[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Kamer: Onderzoek naar benzineprijs


mark

Recommended Posts

  • Forumlid

AMSTERDAM - Omdat de kale brandstofprijs (zonder accijns en btw) in Nederland acht cent hoger ligt dan het gemiddelde in Europa, wil de Tweede Kamer een nieuw onderzoek laten uitvoeren naar de brandstofmarkt.

De VVD en de PvdA zijn geschrokken van de hoge prijs die automobilisten aan de pomp betalen en willen dat de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) opnieuw een onderzoek instelt naar de marktwerking in de sector.

De hoge kale brandstofprijs zou duiden op een gebrek aan concurrentie tussen de tankstations langs de snelweg. Volgens VVD-Kamerlid Charlie Aptroot kunnen de prijzen omlaag, net zoals dat bij de pompen in de woonwijken is gebeurd na de komst van nieuwe aanbieders die op prijs concurreren.

Drie jaar geleden concludeerde de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) voor de tweede keer op rij dat de wedijver tussen tankstations op de hoofdwegen achterblijft bij die op lokale en regionale wegen. De kartelwaakhond kon echter niet hardmaken dat oliemaatschappijen de brandstofprijzen kunstmatig hoog houden door afspraken met de pomphouders.

Verder besloot het Openbaar Ministerie in 2000 geen strafzaak tegen de grote oliemaatschappijen in te stellen voor het kunstmatig hoog houden van de brandstofprijzen. De aanklagers konden toen onvoldoende bewijs daarvoor vinden. De bedrijven zelf hebben altijd ontkend dat ze onderling prijsafspraken maken.

Gezien de eerdere onderzoeken van de NMa vindt CDA-Kamerlid Ger Koopmans nieuw onderzoek niet echt nodig. Hij ziet meer heil in maatregelen die de concurrentie tussen oliemaatschappijen aanzwengelen. Zo moeten initiatieven als onbemande tankstations meer ruimte krijgen en moet het systeem waarmee pompstations langs de snelweg worden geveild op de schop.

Dit systeem is een paar jaar geleden ingevoerd om de concurrentie tussen oliemaatschappijen te bevorderen. Maar volgens Koopmans blijven „de grote jongens alles opkopen”.

VVD-Kamerlid Charlie Aptroot ziet geen heil in een aangescherpte veiling. Wel denkt Aptroot samen met Koopmans dat de concurrentie kan worden vergroot door voor elk benzinestation langs de snelweg een informatiebord te plaatsen waarop de prijs van het eerstvolgende station na die pomp wordt getoond. Automobilisten kunnen dan besluiten door te rijden als de concurrent goedkoper is.

Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/1548046/___NMa-onderzoek_benzineprijs___.html?p=2,1

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik vind het grappig...

Met dit onderzoek zijn 'ze' weer een paar maanden 'zoet' en zolang kunnen de Politici verwijzen naar het 'onderzoek' .... en hoeven dus geen direct antwoord te geven op de vragen van het volk!

Hiermee hopen de politici kennelijk dat protesten vanuit het volk een eenzame dood zullen sterven ... (kortweg gezegd dat niemand actie gaat voeren / in de kiem gesmoord dus)?

We worden dus hiermee m.i. op een zijspoor gezet ... zoet gehouden ....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

welnee, de heren en dames in het kabinet hebben op dit moment vakantie. En dat betekent dat de privéchauffeur nu niet voor ze gaat tanken maar dat ze opeens zelf aan de pomp staan en denken:"Huh? Wat is dit?"De VVD en de PvdA zijn geschrokken van de hoge prijs die automobilisten aan de pomp betalen wil in mij ogen zeggen dat ze dus niet tot de normale automobilisten behoren anders waren ook zij op de hoogte......

Of was ik nu erg cynisch:rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

misschien moeten die verloningen van die heren en dames politiekers eens bekeken worden zodat ook zij met een gewoon loon terug moeten leren omgaan dan weten ze opeens weer wat een brood tegenwoordig kost.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

  • Wat verdient een minister?
    Het salaris van een minister bedraagt sinds april 2008 ca. 132 duizend euro op jaarbasis inclusief vakantiegeld en exclusief eindejaarsuitkering. Incl. eindejaarsuitkering verdient een minister in 2008 135 duizend euro en in 2009 bijna 140 duizend. Daarnaast krijgt een minister een vaste onkostenvergoeding (in 2008 7.509 euro, de vergoeding voor de minister van Buitenlandse Zaken is twee keer zo hoog) en maakt aanspraak op een aantal andere tegemoetkomingen en voorzieningen.

...tis lang geleden dat ik 11.000 euro per maand verdiende....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Olieprijs op laagste niveau in 7 weken

LONDEN - De olieprijs is donderdag naar het laagste punt gedaald in zeven weken, omdat de vraag naar olie in de Verenigde Staten afneemt. De olieprijs bereikte een stand van 123,62 dollar om later weer te stijgen tot boven de 124 dollar.

Daarmee is de olieprijs al met meer dan 23 dollar gedaald van het recordniveau van meer dan 147 dollar per vat op 11 juli. Dat is de scherpste prijsdaling ooit.

De benzinevoorraden in de VS stegen meer dan verwacht vorige week, wat een afnemende vraag impliceert. De olievraag in de VS staat onder druk van de hoge brandstofprijzen en de afzwakkende economie. De VS zijn de grootste olieconsument ter wereld.

bron: www.nu.nl

Maar wat me eigenlijk niet meer mag verbazen is dat in tegenstelling tot bovenstaand bericht,de prijzen aan pomp niet dalen.

Dat zou een beetje jammer zijn voor de schatkist en de oliemaatschappijen nietwaar?Of denk ik nu te ver door en zie ik overal oliespoken...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
...tis lang geleden dat ik 11.000 euro per maand verdiende....
Ik heb niet eens 1% per maand.

De heren en dames politicie moeten maar eens met een uitkering proberen rond te komen. Of beter, met iemand die kinderen heeft en een WWB (gescheiden personen) wisselen van loon. Wedden dat die minister na 1 dag al geen geld meer heeft!

Laat staan met iemand die wel werk heeft. Dan nog komen ze niet rond.

Of ben ik nu te synisch.

Wat zal ik blij zijn als ik "eindelijk" weer werk heb. Heerlijk. Geen 4 muren meer die op me af komen.

Nu nog de benzine en vooral de dieselprijs (flink) naar beneden:ja:, dan hebben we wat meer ruimte om wat te ademen. figuurlijk gesproken dan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wat mij ook opvalt is dat, nu de prijzen laaaangzaaaam wat dalen, er pas een onderzoek komt.

Als de prijzen snel omhooggaan is men niet thuis.

Eneh @ DutchArt: Wij hebben toch niet doorgeleerd voor minister, hoe kunnen wij nu vinden dat de prijzen te hoog zijn? Je moet toch minimaal drie jaar niet betrapt zijn op fraude, diefstal of oplichting op de hogere boevenschool om minister te kunnen worden? :hamer:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden