[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

met alleen c ook een losse trekker besturen


Gast chauffeurtjenuenen

Vraag

  • Antwoorden 67
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Recommended Posts

  • 0
  • Administrators

Zo heel spontaan zou ik zeggen: JA! Met een B rijbewijs mag je ook een auto besturen met een trekhaak, met C een bakwagen met vangmuil, zolang je deze maar niet gebruikt...

Dus een losse trekker idem, maar misschien is dit wel te simpel bekeken:ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Dit is een hele goede vraag.

Je zou zeggen waarom niet...

Maar je moet normaal gesproken uitgaan van wat een voertuig volgens de papieren maximaal kan vervoeren. En daarvoor heb je bij een trekker toch echt een oplegger en dus een CE rijbewijs nodig, ook al rijd je slechts met de losse trekker.

Lijkt me wel een hele zielige agent wil hij je hiervoor bekeuren. De monteurs bijv. die ik ken hebben allemaal alleen C.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast midweek
hee ik wil nou eindelijk wel eens weten of je met alleen c ook een losse trekker mag besturen

Zo heel spontaan zou ik zeggen: JA! Met een B rijbewijs mag je ook een auto besturen met een trekhaak, met C een bakwagen met vangmuil, zolang je deze maar niet gebruikt...

Dus een losse trekker idem, maar misschien is dit wel te simpel bekeken:ja:

ik ben het helemaal met marotrans eens, en zou gewoon gaan rijden.

maar:

nou wil iemand met een bakwagen en alleen c rijbewijs een aanhanger van minder dan 750 kg toegestane massa meenemen.

mag dat?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Maar je moet normaal gesproken uitgaan van wat een voertuig volgens de papieren maximaal kan vervoeren. En daarvoor heb je bij een trekker toch echt een oplegger en dus een CE rijbewijs nodig, ook al rijd je slechts met de losse trekker.

nou denk van niet, dus als ik dan altijd met een bakwagen rij met vangmuil koppeling dan heb ik ook CE nodig omdat er een aanhanger achter kan, vangmuil of koppel schotel is niet zo'n verschil... beide om iets aan te koppelen... mij is geleerd dat ik met mijn C een losse trekker wel mag rijden.

edit: en ik denk ook niet dat er op de papieren van een trekker staat wat je oplegger max. mag wegen omdat dit mede afhankelijk is van het aantal assen wat je oplegger heeft??? (geen idee want rij bakwagen, maar dit lijkt me niet logisch)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast frankie

zelfs op het kenteken van een personenauto staat wat de auto mag trekken, dus zou iedereen die een b rijbewijs heeft ook e moeten hebben???

je mag met je c rijbewijs gewoon met een losse trekker rijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
jongens toch, dit mag niet!

het gaat er niet om wat dat ding weegt!

het gaat erom wat hij maximaal mag wegen!

dus eigen gewicht en laadvermogen bij elkaar opgeteld, en dan zit je ver boven de 3500kg.

Het gewicht of laadvermogen is helemaal niet van belang, je mag met rijbewijs C ook een 5-assige kipper met een totaalgewicht van 50 ton besturen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Juist het gaat om de inrichting. En de inrichting van een trekker is om een aanhanger te trekken. Daarom ga ik ervan uit dat het niet mag.

Zoals al aangehaald, dan mag je met C dus ook GEEN bakwagen rijden die toevallig is voorzien van een vangmuil???

Bij mijn weten mag je een losse trekker rijden met alleen C.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Zoals al aangehaald, dan mag je met C dus ook GEEN bakwagen rijden die toevallig is voorzien van een vangmuil???

Bij mijn weten mag je een losse trekker rijden met alleen C.

Maar die bakwagen is niet alleen ingericht om die aanhanger te trekken.

Ik geloof dat dit zo'n wazige regel is die nergens op slaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
jongens toch, dit mag niet!

het gaat er niet om wat dat ding weegt!

het gaat erom wat hij maximaal mag wegen!

dus eigen gewicht en laadvermogen bij elkaar opgeteld, en dan zit je ver boven de 3500kg.

en of er een trailer achter hangt doet niet ter zake, ook de aanwezigheid van een vangmuilkoppeling of trekhaak maakt niet uit.

ze kijken puur naar het voertuig zelf.

als jij op je kenteken hebt staan dat je een anhangergewicht van maximaal 1000kg achter je wagen mag trekken, en je hangt er een aanhanger achter die een totaal gewicht heeft van 1500kg, dan ben je al strafbaar.

ff voor de duidelijkheid, totaalgewicht is het eigen gewicht plus het laadvermogen bij elkaar opgeteld.

en dat is bepalend, en niet het gewicht dat hij daadwerkelijk weegt!

Gast, wat praat je onzin? Dit is echt een nutteloze discussie het rijbewijs C is voor:

Met rijbewijs C mag je een voertuig besturen dat meer dan 3.500 kg weegt, zoals grote bestelwagens en vrachtwagens. Voor het trekken van een aanhangwagen heb je dan ook nog rijbewijs E ('achter C') nodig.

Dus het mag gewoon, en zoals wellicht eerder opgemerkt heb jij het misschien alleen over de regel van het chauffeursdiploma. Maar die heb je ook nodig als je serieus wil gaan werken met een bakwagen. Dus dat heeft hier verder niets mee te maken.

Trekker zonder aanhanger = Rijbewijs C.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Voor het B-rijbewijs geldt: motorvoertuig tot 3500kg max toegestane massa.

Voor het C-rijbewijs geldt: motorvoertuigen minimaal 3500kg max toegestane massa.

Bij beide mag zonder E-rijbewijs een aanhanger minder dan 750kg max toegestane massa worden voortbewogen. Bij de B mag ook een zwaardere aanhanger getrokken worden als: de ledeige massa van het trekkend voertuig zwaarder is dan het max toegestane massa van de aanhanger, waarbij de max toegestane massa van het samenstel niet boven de 3500kg uitkomt. Dit laatste is bij de C (natuurlkijk) niet van toepassing.

Het chauffeursdiploma is (vooralsnog) nodig bij beroepsgoederenvervoer boven de 7500kg. Dit kan dus ook bij B voorkomen! De zwaarste BE-combi is, voorzover ik weet, nu 17000kg. Of dit een prettige gang van zaken is is al eens eerder over gesproken.

Ide

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
ff gezocht op http://beroepschauffeur.cbr.nl/index.asp?pageid=22 en het volgende gevonden.

RijbewijsU hebt een rijbewijs C nodig als u een motorrijtuig wilt besturen waarvan de toegestane maximummassa (zie deel 1A voertuigbewijs of kentekenbewijs deel I) meer dan 3500 kg bedraagt. Als u met dit motorrijtuig een aanhangwagen c.q. oplegger wilt trekken met een toegestane maximummassa van meer dan 750 kg, dan is het rijbewijs E bij C wettelijk verplicht.ChauffeursdiplomaU heeft, naast het rijbewijs C en/of CE, een chauffeursdiploma nodig als u:

  • voor uw beroep rijdt en
  • geboren bent na 30 juni 1955 en
  • rijdt met een motorrijtuig of combinatie waarvan de toegestane maximummassa meer dan 7500 kilogram bedraagt.

en het volgende ter verduideliking van enkele begrippen op http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/het_kentekenbewijs/het_document/uitleg_van_termen_op_het_kentekenbewijs.htm

Uitleg van termen op het kentekenbewijs

Op uw kentekenbewijs staan termen die u misschien niet meteen duidelijk zijn. Hieronder vindt u daarom een uitleg van een aantal van deze termen.

Cilinderinhoud

Het totale volume van de verbrandingsruimte van de verbrandingsmotor van het voertuig, uitgedrukt in cm3. De RDW registreert dit voor personenauto's, bedrijfsauto's, motorfietsen en bromfietsen.

Massa ledig voertuig

Geeft aan hoe zwaar een voertuig is, uitgedrukt in kilogram, zonder passagiers en lading. De RDW registreert dit voor alle voertuigsoorten.

Laadvermogen

Geeft aan hoe zwaar (in kilogram) de lading van bedrijfsauto's, aanhangwagens en opleggers mag wegen.

Toegestane maximum massa voertuig

Dit is de massa van een leeg voertuigvermeerderd met het laadvermogen in kilogram. De RDW registreert dit voor personenauto's, bedrijfsauto's, aanhangwagens en opleggers.

en hier zit het addertje!!!!

maximummassa!!!!

dat is dus ledig gewicht + het laadvermogen

dan zit je ver boven de 7500kg en ben je dus een chauffeursdiploma nodig.

conclusie: met alleen een c-rijbewijs mag je niet met een losse trekker rijden!

Ik lees dit anders:

Als je een aanhangwagen of oplegger WILT trekken. Dat wil je in geval van rijden met een losse trekker NIET!

Verder heeft een C rijbewijs en het chauffeursdiploma in deze niks met elkaar te maken! Het was namelijk de vraag of je met C een losse trekker mag besturen. Niet of je daar CCV-B voor nodig hebt. (Overigens is de vraagsteller in bezit van CCV-B)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
begrijpend lezen is moeilijk daarom zal ik het nog eens uitleggen ( altans proberen)

knip

om een voertuig te mogen besturen met een maximummassa van meer dan 7500kg, dien je over een chauffeursdiploma te beschikken.

omdat die losse trekker een maximummassa heeft van meer dan 7500kg, dien je dus in het bezit te zijn van het c-rijbewijs en een chauffeursdiploma.

conclusie: met alleen een c-rijbewijs is het verboden om met losse trekker te rijden.

knip

Nou ik lees ook een beetje begrijpend, en de vraag was of je met C mag rijden, ja dus.

Over het chauffeursdiploma ging de vraag niet eens.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden