[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Tips over werken met koeltransport?


Chris Adam

Vraag

  • Forumlid

Hallo allemaal,

 

Hier bij post ik mijn eerste bericht op dit forum. :p

Ik zou graag wat dingen willen weten over koeltransport.

Ik ga binnenkort waarschijnlijk bij een nieuwe werkgever beginnen die veelal koeltransport levert.

Het gaat om Koomen's Transport.

 

Ik heb zelf al wel een klein beetje ervaring in koel transport, maar ik weet zeker dat dit niet genoeg zal zijn.

Ik heb ervaring met bijv, vleeswaren transporteren (dolly's met vlees voor de Jumbo en c1000).

Ook heb ik planten vervoerd naar zuid duitsland en zwitserland maar dit was een kasten trailer zonder koeler.

De producten die dit bedrijf vervoerd zullen onderandere zijn, kaas, fruit, groente, bloemen en planten.

 

Hoop snel wat dingen te weten te "koomen"

 

B.v.d Chris

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Haha

ik heb bij een groente en fruit bedrijf gereden

Nou neem maar van mij aan dat dat niet opgaat

je rijd van klant naar klant je gaat het echt niet door elkaar laden & lossen

dat is geen optie

allemaal extra gewicht en kosten met meer deuren en verdampers , ruimte verlies

ja winkel distributie 2 doosjes bananen , en hoe lang ben jij nou onder weg daar mee

alles zit in dozen verpakt en staat stijf tegen elkaar aan gestapeld , hoe wou je daar nou de temperatuur in krijgen

als je de temperatuur omlaag moet halen moet je ervan uit gaan dat je 1a2 graden per dag je product terug koelt

dus dat ver haal met 24 gr en dan terug naar 10 gr mooi hoor 

weet je wat je echt koelt dat is de lucht onder en boven de pallets , en maar een klein gedeelte van je handel

je heb maar een hulpmiddel op je wagen en geen echte koelcel , je kan proberen om de aan geleverde goederen op de zelfde temp. te houden

meer niet

ik wil alleen maar aangeven 

Alle goeie raad , is goed bedoeld ,maar de praktijk is wel anders

en de vraag steller kan aanstonds van het bos de bomen niet meer zien

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Haha

ik heb bij een groente en fruit bedrijf gereden

Nou neem maar van mij aan dat dat niet opgaat

je rijd van klant naar klant je gaat het echt niet door elkaar laden & lossen

dat is geen optie

allemaal extra gewicht en kosten met meer deuren en verdampers , ruimte verlies

ja winkel distributie 2 doosjes bananen , en hoe lang ben jij nou onder weg daar mee

alles zit in dozen verpakt en staat stijf tegen elkaar aan gestapeld , hoe wou je daar nou de temperatuur in krijgen

als je de temperatuur omlaag moet halen moet je ervan uit gaan dat je 1a2 graden per dag je product terug koelt

dus dat ver haal met 24 gr en dan terug naar 10 gr mooi hoor

weet je wat je echt koelt dat is de lucht onder en boven de pallets , en maar een klein gedeelte van je handel

je heb maar een hulpmiddel op je wagen en geen echte koelcel , je kan proberen om de aan geleverde goederen op de zelfde temp. te houden

meer niet

ik wil alleen maar aangeven

Alle goeie raad , is goed bedoeld ,maar de praktijk is wel anders

en de vraag steller kan aanstonds van het bos de bomen niet meer zien

Dus jij weet hoe t werkt?je wacht dus op een antwoord om iemand te "kakken" te zetten?

Kijk daar word het forum beter van

Grt. Weske

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Kijk daar word het forum beter van

Nou Weske dat ben ik niet met je eens

Ik ben er zeker niet op uit om wie dan ook te kakken te zetten

Maar ik zie zo veel oplossingen voorbij komen dat de vraag steller er ook gek van wordt , en ik zeg niet dat er geen goeie bij zitten

Maar er zitten ook antwoorden bij waar bij ik toch een glimlach op mijn gezicht heb , en ik lach niet gauw hoor

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Haha

ik heb bij een groente en fruit bedrijf gereden

Nou neem maar van mij aan dat dat niet opgaat

je rijd van klant naar klant je gaat het echt niet door elkaar laden & lossen

dat is geen optie

allemaal extra gewicht en kosten met meer deuren en verdampers , ruimte verlies

ja winkel distributie 2 doosjes bananen , en hoe lang ben jij nou onder weg daar mee

alles zit in dozen verpakt en staat stijf tegen elkaar aan gestapeld , hoe wou je daar nou de temperatuur in krijgen

als je de temperatuur omlaag moet halen moet je ervan uit gaan dat je 1a2 graden per dag je product terug koelt

dus dat ver haal met 24 gr en dan terug naar 10 gr mooi hoor 

weet je wat je echt koelt dat is de lucht onder en boven de pallets , en maar een klein gedeelte van je handel

je heb maar een hulpmiddel op je wagen en geen echte koelcel , je kan proberen om de aan geleverde goederen op de zelfde temp. te houden

meer niet

ik wil alleen maar aangeven 

Alle goeie raad , is goed bedoeld ,maar de praktijk is wel anders

en de vraag steller kan aanstonds van het bos de bomen niet meer zien

 Je hebt gelijk als je stelt dat een aggregaat slechts een hulpmiddel is.

het kan een temperatuur slechts handhaven.

Maar ik nodig je toch eens uit om een volle vracht vers zacht fruit,zoals nectarines of aardbeien,die met +24 graden van t land komen,gelijk in te stellen op +4 graden,en daar in twee dagen mee van Italië naar Nederland te rijden.

Kijken wat jouw verhaal word als de lading bevroren aankomt in Nederland,en niet word gelost voor de expert van de verzekering langs is geweest.

 

Bij distributie ritten waar je van alles door elkaar laad en de goederen er soms maar een paar uur inzitten, is t inderdaad een ander verhaal,dan kun je soms beter de koeler helemaal niet aanzetten.

 

Verder denk ik dat de meeste raad die hier gegeven is direct uit de praktijk komt,en ieder product heeft een specifieke eigenschap bij wisselingen van de temperatuur,daar proberen we T.S wat van mee te geven.

Het rijden met geleide temperatuur is nu eenmaal geen eenheidsworst.

Wat de bomen en het bos betreft zal T.S .zorgvuldig zijn werk moeten doen,anders loopt hij in t bos tegen de boom en stoot zijn hoofd,daar proberen we m voor te behoeden. :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

 

Maar ik nodig je toch eens uit om een volle vracht vers zacht fruit,zoals nectarines of aardbeien,die met +24 graden van t land komen,gelijk in te stellen op +4 graden,en daar in twee dagen mee van Italië naar Nederland te rijden.

Kijken wat jouw verhaal word als de lading bevroren aankomt in Nederland,en niet word gelost voor de expert van de verzekering langs is geweest.

 

 

Nou europeaan 

Misschien was ik niet duidelijk

Maar er staat nergens in mijn bericht dat je van 24 gr in eens naar 10 of 4 gr moet gaan

ik bedoelde daar mee dat dat in zijn geheel niet mogelijk is om zo ver terug te koelen , dat lukt je nooit niet ,in twee dagen

je moet langzaam met stappen van een paar graden koelen

En  wij laden in de middag vaak kiwi´s in de buurt bij Forli inde buurt bij Imola

die wij de andere middag weer losten in Holland , ja wij reden met 2 man en dan kan je het zowat aan leveren op de temperatuur zo als je die zelf opgeladen had

 

omdat zo als ik al schreef je het meest de lucht in je laadbak aan het koelen bent, en de temparatuur misschien in de bovenste kisten wel wat kou in je aarebeien brengt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

 

je moet langzaam met stappen van een paar graden koelen

 

 

 

Dat schreef ik volgens mij toch in P 44?? :eek:  :eek:

 

Geplaatst Gisteren, 23:47

 

©Je gaat dan "terug koelen"je begint op de temperatuur die je bij belading gemeten hebt met je,door de baas verstrekte ,thermometer ,en bij iedere stop,of om de 2 a 3 uur,stel je de thermostaat een graad je of 2 graadjes lager,je zorgt ervoor dat de koelmotor niet op hoog toeren gaat draaien,behalve bij defrosten( ontdooien) ©

 

T' word pas crisis als de wijn op dreigt te raken.

Hoe ouder de bes,hoe zoeter t sap   :D 

 

Ervaring is de optelsom van al je fouten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

Zal er met compartimenten en meerdere verdampers gewerkt moeten worden.Weet niet of er ook al koelers met 3 compartimenten zijn?

Vroeger ging om de beladen rolcontainers met bananen speciale hoezen(winkeldistributie)

Grt. Weske

Die oude groene C1000 trailers hebben drie verdampers en drie compartimenten, en ook voor 'n ritje van 30 km word je die geacht te gebruiken.

Op het DC mogen bananen etc. niet langer dan 20 minuten op de 'koude vloer' staan: die worden er neergezet zodra jij je voor je rit meldt aan de balie.

 

En die hoezen zijn er ook nog, heb nog steeds pijn in de rug van die dingen  :eek:  Dat is dan weer het nadeel als je met 'n één-copartiment oplegger winkels gaat rijden zoals de afgelopen drie weken...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Ik had in mijn trailers 2 compartimenten en achterop een kachel voor de planten. Nadeel was als je eerst koel of vriesgoed moest lossen je je planten die op 18 graden moeten blijven even in de (vries) kou moest zetten.

Het is dus niet zaligmakend.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Nal, vandaar ook dat de groente en fruit er in Noorwegen zo aantrekkelijk uit zien.

Ja, ik heb het zien liggen in de supermarkt.

Het kan lang aan, paprika bij aardbeien. Appels bij sinasappels..... het kan. Maar sla bij bananen.... hier zit toch wel een behoorlijk temperatuurs verschil en dat gaat de sla niet leuk vinden, die 15 graden.

Sinasappels met bloemen is ook geen goede combi, maar dan heb ik het niet over temperatuur.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Het belangrijkste is toch dat de belader de temp op de cmr zet en afgetekend is.

Heb een keer gehad dat ik allemaal verschillende bloemen en planten door elkaar moest laden en toen ik vroeg welke temperatuur het moest zijn gaf die een temperatuur op die bij mij niet klopte.

Gelijk planning gebeld en de planning naar de lader gebeld en temp op cmr gezet.

Kom in Slowakije aan en trek de deuren los en was net de rozentuin in bloei in de combi.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Die oude groene C1000 trailers hebben drie verdampers en drie compartimenten, en ook voor 'n ritje van 30 km word je die geacht te gebruiken.

Op het DC mogen bananen etc. niet langer dan 20 minuten op de 'koude vloer' staan: die worden er neergezet zodra jij je voor je rit meldt aan de balie.

 

En die hoezen zijn er ook nog, heb nog steeds pijn in de rug van die dingen  :eek:  Dat is dan weer het nadeel als je met 'n één-copartiment oplegger winkels gaat rijden zoals de afgelopen drie weken...

 

Wat voor hoezen hebben jullie dan dat jij er pijn in je rug van krijgt?

Bij de Jumbo hadden ze ook hoezen over de bananen en het enige wat ik er irritant aan vond is dat ze, zeker bij meerdere adressen in de trailer, altijd chronisch in de weg lagen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Toen ik nog winkeldistributie reed had ik de koeler altijd op continue staan trouwens. Het is stiller en het scheelde ook een hoop brandstof. :p

 

 

Goedkoper in brandstof?

 

Dat mag jij mij uitleggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden