[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

met alleen c ook een losse trekker besturen


Gast chauffeurtjenuenen

Vraag

  • Antwoorden 67
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid
Als je C + E hebt en je haalt je D dan heb je automatisch D + E!

Andersom weet ik niet, maar lijkt me ook logisch.

Ik heb het zelf recentelijk, ongeveer een jaar geleden gedaan....... en gehaald.

Das mooi! Dus er bestaat toch nog wel ergens iets als "gezond verstand" bij het CBR...

ik weet nog toen ik voor theorie voor c op cursus zat dat de leeraar zei dat je als ce haal wel be krij maar als geen de dus het antwoort is voorzover ik weet nee

Dat is omdat je dan nog geen D hebt...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Tsja er zijn er inderdaad zat die hun C halen voor

een grote camper.

Maar ja, als je hen zou vrijstellen van het CCV-B kun je in de problemen komen want ze hebben immers hun C dus ze kunnen dan ook besluiten op een bakwagen te kruipen.

nee dus,zo is het niet,voor niet beroepsmatig werk heb je geen ccv b nodig,wil ik dus camper rijden zwaarder dan 3500 kg heb ik alleen C nodig.

kan dus ook gewoon examen daar voor doen.

D'r zitten wel meer rare dingen in die regelingen rondom het rijbewijs:

Voor een camper die 3501 kilo weegt heb ik een C rijbewijs nodig (en als je dat nu wilt halen dus ook een CCV-B), als dat ding één kilo minder is niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Als je C + E hebt en je haalt je D dan heb je automatisch D + E!

Andersom weet ik niet, maar lijkt me ook logisch.

Ik heb het zelf recentelijk, ongeveer een jaar geleden gedaan....... en gehaald.

indien je al CE hebt en voor D gaat krijg je je E bij D

indien je DE hebt en je gaat voor (B) en C krijg je em niet.

heel vreemd maar zo schijnt het wel te zijn

zelfde als dat je al met 18e voor je c en ce mag gaan zonder b te hebben

ga je voor D moet je min 21 zijn en je B al hebben

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

RijbewijsU hebt een rijbewijs C nodig als u een motorrijtuig wilt besturen waarvan de toegestane maximummassa (zie deel 1A voertuigbewijs of kentekenbewijs deel I) meer dan 3500 kg bedraagt. Als u met dit motorrijtuig een aanhangwagen c.q. oplegger wilt trekken met een toegestane maximummassa van meer dan 750 kg, dan is het rijbewijs E bij C wettelijk verplicht

ChauffeursdiplomaU heeft, naast het rijbewijs C en/of CE, een chauffeursdiploma nodig als u:

  • voor uw beroep rijdt en
  • geboren bent na 30 juni 1955 en
  • rijdt met een motorrijtuig of combinatie waarvan de toegestane maximummassa meer dan 7500 kilogram bedraagt

bron http://beroepschauffeur.cbr.nl/index.asp?pageid=22

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Klopt allemaal voor degenen die al langer een rijbewijs C hebben.

Maar.........degenen die nu hun C halen MOETEN eerst hun CCV-B halen alvorens ze praktijkexamen moegen doen. Ook al heb je het voor je camper daarna niet meer nodig. Jammer maar helaas...het is pech...behoorlijk was centjes weg ;-). Deze regel is al eventjes van kracht trouwens.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Categorie C:

andere auto's dan die van de categorie D, met een MTM van meer dan 3500 kg; aan de auto's van deze categorie kan een aanhangwagen gekoppeld worden met een MTM van 750 Kg.

Categorie CE:

samenstellen van voertuigen bestaande uit een trekkend voertuig van categorie C en een aanhangwagen met een MTM van meer dan 750 kg.

Dus solo trekker is een trekkend voertuig van categorie C = rijbewijs C of C1 indien MTM trekker kleiner of gelijk is aan 7500 kg.

Bij een controle is enkel de MTM belangrijk van het voertuig waar je op dat moment mee rijdt, dus niet de MTM van de eventuele sleep.

Op vrachtwagens staat meestal ook een koppeling om een aanhangwagen te trekken en op de technische fiche van die vrachtwagen staat ook de MTM van de eventuele sleep vermeld.

Hetzelfde bij personenauto's met trekhaak. Maar geen aanhangwagen aan voertuig is geen CE of BE.

Nog een uitsmijter om af te ronden

Welk rijbewijs heeft men nodig bij een accordeonbus? D of DE?

Antwoord = D omdat deze bussen één geheel vormen en niet kunnen/mogen rijden zonder het achterste gedeelte.

:tu:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Er WAS de mogelijkheid om een lichter examen verkeer af te leggen voor degenen die niet beroepsmatig gaan rijden... begin vorig jaar was dit in ieder geval nog mogelijk (bijvoorbeeld voor een paardenwagen die privé gebruikt wordt).

Kan dus zijn dat wat Pjotrg zegt nieuwere informatie is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
ik zal het nog een keer proberen uit te leggen.

enkele begrippen:

ledig gewicht = is het gewicht van het voertuig zonder lading.

laadvermogen = is het maximale gewicht dat er op het voertuig geladen nag worden.

maximummassa = is het totale gewicht van het ledig voertuig vermeerderd met het laadvermogen.

voorbeeld:

trekker heeft een ledig gewicht van 7000kg

het laadvermogen is 13.000kg schoteldruk is geen laadvermogen

de maximummassa is dus 20.000kg

het c-rijbewijs is verplicht voor voertuigen met een maximumassa van meer dan 3500kg.

het chauffeursdiploma is verplicht voor bezitters van het c-rijbewijs die voertuigen besturen die een hogere maximummassa hebben dan 7500kg.

praktijkvoorbeeld:

je baas stuurt je weg met een losse trekker zonder oplegger.

wat is dan van belang als je alleen een c-rijbewijs hebt?

het maximummassa van die trekker!

je kijkt op het kenteken en er staat vermeld maximummassa 15.000kg

maar je mag met je c-rijbewijs een voertuig besturen tot een maximummassa van 7500kg.

dus mag je met alleen een c-rijbewijs niet met dat voertuig rijden!

waarom is dit zo???

omdat je voor het besturen van een voertuig met een maximummassa van meer dan 7500kg naast je c-rijbewijs ook over een chauffeursdiploma moet beschikken!

en het doet er niet toe of er wel of niet een aanhanger of oplegger aan hangt, ofdat er wel of niet een schotel of aanhangerkoppeling opzit.

het gaat puur om de maximummassa van het voertuig.

en of het nou een trekker is of een bakwagen de regels zijn hetzelfde het zijn voor de wet namelijk gewoon voertuigen.

en ja die oplegger achter een trekker dan?, nou dat is volgens de wet een samenstel van voertuigen die samengevoegd 1 voertuig zijn.

op het moment dat je afkoppeld heb je weer 2 voertuigen.

en voor het bereken van de maximummassa van een samengesteld voertuig (trekker/oplegger), moet je de maximummassa's van beide voertuigen bij elkaar optellen.

en hierbij laat ik het, ik heb nu diverse keren uitgelegd, maar sommigen willen het gewoon niet snappen, of begrijpen het werkelijk niet.

deze materie is overigens verplichte kost bij het examen van het cvv-b

dus vrienden ga gerust op pad met een trekker en in het bezit van alleen een c-rijbewijs, de koos spee brigade zal je er dankbaar voor zijn en je bent gelijk hoofdsponsor.

Een losse trekker heeft geen laad vermogen, op het kenteken bewijs staat alleen vermeld wat de MTM van de oplegger is en de maximale schoteldruk (schoteldruk is geen laadvermogen). Dus met rijbewijs C (en chauffeursdiploma) mag je een losse trekker besturen, afhankelijk van de uitvoering ligt het MTM van een trekker tussen de 16 (4 x 2) en 45 (8 x 4) ton. Dat is wat ik geleerd heb bij het halen van mijn chauffeursdiploma 12 jaar geleden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
nee, maar als je er een aanhanger achter hangt met een maximummasa van meer dan 750kg dan moet je wel een e-rijbewijs hebben.

om het makkelijk te maken

als het gewicht van de aan hanger vermeerderd met het laadvermogen niet meer bedraagd dan het ledig gewicht van het trekkend voertuig is e niet nodig

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

wat een verhalen hier allemaal seg, jullie maken het idd veel moeilijker dan het infeite is.

In belgië heb je ten eerste geeneens een chauffeursdiploma nodig..... dus dat terzijde in gedachten houden dat dat diploma niets temaken heeft met het rijbewijs dat je nodig hebt om een bepaald type voertuig te besturen.

met een C rijbewijs mag je solo voertuigen besturen. zo simpel is dat.

of dat solovoertuig nu een losse trekker, wasserettewagen, distributiewagen, of een grondverzet kipper is doet er niet toe, ze zijn allemaal SOLO voertuigen, dus ----> rijbewijs C

Dus het antwoord op de vraag is heel eenvoudig JA een losse trekker mag men met een C rijbewijs berijden.

Die E is enkel maar bijkomend voor GETROKKEN voertuigen. en naar mijn weten was de vraag niet of die jongen een oplegger mocht wegzetten.

en als die persoon achter deze trekker een domme 1 assige autoaanhanger wil hangen mag die dat ook nog eens.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
wat een verhalen hier allemaal seg, jullie maken het idd veel moeilijker dan het infeite is.

In belgië heb je ten eerste geeneens een chauffeursdiploma nodig..... dus dat terzijde in gedachten houden dat dat diploma niets temaken heeft met het rijbewijs dat je nodig hebt om een bepaald type voertuig te besturen.

met een C rijbewijs mag je solo voertuigen besturen. zo simpel is dat.

of dat solovoertuig nu een losse trekker, wasserettewagen, distributiewagen, of een grondverzet kipper is doet er niet toe, ze zijn allemaal SOLO voertuigen, dus ----> rijbewijs C

Dus het antwoord op de vraag is heel eenvoudig JA een losse trekker mag men met een C rijbewijs berijden.

Die E is enkel maar bijkomend voor GETROKKEN voertuigen. en naar mijn weten was de vraag niet of die jongen een oplegger mocht wegzetten.

en als die persoon achter deze trekker een domme 1 assige autoaanhanger wil hangen mag die dat ook nog eens.

Nieuwe vraag;

moet een Belgische chauffeur, die in dienst is van een Nederlands bedrijf nu wel of niet over een Nederlands chauffeursdiploma beschikken?

:confused:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Nieuwe vraag;

moet een Belgische chauffeur, die in dienst is van een Nederlands bedrijf nu wel of niet over een Nederlands chauffeursdiploma beschikken?

:confused:

lijkt mij wel.

je draait onder nl vlag zeg maar.

en kennis uit nl draait onder belgische vlag en heeft dus geen

ccvb nodig ;),rijdt wel met nl truck

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Uit het nederlands wetboek , regelement rijbewijzen:

rge_buttons_pie.gif

Artikel 15

1.Rijbewijzen worden afgegeven voor het besturen van de volgende categorieën van motorrijtuigen:

a.bromfietsen (Rijbewijs AM);

b.motorrijtuigen op twee wielen, waarvan de cilinderinhoud meer dan 50 cm3 en de door de constructie bepaalde maximumsnelheid meer dan 45 km per uur bedraagt, al dan niet met zijspanwagen of aanhangwagen (Rijbewijs A);

c.motorrijtuigen op drie wielen, niet zijnde motorrijtuigen op twee wielen met zijspanwagen, en motorrijtuigen op vier of meer wielen, waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 3500 kg en die niet zijn ingericht voor het vervoer van meer dan 8 personen, de bestuurder daaronder niet begrepen, alsmede door die motorrijtuigen voortbewogen aanhangwagens waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 750 kg, dan wel meer bedraagt dan 750 kg, mits in dat geval de toegestane maximum massa van de aanhangwagen niet meer bedraagt dan de ledige massa van het motorrijtuig en de toegestane maximum massa van het samenstel van trekkend motorrijtuig en aanhangwagen niet meer bedraagt dan 3500 kg (Rijbewijs B);

d.motorrijtuigen, niet zijnde motorrijtuigen van de rijbewijscategorie D, waarvan de toegestane maximum massa meer bedraagt dan 3500 kg, alsmede daardoor voortbewogen aanhangwagens waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 750 kg (Rijbewijs C);

e.motorrijtuigen, niet zijnde motorrijtuigen van de rijbewijscategorie D, waarvan de toegestane maximum massa meer dan 3500 kg, doch ten hoogste 7500 kg bedraagt, alsmede daardoor voortbewogen aanhangwagens waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 750 kg (Rijbewijs C1);

f.motorrijtuigen die zijn ingericht voor het vervoer van meer dan 8 personen, de bestuurder daaronder niet begrepen, alsmede daardoor voortbewogen aanhangwagens waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 750 kg (Rijbewijs D);

g.motorrijtuigen, die zijn ingericht voor het vervoer van meer dan 8 doch niet meer dan 16 personen, de bestuurder daaronder niet begrepen, alsmede daardoor voortbewogen aanhangwagens waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 750 kg (Rijbewijs D1);

h.motorrijtuigen van een van de rijbewijscategorieën B, C, C1, D of D1 voor het besturen waarvan de bestuurder in het bezit is van een rijbewijs, met een andere aanhangwagen dan op grond van dat rijbewijs mag worden voortbewogen (Rijbewijs E) mits

I.in het geval van een motorrijtuig van de rijbewijscategorie C1 de toegestane maximum massa van de aanhangwagen niet meer bedraagt dan de ledige massa van het motorrijtuig en de toegestane maximum massa van het samenstel van trekkend motorrijtuig en aanhangwagen niet meer bedraagt dan 12000 kg of

II.in het geval van een motorrijtuig van de rijbewijscategorie D1 de toegestane maximum massa van de aanhangwagen niet meer bedraagt dan de ledige massa van het motorrijtuig en de toegestane maximum massa van het samenstel van trekkend motorrijtuig en aanhangwagen niet meer bedraagt dan 12000 kg en de aanhangwagen niet wordt gebruikt om personen te vervoeren.

Voor het chauffeurs diploma en de uitzonderingen staat alles op http://wetten.overheid.nl/cgi-bin/deeplink/law1/title=Regeling%20getuigschrift%20vakbekwaamheid

(beetje veel voor knip en plakwerk)

Ik wil wel eens weten of chauffeurtjenuenen ccv-b heeft.

Zo te lezen mag hij dus niet met een volwaardige trekker rijden omdat er hier gesproken wordt over toegestane maximum massa

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast marsipulami
Nieuwe vraag;

moet een Belgische chauffeur, die in dienst is van een Nederlands bedrijf nu wel of niet over een Nederlands chauffeursdiploma beschikken?

:confused:

naar mijn weten niet nodig, bij mijn vorige werkgever zaten ook 2 duitsers allebei enkel in bezit van rijbewijzen maar geen ccv-b

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden