[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

wat is verplicht voor ADR ritten in......


oprijwagen

Recommended Posts

  • Forumlid

zeer bedankt allemaal, ook de negatieve reacties ben ik zeer dankbaar mee, want van kritiek kun je veel leren.

 

Om even een aantal zaken te verduidelijken:

1. Ik ben wel in het bezit van mijn ADR basis + Tank diploma, echter deze heb ik in 2012 behaald maar helaas nooit gebruik van gemaakt.

 

2. Ik wil inderdaad klasse 1 en 7 examen doen zonder daarvoor in de klas te zitten als dit mogelijk is vanwege de kosten.  En ik wil deze enkel behalen zodat ik kan gaan voor veiligheidsadviseur.

 

3. Ik heb deze vraag gesteld om geen fouten te maken, aangezien de boetes bij ADR erg hoog kunnen zijn, ik kan inderdaad de boeken nalopen maar de ervaring van chauffeurs staan daar niet in, en daarnaast wordt het slechts aangegeven bij de RDW en Rijksoverheid wat nou wel verplicht is en wat niet.

 

4. Ik ben in het bezit van een bestelbus (L2H2) (max 3500kg, laadvermogen van 1600 kg) en hier verricht ik zo nu en dan wel eens koeriers werk mee, en toen bedacht ik daar kan ik ook ADR ritten mee vervoeren aangezien ik ook de diploma ervan bezit. Met ADR ritten kun je veel meer verdienen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Bedankt voor deze info:

 

Ik heb een vraagje,

onderaan de tekst staat het volgende:

 

Uitzondering

Bij vervoer onder de 1000-punten regeling hoeft men niet aan de gestelde eisen voor de uitrusting te voldoen. Wel moet er een cabineblusser van 2 kg aanwezig zijn.

Betekend dit nu dat voor een bestelbus ik dan enkel de 2 kg blusser moet hebben ? want met een bestelbus mag je toch nooit boven die 1000 punten regeling vervoeren ? :confused:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast transploft

Ergens begrijpelijk die vraag, de info die gevraagd wordt is redelijk standaard. Maar allicht dat dat aan de vraagstelling ligt. Betere vraag is of voor een bestelbus met een mtm van 3 500kg dezelfde eisen gesteld worden aan de adr uitrusting als aan voertuigen met een mtm van meer dan 3500kg.

het antwoord hierop is JA.

Het gaat niet om de gewichten (zolang je onder de 1000 punten blijft), maar om de bijvoorbeeld een IBC met 300 liter bijtende stoffen (ik noem maar wat he) valt hoe dan ook onder het ADR, ongeacht met wat voor voertuig het vervoert wordt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast transploft

als je met een bestelbus gaat rijden zul je ook nog wel een ventilatie gevalletje op jedak moeten plakken gok ik zo

en het bekende gat in je dak, anders heeft het nog weinig nut......
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast transploft

Bedankt voor deze info:

Ik heb een vraagje,

onderaan de tekst staat het volgende:

Uitzondering

Bij vervoer onder de 1000-punten regeling hoeft men niet aan de gestelde eisen voor de uitrusting te voldoen. Wel moet er een cabineblusser van 2 kg aanwezig zijn.

Betekend dit nu dat voor een bestelbus ik dan enkel de 2 kg blusser moet hebben ? want met een bestelbus mag je toch nooit boven die 1000 punten regeling vervoeren ? :confused:

tuurlijk mag je wel meer dan die 1000 punten groep vervoeren, echter dan moet je weer de complete uitrusting behorend bij de te vervoeren goederen hebben. En wat dat precies is, staat weer op de gevaren kaart vermeld. Die 2 kg poeder blusser is alleen verplicht in de cabine als je ADR goederen vervoert uit de 1000 punten groep. Daar hoef je ook geen oranje borden bij te voeten op je busje.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

het antwoord hierop is JA.

Het gaat niet om de gewichten (zolang je onder de 1000 punten blijft), maar om de bijvoorbeeld een IBC met 300 liter bijtende stoffen (ik noem maar wat he) valt hoe dan ook onder het ADR, ongeacht met wat voor voertuig het vervoert wordt

Uit het ilent tekst blijkt het antwoord NEE te zijn. Zoals ik mijn eerdere antwoord aangaf waarbij ik twijfels had over de inhoud van de ladingblusser, blijkt dat je met een bestelwagen, mtm maximaal 3500kg, een ladingblusser van 2kg voldoende te zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast advies almelo

zeer bedankt allemaal, ook de negatieve reacties ben ik zeer dankbaar mee, want van kritiek kun je veel leren.

 

Om even een aantal zaken te verduidelijken:

1. Ik ben wel in het bezit van mijn ADR basis + Tank diploma, echter deze heb ik in 2012 behaald maar helaas nooit gebruik van gemaakt.

 

2. Ik wil inderdaad klasse 1 en 7 examen doen zonder daarvoor in de klas te zitten als dit mogelijk is vanwege de kosten.  En ik wil deze enkel behalen zodat ik kan gaan voor veiligheidsadviseur.

 

3. Ik heb deze vraag gesteld om geen fouten te maken, aangezien de boetes bij ADR erg hoog kunnen zijn, ik kan inderdaad de boeken nalopen maar de ervaring van chauffeurs staan daar niet in, en daarnaast wordt het slechts aangegeven bij de RDW en Rijksoverheid wat nou wel verplicht is en wat niet.

 

 

De ervaringen van chauffeurs staan inderdaad niet in de boeken. Daar staat tegenover dat als een collega chauffeur je vanuit zijn ervaring misschien een verkeerd antwoord geeft en jij een bekeuring krijgt, je die toch echtzelf met betalen. Op de website van de ILenT kun je alle relevante en actuele informatie halen, of zoals een collega ooit zei: "als je een hartprobleem heb ga je niet naar de fietsenmaker maar naar een dokter." En hiermee wil ik niets afdoen aan de ervaringen van je collega's op dit forum.

Tot slot nog even een persoonlijke tip:  Wacht met klasse 1 en 7 tot je voor de herhaling moet, dat kan volgend jaar al en doe dan gelijk je klasse 1 en 7 erbij. Ga naar een school en gun jezelf de lessen de lessen van een vakman. Als je alleen maar denkt in termen van "dat kost geld" en  "Ik heb  geen zin om  een hele dag in  de banken te zitten" zie ik het somber in voor je.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast transploft

"Je snapt er weer niks van cor"

die busjes met propeller zijn hybride busjes. Die propeller is verbonden met een extra dynamo om de accu's te laden.

Via de telefoon

hoe dom kan ik ook zijn Dokus :LOL:
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ergens begrijpelijk die vraag, de info die gevraagd wordt is redelijk standaard. Maar allicht dat dat aan de vraagstelling ligt. Betere vraag is of voor een bestelbus met een mtm van 3 500kg dezelfde eisen gesteld worden aan de adr uitrusting als aan voertuigen met een mtm van meer dan 3500kg.

 Dat is helemaal geen item,er word alleen bijkomende voertuigeisen gesteld aan tankwagens.

Of je nu met een bestelwagen rijdt of met een +3500 kg auto maakt,als je aan de eisen van het ADR moet voldoen, niet uit.

Het enige zou de eis aan de brandblusser kunnen zijn, dat is tot 3500kg 2 x een 2 liter blusser, tussen 3500 kg en 7500kg is dat 8 kilo( waarvan 2 in de cabine )en boven de 7500kg 12 kilo( 2 in de cabine en de overige minstens één van 6 kilo)

 

Ook met een bestelauto moet je volledig aan de uitrustings eisen voldoen als je meer geladen hebt dan de in 1.1.3.6 aangegeven hoeveelheden( de 1000 punten regeling)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Die haarlak valt niet onder de 1000 puntenregel maar onder Limited Quantity

Via de telefoon

 

 

. net als consumenten vuurwerk 1.4s mag je ook zo vervoeren.

 Consumentenvuurwerk .1.4 s valt wel onder de regeling 1.1.3.6.( de 1000 punten) maar is vervoerscategorie 4 en dus ongelimiteerd w.b. het aantal punten( evenals lege,ongereinigde verpakking( behalve van v.c. 0)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

 

 

Ook met een bestelauto moet je volledig aan de uitrustings eisen voldoen als je meer geladen hebt dan de in 1.1.3.6 aangegeven hoeveelheden( de 1000 punten regeling)

 

Er is wel een uitzondering en die is als er geen plaats is voor de oranje borden dat deze een kleiner formaat mogen hebben en wel 30 x 12 cm i.p.v. 30 x 40 cm

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

 

 

 

Ook met een bestelauto moet je volledig aan de uitrustings eisen voldoen als je meer geladen hebt dan de in 1.1.3.6 aangegeven hoeveelheden( de 1000 punten regeling)

 

 

 

Er is wel een uitzondering en die is als er geen plaats is voor de oranje borden dat deze een kleiner formaat mogen hebben en wel 30 x 12 cm i.p.v. 30 x 40 cm

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

 

Wat houdt die '1000 punten' grens eigenlijk in? Ik lees dat als een soort vrijstelling..

 

 

Dat is t ook,

Alle ADR producten hebben ,buiten een UN nummer, een klasse,een etiketnummer en tunnelcode ook een"vervoerscategorie"

er zijn 5 vervoers categoriën;0-1-2-3-en 4

DE meest goederen van de verpakkingsgroep II zijn vervoerscategorie 2,tenzij ze in een ander groep ingedeeld zijn.

De goederen van verpakkingsgroep III zijn vervoerscategorie 3,tenzij ze in een andere groep aangegeven zijn

 

Cat 0 = 0 kg vrijgesteld

cat 1 = 20 kg vrij( sommige UN nummersa 50 kg vrij

Cat 2 = 333kg vrij

Cat 3 = 1000kg vrij

Cat 4 = ongelimiteerd vrijgesteld

 

Heb je echter goederen van verschillende transportcategorieën geladen geld er en "multiplicatie factor"en die is voor Cat 1 x50( of x 20 bij sommige UN nummers

Bij Cat 2 is dat x 3 bij Cat 3 is dat x 1.

Heb je dus 300 kg geladen van cat 2 én 150 kg van cat 3 is dat 300x3 =900+ 150 x 1 =150 totaal 1050 punten.

 

IN dit voorbeeld heb je maar 450 kg geladen,maar kom je wel over de 1000 punten en ben je volledig ADR plichtig

bewerkt door europeaan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast advies almelo

Die haarlak valt niet onder de 1000 puntenregel maar onder Limited Quantity

Via de telefoon

Alleen als het conform LQ voorschriften is verpakt.

Als dat niet het geval is, is het ADR volledig van toepassing.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Bedankt voor deze info:

 

Ik heb een vraagje,

onderaan de tekst staat het volgende:

 

Uitzondering

Bij vervoer onder de 1000-punten regeling hoeft men niet aan de gestelde eisen voor de uitrusting te voldoen. Wel moet er een cabineblusser van 2 kg aanwezig zijn.

Betekend dit nu dat voor een bestelbus ik dan enkel de 2 kg blusser moet hebben ? want met een bestelbus mag je toch nooit boven die 1000 punten regeling vervoeren ? :confused:

 waar je dit vandaan haalt weet ik niet,met een bestelbus mag je laden wat t laadvermogen van die bus aangeeft( MB sprinter is +/- 1300 kg)

Je mag gerust boven de 1000 punten komen,maar dan moet je je gehele ADR uitrusting compleet hebben.

Blijf je onder de 1000 punten hoef je aan een deel van d eeisen niet te voldoen,zoals:

 

Geen oranje schilden.

geen schriftelijke instructies.

Geen grote etiketten.

Geen ADR certificaat nodig.

Gen bijkomende brandblussers( alleen de 2 kg in de cabine is nodig)

Geen PBM,s ( Persoonlijke Beschermings Middellen)

Geen constuctie vereisten aan t voertuig.

Geen beveiligings voorschriften.

Geen verbod voor t meenemen van passagiers.

 

Wat wél van kracht blijft :

De verpakkings eisen.

De signalisatie( etiketten)

het samenladings verbod.

DE evt temperatuursregeling.

De aanwezighed van een 2 liter brandblusser in de cabine.

Het rookverbod.

Het openen van colli

Gebruik van onveilige verlichtings apparaten.

Het vervoerdocument( correct voor ADR,ingevuld)

 

IN het vervoerdocument moet de totale hoeveelheid,per vervoerscategorie,ingevuld zijn.

 

Let op: het aantal punten is niet altijd het aantal kilo's.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Post NL neemt zowiezo geen ADR mee,ook geen LQ

 

Vreemd, een paar omdozen met het LQ symbool zou toch geen probleem moeten opleveren.. ?

 

http://www.gevaarlijke-stoffen.be/vrijstellingenLQ.htm

 

~~

 

Ik vraag mij ook af hoe bezorgers van supermarktbestellingen (AH Online, de Jumbo.. en de lokale supermarkt) dit doen..  Stel, een klant bestelt bij de Etos een flesje 70% alcohol.. iets dat verplicht in een doos met LQ label moet zover ik weet..  maar bij AHOnline gaat het in dezelfde krat als een pak drinken.. volgens mij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast advies almelo

Te oordelen naar de vragen die je hier stelt, vraag ik me af of je überhaupt een ADR diploma hebt.

Als je een goede ADR opleiding gehad zou hebben had je de antwoorden op de meeste vragen zelf geweten.

Als je dan ook nog denkt dat je het zelf wel redt door alleen de boeken te lezen ga je je diploma beslist niet halen.

De 1000 puntenregeling en de LQ verpakkingen zijn standaard in de opleiding opgenomen en zouden parate kennis moeten zijn, net als de uitrusting

Ik kan alleen maar herhalen wat ik al eerder schreef: ga naar een goede opleider en doe je opleiding.

Ik kan je nu wel garanderen dat .je met alleen je boeken lezen er niet komt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden