[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Tips over werken met koeltransport?


Chris Adam

Vraag

  • Forumlid

Hallo allemaal,

 

Hier bij post ik mijn eerste bericht op dit forum. :p

Ik zou graag wat dingen willen weten over koeltransport.

Ik ga binnenkort waarschijnlijk bij een nieuwe werkgever beginnen die veelal koeltransport levert.

Het gaat om Koomen's Transport.

 

Ik heb zelf al wel een klein beetje ervaring in koel transport, maar ik weet zeker dat dit niet genoeg zal zijn.

Ik heb ervaring met bijv, vleeswaren transporteren (dolly's met vlees voor de Jumbo en c1000).

Ook heb ik planten vervoerd naar zuid duitsland en zwitserland maar dit was een kasten trailer zonder koeler.

De producten die dit bedrijf vervoerd zullen onderandere zijn, kaas, fruit, groente, bloemen en planten.

 

Hoop snel wat dingen te weten te "koomen"

 

B.v.d Chris

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Ja, en die laten ze daar, verkopen ze dus, en die gaan, denk ik naar N Afrika.

Maar hee, geloof wat je wilt geloven, maar schat dat niemand heeft gehoord dat er een dozijn vrachtwagens naar Kaapstad gingen.

Zoals ik al zei het was een test van de Phillips of het mogelijk was en rendabel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Dit was vroeger zo maar er is we iets veranderd.

 

Er zijn tegenwoordig veel bedrijven die om een certificaat vragen dat je auto is gedesinfecteerd als je komt laden. Dit was 3 jaar geleden af en toe al het geval en zal in de afgelopen 3 jaar niet minder geworden zijn.

 

Even simpel met een waterslang er door heen is er niet meer bij, zeker niet als je kip producten moet laden....

Altijd met hammen op Italy en vers vlees (soms diepvries) op Portugal gereden en na lossing altijd trailer laten schoonmaken/spuiten, hier gebruikte ze altijd een desinfectie middel voor, de één een soort van poeder de ander een vloeibare oplossing. laten intrekken een minuutje of 15 en gaan met die hogedruk, niet ik maar die Italiaan of Portugees met of zonder z'n gele regenpak en bij de één kreeg zonder morren een reinigingscertificaat mee en bij de ander moest je er specifiek om vragen, soms duurde dat te lang of gingen moeilijk doen dan hield dat in dat we daar niet meer gingen schoonmaken, trouwens er zijn er genoeg die dat willen doen voor €25,-  inclusive een kop koffie voor de chauffeur, ja services heet dat, ha ha

Maar ja of je nu meubels uit Portugal of wijn of vogelkooien uit Italy teruglaad die trailer moet gewoon schoon zijn zonder een vervelend geurtje, wel zo prettig voor jezelf als voor de lader.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

^^

Idd, jaartje geleden bij storteboom Zeewolde moeten laden en werd er om HACCP certificaat gevraagd.Deze hing op de binnenwand van de trailer.

Mocht ik er eerst vakkundig afpeuteren en laten zien aan de chef.Meelopen wilde meneer niet.

Grt. Weske

Sommige van dit soort "omhoog gevallen" figuren vind je overal, regende het soms buiten?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Temp is toch eigenlijk het grootste steek punt van koeltransport. Ik bedoel als je ergens zou gaan lossen en de temperatuur is 2 graden boven de geadviseerde temp doen ze dan moeilijk?

Ik heb heel veel in het koel/diepvries transport gewerkt, van vlees/groenten/planten etc. tot consumptie-ijs en bij sommige klanten wordt er zelfs van je verwacht dat je een uitdraai laat zien van de koelmotor van de afgelopen 12/24 uur of  de temp wel constant was geweest en dan maar hopen dat je rolletje papier net niet op is want anders heb je een probleem, oké nieuw rolletje erin probleem opgelost maar wat nu als je deze net niet bij je hebt? (heb na terugkomst direct maar een rolletje of tien in de wagen geparkeerd, beter teveel dan zonder)

Ik had ooit eens consumptie-ijs geladen in Frankrijk voor Zwitserland, na het complete inklaren wou de douane even de wagen controleren en de trailer, toen ik hun vertelde dat er consumptie-ijs in de trailer bevond en de koeler absoluut niet af mocht zetten en zeker de deuren niet geopend mochten worden vanwege dat ijs en de eventuele schade die hieruit zou voortvloeien dat het wel op hun conto zou komen en vroeg dan ook maar direct naar hun ID zodat ik die even kon noteren voor het geval dat, waren niet geheel onwelwillend hiermee maar riepen er toch maar een keurmeester (of iemand die hiermee belast was) bij en die beaamde mijn bezorgdheid vanwege dat consumptie-ijs, anders krijg je dat ijs wat je bij de Aldi/Lidl kan kopen met van die kristallen erin.

Nu daar was de keurmeester het wel mee eens en liet alles gesloten na het zien van de bijbehorende documenten en dat er inderdaad IJs in de trailer bevond, na veel gesteggel kon ik na een ruim 45 min doorrijden, wel even op de CMR laten vermelden dat je bent opgehouden door de douane en zo bereidwillig waren ze dan toch ook wel weer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

oke het barst los hier zie ik :| Ik begin volgende week iniedergeval bij dat bedrijf en we zullen eerst 2 dagjes meekijken en daarna zelf verder

Wat Lambik hier bedoeld is winkeldistributie en geen twee dagen of langer naar je bestemming rijden dat is geheel wat anders en het ligt er maar net aan wat voor handel je hebt, vele producten met net zoveel behandelingen, niet alles kan je zomaar onder één noemer schuiven, ieder soort heeft zijn/haar eigen behandelwijze oftewel koel probleem of vries probleem.

Beste is als je ergens gaat laden of het koel of vries is vragen naar welke temp er ingesteld dient te worden en meestal staat het ook nog wel op je CMR vermeld zoniet dan handmatig zelf op je CMR vermelden en verlader laten tekenen zodat je altijd zelf gedekt ben mocht er wat mis gaan onderweg.

Bij sommige diepvries bedrijven, waar friet of andere diepvries producten worden geladen, daar eisen ze van je dat je eerst je lege trailer op temp brengt en dat ook kan staven met een uitdraai van de koeler en als dat allemaal goed is dan mag je voor de ramp/dock en check ten alle tijden zelf de laatste pallet door even je thermometersnaald tussen de dozen te leggen, niet of liever nooit je naald in het  product steken wat ik weleens gezien heb als je bij de klant komt en die ziet dat de verpakking beschadigd is dan heb je een probleem of je kan een ongewild probleem krijgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Nal, vandaar ook dat de groente en fruit er in Noorwegen zo aantrekkelijk uit zien.

Ja, ik heb het zien liggen in de supermarkt.

Het kan lang aan, paprika bij aardbeien. Appels bij sinasappels..... het kan. Maar sla bij bananen.... hier zit toch wel een behoorlijk temperatuurs verschil en dat gaat de sla niet leuk vinden, die 15 graden.

Sinasappels met bloemen is ook geen goede combi, maar dan heb ik het niet over temperatuur.

Net zoals Tulpenbollen of andere soorten bollen niet bij je planten moet zetten/parkeren in je trailer, zet die bollen maar gewoon voor de veiligheid in je palletkist onder je trailer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik kwam op facebook een chauffeur tegen die naar Afrika rijd met tweedehands vrachtwagen....

Die worden geladen met scheepsvoorraad of spul voor de olieboringen.

De auto wordt daar gelost en verkocht. ;)

 

Groet ron

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Ron snapt het niet he... Afrika is een continent, Marokko is in Afrika, niet echt ver weg, Kaapstad is in dat zelfde continent, waar altijd wel een paar (burger) oorlogen aan de gang zijn. Heb je wel gekeken waar Kaapstad, oftewel Cape Town, ligt????

Daar hoef ik niet voor te kijken. Ik heb vroeger opgelet op school.

Maar dan nog.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden