, net een paar meter op de openbare weg, en dáár een boete voor geven ??!!! Wat een flauwekul!!"

"Nou meneer", zegt één van die dienders; "Ik wil niet al te veel zeggen, maar naar onze stelligste overtuiging kwamen we dat kereltje zojuist in z'n eentje aan de andere kant van het industrieterrein ook al tegen".

De ogen van die ouwe flitsen naar mij ....., hij slikt een keer, haalt adem, en zegt tegen die agent: "Oh ...., nou en ...? Dan had je 'm toen moeten aanhouden. Je ziet toch dat-ie nou hier net van dit terrein van deze mensen af komt rijden?"

;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dan waren ze héél vroeger erger dan die gasten die ik tegenkwam in 1998 ofzo...

die vroegen enkel "werk je daar?" en ik knikte stom en zij zeiden

"probeer niet op de openbare weg te komen ... goedeavond meneer" ...

Een week later reed ik aan de andere kant van het industrieterrein en toen zwaaiden ze

enkel een vermanend vingertje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik heb toen eens de biografie van Jan de Rooy gelezen, hij is op zn 12e of zoiets begonnen bij het bedrijf van zn vader met rangeren en reed toen hij een jaar of 16 was alleen naar Rotterdam.

Natuurlijk, toen waren de tijden anders.

Maar er zijn zat voorbeelden van jongens die al vroeg begonnen zijn met rijden en ervaren chauffeurs nog wat konden leren op het gebied van achteruit rijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kk heb thuis een nokia N8 (Geloof ik) liggen met daarop mijn jongste die een Hitachi Zx 210 lost en hem bij de breker neerzet. Dit was toen ik met de auto van Les Lommers reed uit Edam (voor degene die het daar wil melden). Die telefoon is dezelfde dag kapot gegaan en ik heb het filmpje er nooit af kunnen krijgen. Misschien dat er hier iemand zo handig is?

Die foto die Pierre hier plaatste was op de TKD in wezep. De kraan was een Komatso Pc 240 maar kqn ook een Pc 340 geweest zijn. Dat was met de auto van van Groningen. Buiten "kijk je wel uit en hou hem in de gaten" heb ik nog nooit commentaar gehad. En dan hier op een forum waar ik mijn ervaringen deel ben ik onverantwoord bezig, dat ik af en toe crimineel bezig ben wist ik al.

Alsof ik zelf in de kantine ging zitten een beetje grote verhalen vertellen van hoe hard ik wel niet gereden heb en hoe zwaar ik wel niet geladen had.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Net het filmpje even gekeken wat Burt geplaatst heeft, schitterend!

Het enig wat het ventje niet goed doet is dat hij de lepel steel niet naar hem toetrekt als hij de kraan de dieplader op rijd. Zolang dit op onverhard terrein gebeurd is het niet erg. Op asvalt word het een ander verhaal. Dit komt omdat die jongens moeten staan om met de kraan te kunnen rijden. Als ze zouden kunnen zitten kunnen ze met hun voeten rijden en hebben ze hun handen vrij om de rest van de machine te bedienen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wat een alle Jezus gezeur hier! Wat willen jullie nou horen van ron?Dat hij fout is geweest , dat z.n zoontje van 5 een machine laad. Sory ik zal het nooit weer doen heren!Is dat wat jullie willen horen? Gvd van een gemauw hier.Jullie weten net zo goed, dat wanneer hjj het niet vertrouwd , zijn zoontje of machine niet op het spel zet!Maar nee wij gaan lekker door met hey zeuren en mauwen. Stelletje kleine kinderen!Of jullie je handen in onschuld kunnen wassen. Ga eens wat nuttigs in je leven doen!Klaar en op slot hier!!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast trucker10

Ergens is er in een andere topic ook al eens gereageerd van " Ron spreekt steeds in de IK vorm , Ron kan alles altijd beter .

Als zijn zoon , net zoals ik 2 zonen heb daar interesse voor hebben dan kijken ze welke kneepjes de papa of andere mensen doen en gaan ze dat nadoen :ja: .

De topic titel zat al fout :eek: had beter in de vragende vorm gestaan ;) of er onder de chauffeurszonen ook .................... , nu drukt Ron een beetje zijn zoon en zichzelf terug door als de superieure , waarschijnlijk vandaar ook de negatieve reacties die erop gevolgd zijn .

En tja ook van mijn kant mag dat slotje komen , zal ook hier in dit topic mijn enige reactie zijn :bey:.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Op veler verzoek dit topic dan toch maar gesloten, wat best wel interessant leek te beginnen eindigt zo onderhand in een discussie met nog minder nivo dan een moddergevecht...

De grootste pijnpunten meteen maar verwijderd; en inderdaad was dit een afsplitsing van een ander topic. De titel had ik bedacht.

Maarten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden