[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Reefers


GSjuhh

Vraag

  • Forumlid

Ik was even nieuwsgierig naar hoe die reefers nou werken?

stroom vanaf t chassis/trekker? (dna zou je dus nite kunnen overstaan)

ook op diesel? maar hoe doen ze datop de boot dan?

daar kan vast een container rijder antwoord op geven voor mij;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

19 antwoorden op deze vraag

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Die reefers werken alleen op stroom, maar in het daarvoor bestemde speciale chassis zit een generator, die stroom opwekt voor de reefer.

Ik heb er eens een paar dagen rond mee mogen rijden. Al weer heel wat jaartjes geleden, tijdens de bouwvak was er weinig te doen in het normale ferry-werk. Dus ik krijg even te horen, daar en daar staan een reefer chassis en hier heb je een container nummer en daarmee naar de ECT. Ik had nul komma nul container ervaring, dus dat werd nog een heel gedoe. Maar na veel wachten, vragen, van het ene loket naar het andere, en veel heen en weer rijden de juiste reefer op het chassis.

Volgens de vrachtbrief zat er diepgevroren boter in, dus ik gelijk de generator aan gezet, want het was dik boven de twintig graden en ik moest nog helemaal naar Berlijn. Onderweg nog even de planning gebeld en terloops opgemerkt dat de generator wel erg veel lawaai maakte en of ik hem mocht uitschakelen tijdens de nacht. Krijg ik te horen dat die helemaal niet aan hoefde te staan, want het blijft dagen lang bevroren in die reefer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Die reefers werken alleen op stroom, maar in het daarvoor bestemde speciale chassis zit een generator, die stroom opwekt voor de reefer.

Ik heb er eens een paar dagen rond mee mogen rijden. Al weer heel wat jaartjes geleden, tijdens de bouwvak was er weinig te doen in het normale ferry-werk. Dus ik krijg even te horen, daar en daar staan een reefer chassis en hier heb je een container nummer en daarmee naar de ECT. Ik had nul komma nul container ervaring, dus dat werd nog een heel gedoe. Maar na veel wachten, vragen, van het ene loket naar het andere, en veel heen en weer rijden de juiste reefer op het chassis.

Volgens de vrachtbrief zat er diepgevroren boter in, dus ik gelijk de generator aan gezet, want het was dik boven de twintig graden en ik moest nog helemaal naar Berlijn. Onderweg nog even de planning gebeld en terloops opgemerkt dat de generator wel erg veel lawaai maakte en of ik hem mocht uitschakelen tijdens de nacht. Krijg ik te horen dat die helemaal niet aan hoefde te staan, want het blijft dagen lang bevroren in die reefer.

zijn die reefers zo goed geisoleerd dan?

bedoel n normale koelwagen blijft bij 20graden ook niet lang op -20;) (hoewel containers natuurlijk altijd wel tjokvol zitten)(die ik gezien heb althans)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Reefers zijn zekers goed geisoleerd. Maar veel bedrijven hebben tegenwoordig een PTO op de trekker of een unit aan het chassis voor dit soort dingen. Heb laatst nog patatjes geladen in babberich -20 maar ging heel gewoon zo huppa de container in en word pas op de terminal aangesloten. RST zuid in dit geval. Daar word bij aankomst alles gecheckt en zodra het spul de boot op gaat word alles aangesloten. Of het moet te lang staan dan word het op de kade al aangesloten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Het is zelfs zo met een reefer dat hij maar een halve graad per dag daalt.

dus zou je op maandag iets van -20 laden dan zou ie vrijdag op -18 staan zo ongeveer.

en die motors die eronder hangen gebruiken ze alleen voor frankrijk daar is het verplicht. maar je mag op zondag weer niet de grens eerder over, omdat het geen officieele koeler is.

tenminste dit hoorde ik een x.

lang leve de fransozen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Het ligt er maar aan wat je geladen hebt, bevroren vlees blijft lang koud, ijstaarten beginnen vrijwel onmiddelijk te smelten als je de koeler afzet.

Je kan dat makkenlijk thuis testen.;)

Als men over een reefer spreekt, is dat altijd een container? In t engels betekent dat een koeler.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast routier
Als men over een reefer spreekt, is dat altijd een container? In t engels betekent dat een koeler.

Ja Corydon!

Dat is vak-jargon, voor een thermo-container.

En een koeler.....is gewoon een koeler...:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

wij rijden veel fruit in reefers vanuit antwerpen naar diverse klanten in nederland en rijden zonder genset (agergaat)

volgens de baas moet de reefer gelost worden binnen 24u vanaf het moment dat hij wordt losgekoppeld op kaai

er bestaan volgens mij ook koelmotoren die ee voor op een reefer kunt hangen ik hen ze wel zien liggen maar nog niet ingebruik gezien

ik vind het best leuk werk bijna geen wachtijden alles staat op pallets dus je bent zo leeg en overal GRATIS koffie hahaha

gr erik

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Ik was even nieuwsgierig naar hoe die reefers nou werken?

stroom vanaf t chassis/trekker? (dna zou je dus nite kunnen overstaan)

ook op diesel? maar hoe doen ze datop de boot dan?

daar kan vast een container rijder antwoord op geven voor mij;)

Als je geen generator hebt kun je ook een CLIP-ON (GENSET) op een Reefer bevestigen. Ik heb daar hier nog wel ergens foto's van.

Afhankelijk van wat je vervoerd en wat de afspraken zijn met de klant (Rederij versus verlader) natuurlijk, in veel gevallen zal een Reefer gewoon geladen worden en zonder stroom naar de haven worden gebracht. Bij veel produkten zet je gewoon die volle Reefer op en rijdt je naar je losadres, inderdaad een Reefer verliest* weinig temperatuur en is zeer goed geisoleerd.

*eigen foto's niet kunnen vinden en heb er dus maar eentje van het internet geplukt*

Aan boord van het schip en/of op de containerterminal kunnen ze natuurlijk ook op de prik worden aangesloten en dus koelen (of verwarmen).

post-152-1394780063,2649_thumb.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

dat zegt ze ja:p

maar wat wij koelers noemen zijn eigenljik ook 'temperatuur gecontroleerde transporten' kunnen dus ook verwarmen;)

maar zo'n clip on/genset lijkt me nie ff een dingetje dat je dr zo aan hangt!:p

werken die wel op diesel of ook op stroom?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
:confused::confused: Dus eigenlijk geconditioneerd vervoer? Ook spullen die verwarmd moeten blijven???

Ja, er zijn ook ladingen die verwarmd vervoerd worden.

In ieder geval sommige ADR produkten en naar ik dacht foto-papier (+ 8C als ik me niet vergis) en zo zullen er wel meerdere produkten zijn.

Foto's toch nog gevonden ;)

post-152-1394780064,1524_thumb.jpg

post-152-1394780064,5328_thumb.jpg

post-152-1394780064,9148_thumb.jpg

post-152-1394780065,2659_thumb.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Ik zie t al, een heel gedoe om ze te bevestigen:p

heeft je baas die dan of 'huurt' die die in de haven? (de fotos lijken in de haven genomen te zijn namelijk;) )

Ik had de container opgezet op de ECT delta en moest toen zo spoedig mogelijk door naar Van Doorn (delta) om daar dus die clip-on erop te laten zetten.

Het is de Rederij die dit allemaal regelt en de vervoerder opdraagt een opdracht zus-of-zo uit te voeren. Hoe dat zit tussen Rederij en de planning weet ik natuurlijk ook niet, maar ik denk dat ze het bij hun vervoeropdracht allemaal kunnen lezen over het wat en hoe. En natuurlijk is er ook telefonisch contact.

Zo ook tussen chauffeur en planning natuurlijk ... zeker met dit soort ladingen die niet veel kunnen hebben.

Het erop zetten hoef je dus gelukkig niet zelf te doen.

Aanzetten was voor mij ook nogal moeilijk .. en dus hebben die gasten van Van Doorn hem voor mij aangezet, ik ben namelijk niet zo groot en ook als ik half op mijn trekker klim kon ik er niet goed bij.

Het zou best handig zijn om een trap achterop je cabine te hebben voor dat soort gevallen.

Het uitzetten van de unit heb ik met behulp van een tak gedaan ... kon ik er dus net bij en met wat gehengel is dat dus gelukt ;)

Ja .. wie geen 2 m lang is en geen trappetje ter beschikking heeft moet soms slim zijn ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

en als er geen opzet motor clip on dinges ter beschikking is.... of niet vermeld in de opdracht bij de rederij.

dan zie je ze rijden met een motor tussen het chasis, deze is dan op rode diesel zoals een normale frigo he., ff priese in steken en hoplaaa.

als je een container combinatie van EFT ziet rijden moet je er maar eens op letten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden